38:e Skinnarnappet. Eller?

Ännu en helg och efter ett tag på soffan var det dags att dra iväg för att komma till 38:e skinnarnappet. Plockade in i bilen och började åka 04:00 för att följa riksväg 26 norrut och sedan E 16 västerut tills man kom fram till tävlingen vid Malung. Och resan gick fint och i höjd med Storfors i Värmland började det ligga lite is kvar på sjöarna. Samtidigt reagerade jag på att vi började möta bilar med snö på taken. Knepigt värre då det var helt snöfritt. en allteftersom var det bara mer och mer snö på bilarnas tak och jag började ana oråd. När det sedan ringde i telefonen strax innan vi skulle svänga ned till tävlingen fick vi det dystra beskedet av att tävlingen var inställd. Vägarna var oplogade och bortåt 30 cm snö låg i vägen samt att den täckte eventuella vindvakar så att de inte syntes gjorde ju valet att ställa in till helt rätt. Men inte skall vi väl ha bilat i onödan. Nej det fanns handlingskraftiga Värmlänningar som ordnade till så att vi kunde köra en kula på Letten istället. Så det var bara att kajka vidare i bilen till norr om Sysslebäck i norra Värmland istället. En sjö man har hört talas om men aldrig fiskat på. Så 18 glada pimpelamatörer samlades för att bege sig ut på isvidderna och planen blev oförändrad att inte gå speciellt mycket då kroppen fortfarande var matt.
Samling ute på Lettens is. Att komma ut på denna sjön var som att komma till en annan planet med alla öar som delade av sjön på alla möjliga sätt. Och när vi gick iväg ut så satt det en Marsian och fiskade där redan innan vi kom dit så vi gick dit för att få en inblick i vad vi hade att vänta oss. Marsianen visade sig vara Alf Höglund som satt och plockade den ena microben efter den andra och nämnde att det är mestadels små loppor på sjön. Typiskt tänkte jag då jag plockat ur lopp-spöna för en gångs skull. Men det är bara att köra på. Så jag och Ronja tittade bortåt och traskade iväg till nästa samling av öar och vi körde en liten kurs i hur man kan bedöma sjöns undersida genom att titta på den närliggande naturen och det visade sig stämma ganska väl och kursens syfte gjorde sitt. Nu var det bara att hitta fisk också. Fick fisk först i 3:e hålet med en solitär abborre följt utav 30-40 tomhål. Vände då tillbaks och fiskade åt andra hållet då Ronja nämnde att det nappade hela tiden men ville inte sitta. Fick då några fiskar till men det blev aldrig någon fart. Så efter närmare 2 timmars letande gick jag med raska steg över till Alfs gamla hål då han lämnade dem strax efter att vi hade gått förbi och genast var det något större som nöp tag med släppte precis under iskanten. Sedan fiskade jag av de gamla hålen och fick fisk i stort sett i vartenda men det var alldeles för dålig fart på dem men kanske det var en sådan dag? Men jag trodde inte själv på att så var fallet och borrade vidare på oborrade områden för fisk fanns det men man måste komma på rätt sida bland stenarna för att få fart på dem. Hörde då en annan gäst på sjön som då hade 330 fiskar medans jag hade knappt 70. Och det nappade frenetiskt för honom bara 20 meter från våran startposition. Traskade vidare till gästen som åkt längst för dagen och visade sig vara Möller och valde motsatt sida av stenskravlet och det nappade lite bättre här. Fisk i stort sett i alla hål men ingen fart på dem. Så i slutet gick jag in närmare land där Rhenberg nyligen testat utan resultat och får ett hål där det nappar så som det ska i sjön och fick ett 60-tal innan kulan var slut. Men jag fiskade vidare i hålet för jag visste att jag inte skulle ha något med resultatet att göra och lade fisken i snön för att se hur mycket fisk det var i hålet för det verkade vara hejdlöst med fisk för man hann knappt släppa ned den ena abborren i konten innan nästa var krokad. Men det slutade vid 27 abborrar innan jag kunde gå upp till bilen.
27 loppor kvar i hålet efter avslutat fiske. Nu var det bara att gå upp till bilen för att se hur de fått som orkat med att jobba lite idag och det var många små abborrar som nappat idag så mina knappt 200 med 2,5 kilo räckte ju inte för att klå någon idag och det var sjörutinen som avgjorde med idel Värmlänningar i toppen. Även några klunsar hade kommit upp och själv brände jag 3 större fiskar totalt men det spelar ingen roll för det var en helt underbar dag på isen med glada vänner och inga allergier eller mygg eller knott eller annat oknytt syntes.
Dagens resultat av kulan. Nu får vi se vad som gäller inför nästa helg. Det pratas om att försöka genomföra Skinnarnappet nästa lördag och kanske Laxen har någon trevlig överaskning till oss inför söndagen. Då kan det bli en dubbelhelg innan påskpimpeln. Det spörs! Sköt nu om er alla så ses vi snart

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0