DM 2 i Göta kanal

Andra deltävlingen i Internationellt mete är avklarad i Göta kanal Töreboda.
Samling på gräsplanen i Töreboda med 9 startande och en vacker dag stod framför oss.
Lottningen avklarades och jag drog kantplats inåt. Men det skall väl inte göra något för jag hade ju ett dubbelpass i Norsholm förra helgen och nu kan jag ju kanalen!

Men sedan fick man höra att Herr Rosenkvist hade dragit A1 så man fick sikta på att försöka norpa andraplatsen. För att just han drar denna peggen kan likställas med att Zlatan i högform skall lägga en straff på en gravt synskadad och rullstolsbunden målvakt som dessutom varit på krogen allt för länge dagen innan och har världens baksmälla. Eller att borra i hälleberget med en kokt morot. Lika stora var chanserna att klå honom med dessa förutsättningar.

Som granne på B-sektionen fick jag Challe och det var väl tur att inte även han satt på min sektion!
Laddningen skedde liknande som den under SM-helgen fast utan levande jokers eller bloodworms som bete men det skall vl gå ändå? Grunden lades med urban soil med smaksatt mäsk och även lite polenta. Trimmade upp med lite frysta bloodworms, några pinkies och ett litet nyp mask som finklipptes och fördelades jämnt i mäskblandningen. På rullspöplatsen blev det lite braxmäsk som skulle få ligga och dra.

Pelle Hagman i full kareta med att trimma grejerna.

Mäskning och 10 bollar lades i som grund och toppades med 2 små bollar med godis i. Och detta kan ju inte gå fel!?!?
Sköt över ett par bollar på rullspöplatsen och spred dem väl för jag skjöt som blixten för den slår heller inte ned på samma plats 2 gånger!
Starten gick och jag började med T.A.P men det var ingen som fick något så jag bytte till rullspöt med samma resultat. Övergick till löja men de var riktigt svårflörtade.
Och för att göra en lång historia kort så fortsatte det så hela tävlingen. 1 abborre på T.A.P och resten löja till den hissnande vikten av 380 gram och delad 4:e plats. Vann? Rosenkvist såklart med 1,5 kilo och nästa vikt var på 6 hekto. Challe vann B på 6 hekto med.

Skall bli intressant att se hur det går för storfräsarna nästa helg på samma sträcka under landslagskvalet. Hoppas det regnar en del och kanske kommer nån båt för annars lär det bli segt.
Våran sista deltävling blir den 20:e september och jag garanterar högr vikter där.
Annars tryter det på tävlingar för min del nu och det är R.S.T , feskehälja och SM i havsfiske kvar om jag inte glömt något. Men något annat blir det nog innan vintern.

Sköt om er så ses vi.

Tävlingar i helgen

Semestertiderna är slut för de flesta nu och då kör det igång med tävlingar lite varstans.
Förra helgen var det SM i internationellt och vi lyckades väl sådär men fick mycket lärdom i hur man skall fiska i Göta kanal Östergötland. Nästa gång finns ju chansen att det går bättre!

I helgen så är det karpfestivalen på Skara sommarland som skulle ha varit riktigt kul att vara med på men då det ska vara 2 tävlingar denna helgen ändå i Skaraborg så blev det inget Leijon anmält.
Under lördagen så är det traditionella kustfisket på ramsvik Lysekil som arrangeras men p.g.a omständigheter så backar jag från detta i år igen och låter de andra göra upp om titlarna.

På söndag så är det INT-mete i Töreboda och deltävling 1 blev ju avklarad vid kolhögarna i Lidan så det var nostalgifiske på hög nivå. 2 sektionssegrare från Lidköping. Daniel Blom och Mikael Hjelm var de mest dominanta och Patrik Rosenkvist som vill komma ur rullorna som seriemördare blev "bara" 3:a. Men preskribtionstiden för mord är väl 25 år så han får hålla igen några år till.

Töreboda har ju varit arenan för oss de senaste åren med både för och nackdelar. Fördelen är att det är bra att parkera och inga cyklar eller bilar som stör. Nackdelen är väl att det är lite sämre fiske än vad man är van vid och därmed mer svårfiskat. Det finns ju fisk men det är en noga avvägning hur man skall mäska och vilka beten som skall användas. Allt från blodis till daggmask kan fungera men det troligaste är ju småbeten. Och för några av deltagarna så är det extra viktigt att trimma in grejerna då det är landslagskval på sträckan nästa helg.

Där kommer jag inte ens att hinna åka och titta på då hela den helgen är uppbokad på visningsdag på Volvo.
Så alla kommer att slippa mig där om inget oförutsett inträffar. Men för de kvalande så är det nog en bra indikation om hur det kommer att bli nästa helg och våran tävling kommer nog att granskas med lupp.

Nu har det äntligen kommit ut något angående nästa års pimpel-SM i Lycksele. Och snart kanske vi får reda på vilka sjöar det blir. Kan ju bli dem vi har testat i vintras men det kan även bli några andra. Så snart vet vi vad vi skall förvänta oss och kan börja spekulera i det ända fram till SM-starten.
Sköt om er så ses vi.

Lag-SM dag 2

Då var årets SM i internationellt mete för klubblag avklarat.
Efter dag 1 hade vi en 8:e plats  i lagtävlingen och siktade naturligtvis uppåt. Men det var allt för många poäng upp för att klara av medaljer men vi skulle ändå ge det ett gott försök. Planen skulle fullföljas och de små saker vi gjort fel dag 1 skulle ändras om till dag 2 så det var bara att kämpa på och göra så gott vi kunde. För någon läggmatch är det aldrig tal om från våran sida.

Men redan när vi kom till boendet i Söderköping gick vi på första minan. När vi öppnade jokerslådan så backade jag och gick därifrån. Stanken som kom därifrån var samma som när jag hade stopp i tarmarna efter Strömsnäsbruk och man kände direkt en knut i magen. Så de andra fick ta om hand om dem som kunde gå att rädda och vi fick göra en chansning med vad som gick att rädda. 2/3 av larverna kasserades direkt men några såg ut att vara OK. Fel i våran hantering av dem hade gjort att värmen hade tagit ut sin rätt på dem så de var obrukbara. Men de blev uppleemade och lades på sin plats och fördelades under lördagsmorgonen.

Morgonstund vid Göta Kanal.

Vädret såg utomordentligt bra ut innan vi gick ut och förhoppningar om ett bättre fiske fanns naturligtvis.
Blom fick dra lotten denna dagen och tog peg nr 15. Visste då att denna delen av A-sektionen hade de lägsta vikterna från dag 1 men skam den som ger sig. De grejer man justerat från dag 1 skulle väl ge något resultat!

Mäskningen började och idag så kastade jag ut lera/mäsk för at sedan koppa i de matade bollarna. Fortsatte med braxmäsk på feedern för det hade ju funkat så bra dag 1 till löja!!!
Starten gick och jag testade först med T.A.P då alla andra körde rullspö och till slut fick jag en liten snorgärs medans Sten fick en brax på matchmete 2 platser vänster om mig. Provade efter en liten stund med feedern men det var lika gott om fisk där som ville nappa som det finns vatten i Sahara. Tillbaks till T.A.P och plockade några skimmers och gärsar innan rollern välte i vinden.

Testade en stund efter löja men precis som dag 1 blev det 1 löja och sedan tvärdött. Kom lite löja förbi emellanåt men de gångerna hann man inte skifta till löjspön innan de var borta och det var lögn i H-te att få dem till att stanna. SÅ jag säkrade rollern med kärran så att det skulle gå att använda detta i vinden. Men jag började lite med bonn-7-an och fick ganska raskt såväl abborre som gers och skimmers på mask. Men då det blev trögare var allt T.A.P säkrare för att kunna presentera betet för de känsliga kanalfiskarna.
Men allt emellanåt så dök grejerna så fort man kom ut med dem och till slut fick jag till och med håva en brax. Men jag slutade ändå på 49 fiskar och en vikt av 520 gram vilket återigen var nytt PB på sträckan såväl som antal, vikt och placering. För jag blev otroligt nog 10:a på sektionen och det är inte dåligt då det var blott 3:e gången med T.A.P

Snorgärs från Göta Kanal i Norsholm.

Att mäskningen var av vikt och så även kvaliteten av larver såg man raskt på våra placeringar. Jag använde minst av jokersen och placerade mig bäst och Blom som använde mer kom på 14:e plats och Challe som även använde sig av de illaluktande larverna fick endast 50 gram! och blev sist på sin sektion. Så summa kardemumma är ju att om man har stinkande larver så är det bättre att kasta dem i skogen än i vattnet. Det funkar ju lika bra att använda småmask men man får klippa dem ordentligt. Och sedan slipper man risken att bli förgiftad av larverna på något sätt.

Men man har ju lärt sig en hel del om vattnet och hur man skall fiska här och det går ju markant åt rätt håll. Förra gången var jag sist på sektionen bägge dagarna men nu låg jag i mitten. Och när man sitter bredvid "storfräsarna" så kan man ju passa på att lära sig lite om hur man gör och vilka metoder som funkar olika dagar. Nu har man ju fått sig en lektion varje pass då man har fått sitta bredvid Phil Ackerly och Jörgen Storm under förra tävlingen där och denna gången bredvid Hossa och Andreas Sandberg som även de är skapliga fiskare. Så om man kan summera allt rätt och förbereda sig på rätt sätt så kan man nog bli giftig där nästa gång. Men då krävs en hel del kanalträning då detta fisket inte kan liknas vid något annat fiske. Göta Kanal är olika på var sin sida om Vättern men vissa likheter finns det allt.

På pallen var det idel storfräsarlag som visade vart skåpet skulle stå och hade rätt taktik och kunnande för detta fisket. Så det var inga större skrällar mer än Alingsås som nog klarade biffen med galans då de förvarade sina larver i akvarium tills på söndagen. Det var nog enda sättet att klara av dem i hettan som var för vi andra märkte nog inte av hettan då det bjöds på skapligt luftombyte under tävlingstiden.
Men grattis alla medaljörer och skitfiske i Italien nästa år önskar jag constellation som segrade och får åka till klubblags-VM
Segrarna 2015 Constellation

På Silverplats. Balans 1

Bronset kneps av BSMK

Och de 3 medaljörlagen var i en klass för sig då de hade 30-38-38 i poäng och 4:an SWEA hade 53. Själva var vi "bara" 79 poäng ifrån segrande constellation med våran 14:e plats.

Men vi får vara nöjda ändå för vi har lärt oss mycket under denna tävlingen som vi skall ta med oss i framtiden och då bli ändå giftigare!

Sköt om er så hörs vi!
3 månader till is!

Lag-SM dag 1

Första dagen avklarad på 2015 års lag-SM i internationellt mete.
Vid Brådtom slussar vid Norsholm samlades 22 lag efter det blev sena avhopp i från några klubbar så att arrangörerna fick pegga om på morgonen. Tråkigt men ett faktum. Hoppas bara det fanns vettiga skäl till avhoppen.

Men humöret på de startande var fortfarande gott hos de startande och alla sken ikapp med solen som sken hela dagen med inslag av en hel del luft i rörelse. Vid 9-tiden var det lottning och minst en från varje lag var och plockade var sin lott ur hinken med golfbollar.
Samling nedanför slussen innan lottning.

Vårat lottnummer dag !

Det var jag som fick äran att dra lotten med förhoppning om att dra antingen högt eller lågt. Men det gick väl sådär när man drar nummer 9 av 22. Får väl se om man får förtroendet att dra någon mer gång.

Förberedelserna för alla är ju varierande men FK Match brukar ju bada bubbelbad men denna gången höll det på att sluta med förskräckelse. Kenneth Lilja blev hetsad att köra kanonen i poolen och föll för frestelsen. Resultatet blev att de fick limma ihop Peter Lindh så att han skulle kunna fullfölja tävlingen.

Ut på peggen och börja göra iordning platsen. Nu skulle det fiskas med T.A,P i skarpt läge. Tog lite väl lång tid att få ihop grejerna så medans jag precis börjat ladda ihop matchspöt så ljöd signalen för mäskning.
Och jag som inte blandat färdigt mäsket!
Fick raskt vispa ned lite larver och börja lägga ut efter planen som vi fastställt innan. Och planen var att få ut 2 platser för T.A.P samt att jag skulle rullspöfiska och grunda med 4 feedrar rent mäsk. Men jag hann bara 3 så när startsignalen gick monterade jag på beten och lade ut den 4:e feedern. Fick napp direkt men lyckades inte kroka. Fler utlägg till med samma resultat tills jag krokade lite försiktigare. Sedan plockade jag några löjor och abborrar och det bara smattrade på andra sidan men de var svåra att kroka.

Då jag bara sett Hossa dra en mört under tiden så höll jag ju på ett tag innan jag tog fram T.A.P,
Flötet dök direkt och följdes av några snorgärsar och man var enormt besviken på mäskblandningen för det var bara gärs. Testade att fiska löja och fick en direkt som följdes upp av ingenting. Sedan varierade jag mellan de olika spöna och fick väldigt lite men en halvtimme efter Juno kom förbi så tog jag fram bonn-7:an och det dök direkt. Nästa utlägg och jag fick en liten brax. Hade ett par napp till men gick över till T.A.P och det bortglömda betet och drog ytterligare en brax. Under tiden satt Hossa och plockade löja men jag testade aldrig då det fanns mer brax i vattnet då det satt slem på linan men ville inte komma med upp.

Slutade på 510 gram fisk och en 13:e plats vilket är ett stort stag i rätt riktning även om man inte är nöjd då de tidigare 2 passen har jag blivit sist på. Kan dock inte tacka T.A.P för detta men i morgon är det nog annat ljud i skällan. Nu får vi se om man kan slå nytt PB i morgon igen. Ingenting är omöjligt som Gunde sa.

Kul också att se att limmningen av Peter höll hela dagen.

Sköt om er så ses vi i morgon

Slutspurt och SM

Nu har man klarat av den övervägande delen av semestern och har bara 1 dag kvar.
Slutet i Malmö blev en jakt efter Multe som visade sig vara mycket skygg och svårfångad. Sökte en hel del tips om hur man skulle fånga dessa bestar och fick en hel del tips från folk runt om i landet. De flesta tipsade om att använda flytande bröd antingen grönfärgat eller naturellt. 1 och en halv Dansk tipsade om att popcorn skulle vara bra om man fick dem till att börja beta dem och en Ståkhålmare tipsade om att bjuda dem på bira!
Så jag samlade ihop alla tips och for och inhandlade alla ingredienser samt havre och majs då det var en hel del granna idar som drog förbi.
Samlade ingredienser för Multefiske.

Testade först ena kvällen men då hade vinden vänt och drog då in alla de flytande betena i badviken och lockade heller ingen fisk så jag bröt tidigt för annars skulle de badande fått bada ihop med popcorn och Vårgårdaris och det önskade de nog inte.

Dagen därpå hade vinden vänt igen så jag och Ronja tog en sväng ned för att  göra slut på betena och eventuellt klara av att lura upp en Multe.. Sagt och gjort så satte vi oss på stenen där vi sett Multarna tidigare och lade ut 2 spön med flytande bröd samt det ena med en krok agnad med majs. När vi väl lagt ut spöna kom det 2 multar i full kareta in mot betena men vek snabbt av för att inte visa sig mer. Men Ronja tyckte det var riktigt häftigt att se dessa stora fiskar som hon själv döpte om till Mjös då multe var svårt att komma ihåg. Men vi mäskade ihärdigt utan att få fisk till att börja beta av de utlagda godsakerna förutom majsen som uppskattades av idarna.

Det var riktigt granna idar som kom emellanåt och de var riktigt försiktiga då de smaskade i sig korn efter korn och liknade mest karpen med att bara provsmaka och om det var något galet så spottade de raskt ut betet igen. Så man fick kroka direkt om man skulle få någon. Och till slut lyckades jag att kroka en och det var den minsta i samlingen och de flesta var 2-3 gånger större än den jag fick upp men i alla fall fisk.
Malmö-id. Foto: Ronja Leijon

Efter detta var det dags att fara upp till Norrköping med en familjeträff och tro det om ni vill så träffades hela familjen Leijon samtidigt. Riktigt trevlig helg då Matilda fyllde år under fredagen och Albin ett par dagar före som sedan följdes upp med en heldag på Kolmårdens djurpark med delfinshow, Rovfågelsuppvisning och sälshow. En dag då alla djuren visade sig och den enda vi saknade var ekorren som Albin matade ur handen senast vi var där. Spänningen steg dock i slutet då man hörde på skötarnas kom-radio att det saknades en snöleopard. Raskt tömdes barnens lantgård på getter och minigrisar så dessa skötare kunde hjälpa till med sökandet. Hur det gick vet jag inte men säkerligen så hittade de den senare. Men tyvärr kommer de att bygga ytterligare en bergbana som skall vara extrem och inbyggd i bergskanten och kommer att ta bort en hel del av tjusningen av att fara dit. Det kommer i alla fall få mig att hålla mig borta från djurparken ett bra tag.

Men nu skall jag bara koncentrera mig på helgens SM-tävling. Fick lämna resten av familjen ute på Kållandsö för att ägna hela fredagen åt förberedelser med att finputsa grejerna och plocka mask så det räcker till hela laget. Trots att jag kört över kanalen i närheten av fiskesträckan flera gånger har jag inte ens varit nere och tittat på vattnet men jag kommer väl ihåg hur det såg ut då och det kommer nog inte vara någon större skillnad. Även om rapporterna går om hur fisket är så tar jag alla rapporter med en stooooor nypa salt. För det har varit allt för många som inte har varit öppna tidigare om hur fisket är och om man kommer på något nytt som kan hjälpa inför stundande tävling. Så jag kommer inte att lämna ut hur jag kommer att göra själv heller mer än till lagkamraterna och vi vet på söndag om vi hsr haft rätt taktik eller inte. Vi har dock delad uppfattning om att det borde vara rätt (som alltid inför en tävling). Men som vanligt finns det hängslen och livrem med för den delen men vi vet som sagts så vet vi inte förrän på söndag eftermiddag om det är Daiwa-swinget som regerar eller ej.

Kör försiktigt och sköt om er så ses vi.

Värmebölja

Då har vi fått värme igen och hettan blir lite väl häftig då man har vant sig med allt regn som varit.
Följde återigen väderkartan och for ner till Sibbarps camping i Malmö då vädret skulle bli bäst här nere i Skåne-land. Var förvånad att det inte var fullbokat då det är högsemester och endast en enda camping i Malmö och den är inte överdrivet stor heller. Lite av varför fick vi reda på redan första kvällen då vi vid incheckningen möttes av en lapp om att det skett stölder inne på campingen såväl i tält som i husvagnar.

När husvagnen var uppställd och låst så gick vi på en rundvandring runt området för att se vad vi kunde vänta oss de dagar vi var här. Redan i restaurangen där det var uppträde med en sångare satt det glest med folk och de bord det satt folk vid kunde man knappt se dem för alla vattenpipor som syod på borden. Utanför var hela parkeringen full med bilar av alla folkslag. Rumäner som bunkrat upp stora delar av parkeringen och spritt ut allt de har så att det såg ut som värsta soptippen.

Vidare ut runt Sibbarp gick vi en rundvandring och det var fullt med Araber som gapade och skrek på varandra och vattenpiporna var i full gång runt varenda buske som spred varierande söta dofter som jag inte kännt i sådan mängd sedan jag var på Gambianska klubben i Göteborg. Hela strandområdet var som en enda dimma och en ganska otrevlig stämning överlag. Har förståelse till Calle Rosslins ansiktsbehåring då man lättare kan smälta in i Malmö med denna.

Gick man sedan på dessa platser så såg det ut som om det var någon form av soptipp för man lämnar ju alla grejer efter sig precis där man är och det gör ju alla med ett barns intellekt. Några enstaka hade i alla fall samlat ihop sitt skräp i kassar och ställt dem synligt så att någon annan kan ta hand om dem men det hjälpte föga i detta fallet för de flesta lämnar bara skräpet rakt uppochner där de är för tillfället. Inte konstigt att det händer både det ena och det andra i Malmö då det blandas vilt mellan alla dessa nationaliteter som redan innan de kommer hit hatar varandra och slängs in i mass i getton där hatet bara frodas.

Slappade lite under söndagen för att ta en tidig morgon och vara med på inspelningen av sommarlov som sänds ifrån Malmö så det blev att söka reda på området under söndagen för att ställa klockan på 06:00 och fara dit på måndagen. Vi var ju inte först men bra nära och fick bra platser att se liveinspelningarna på plats.
Ronja framför Buster som är inspelningsplats av sommarlov.

Efter detta tog vi en liten tur runt området för att se vad som finns där och Malmö som i mina ögon är en stad som aldrig blir färdig för de hinner inte bygga färdigt något innan det läggs ned eller ändras. Borta är allt det lummiga fina som fanns förut och nya slum-liknande områden byggs lite varstans ochdet värsta är att Lidköpings politiker vill bygga sin hamnstad i Lidköping på samma sätt som i Malmö så jag råder Kjell Hedvall att ta sig en vecka till Malmö så han får se att det inte alls är så som Lidköping skall byggas. Inga parkeringar där folk skall bo för i framtiden åker ju inga i bilar!!!  Hål i huvet redan där för man åker ju i alla fall något. Kommunalt är ju inte att tänka på då det inte finns anslutningar som räcker.
Turning Torso! En av Sveriges i särklass fulaste byggnader.

Men hela Malmö börjar likna mer och mer mellan-Europa med skabbiga byggnader a´la Ungern och liknande länder. De har möjligheten att skapa en riktig oas i Sverige här men låter bara allt förfalla. Bara enstaka ställen som skall vara specialister allihop men det syns inte som att underlaget finns för att de skall klara sig i längden. Men de har fina lokaler och ett gott yttre.

Tog en eftermiddagstur bort mot Danmarksbron för att se om de fick någon fisk därborta men det enda som kom upp var några ynkliga näbbgäddor så jag gick och spanade lite i vattnet. På vägen tillbaks fick jag en känsla av att något var i vattnet så jag sträckte på mig och fick se en Multe för första gången. Kul att äntligen få se en live. Den var 4-5 kilo och man kunde bara fundera på hur en sådan hade varit att fightas med. Satt kvar en stund för att se om den kom tillbaks men bara ett par stim med idar i 1-2 kilosklassen sam förbi.

Kul också att få se vindparken som byggts ihop med Danmarksbron. Många var de som höjde rösten åt att det skulle byggas med att det skulle bromsa flödet i sundet och att all plattfisk skulle förvinna. Det var såväl yrkesfiskare som fritidsfiskare som brukade lägga sina spättegarn där och höjde sina röster. Numera är det fiskeförbud runt parken och har blivit en fristad för alla fiskar som finns i området och de kan nu växa upp och föröka sig i lugn och ro så fisket har i stället blivit bättre.
Den omskrivna vindkraftsparken söder om Danmarksbron.

Nej nu får vi se var nästa destination blir och när. För vi har semester och åker dit vi vill. Bara vi är hemma så man hinner plocka ihop grejerna inför nästa helgs SM i INT-mete som går i Norsholm vid Brådtom slussar. Revansch!