Välja bete

Många är de som frågar om vilket bete som fungerar bäst.
Frågan kan inte besvaras men en liten vink kan ges om hur man skall välja rätt.
Olika förhållanden som väder och vind, säsong, barometertryck och liknande påverkar fiskens betéende och nappvillighet.
När det gäller trolling så brukar det gälla med skrikigt väder- skrikiga färger mulet väder disiga färger. Våren större beten hösten mindre beten
Om inte detta funkar prova tvärtom!
Vid metet så har jag själv mask som favoritbete oavsett vart jag fiskar. Lidan, Västkusten, Göta kanal eller i Vänern.
Varierar mest storleken och ibland fluorocerande. Daggmask, lövmask och dyngmask beroende på arten som skall fångas. Maggot och majs finns oftast med men används inte lika flitigt. Maggoten används mest för att hålla kvar braxen vid internationellt mete.
Vad det gäller mäsket så brukar jag hålla mig till samma sort en hel säsong, bara att variera mängden och hur den läggs i. Samma mäsk oavsett vatten portioneras ut helt olika beroende på vatten. Vissa vatten endast grundmäskning för att i nästa vatten bollas ut under hela tävlingen. Lera i mäsket låter jag bli att kommentera då jag aldrig använt detta.
Tänk vad lätt det hade varit som försäljare om det verkligen fanns en enda grej som var det mest effektiva.
Många finns det som säger att just det betet är världens bästa och funkar överallt.
Men vilket bete är det då?
Tänk även vad tråkigt att gå till handlaren och det fanns bara ett enda bete att tillgå i en storlek och en färg!
Nej mycket variation skall det vara i rätt kombination för dagen.
Det finns inga genvägar till det perfekta fisket så testa runt bland allt som finns så kommer du förr eller senare att lyckas.
Bollen är rund och fisken har fenor!

Kommentarer
Postat av: Lindgren

Inte ett ord om den "gröna masken" Tomas?

2012-04-19 @ 04:42:30
Postat av: Lindgren

Tjena grabben.Du säger inte ett ord om den "gröna masken" = superbeten håller man för sig själv,eller hur Tomas.Skit fike på dej.

2012-04-19 @ 04:59:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0