Örebroserie på Varnumsviken och Dalarnas DM på Kättbosjön 16-17/2-19

Ännu en helg och tyvärr så blir det mer rokader än önskat då någon har skrämt bort Kung Bore. Skulle ju upp och hämta hem Ronja som spenderat sportlovet där det fortfarande finns vinter så man fick hålla korpgluggarna öppna hela vägen för det blev ändringar ända in i det sista. För man hade planerat att åka till Varnumsviken (Vänern) med reserv Västra Silen vid Årjäng på lördagen och valet och kvalet på söndagen med Dalarnas sista DM på Kättbosjön med tillhörande sovmorgon eller 5-timmars på sjön Viken väster om Karlsborg. Fördel Viken då man vet mer om den sjön men Kättbo lockade ju den med så man var i valet och kvalet hur man skulle göra. Men lördagen blev det Varnumsviken ihop med de Örebroare som inte var SM-klara ännu och det var nytt utgångsställe för mig men till min fördel då vi var närmare till vart jag skulle fiska. Och förhoppningarna är alltid höga då man kommer till Vänern. För om nors-abborren är inne kan det bli ett sjujäkla fiske. Men om den inte är det så är Vänern en sorglig historia allt som oftast. Men med ljumna vårvindar så hoppades man att fisken skulle visa vårkänslor så det blev vid inloppet bredvid avruskningen som skulle bli mitt startfält ihop med min kära Vänerpirk 70 mm och 8:ans 3-krok. Starten gick och det var ingen aktivitet på fisken och det var väldigt långt emellan de få fiskar som kom upp. Men det var skaplig storlek på dem men det gick inte att få igång dem över huvud taget. Och det spelade ingen roll vilken metod man använde och Vänerpirken hängde väl med förutom när det gällde Tuula Pesonen som var den som fiskade bäst av alla i området. Såg en ordentligt annorlunda teknik med snabbare spöbyten än vad programledarna i melodifestivalen någonsin mäktat med. Men själv blev det endast 5 abborrar som vägde ca 0,5 kilo som avslutades med en rekorderlig gädda på 5-7 kilo som slutligen knäckte panglänken och stack tillbaks till djupet nypiercad och fin. Plockade då upp grejerna och traskade iväg längs råken bort emot dem som satt längst ut i viken och slog ett hål. Men nu hade även jag krupit till korset och gått på de små grejerna och plockade 13 fisk i första hålet. Men vilken ynkedom till storlek. Jag fiskade runt land de tidigare borrade hålen och fick 113 fiskar till med någon bumling på 15 gram. Men det blev ändå inte mer än 975 gram på 118 fiskar och 5 vägde halvkilot!!! Ja som tur var så räckte det inte upp till prisplats men det var ju värt ett försök. Nu har jag varit där 2 gånger och det har inte varit i närheten av bra så nästa gång kanske? Imponerande att se dem som fiskat loppor hela dagen. T.ex Per Häll som plockade upp 435 fiskar och vägde in 2,6 kilo. Imponerande. Men efter tävlingen var det bara att åka upp till Dalarna. Och på vägen fick man beskedet att tävlingen på Viken var inställd då det var 9 hemska plusgrader och blåste friskt så gick det hårt åt isen. Bra beslut och det skall alltid vara säkerheten först. Även om man verkligen vill ut så skall man göra det med förstånd. Fördelen är ju att fisken blir ännu större till nästa gång! Och nu skulle vi ju få en sovmorgon till söndagen även om det inte var på hemmaplan. Men resan dit och vidare på morgonen till Kättbosjön gick ju fint. Och Kättbosjön har jag ju varit på en gång förut och det var hemska förhållanden med stöp på isen då med och jag gick vänster så det var uteslutet att göra igen. Men jag vet ju inget om sjö och har inga sjökort eller något annat att gå efter så jag ryckte en livlina och ringde en god vän för att få lite info om vart man skulle gå på den högra delen. Fick 3 fina alternativ och kom sent ut på isen som vanligt. Men då såg man åt det hetaste alternativet var det 25 man på väg till. Till plats 2 var det 20 man på väg till och den sista platsen skulle vi bli själva på. Så valet var lätt. Startviken mot udden skulle bli "vårat" område. Jag och Ronja började 20 meter utanför en udde med vass som såg stekhet ut. Men ingenting och Ronja skulle bege sig inåt i viken och jag ut på sjön där det var gamla angelhål som släppte ned ljus. Och det händer ju ofta att fisken samlas där det finns ljusnedsläpp så det lockade ordentligt. Satt med en 50 mm Pilopirk och en 12:ans krok då jag inte visste om djupet men det var lagom pirk att fiska med och i andra hålet utanför skoterspåret blev det tvärstopp men tyvärr släppte abborren en halvmeter upp. Plockade sedan upp 3 abborrar ur hålet så det var nog ingen gädda i alla fall. Fortsätter mot angelhålen och får någon enstaka men i angelhålet var det en mindre serie. Fortsatte utåt till nästa men det blev färre fiskar då det blev djupare. Gick tillbaks emot den bortre udden där en äldre herre satt och plockade fisk emellanåt och fick lite fisk där med men de var lite för små för att få fart på så jag gick in i sista viken för att testa av det grunda. För om fisken börjat få vårkänslor så kunde de ha gått in i viken. Och det blev grundare ända in till ett angelhål för att sedan bli 20 cm djupare innanför. Fick där ett par fiskar som hade dubbla storleken emot dem därute men det var alltför få så jag fiskade mig utåt igen. Då kom tävlingens klart sämsta del med endast något napp under 1,5 timme då jag sökte runt omkring området men först när jag kommit tillbaks till där vi började fick jag fisk igen. Talade med herren som varit in emot starten och fått ett par finare men att det dog ut ganska snabbt så jag gick ned på 25 mm Kinnepirk och det började nappa lite och nu var det lite bättre storlek på dem och kunde nog räknas som matabborre. Men så fort man rev en så var det helkört i hålet. Men det blev inte fart på dem då heller så jag fick gå tillbaks till de mindre och då nappade det lite bättre men då kom den hemska slutsignalen och jag kunde väga in 3,2 kilo på 90 fisk och var utanför prisplats men det var ett fall framåt och det börjar bli en liten inblick i hur sjön fungerar och det skall nog gå att få ordning på fisket på denna sjön med. Nästa gång kanske. Hur svårt kan det va? Bäst för dagen var rutinerade Lars Gullstrand som fick ihop 8,8 kilo och i seniorklassen var det samma 1:A och 2:a som på Mållingen under lördagen men i omvänd ordning med Stefan Gren som segrare och Jesper Dyberg som 2:a båda med lite över 8 kilo Så det var nog många som inte var nöjda med sin prestation och för att få godkänt skulle man klarat av att få i alla fall 5 kilo i denna fiskrika sjö. Och det finns ju potential här och vinnarstället är sällan samma som tidigare. Och det känndes stabilt att de sållade fisken på sin tävling för att kontrollera fisk så att ingen väger in mört eller gammal fisk. Helgen som kommer kan man se i stjärnorna efter isar på hemmaplan så det bli att åka till Levi Svedberg Challange på Storsjön söder om Sandviken vilken skall kunna generera feta påsar och det skall bli kul att se vad den sjön kan generera. Tips emottages gladeligen då jag aldrig fiskat i detta område av Sverige tidigare. Men det kanske finns någon livlina där med man kan rycka i. Skicka gärna tips på PM. På söndagen blir det 5-timmars på Runn på utsidan av Ösjön vilket även det blir en ny upplevelse men där kan man nog få tips så att man kan sitta kvar på startlinjen och bara fundera över vilket tips som passar mig bäst. Men de tas även gladeligen emot de med. Så jag hoppas att det blir många som kommer dit så att vi får träffas. Sköt nu om er och ta hand om varandra och kör försiktigt.

Kommentarer
Postat av: Stange

Måste rätta dig lite angående Varnumsviken
Häll hade 280 fisk 2.6kg
Ove Rosén 408st 1.5kg

Svar: Kanon . Hörde nog fel från Häll. Eller blandade ihop. Hoppas att det blir klenaste snittet för vintern för oss alla.
Tomas Leijon

2019-02-18 @ 22:26:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0