Mellanhelg

Har nu tagit en "vit helg" ifrån fisket.
Var ändå nere och kollade på Tärnans KM i internationellt mete som gick i Lidan. Blev ordentligt förvånad över strömmen som var då det inte har regnat så värst mycket den senaste tiden. Bottenfisken lös med sin frånvaro och 4 av 5 satt med löjpiskorna ända in i det bittra slutet. Trägnast med längre spö var Thörneling som satt in i det sista med T.A.P. Han hade tappat 2 större fiskar men annars var det mindre bra.
Av att bedömma farten på fisket såg Pierre starkast ut den stund jag var nere starkt följd av Askolin och Pelle.
Löjpiskorna var övervägande under Tärnans KM i Int-mete.

Att det var så gott om löjpiskor i stället berodde nog inte bara på strömmen utan även vinden som var påtaglig och välte lite grejer för de tävlandes.

Verkar varit bättre att förpassa sig till Orsa och vara med i Dalakampen där de fiskar i Ore älv och troligtvis satt alla med feederspön där idag. Skall bli kul att läsa om resultaten där för de kommer nog ut till oss dödliga som inte har FB med.

Har nu lyckats med konsstycket att fylla upp frysen med trollinglöja så jag fått börja på frys nummer 2. Första frysen är ju på 500 liter så det skall nog räcka ett tag. Löjan använs ju såväl till trolling som abborr och havsöringsmete. Tänkte även testa med ett par stycken i sundet om de fungerar och kan vara ett jokerkort på SM:et. Kanske det är en dräpare till torsken med?

Men de vanliga betena skall ju vara med som daggmask, lysmask, borstmask, sill och räka. Kanske även ta med en burk maggot då minimimåtten på fisken slopats. I stället släpps all fisk tillbaks direkt om man inte säger till att man vill spara matfisken. Har inte varit med om att någon sparat fisken dag 1 och då är det en kanonbra regel för även om man skulle få upp den delikataste fisken dag 1 skulle man ju inte ha en chans att förvara fisken så att den fortfarande var fräsch tills man kom hem. Andra dagen kommer man ju hem samma dag och kan ta tillvara på den på rätt sätt. Har ju fått en beställning av Ronja på plattfisk så det gäller att ligga i så man inte gör henne besviken.

Nästa helg blir det Hökensås med regnbågsfiske och styrelsemöte för sportfiskarna Skaraborg. Funderar på att testa något nytt för min del då det vanligtvis är aldeles för lätt att fånga dessa importerade fiskar. Har ju plockat en hel del regnbågar under åren och egentligen tappat lusten men någon gång emellanåt så kan det ju vara en kul grej. Förra gången var för 2 år sedan och då fick jag 9 stycken men det är nog mer fight i en strömlevande braxen för att klå upplevelsen.

Läste på Svegarnas sida att det är bokat datum för Härje/Dala-cupenden 29-30 November så det är förhoppningsvis inte mer än så kvar tills vi kan beträda isarna. Noppikoski hade snö i veckan och Malung hade 7 blågrader så det är ju på rätt väg. Tungt bara att vattentemperaturen fortfarande är över 10 grader och dessa batterier måste kylas ned innan det kan bli något ordentligt av det. Man får väl se om det kan bli en vinter som ger is på Vänerns öppna vidder eller att det blir bara småsjöar med påskpimpeln i Jämtland/Dalarna som grädde på moset.

Jämnt i Lidan.

Intmeteserien avslutades idag med andra lagtävlingen som gick i Lidan.
Sträckan var efter cykelbron och nedströms med 2 lag startande.
Lottningen skedde och vi fick nummer 2 som innebar att jag som skulle fiska på D fick kantplats nedåt. Mot mig hade jag Mästerfiskaren Askolin som antagonist men jag hade ju kantplats så vad kan gå fel?

Planen var sedan länge att jag skulle lägga ut en matta med mäsk blandat med urban soil fyllt med alla casters jag hade i frysen vilket nu var en full godisbytta. Hittade även en flaska doftmedel som nästan var slut och tömde i denna med. Blandningen blev 2/3 delars mäskbytta och allt lades ut på 7-metersplatsen. Blandade 2 kilo underhållsmäsk. 1kilo bremes för att hålla braxen på rätt plats och 1 kilo mörtmäsk att lägga i vasskanten då det senast var så mycket mört. Samt en bytta med löjgröt.

Tanken med detta var att det skulle finnas mycket godis till braxen att stanna och mumsa på så att ingen gick vidare uppåt och ställde till problem. Löjfisket beräknade jag skulle pågå i en timme för att senare bytas ut mot långspön.
Började med 7:an för att se om det var drag direkt men hade inte ett pet på grejerna. In på 5:an för att kolla mörten med samma resultat. Askolin till vänster plockade fisk direkt så man blev lite frustrerad. När jag efter 20 minuter varierat fram och tillbaks mellan spöna med endast någon liten dragning testade jag löjan som jag mäskat för under tiden. Men inte heller här var jag nöjd. Många missade napp och heller inget rasande tempo. efter en timme plockade jag fram 9-metarn för att testa och fick fisk direkt. Och här hade jag inte mäskat mer än några förlupna maggotar!

Fick raskt några mörtar och björknor men inget race. Bollade ut lite mäsk även här och blandade mört och braxmäsk för att täcka upp. In på 7:an och nu fick jag lite fisk även här. Inte på mäskplatsen men väl ovan och nedströms. När det var tömt gick jag in på 5:an med ett par snabba napp och en liten mört i nätet så gick jag tillbaks till 9-metarn. Driftade ned lite längre nu och fick på en grann brax som släppte i ytan. Men strax efter fick jag ändå en som jag fick håva. Långa döperioder med korta intensiva nappruscher medans Askolin drog i ett jämnare tempo insåg jag att jag låg långt efter. Att jag behövde en bättre rusch för att komma ikapp var det ingen tvekan på och efter jag lät 7-metersplatsen vila en längre stund både från fiske och mäskning nappade det på ganska bra. Mest björkna men någon enstaka mindre brax och mört. Fick även ett par abborrar av den mindre modellen.
Askolin in action på den välansade Lidanstranden.

Kändes lite ovanligt med bara enstaka braxar och så få. Men det nappade på bäst när det strömmade och på olika ställen var gång så man blev inte klok på vad som gällde. Håvade bara 4 gånger medans Askolin håvade minst 10 gånger. Magkänslan sa att han hade 2-3 gånger mer än mig och invägningen började. A-sektionen vann Claes Thörneling över micke med ett halvkilo. B-sektionen vann Challe över Pierre men jag vet inte med vad. C-sektionen vann Rosenkvist med 8,2 Kilo mot Pelles 4. Sedan kom då min sektion och jag gissade att jag hade 5-6 kilo. Men när Askolin drog upp sitt nät blev jag förvånad då det var mycket småfisk han hade fått och vägde in 8,4 kilo. När jag drog upp mitt nät såg det ganska lika ut och det var det. Fick naturligtvis se mig slagen med 3 hekto då jag vägde in 8,1 kilo. Totalt i serien segrade Lidköping med 10 poäng mot Tärnans 14 och kilona behövde inte räknas ut.

Nu skall nog metesäsongen vara över för min del om man inte åker och testar efter karpen eller metar lite trollinglöja men fler tävlingar blir det nog inte. Får inrikta mig på regnbågsfiske den 4 oktober, havsfiske i sundet den 17:e samt havsfiske-SM 2 veckor senare. Även det i sundet. Sen skall det bara filas på pimpelgrejerna för nu närmar sig kung Bore. Hör gärna av er om det börjar bli några isar så att man kan lägga in en formtopp och dra dit.

Mudman gjorde det IGEN !

Då var årets upplaga av R.S.T-mete avgjort.
R.S.T står för distrikten Skaraborg, Örebro och Värmland. Distrikten får ställa upp med hur många deltagare som helst och är en vanlig tävling samt en Distriktskamp. De 7 bästa resultaten räknas och då skall det vara 1 junior, 1 dam och en herr. Resten kan blandas fritt.

Dagen till ära hade Göta kanal bytts ut mot piren i Mariestad. Ett "säkert" kort för att alla skulle få fisk och betydligt bättre fiske än i kanalen. Nytt vatten som nästan alltid levererar men man vet inte med vad. Det vanligaste är löjfiske, braxfiske eller björknafiske.

Kom iväg en timme för tidigt då parabolerna på sidan av skallbenet inte registrerat rätt angående tiden för samling. Klockan sju var hela Leijonklanen på plats förutom Albin som fick jobba istället. Tog en tur runt hamnen för att kolla läget och blev oroad av de mängder löja som var inne i hamnen. Kommer det att gå att komma igenom löjmassorna för att meta bottenfisk? Träffade på en lokalbo som satt och fyllde på betesförråden med agnfisk och såg då att generellt var det smålöjor med enstaka inslag av fina exemplar.

Bortåt 8-tiden började det rulla in andra arrangörer och platsutsättningen startades. Undrade bara hur det skulle vara i Tidan på andra sidan piren. För emellanåt kan det vara etter värre med löja där då de väl har kommit in och är då över hela området. Lottning skedde och jag fick plats 21. Black Jack med en gång. Ut till platsen och såg att det var en av niba favoritplatser som alltid levererar. Om det inte är braxen så är det sarv eller björkna som regerar där. Enda orosmolnet var att fasan från Filipstad Ingemar Lindgren fått braxahålan lite längre ut. Men bra tänkte jag då får vi se om det är dyngmask från häststallarna i Värmland eller Toftamask som regerar. Ingemar är ju 3-faldig Svensk mästare i mete så det blir intressant. Såg även att Chefen Nilsson fått en guldplats och visste att jag inte kunde hålla ögonen på honom.

Starten gick och jag började med 5-metersspöt som var aldeles lagom att fiska utanför näckrosbältet och vassen. Körde på i 10 minuter med endast några eventuella draganden i grejerna. Ut med 9:an där det var 10 cm djupare (90cm) inte ett pet och gick tillbaks. Började med ett majskorn på kroken och snart så dör flötet. En mört i hande men inte i påsen då den tappades ned mellan stenarna i vattenbrynet. Ut igen och ny mört. Nappade på en kort stund medans många sprang omkring och letade nya platser. Tron var ju stark på min egen plats och då det kom rapporter om att det var ökenfiske åt alla håll med några fåtal småbrax här och var så stannade jag kvar.

Efter 2 timmar lade jag i bottenmete med 2 saftiga Toftamaskar och 2 majskorn för att övertala den allra kräsnaste braxen att bita över min krok. Gick en sväng utåt och såg att det var endast på hamnsidan utanför fyren som det fångades lite fisk. Var dock ont om platser så det var ingen mening att byta. Tillbaks till platsen och spännde upp botten metet och vevade in en mört. 2 utlägg till och 2 nya fiskar.Trodde då att jag hittat dagens modell men det tog återigen stopp. Vägde sedan in drygt 700 gram vilket är en katasrofvikt i Tidan men en genomsnittlig vikt idag. Naturligtvis inte på prisplats och  inte heller en Plats i SKaraborgs lag men däremot tog Anette en plats som bästa dam då hon sopade banan med resten av familjen

Dagens segrare blev Jesper Dyberg som nu har vunnit 2 år i rad då han även vann i Kristinehamn i fjol. Bra jobbat Jesper. Men han fick inte igång sina landskapsbröder och systrar i samma kaliber för landskapskampen vanns av Värmland på 21 Kg
R.S.T-mästarna Värmlands lag 2014

På andra plats kom Örebro på 15 Kg och Skaraborg 3:a på 11 Kg
Dubble R.S.T-mästaren Jesper Dyberg

Skönt också att se halva Tidaholmslaget placera sig genom Pelle Hagman och Pierre Eriksson. Men jag tror nog att de har förtatt sig inför morgondagens drabbning i Lidan då DM i Int-mete skall avgöras. Även om de har levande jokers så har de inte Urban soil. Lidköpingslaget har nu vilat sig i form och ingen av oss drog över 1 Kg fisk idag då vi sparar dem tills i morgon. Har redan förberett mäsket och det ser så mumsigt ut att det inte finns en sötvattensfisk som kan motstå alla dessa frestelser. Frågan är ju om man ska ta med sig ett extra keepnet eller inte?

Feskehälja och R.S.T

Var igår i Åmål då vi fått fiskeplats eftersom vi stått på reservlistan och det varit några avhopp.
Feskehälja är en populär tävling som nu har pågått i 20 år och jubilerar med extra penningpriser. Att kunna vinna 15000:- är ju inte speciellt vanligt när det gäller tradmetetävlingar men här fungerar det. Regler är lite speciella här och redan vid anmälan som bör ske i god tid bör ske minst ett år i förväg. Redan för 2015 är det fullbokat och reservlistan ökas på allteftersom. Själva har vi bokat plats för mig, Albin, Matilda och Micke Hjelm 2 platser var båda dagarna. Tur var väl det för redan innan starten gick igår så var nästa år fullbokat.

Att man beställer 2 platser var är ju redan det speciellt då varje startkort kostar 150:-. Vid lottning får man således 2 fiskeplatser som man sedan väljer vilken man skall fiska på och då gissa sig till vilken plats som kan generera mest i påsen. 2 platser är maxantalet på beställda platser och endast om det blir något sent avhopp kan det bli tal om något extraköp av startkort. I och med ett extraköp kan man då ha 3 platser att välja mellan. Man får dock inte byta plats under tävlingens gång och de platser man väljer bort blir då o-fiskade till dag 2.

Endast toppknutet är tillåtet och således inga rullspön får användas. Fisket sker i Åmåls 2 hamnar på platser där det inte ligger kvar några båtar. För den o-invigde kan man förklara hamn 1 ungerfär som i Ö-sjön med en bäck som rinner ut i hamnen med en i början tunn kanal som sedan mynnar ut i hamnen med långa bryggor på ena sidan. Hamn 2 är en liten hamn utan bäck där det oftast är mest småmört. Fisket som blir vet man aldrig, Så när man skall välja sin plats får man fundera ut vad som kan vara bäst. Är löjan inne så är det ofta mynningen och långt ut på bryggorna som är hetast. Är det inga löjor inne så är det oftast sträckan längs med fiket och gräs-slänten i bäckfåran med fiske efter braxen och björkna som är bäst. Men vissa år är det längst in i hamnen som de flesta stora fiskarna går. Vid ett mörtår så kan det vara hamn 2 som gäller men då skall man vara ganska ensam om att fiska där och då få till sig alla mörtarna i hamnen.

Mäskning är helt förbjuden och enda betena som gäller är mask majs och maggot så väldigt avancerat är det inte men ställer höga krav på dem som fiskar med att göra rätt och det redan från början. Som det varit de senaste åren har det ju inte varit något fläskafiske precis men ändå har segervikterna varit skapliga. Kommer man över ett kilo så har man troligtvis kommit på prisplats även om man själv inte varit nöjd med sitt fiske för att sitta i en hamn utan att mäska gör ju inte att det öser in med ny fisk allteftersom fiskar plockas upp.

Att tävlingen är populär visar ju deltagarna på då det kommer folk från Småland, Blekinge, Skaraborg, Värmland och Dalarna för att deltaga. Finns säkert något/några distrikt som inte har nämnts men det är en allsköns blandning av folk som kommer dit. På kvällen anordnas det en liten skojkula på Örnäs camping då Wasa med Lindgrens i täten kör igång en springtävling med max 5-meters metspö i handen och tävlar om blandade priser. Kul grej där de står med armbågs lucka överallt längs med campingen. Själv har jag gått och jiggat abborre längs med kanten där det inte står några metare och det är nog här alla Vänerns större abborrar samlas för om det nappar så är det fin abborre och inga fjollfiskar som kommer upp.

Årets tävling då?
Var ju endast med på Lördagen då vi fick våran plats så sent att vi inte bokade boende och Ronja var med i Mariestad på ung sportfiskare med Morgan Wahlfridsson som var mycket uppskattat.
Förresten så på feskehälja har de även en knatteklass som  får fiska i 2 timmar i å-mynningen och alla knattar får pris. Även detta populärt då 2 timmar är mer lagom för de mindre.
Jag och Matilda for iväg och Matilda fick dra startkorten. 1 till henne och 2 till mig. Oförskämt nog drog hon plats 125 till sig själv vilket var på grässträckan på helt rätt plats då det kommer ut ett vattenrör under vattnet och brukar samla brax i överflöd där jämnfört med resten av hamnen. Då hon drog plats 29 och 185 till mig så valde jag 29 som var innåt på andra bryggan medans 185 var i hamn 2. Tänkte då att chansen var större till braxfiske här trots att det var åt fel håll. Hade det varit varmare så hade jag valt hamn 2. Då Matilda fick denna platsen lämnade jag över 9-metersspöt direkt till henne för annars hade hon inte nått ut till rännan eller rörets mynning och jag var helt säker på att hon skulle krossa mig totalt med 5 gånger mer vikt från den platsen. Ut till platsen och riggade upp 5-7-9 meterspön och struntade i löjspöna då det inte var löja inne i hamnen. Starten gick och precis innan start bubblade det en del på platsen och förhoppningarna steg. 1 minut innan start startade länspumpen på båten som låg bredvid och dånade medans den tömde båten med vattenstrålen rakt på min plats och bubblorna försvann.

Starten gick och mycket riktigt så hände ingenting. Men efter ca 10 minuter kom det lite bus med flötet och en liten brax fick åka hiss. Ut igen och en brax till. Kom en abborre och tittade på flötet så jag lyfte upp masken istället till den som nöp direkt. Ut igen och fick en mört. Allt på 5:an mellan båtarna. Lade ut 9:an mitt i farleden mellan bryggorna men ingenting hände mer än att en löja drog till en gång. Matilda å andra sidan hade kanske haft ett napp efter 25 minuter. Fjolårssegraren Conny satt snett bakom mig och fick någon mört och brände en grann som till och med kändes ända till min plats. Kanske det var en sutare som brukar komma upp och bli tävlingens största fiskar? Utanför oss satt en annan Värmlänning och plockade o-avbrutet met småbrax och mört så efter 45 minuter hade han säkert 2,5 kilo men sedan tog det stopp helt. Fortsatte tävlingen med enstaka fiskar med mycket långa mellanrum till jag lade ut 9:an igen. Såg några bubblor och flyttade dit flötet och direkt fick jag en liten brax. Ut igen och ytterligare en brax. Fasen vad gott, jag har hittat dem tänkte jag. Men som vanligt så fanns det inte mer fisk. Får höra att det kommit upp 2 fina sutare och får se en som drar en sutare på brygga 4 följt av en brax och en abborre som alla fick håvas. Vägde in ca 6 hekto och hade inte missat ett enda napp förutom löjan som drog på 9-metarn. Matilda fick bara en brax (och en trasmatta) på guldsträckan för det här var ett år då guldsträckan var kass. I varje fall på lördagen. Bäst fiske var för en gångs skull längst in i hamnen där en fiskare fick ihop 5,5 kilo. Kul att det inte var samma vinnarställe som vanligt. Får se på nätet hur fisket var dag 2 då vi tog en vilodag hemma i stället.

Nästa helg går årets R.S.T av stapeln och det verkar som om intresset är större än vanligt till denna tävlingen då den skall gå i Mariestad på piren med fiske på båda sidor av piren. Värmlänningarna verkar komma med fler bila än på länge och fisket kan nog bli av det bättre slaget än vi haft på länge under ett R.S.T Även om det i fjol var några som fick höga vikter i Kristinehamn så är det chans att vikterna blir högre här. Kommer nog i alla fall att bli jämnare fiske men vi får se vilken typ av fiske det blir. För att förbereda fiskare som inte har varit där tidigare så kommer lite information om sträckan här:

På vänstra sidan av piren är det i den första delen lång-grunt med vass,nate och näckrosor. Här är det blandfisk som gäller av alla arter. Längre ut på piren så djupnar det på snabbare och kommer nog att vara mörtfiske med inslag av brax och abborre. Högra sidan som är in emot hamnen djupnar snabbare och här är det nog mest mört med mindre med braxen men mörtarna är ofta av god storlek. Inslag av sutare på hela området men är inte jättevanligt och om björknan är inne kan det bli race. De nappar över hela området och går ofta tätt om de verkligen inne. Om löjan är inne som de var för 2 veckor sedan så kullkastar de alltihop. För då är det nog bara löja som gäller. Det brukar bli sådana kopiösa mängder att det inte går att komma igenom dem oavsett vilket bete som används.

Rullspön rekommenderas att ha med för emellanåt går fisken långt ut. Mest på vänstersidan då fisken ibland står i strömfåran 20-30 meter ut. Kan då bli alla arter och om det är mask majs eller maggot som gäller vet vi först på lördag. Bloodworms tror jag inte skall behövas då de oftast inte är så fjolliga i matintaget här. Skapliga beten coh krokar i storlek 10-14 kommer säkerligen att gälla förutom för Åke Jejely som kan köra med storlek 4 som vanligt.

Hoppas nu att så många Skaraborgare som möjligt ställer upp så vi kan matcha de andra distrikten så bra som möjligt. Det är ju en del prestiche i denna tävling och vi får nog lägga in en formtopp för att kunna ro hem det för även om det är hemmaplan så slår vi ur underläge mot både Värmland och Örebro.

Åntligen!

Gert Fylkyng gav ordet ett ansikte då Nobelpristagaren i litteratur utsågs.
Men känslan är den samma för mig efter 2 veckor i sjuksäng fått komma ut som en yster kalv på grönbete.
Testade mig själv genom att klippa gräset för om jag inte orkade så var det ju bara att släppa handtaget och gå och lägga mig igen. Men tjurskallen kom fram och gräsmattan blev färdigklippt. Gött!
Tog en tur ned till Lidan under lördagen då allt kräftbete var slut  för att fylla förråden med betesfisk. Jag och Ronja testade av mekensträckan där det brukar vara så säkert med betesfisk av bra storlek men efter en timme utan respons på mäsket flyttade vi till ravinen mot cykelbron. Möttes där sv Challe som skulle göra ett träningspass och satte oss uppströms med våra 5-meters spön. Mäskade ut en del direkt och började fiska. Fick direkt ett par mörtar men sedan var det ovanligt lugnt för att vara Lidan. Annat var det förra helgen då det var grymmefiske efter regnvädret. Fiskade på och fick en blandning av mört, löja, björkna, abborre och den minsta id jag sett. Challe däremot fick lite större fisk ute med T-A.P-spöt såväl braxen som björkna och ett par skapliga abborrar. Fick i varje fall ihop ett par kilo betesfisk men inget att spara då de försvann ner i kräftburar under eftermiddagen. Mest irriterande var ändå båtfolket som inte visade någon som helst hänsyn. Kanotister som följde kanten och tog paus där vi fiskade likväl som de med snabbgående båtar körde en bra bit över lagstadgade 6 knop som gäller i Lidan. Värst var dock en med en V8 undet huven som brötade på rätt så bra och var nog närmare 30 än 6 knop. Funderade på att kasta mäskbollar på dem när de kom tillbaks men lugnade ned mig i sista stund. Konstigt att de skall hålla på så inne i stan då de har hela Kinneviken utanför att lattja på.
Årets idiot på Lidan som tror att Lidan och Le Mans är samma sak.

Varje gång dessa idioter for förbi var det bara att plocka upp grejerna en bit på land så att de inte skulle svepas ut av de ordentliga svallvågorna som blev. Samt att det störde fisket varje gång och grumlade upp hela strandsidan.

Kvällen gick i goda vänners lag hos grannarna Fredriksson på den årliga kräftskivan så då åts det kräfter så att hela munnen blev söndersliten men fy vad gott det är. Tillsammans med västerbottenpaj och några brödbitar så är det ju oslagbart. Men starka drycker vågade jag mig inte på då magen hade varit som den varit och tidig hemgång fick det bli ändå eftersom orken tröt. Efter tipsrunda, pilkastning och hästskokastning så var det sängen som gällde.

På söndagen blev det återigen ett pass till ravinen för att se om det var någon andradagseffekt att tala om på kortspöna. Fick genast ett knippe mörtar men sedan blev det ungefär som på lördagen. Men det var flera gånger jag fick dit bubbelfisk men det blev aldrig några braxar på kroken. Någon fin mört och björkna i varje fall och bortåt 10 kilo bete att frysa in, men ingen abborre denna dagen. Dock 170 djupriggslöjor som också frystes in inför stundande trollingfisken.

Metesäsongen börjar ju närma sig sitt slut och nu till helgen blir det Feskehälja i Åmål, men bara under lördagen. under tiden skall Ronja fiska ung storfiskare i Mariestad tillsammans med brorsan och vad vi gör under söndagen får vi se.
Nästa helg är det R.S.T i mete på piren i Mariestad och då får vi hoppas att Skaraborgarna går man ur huse för att vara med så att vi kanske har något att sätta emot Värmlänningarna med Wasa i spetsen. För ingen kunde väl missa deras framfart under mete SM i Tranås där de sopade hem så mycket priser att bussen fick bränslestopp på vägen hem!
Närkingarna med Nora i spetsen som skall vara Sveriges bästa fiskeklubb i spetsen får vi ju se upp med också. För om det blir löjfiske så blir de nog svårslagna. Piren i Mariestad kan ju bjuda på än det ena och än det andra fisket beroende på dag. Från ökenfiske till värsta bonanzafisket efter det art som samlat sig bäst. Kan ju vara löja, braxen, björkna i första hand men det kan vara grymt abborrfiske med för den delen och inslag av lax och ål är ju inte helt ovanliga. Hade själv på en lax mellan 5-6 kilo på 7-metarn en gång men naturligtvis gick linan (0,23) av som en dragsmällare men först efter ett par minuters batalj. Så hur fisket kommer att bli då återstår att se men det skall i varje fall bli kul att träffa alla fiskebröder och systrar igen.

Söndagen är det sista DM-tävlingen i Internationellt mete och det är ju då det avgörs, Tärnan eller Lidköping som mästare 2014? För den som vinner då vinner hela serien trots att Lidköping vann med 4-0 i kanalen så är det ju vikten som avgör. Och om det inte skulle bli högre vikter i Lidan än i kanalen skulle i varje fall jag bli mycket förvånad. För i kanalen var det ingen som kom över 2 kilo och i Lidan skall väl alla klara av det?

Väldigt najs att det klipper så mycket vass som de gör i Lidan just nu. För hela starnpromenaden är välansad och nu kör de med en speciell farkost ovanför fiskesträckan vid kanothuset. Var länge sedan jag såg sådan god vård av vattnet.

Nä ut och fiska med er nu innan ni deppar ihop för att det fortfarande är ett par veckor kvar till isläggningen.