Levi Svedberg Challange och Runnmästerskapet 23-24 feb 2019

Isarna i södra Sverige börjar nu bli under all kritik om de nu finns kvar över huvud taget. Tur då att Landet är avlångt i nord/sydlig riktning och det finns alternativ att åka till. Helgen som gick var nog det sista som blev av söder om Örebro om det inte kommer några dagar med kyla och det ser ju mörkt ut på Kameruns avbytarbänk... Men tur då att det finns andra ställen i landet som klarar av att arrangera tävlingar och en av dem är Leve Svedberg challange som är en minnestävling på Storsjön söder om Sandviken till minne av just Levi Svedberg som tidigare vunnit SM i pimpelfiske. Starten går på olika ställen om jag har fattat det hela rätt och denna gången var starten i södra änden vid en badplats. Vad gör man om man aldrig varit på sjön tidigare. Jo man kan göra så att man går ut och fiskar i blindo, man kan läsa på internet om fiskeplatser och tidigare segerplatser eller reportage om det finns sådana. Man kan även fiska som ett får och bara följa de andra i skocken eller man kan rycka en livlina. Så gjorde jag och jag ryckte i flera men den gode Bror E Olsson kom med det som föll mig på läppen mest och jag vet ju att det är en kille att lita på så jag sade till honom att jag skulle följa John med honom som John och sikta in mig på den ena startplatsen som låg längs med land på vänstersidan. Isen var förberedd med isbanor där det skulle köras fort på isen om någon vecka så det var strängeligen förbjudet att borra i dessa isbanor då det skulle köras i hastigheter på 300 km/h enligt Thomas Larsoon som var tävlingsledare. Och det var bra att ha dem som riktlinjer när man skulle gå ut så det fick bli att kolla via telefonen med Bror vart han gick då jag kom ordentligt försenad ut på isen. Även han var försenad men det var ingen jag såg på isen som kunde liknas med honom så jag bara traskade på så skulle han ropa när jag kom fram. Men när jag kom fram till den tilltänkta startplatsen såg jag inte honom men jag såg en ordentlig klunga bakom ön som senare skulle visa sig ha varit en riktig vinnarplats. Men jag själv valde att inte springa in i klungan utan satte mig på udden där endast Pelle Ernsth (ÅsaNisse) satt och jag borrade ett hål utanför honom ca 40 meter. Det satt ett gäng till vänster om honom men det var ingen högre permitet på fiskarna de fick och Pelle såg ut att plocka mest. Så jag körde ner en Kinne 55:a eller "Klompen" som Thomas säger och en 12:ans krok och jag hann bara ställa in djupet innan det satt en knakare. Ned igen och en till. efter 3:e fisken hann jag göra ett lockryck innan 4:an kom och följdes raskt av nummer 5. Vilken start med närmare kilot i första hålet i stort sett utan lockryck! Tankarna for om hur tung skryllan skulle bli men jag blev snart nedtagen på jorden igen men man hade fått upp korpgluggarna på att detta verkligen var en sjö som kunde leverera och det skulle tydligen finnas nors i sjön med. Så det var betryggande att man hade ett par balansare och en Vänerpirk laddade om det nu skulle bli fiske efter just norsabborre. Men tyvärr så kom aldrig gurkdoften fram men det kan det nog bli nästa gång! Fiskade runt i samma område hela dagen och varierade mellan allt jag hade förutom myska och tafs då det skall väl inte behövas till dessa fiskar! Men i efterhand så var det vinstgivande att plocka dem på tafsen för många. Visst var de lite motsträviga emellanåt men så fort man retat upp dem så svalde de hela pirken med hull och hår. Och att jag inte flyttade mig berodde på att det kom en hel del folk från alla håll och testade runt så det verkade inte vara bättre någon annan stans förutom bortanför ön där jag skulle ha startat dit det var några som vände tillbaks. Men ett sönderfiskat område där det redan har suttit ett gäng med storfräsare har jag inget att hämta. För balansen fungerade inte alls idag och allt jag fick plockades på 3-krok. Men efter 2, 5 timme dog det ut helt för mig och jag suktade då på ett stenskravel som låg ett par hundra meter tillbaks och jag gick dit först när det var en halvtimme kvar och fick de sista 5 fiskarna där som var av den bättre storleken och knakade gott i spöt. Synd bara att det var en hel del fisk som inte ville bita ordentligt och tappades på vägen upp och det var även fisk som blev käxade så fisk fanns det runtomkring men de ville inte riktigt idag. Men för att vara första gången på denna sjön och plocka ihop 5,3 kilo och en 16:e plats i detta startfältet är ju godkänt och jag skall komma tillbaks till denna tävlingen igen. Hoppas bara den inte krockar med någon annan stortävling på hemmaplan. Segrade gjorde Stange-mannen med 10,8 kilo Följd av Thomas Jansson från Norrtälje på 10,7 kilo. Sedan droppade det direkt till 7,7 kilo. Och denna gången var det seniorerna som dominerade och hade de 23 högsta vikterna och det är ju ganska unikt i sig. För det brukar vara några veteraner eller damer som slår sig in i toppen. Men det blev ju ännu en placering mellan 11 och 20 då det gäller PSC för det är ju en tävling som gäckar mig och jag har tappat räkningen på hur många top 20 placeringar jag har på dem men aldrig fått poäng. Men nästa gång, hur svårt kan det va?
Pristagarna på Levi Svedberg Challange 2019 Björn Borg med dagens största fisk på 44 cm. Söndagen och det blev nya insatser på Runn. Och för att summera lördagens fiske enligt någon på hemmaplan att jag fiskade ju i alla fall inte lika dåligt som Andersén och Möller! Men med gott mod och en ny livlina om vart man skulle gå i form av Erik Södergårds som tipsade om en grynna som var inom räckhåll på kortare tid och förutsättningarna var ju optimala för att alla skulle kunna gå lätt om man hade broddar på. Blankis överallt och på vissa ställen även lite snö. Och det området jag skulle till så var det inte så långt till platsen där Gullstarnd dominerade någon annan gång här. Men jag skickade iväg Ronja i riktning till dit vi skulle och jag fick försöka gå ikapp när jag packat färdigt. Hade bestämt mig för att innan start skulle jag plocka av mig thermobrallorna då det skulle bli varmt över dagen men glömde av det då det tog för lång tid att packa ihop. Så när jag gått ut till öarna funderade jag på att hänga av mig brallorna där men valde att strunta i det. Och i efterhand var det nog tur det då det blåste ganska friskt när man kom ut på sjön och det blev en skaplig windchill under dagen. Väl framme såg jag att Ronja hade varit förståndig och gått in i lä bakom ön och Bosse satt mitt i vinden på utsidan av ön. Till vänster satt Kristoffer från Nora helt solo och på det tilltänkt grundet var det en hel hög. Men vi valde att starta i lä och även denna gången så gick starten innan jag hann fram så det var bara att köra igång direkt. Men det var oroväckande liten aktivitet och innan man kommit till udden hade jag endast fått en enda borre innan Thomas och Fors kom runt hörnet. Och det brukar ju vara bra att fiska på samma plats för mig som Thomas men inte samma dag! Men bägge Nora fiskarna plockade fisk hel utan att skämmas mitt framför ögonen på mig så jag slog ett hål bredvid och drog även jag ett 30-tal i rask följd. Men sen hade de centrerat upp fiskarna och lät oss inte få några mer . För om jag hade borrat närmare dem hade jag blivit diskad men det hjälpte inte alls. Så jag gick ut i vinden men det hade tömts på folk och de hade gått vidare så det kan ju bara vittna om att det inte hade varit lika bra som det brukar. Men det satt en klunga till höger och en man solo till vänster som verkade få själv mer än de andra tillsammans så jag vek av till vänster. Och där blev jag resten av tävlingen men det var prickfiske och eftersom det var kullerstensgrund så kunde det räcka med att borra på fel sida om en sten mellan succé eller fiasko. Men det blev i alla fall 276 fiskar och 6610 gram och återigen en 16:e plats och jag fick ju säga igen att jag fiskade ju ialla fall inte lika dåligt som Andersén och Möller! Bäst från Distriktet var Patrik Ceder som blev 5:a med 8,3 kilo. Och även detta var en kul tävling som jag gärna återkommer till.
Pristagarna på Runnmästerskapet 2019 Men segervikterna på 11 pannor var det bara att se i stjärnorna efter men nästa gång så. Hade siktet inställt på 10 kilo per dag men nådde bara halvvägs men nästa gång så. Hur svårt kan det va? Hoppas nu bara det blir lite minusgrader snart så att isarna kan hålla utan att man behöver ladda en hel vecka med bilåkande för att komma iväg. Men det finns ju andra som hyrar bilar i Frölunda för att åka iväg som de muppar de är för att sabotera SM i rävjakt. De hittar då ett par skyltar om att det skall vara en fisketävling och beslutar sig för att börja flytta skyltar. Det kan inte finnas många celler kvar i de människorna och de borde få lära sig att veta hut! De har nog aldrig tagit ansvar för något och det är sådana människor som ser till att miljöpartiet är på dekis och inte behandlar de saker de bör göra. MEN NU FÅR NI TA HAND OM ER OCH SE TILL ATT ISMASKINEN KOMMER IGÅNG IGEN. DET ÄR JU BARA FEBRUARI ! Sköt om er så ses vi!

Kommentarer
Postat av: Åsa- Nisse

Inte läst din blogg på länge p g a mitt svaga intresse för hög skärmtid och min släng av datafobi men alla tjatar ju om att en sa va uppkopplad å allti veta va alla säger å tycker så ja gjorde ett unnantag för dig min goe vän å ja kan bara konstatera faktumet Om du får mer tid så borde du bli författare eller åtminstone kåsör.Din ådra borde annvännas te å bli en etablerad historieberättare.Härligt Tomas hälsar Nesse

Svar: Hoppas vi ses snart igen Nesse!
Tomas Leijon

2019-03-02 @ 06:40:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0