DM i tradmete Skaraborg 2020

Lång frånvaro från bloggpennan men nu startar jag lite lätt efter många påtryckningar särskilt från Gotland. Och då det bara skrivs en massa tråkigheter så kör jag på i vanlig anda. Sent om sider men ändå en liten rapport från Skaraborgs DM i tradmete. Dagen till ära skulle vi göra upp på yttre hamnen i Mariestad och det är ett ställe som kan vara som alla andra med supersurt fiske eller helt fantastiskt. Senast vi var där för ca 10 år sedan så var jag säker på att vinna int-tävlingen där med ca 10 kilo fisk men när nätet drogs upp var det bara 2 kilo kvar. Stora hål i keepnetet efter en kronisk pålandsvind hade kört mycket stora hål på flera ställen. Surt, från hero till zero på nolltid. Men idag var det trad som gällde. Anmälan och lottning gick till ungefär som vanligt men lottningen sköttes av vårat eminenta distrikt och vi kunde bege oss ut i sprängstenen. Man fick ta det lite vackert då det var många stenar som låg löst och lätt kunde vickas men tog man det försiktigt så gick det bra.
Sträckan sedd från min plats för dagen. Att vi kunde ha tävlingen här berodde på att det var kav lugnt annars hade vi flyttat tillbaks in i Tidan antingen i kanalen in eller vid potatislagret vilka även de kunde rendera i alla möjliga sorters fiske eller surhetsgrad. Men här ute brukade det ju gå en del mört och brax och med det vädret så kunde det även komma in lite abborre om vi hade tur. Men startskottet gick och jag startade som vanligt med mina kära maskar och hoppades på brax eller abborre. men efter en bra stund hade jag inte sett en enda som lyft upp spöet för att kroka fisk. Thörneling på min vänstra flank fick upp 2 mindre mörtar och nämnde även att han haft fler dragande i grejerna så man fick väl krypa till korset och sätta på smågrejer. Slängde i bottenmetet med mask på i hopp om att det gick finare fisk därute men den förblev helt orörd under tiden jag bytte krok från storlek 10 till 16 på 7:an vilket var det enda långspöt jag hade med. på med en singel pinkie men nappen uteblev här med. Testade runt bland pinkisen med röd, vit, lys och blå men ingenting hände. Så det var väl bara att testa på med olika kombinationer tills man hittar rätt. Och när jag sedan kom till kombinationen: blå pinkie, toftamask och ett litet majskorn kom första nappet. Och rent ut sagt så är det en sjujäkla kombination på en 16-krok!
Dagens kombination. En Toftamask flankerad av Svenska flaggan i form av ett gult majskorn och en blå pinkie Funkar fint på nationaldagen. Fisken flög upp till ytan men i varje fall lite vis av gammal sur erfarenhet så håvades denna 80-grams mört för att säkra sig att inte göra som Samuel Larsson lurade mig till att göra och nolla en tävling. Det har ju inte hänt i mete sedan SM i Storsjön! Men med denna fisken säkrad så kunde man fiska med lite lugn och harmoni och det kom fler fiskar på denna farliga kombination. Även en stridbar rackare där jag trodde jag fått på en liten sutare men det visade sig vara en skaplig mört. Och det där att byta plats tror jag inte så mycket på så jag satt som vanligt kvar på samma plats hela tävlingen. Men då det återstod 1 timme av tävlingen vände vinden (om man nu kan kalla det för vind?). Det var i alla fall så att flötet driftade vänster i stället för höger. Och i och med detta fick jag inte ett enda napp till Så spänningen var oliiiidlig vid invägningen vad mina 6 mörtar och 810 gram skulle räcka till. Men det räckte hela vägen och var dagens högsta vikt. Tyvärr var det ju många som gjorde en Samuel under dagen och hade inte ens ett litet napp.
För 3:e gången får vandringspriset stå i Tofta fram tills nästa år. Hoppas nu bara det släpper på allt elände i hela världen så att vi kan återgå till normalt leverne. Sköt om er så ses vi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0