Sensas Open Lidan 2018

Årets upplaga av Sensas open är avklarad i Lidan.
Förväntningarna för de 10 stycken 4-mannalag från Norge och Sverige skulle göra upp om vem som var herre på täppan. Lidköping har ju ett slagtåligt lag och kan hävda sig på många ställen och Lidan är ju hemmaplan så några pass har ju gjorts där. Och förhållandena var ganska optimala med ganska regnfritt det sista och strömmen hade lagt sig. Även värme har ju kommit så det har börjat hända både det ena och det andra. Mörten har nog lekt av sig och även braxen borde vara färdig.
 
Själv hade jag kollat i fel kalender någonstans och sett fel helg och bokat i kalas för Ronja på lördagen så det var med brådskande önskemål man fick kalla in reserven och turligen kunde han ställa upp med kort varsel och ta min plats under lördagen. Själva hade vi ett kanonkalas invid Vänerns strand med många skojsiga lekar för ett gäng av glada tjejer så vi hade det bra vi med. Tur att man har en skaplig reserv i Daniel Blom att sätta in om det kniper.
 
Fisket bedömde jag innan att segervikten på lördagen skulle bli 20-25 kilo på lördagen och det dubbla på söndagen. Och under Lördagen besannades mina tankar om segervikterna och hur det skulle bli på söndagen då segervikterna var mellan 14 och 25 kilo. Så det var ju bara att ladda på inför söndagen lite tips från Blom som hade samma tanke som mig att nu jäklar blir det braxenrace de lux. Lidköping låg 5:a bara 20 kilo efter och det blir ju 5 kg/man så det är fullt möjligt bara vi gör rätt allihop.
 
Så jag gick ut och plockade en liter mask extra så att det skulle kunna matas på ordentligt under söndagen. Jag hade ju bara 2 liter innan!! Testade med leran som inte gick att sålla och tog dem med ordentligt med vätska och mixade ihop dem med vispen till en blöt sörja som fick stå och dra. När allt hade blötts up och var lite medgörligt blandades det upp med majsmjöl som gav leran en fin uppsprickande konsistens så det skulle vara bra att börja med som grund. I övrigt blev det braxmäsk som gällde men visste inte vilken mängd jag skulle ta. Men jag tog med 4 kilo för säkerhets skull.
 
Morgonen kom och vi samlades längs med Lidans strand med högt ställda förväntningar. Längs med sträckan så bubblade det ganska friskt och förhoppningarna om braxen bonansa späddes på och man funderade bara på hur mycket man skulle lägga i grunden och hur mycket med beten som skulle blandas i från start.. Lottningen skedde och det blev platsen till höger om där Daniel satt på lördagen på udden nedanför gräs-sträckan. Platsen är en av de grundare på sträckan och det brukar vara övervägande mört här men idag fanns inte det på någon lista över huvud taget då det nu endast gäller vem som bryter upp mest brax under 4 timmar.
 
Så jag laddade platsen med spön i alla dess modeller. 4 toppar där jag drag sönder elasticen på en topp men med goda grannar så fick man låna en wire för att trä om den. 7 och 9 meters plockades fram för om det blev riktigt braxenbrytning så det skulle gå snabbare att bända in de små suggorna. Inga Liljaspön över huvud taget så det var bara att bestämma sig för hur man skulle blanda till mäsket. Grunden var ju gjord innan.
 
Ler-mixen hade försetts med urban soil och carameldoft och låg bara och gottade sig. Den gamla mixen som var kvar från potatislagret tinades upp och mixades i. En knapp liter frysta maggot ihop med leran och det gamla mäsket. sedan fick det gotta sig. Det var ju förberett med 1 liter leemade jokers som var av den bättre sorten. Närmare 3 liter mask fanns med och ett par burkar majs fanns med ifallomatt. 2 dl havregryn skulle i innan mäskning som lite plockgodis för di grove skulle väll bli som grädde på moset och alla braxar som skulle uppåt i Lidan skulle stanna just på min plats.
 
Sista besluten skulle tas precis innan bollkramning och det blev att endast en liten burk majs skulle få vara med i leken men några levande maggot skulle få vara med från början ihop med havregrynen. Men det skulle se brutalt ut med allt jag slängde in men det var ju mestadels jord/lera som skulle bilda ett mindre grund på platsen där jag skule fiska. Lite nytt aktivt mäsk blandades i och det känndes som jag hade den optimala blandningen för Rock´n roll fiske som kunde uppbringas. Och det fanns mer att ge av i alla dess former.Majs, mask, maggot, jokers och pinkies samt ett extra kilo mäsk om det skulle tryta mot slutet. För jag blandade "bara" 3 kilo mäsk från början. 
 
Mäskningsstarten och det slungades ut bollar hej vilt och jag mäskade upp mitt lilla grund mellan spötopp och flöte. För jag hade en speciell vision av hur jag skulle fiska idag och hade valt top 5 men skulle nog ha kört top 3 i stället. För djupare än så var det inte. Men om det var braxfiske så behöver man variera sig  och då finns det mer att variera på top 5 för presisionfiske var det ju inte nu som gällde utan hela Lidan var ju smällfull med fisk och det var dags att ösa och skörda frukten av gårdagens mäskning. Grannen hade ju redan fått en brax på ren krok vid strömkoll innan start!
 
Starten gick och jag valde kraftigaste riggen direkt med maggot och mask och det började rycka i flötet direkt. Nytt napp i samma drift och krokad fisk och en mört åkte ned i keppnetet. Ut igen och det nappade igen och en ny mört upp. Men det liknar ju inget det här tänkte jag och satte på större bete. Men samtliga napp  missades så jag testade med fjollriggen och det nappade ändå värre på blodis men det håller ju inte det här. Och efter lite testande så valdes feederspöt istället så att platsen kunde bestigas av suggorna så att de kunde parkera i fred på mäskplatsen och man fick alternativet uppmäskat.
 
Passade på att kolla hur det såg ut på sträckan som var inom mitt synfält och det var fascinerande att se så lite aktivitet dag 2 i Lidan. Det såg ju nästan ut som dag 2 i Svartån i Tranås!!! Men det är ju bara en tidsfråga innandet börjar nappa hej vilt men allteftersom tiden gick så sjönk hoppet. Och rapporterna avlöste varandra om skitfiske och själv fick jag 2 snabba på väg ut med T.A.P och valde att plocka upp 4-metaren och plockade upp lite mörtar på detta precis utanför vassen. Och i slutändan så vet jag inte om jag plockade mest på T-A-P eller 4-metaren och fick slokörat inse min skämsvikt på 1,5 kilo. Men jag var bara 3:e sist på sektionen.
 
Engvall var stor dominant på våran sektion med 12 kilo fisk  följd av Pierre på kanten med 5 kilo. Och det var fler än jag som hade skämsvikter och det kan väl nämnas att på min favoritplats mitt på sträckan satt en rutinerad metare och fick 7 hekto!!!  Helt osannolikt denna andra dag på Sensas Open. Men fortsatt högre upp på sträckan hade det nappat bättre och Mikael Hjelm slog nytt tävlings-PB med 23 kilo. Synd bara att även han blev 3:e sist. Helt otroligt då det var dubbla vikten mot outstanding Engvall på våran sektion.
 
Och man kan bara konstatera att visst blev det bra med fisk men inte över hela sträckan. Kan då bara inte begripa hur det kunde bli så? För det normala är ju att fisken dras in på sträckan och centrerar sig med mer fisk i mitten. Inte att de bara finns på en del av sträckan. För nu gällde ju hela A-sektionen och halva B-sektionen som braxen bonansa och det snittades på 25 kilo i näten med Thommy Lindblom "the dominator" som värst med 50 kilo följd av många fina nät. Känns ju lite surt att sitta i andra änden och knappt få fisk. Javisst skulle det ha gått att plocka en hel del mört men inga 12 kilo! Så det var ju bara att kämpa på efter braxarna. Vi hade ju 20 kilo upp till ledning.
 
Men det fanns inget att göra då det gick käpprätt åt skogen för alla i Lidköping idag så man får ju glädjas med de andra. Swea gick ju segrande ur detta efter en formidabel söndag med Thommy Lindblom som role model och Kent adell som bankrunner. (Ja inte sprang han så det får nog bli bankwalker!).  På andra plats kom Constellation och sedan glädjande på 3:e plats kom Acerina från Norge med Niklas Strengelsrud i täten. Niklas gjorde 2 bra dagar här i Lisch och stod nog för lagets halva vikt. Ett stort grattis till Er.
 
Men det är ju bara glömma den här tävlingen för våran del och komma tillbaks till nästa gång. För Lidan visar så många olika ansikten. För den har ju inte alls varit som den brukar. Det som alltid har varit säkra kort är numera inte det. Responsen på fisken är inte samma dag för dag. Men förhoppningsvis lär man sig något men vad det skall vara som summerar denna söndagen har jag ingen direkt koll på. För som sagt skulle jag ha kunnat plocka en hel del placeringar  med enkla medel men inte så att jag skulle kunna fiskaifrån mina konkurrenter. Men Swea å andra sidan verkar hittat något som gör det där lilla extra.
 
Så nu är det bara att ladda om inför DM 3 i Töreboda och kvalhelg 2 i Svartån Örebro innan sommaruppehållet med eventuellt trad-DM i kanalen.
Sköt om er så ses vi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0