Västra meteserien i Lidan 1 Maj 2018

Nästa tävling i Lidan är nu avklarad och det var lite uppskruvade förväntningar efter söndagens DM då det snittades på 10 kilo per man. Och nu skulle vi sitta på samma sträcka 2 dagar senare och mäsket skulle ha gottat till sig för att inte ge andradags effekt utan 3:e dags effekt. Enda kruxet var att det hade regnat en del men inte skall väl det lilla göra något ?
 
Ner på sträckan och ser att strömmen ökat en del sedan söndagen men vattenfärgen var ungefär samma. Löjor plaskade lite varstans men inget oroväckande. 27 man spred ut sig på sträckan efter lottningen och själv fick jag plats 14. 3 platser nedströms sista uppmäskade platsen med Blom på min plats och Challe, Thommy Lindblom bl.a på min sektion men på den DM-mäskade delen. Men man vet ju aldrig hur fisken ställer sig så det är ju lite nya förutsättningar ändå.
 
Planen var ju att testa en ny constellation av fisklockande mäsk och då var det bra att inte få en förmäskad peg så man vet att det är vad jag gör som gäller. På Västra så är ju inte heller jokers eller blodis tillåtet så man fick tänka sig för så man inte tog något fruset mäsk som innehöll detta. Men mäskningen skedde som den skulle och starten gick för att fiska. Men det var inte den upphausade ruschen som jag räknat med. Inte ens för dem som satt på den uppmäskade sträckan utan tvärtom så var det fruktansvärt lite aktivitet för dem medans jag i alla fall fick fisk, Dock inte så bra som jag beräknat att ha men ändå.
 
Så jag testade med att få igång löjorna efter Jens på min högra sida (nästa sektion) men ingen av oss fick i stort sett någonting alls på detta men under tävlingen testade vi om flera gånger och emellanåt fick vi några men farten var som en bra dag i kanalen och inte i närheten av Lidans kapacitet. Men det blev att gå tillbaks till bottenfisken och helt plötsligt så fick i stort sett alla braxen men lät fånget lätt förgånget och nappruscherna var mycket korta men när de väl nappade så fick i alla fall de flesta braxen samtidigt. Mycket skumt men så var det. Men emellan nappruscherna så kunde man numera få lite löja i stället men inget rock`n roll på det fisket heller.
 
Och då man ville träna på bottenfisken så tragglade man på i det längsta men man hade säkerligen fått mer om man inriktade sig på löja. Helt fantastiskt då jag hade räknat med bottenfisk  men man har fått ändå mera griller i huvet inför helgens landslagskval på samma sträcka. Det kan ju bli i stort sett vad som helst men fortsätter det såhär så finns det väl ingen fisk alls i Lidan till helgen! Den enda som inte hade skrotfiske på sträckan var ju Thommy Lindblom som knäckte oss fullständigt med sina 14 kilo. 2:a blev jag själv på 3,8 och sedan Challe på 2 kilo och Blom på 1,9 Så det var en fullständig förnedring av oss av Thommy som måste ha gjort allt rätt idag trots massvis med tappade braxar.
 
A-sträckan vanns av Gunther före Tono, C-sträckan vanns av Trollhättans stolthet Johan Mattson på 9 kilo löj, D vanns av Stig Borlinger Båda kanterna (Stig och Gunther) vanns i bästa Adell-stil så vi får väl se om Kent drar rätt lott på lördag. Så nu får vi fundera ut en god plan om hur vi skall gå tillväga till helgen.
 
Sköt om er så ses vi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0