DM 3 Skaraborg på Lerdala-Lången 25/2 2018

Skaraborgs DM-serie avslutades idag på Lerdala-Lången med utgång vid Melldala-badet.
Sjön är en grund sjö som kan bjuda på många olika ansikten emot oss fiskare med MYCKET varierande fiske. De flesta (även jag) har en bild av sjön fylld av microber som bara tävlar om att vara minst och kunna nappa på kroken. Men emellanåt blommar den upp och ger ett ymnigt fiske efter fin fisk och till  och med jag har lyckats fylla skryllan 2 gånger om under samma dag vid 2 tillfällen. Det var inte överdrivet stor fisk men då man fiskade på 1 meters djup så går det riktigt fort.

Det var även på denna sjön jag gjorde min debut 1980 och vägde då in 2 abborrar som vägde 125 gram fångade med lys-draken. Även den gången var det nog Ove Ritheim som var prisutdelare om jag inte minns fel. Och turerna har varit många till denna sjön då man bodde i Götene och tog mopeden dit för att få pimpla. Men aldrig har jag förstått den. Dessa microber är nog ingenting som är meningen att jag försöker lära mig fiska för det lyckas ju bara på Siksjön. Men förhoppningarna var ju att sjön skulle bjuda på ett fröjdefullt fiske efter blandad storlek på fisken och att det skulle nappa lite för en gångs skull.

Blandad kompott av uppsättningar med pirk-kombinationer samt även en mini-Vänerpirk som emellanåt kan reta upp de slöaste borrarna. Vi fick bara se vad det var för dag idag! 10 glada minusgrader hade gjort att det mesta av stöpet på isen frysit till och det var bara någon centimeter med lös snö ovanpå detta. På vissa ställen var inte stöpet helt genomfruset men det var inga problem att gå. Planen var att börja utanför starten och hålla sig i utloppsdelen och inte traska iväg till bäcken som jag brukar eller gå till klungan bortanför stugan utan leta reda på de bättre fiskarna på frivattnet.

Starten gick och det blev ett lämmeltåg åt vart håll. 1 gick till bäcken 1 gick till stugan och 1 gick till utloppet. Ja det var ju mot utloppet jag skulle dra mig så det var ju ingen mening att hänga på direkt då det var lite väl mycket folk som gick dit. Började då i viken till höger som anden tipsat om. Det var ju där juniorerna satt och fick 8 kilo var för ett par år sedan då jag själv satt i badviken och fick närmare 5. Segrade då gjorde ju Heikki på 10.5 kilo och han gick ju återigen till utloppet.

Första hålet och jag tror att jag hade napp men var inte nöjd med det och vandrade vidare. Sedan en hög med bomhål så jag tog 50-stegsluckor och då jag kännde ett par fiskar som inte krokades bytte jag till fjollgrejerna och fick då ett par microber och var med i matchen. Hade då insett att det var ingen racerdag och varje fisk fick vårdas ömt för idag blir det inga höga vikter. Men att jag ska försöka hänga med genom att fiska microber här är uteslutet för det har jag aldrig lyckats med någonsin.

Halv-vägs över sjön sitter Thörnelig aldeles själv så jag gör några hål intill honom och får några till där men det var inget att hänga i julgranen så det var bara att fortsätta över. Och alla som träffades på sa samma sak och det var att det var kasst över hela sjön. Och jag vet ju från sommarfisken i sjön hur mycket abborre och vilken storlek med  så jag undrar bara vart de gömmer sig vintertid. Rymmer de ut i bäcken? För de verkar ju inte finnas kvar i sjön! Men skam den som ger sig. Fortsätter över till vassen på andra sidan.

De flesta har flytt ifrån utloppet och Benny Svensson känner sig mobbad och utfryst där han får sitta själv i snålblåsten så jag slår lite följe med honom. Han har knappt fått fisk och jag tar en löptur till honom och borrar bredvid honom och sätter mig och språkar lite. Helt plötsligt blir Benny tyst. Och ni som känner honom så brukar han inte bli det. Helt plötsligt fick han en fisk av den bättre storleken följt av en till, och ännu en ja det blev en hel radda med borrar. Så det blev ett frenetiskt borrande efter om det fanns fler där. Och det fanns det säkerligen men de ville inte bita.Så efter ett gäng hål till så fick det vara nog och jag började fiska mig tillbaks över sjön.

Klungan utanför starten hade flyttat sig närmare starten men det var ändå inte dags för uppgång. Fiskade på och fick någon emellanåt och även jag fick en bonusfisk på starx över hektot men mäktade bara att få upp 23 fiskar med den hugande vikten av 280 gram. Undra nu bara hur det låg till emot de andra. Benny klådde ju min påse med 2 av de fiskarna han fick då jag var där och Thörneling fick ju ganska många då jag var bredvid honom. Och om det var surt över hela sjön så kan det ju räcka en bit men hur långt. Svaret var att det var lite för lite och den direktkvalade platsen flög sin kos för mig då alla resultat gick fel för min del. Benny hade ju fått lite fisk till och gick segrande från isen med 1,5 kilo.
Dagens segrare Benny "matjord i fickan" Svensson  Foto: Champ Ahlgren

2:a blev Rotsén även han över kilot och allteftersom blev det påsar som petade ned mig i totalen. Men fiskar man inte bättre så. Skall bli intressant ändå att se resultaten när de blir sammanställda och se hur långt efter man blev för förutom Daniel Ahlgren så har det varit jämnaste serien på länge. Och innan idag hade alla som hade placering 14 eller mindre chansen att ta en SM-plats. Men då SM går i Luleå så kanske det är några som hoppar av så man får chansen ändå. Blir ju i alla fall 2 Lidköpingslag på SM där så en dag får jag i alla fall fiska.

Stor grattis igen till Daniel Ahlgren som dominerade serien så väl att han avgjort den redan efter 2 deltävlingar i bästa Rosenkviststil och kunde bara glida omkring idag på isen.
Champ Daniel Ahlgren Lidköping   Foto:Junior-Champ Alvin Ahlgren

Kul också att vi fick besök ifrån Vattnanfiskarna men beklagligt att vi inte kunde bjuda dem på bättre fiske. Men en 4:e plats är väl inte så dumt ändå men jag hoppas att Ni får bättre fiske nästa gång ni besöker oss.

Veckan som kommer har de ju utlovat bra vinterväder med många minusgrader men tyvärr reviderar dem detta med reducerade minusgrader varenda gång man tittar så nu tittar jag inte mer för då blir det väl midsommarväder igen!!!
Så vi får se vad det blir för tävlingar nästa helg men det finns ju en del att välja på så här års och bl.a Cancertävlingen på Lien. Men vi får se vart det bär av.

Sköt nu om er så ses vi.

3:e serietävlingen Västsvenska pimpelserien Öresjö Örby

3:e tävlingen avklarad i västsvenska pimpelserien på Öresjö i Örby söder om Borås.
Isjägarna hade sniffat upp en is som var riktigt bra och förhållandena kunde göra varenda Jämtlänning avundsjuk.
Det var fruktansvärda mängder med snö på isen men inte tillräckligt för att halkskydden skulle tas av. Så det var bara att pulsa ut i det halvcentimeter tjocka snötäcket så långt man orkade.

Men vi var ett glatt gäng som klev ut på isen i solskenet och några få minusgrader och hoppades att det var nu vändningen skulle komma och fisken började nappa lite normalt. Jag satte mig strax utanför värstingarna för att se om det var någon action i området där det brukar nappa som bäst. Men ingen aktivitet vad jag såg så jag började förflytta mig med 50-stegsluckor för att dels söka fisk, dels hitta kanter. Men det fanns varken eller så det blev många hål innan jag fiskat mig ett gott stycke ut på isen och helt plötsligt hade ett litet darr i spöt. Men det blev inte mer än så.

Valde då att testa höger som den onda anden säger och fortsatte till höger om inloppet och hittade i alla fall en kant men fortfarande ingen fisk. Var ute på 5 meter som djupast och 30 cm som grundast. Men resultatet uteblev. Så jag fiskade mig tillbaks över sjön med likadana luckor och över området där jag hade napp innan men helt stendött. Såg då Bernt Andersson och Börjesson och kunde då konstatera att jag och Bernt var lika med var sitt napp och Börjesson var då lååååångt efter oss då han inte hade haft napp. Så jag fortsatte bortåt och träffade på en herre som sa att det var trögt men han hade fått 10 fiskar så jag började fundera på om jag skulle göra en Samuel!
Såhär kännde jag mig efter halva tävlingen!

Fortsatte bortåt och Jerry Svensson visade upp sin fångst med 2 loppor och en "bumling" på säkerligen 20 gram så jag fortsatte bortåt. Helt plötsligt ser jag Bernt får en fisk och strax därefter får även jag min första och då fick jag ju tillbaks mitt vanliga namn. Men det fick traskas en bra bit till innan nästa napp kom och man funderade på om det var mat på att gå över till udden där de satt i 2 klungor och hade suttit en bra stund. Men jag såg då en inföding som satt och plockade lite fisk så det vore väl själve Fn om man inte kunde lura upp några.

Och när jag kom fram till dem som satt och plockade så fick även jag lite fisk och ju längre bort jag gick desto bättre nappade det. Men ingen riktig ordning på det så tanken fanns kvar att sticka iväg. Såg då att Andersén och Möller satt längre bort ute i sjön och dit var det ju ingen mening att gå. För om de har fått fisk hela tävlingen så fiskar inte jag förbi dem så jag måste hitta något bättre. Men det blev bara marginellt bättre så jag petade i alla fall ihop 24 fiskar och något på 8 hekto. I efterhand så var det inte så dåligt resultat för Andersén hade strax över kilot och Möller hade mindre och jag hade ju i alla fall inte fiskat lika dåligt som Mats Pettersson!

Men sen var det ju de som gjorde rätt för dagen och det var ju i första hand Dan Johansson som redan har krossat motståndet  och vunnit serien trots att det återstår 1 tävling. Mycket bra jobbat Dan och det unnar vi dig.
Wulff kom på andra plats med 2.8 kilo och går från klarhet till klarhet efter sin seger i parallellen i Mälaren.
Nu får vi ladda om batterierna inför morgondagens fiske på Lerdala-Lången där vi skall fiska vårat sista DM. Har ju personligen inte några högre förväntningar då inga fisken har varit som de skall när de är som bäst. Och Lången blir ju ingen trevlig tävlings-sjö då den vänder fel sida till. För då blir det fiske efter fiskar mella 1 och 8 gram med en 10 grammare som bonus!    Känn på den PEO

Men å andra sidan kan ju sjön bjuda på grymmefiske med efter fina fiskar och då medeldjupet på sjön är knappa 2 meter och en minidjuphåla på 6 meter. Men det brukar ju vara att man ställer in djupet i första hålet och sedan är det bara att fiska på. De små justeringarna av djupet räcker att spänna vaden för att justera in.
Så att leta kanter i sjön är ju inte det lättaste och vi får se vad sjön bjuder oss på. Det är ju lika för alla och vi får hoppas att alla får fisk. Och för dem som inte skall dit så går Fävren cup av stapeln i morgon.

Kör nu försiktigt dit så ses vi

DM 2 Skaraborg stråken 18/2 2018

Nu har SKaraborg äntligen kunnat genomföra sitt andra DM i pimpel för 2018.
Även denna gång var det Tärnan Tidaholm som lyckades hitta en is som var gångbar på sjön Stråken. Denna sjön är ju lite labil i sitt lynne och med årets tidigare fisken så hade jag inga större förväntningar på fisket trots att sjön kan leverera kanonfiske med. Men då det varit surt vart vi än har kommit och självförtroendet i botten efter alla felbeslut så var det ju bara att titta upp i skyn och be en liten bön.

Och då vintern ställer till med det ena sprattet efter det andra så var det nästa avslag i förtroendet då sjön var avruskad åt båda hållen och sträckan som var fiskbar minskades så var ju även mitt tiltänkta fiskeställe bortruskat. Memn det blev ju då som en ny sjö att fiska på och då man sett djupkartor så hittade man en hel del tilltänkta hotspots så jag valde att följa med Daniel Blom till en radda med grund. Och väl framme fick vi fint sällskap av Pierre, Thörneling och Rotsén och det får väl räknas som Norafiskare idag då de är ruskigt duktiga på detta vattnet.

Så känslan av valet var gott och Thörneling tipsade även om andra grynnor och Anders Kamstad hade ju gått i närheten av ett så han fick tipset om att gå ut till grundet. Och i övrigt så satte sig stackars lille Benny bara 15 meter från ett annat grund och missade de 2 fiskar som stod där och Blom var och hämtade senare. Men starten gick och jag hade medvetet satt mig utanför grundet för att se hur de andra betedde sig men det var förvånansvärt lugnt på alla. Såg inte en enda som drog något så jag och Rotsén var de första att börja vandra därifrån.

Men då jag kommit in till land vänder jag blicken ut mot grundet och ser Pierre plocka den ena fisken efter den andra och emellanåt även Thörneling. Men det vore då själve F-n om man inte kunde hitta någon fisk. Så jag fortsatte in i en för mig ny vik men den har nog alltid funnits där. Och jag gjorde hål efter hål och korsade vägen med både  Askolin och Håkan utan att se någon aktivitet hos dem. Och i efterhand så fick jag reda på att de inte heller hade så mycket som en rystning i spöet där. Så nu gick tankarna om man skulle boka in en påbyggnadskurs direkt efter knypplingskursen då man ändå är i farten!

Men en signal från brorsan efter en och en halv timme om att det nappar och även att storleken är fin gjorde att jag plockade upp konten på ryggen och började vandra över sjön. Och när man vandrade åt det hållet såg man att startgrundet var det bara Blom som satt kvar vid och jag vandrade vidare. Längs med avruskningen nedströms satt alla utspritt så antingen var det ökenfiske eller så drog de lika mycket allihop. Men när jag kommit över halva sjön såg jag att Thörneling gjort Kamstad sällskap och drog den ena fisken efter den andra. Även Anders med junior plockade fisk så det hade varit tjänstefel att inte prova där.

Jag slog 3 hål runt dem utan att över huvud taget känna något så nu var påbyggnadskursen i stort sett spikad!
Ett hål till sen går jag proklamerade jag för då hade jag ju inte heller avslöjat brorsan. Men då hände något alldeles fantastiskt. Jag kännde en liten knyck i högerhanden och utbrast i ett skratt. Jag hade fått napp!!!
Ned med pirken igen och det nappade igen. Fisken drogs uppåt men fastnade och gick loss i iskanten. Trodde då att det bara var stolpe ut som gällde men nästa fisk fick jag upp. Vilken eufori ! Det blev 4 fisk upp i det hålet och sedan fick jag fisk i stort sett varje hål. Det var inte många i varje hål men ganska snart var jag uppe i 45 fisk. Men sedan blev det betydligt trögare.

Grundet hade en topp som var bara 2 meter på toppen och var långsträckt och de satt mitt på toppen när de hade bäst fiske. Känndes som att när jag drog 1 fisk drog Thörneling 3. Även Kamstad plockade skapligt och jag var hästlängder efter tyckte jag. När det varit trögt ett tag märkte jag att Thörneling lämnat grundet och det var nog i kanontiming för det var inte mycket som hände längre mer än för Pierre den förskräcklige som fick fisk vart han än borrade. Knäckande att se då man gjort en upphämtning men det var lögn i h-ete att få dem att bita medans han fick i varenda hål.

Så sista halvtimmen lämnade jag honom och gick in till området Albin haft kontakt med  de fina fiskarna och direkt fick jag fisk. Ingen stor men ändå. Nappade lite i området som hemsöktes även av Blom det sista men de var svåra, mycket svåra att få att bita ordentligt så det blev många bommade napp. Men kunde inte göra så mycket mer och slutskottet gick i ett hål där jag hade mängder av napp men fick bara upp 2. Undra nu bara hur det gick? Hade ju skrapat ihop 64 fiskar och 2090 gram som räckte ända upp på en 3:e plats vilket förvånade mig ordentligt. Pierre som fick fisk vart han än doppade sina grejer hade 2008 gram och Thörneling som plockade så in i bomben blev jag bara akterseglad med 4 hekto. Segrade gjorde den nye Distriktsmästaren Daniel Ahlgren som redan efter 2 tävlingar är untouchable med 1+1 Grymt jobbat Daniel.
Daniel Ahlgren från en av alla sina tidigare segrar fast på Jogen.

Daniel hade plockad ihop 2,8 kilo och var dagens bästa vikt. Han är nu som förste man klar att få fiska pimpel-SM i Luleå nästa år och även lagplatsen är klar för honom då Lidköping A-lag vann och B-laget blev återigen 2:a Helt otroligt! De övriga platserna till SM är det helt öppet om och alla tror jag har möjlighet att gå vidare men jag har inte sammanställt listorna än. Det är säkerligen fler än Daniel och Ronja som är klara. Bröderna Ek från Skara till exempel är ju även de klara. Synd att inte Therese var med idag och dominerade som hon gjorde igår.

Nu är det planerat att Skara skall ha tävling nästa helg och då är det DM 3 som gäller. De sätter in sina starkaste blodhundar i sökandet efter bärbar is så vi får se vad Valleområdet har att erbjuda.
Och med dagens resultat får jag säga som Bröderna Leijonhjärta. Jag ser ljuset Jonatan!

Sköt nu om er så ses vi snart igen

R.S.T avgjort. Knyppelkurs sökes.

Nu har 2018 års R.S.T i pimpelfiske avgjorts på sjön Alsen i Askerssund.
Örebroarna bjöd in till denna tävlinge och det var med blandade känslor som Örebroare, Värmlänningar och Skaraborgare äntrade isen. Alsen är ju en sjö som kan bjuda på det mesta och det är sällan samma ställe som ger vinnarplatsen 2 gånger. Konstigt att man inte har riktigt samma känsla för denna som för Gryveldammen.

Men vid utgång hade man lite planer på än det ena och än det andra. Men då man hörde lite på de andra så kunde man gott avvakta innan man gick iväg. Och då avruskningar fanns dels på hamndelen/inloppet och dels i utloppet mot Vättern så var ju arenan minskad lite. Med avruskningen mot hamnen kom man ju inte riktigt fram till Stanges vinnarställe förra året. Och det skulle nog strömma ned lite för mycket kallvatten där så det skulle vara kört där.

I utloppet skulle det nog vara samma sak men lite större chans att det var fisk där trots att det skulle strömma på lite. Men det berodde på om det var många som skulle dit om det var någon mening att traska iväg. Och själv trodde jag att startviken skulle vara klart bäst då det inte strömmar där och är ju hur säkert som helst!
Så det var ju bara att se vart alla gick.

Utgången gick och folk drog iväg åt olika håll och det var ju perfekt före så man kunde gå utan halkbroddar och ej heller med höga knän. Ett pärlband med fiskare åt vart håll och med såväl Stangemannen och Rosén kvar i starten så kan man ju inte vara helt fel. Efter lite dåliga vitsar och mycket spaning ut på vart alla tog vägen så gick vi väl ut på isen. Det var ju inte många kvar i startområdet så då blir vi ju inte så många att dela på fisken. Men Stange fick myror i brallan eller kom på bättre tankar och for bort snabbare än en avlöning i raskt tempo. Rosén gick lite snett ut åt höger och jag och Ronja började vid yttersta bojen 100 meter ut.

Tanken slog mig då att det var ingen Nora-fiskare i närheten av mig och då brukar det vara en illavarslande signal. Men å andra sidan skulle jag nog vara glad att de inte skulle komma och norpa fisken för mig och Ronja. Enda gången det kan gå bra utan Norafiskare i närheten är väl på Siksjön i Hällefors där jag kan klara mig själv. Starten gick och det blev fisk i de 3 första hålen och sedan ett par bomhål inåt. Sedan utåt och ett par till. Ronja började redan då dra ifrån och jag fick kämpa för att inte bli helt frånsprungen.

Fiskade runt i viken och gjorde ett utfall utanför vänstra udden där det var en massa fisk som simmade på linan men ingen ville nappa oavsett vad man än stoppade ned. Men det blev bara en lååååång utdragen pina utan någon effekt på mitt egna fiske. Fick 30 abborrar som vägde strax över halvkilot och Ronja krossade mig, nej förlåt pulvriserade mig med dubbla vikten och endast 15 gram från att bli värsta junior i alla klasser. Så nu får hon inte åka med i morgon!

Allteftersom kom det in fiskare från alla delar och slutligen fick vi reda på resultatet och Glädjande så var det flera goda resultat förutom Ronja. Terese Blomgren vann Damklassen med 4,6 kilo och Challe vann Veteranerna på 4240 Claes och Pierre gjorde goda resultat med Benny nåt kilo efter och har toppat formen tills morgondagens tävling på stråken så man får väl leka följa John efter dem då det säkerligen inte finns några Nora-fiskare på isen.

Men dagens skräll var nog dagens segrare. Inte bara att det var Niklas "Nille" Gustavsson utan att han körde med balanspirk och petade upp 6680 gram och lade grundstenen till Örebro:s 5-kiloseger över Skaraborg. Värmland var 5 kilo ytterligare efter men var starkt descimerade idag då det måste ha gått några baciller i bussen till SM förra helgen och många SM-deltagare saknades. Krya på er!

Men nu skall jag och Daniel Malmquist 38:a och 39:a idag söka in på en knypplingskurs för nåt måste vi väl vara bra på. Och inte är det pimpelfiske i alla fall. Funderar på att ta en kurs i Gullspång då det nog är byn som ligger mest i mitten mellan Lisch och Karlstad. Så vi får väl se vilka kreationer vi kan klara av. Daniel har visst redan skrivit en lista på vad han skall göra och han skulle börja med att knyppla en carryall, virka ett parasoll som skydd mot solen samt att sticka ett nytt keepnet. Kan ju vara en bra start för framtiden så man vet att man får grejerna i tid!

Temepraturerna växlar ordentligt mellan plus och minus så ta det vackert på vägarna i morgon bitti för iskristallerna som kom upp i dimma under kvällningen fryser till så det blir såphalt då temperaturen återigen har ett litet streck framför siffran vilket anger att det är kallt och kristaller bildas. Detta ger halkiga körbanor så jag hoppas ni kör försiktigt så ses vi.

Mitt pimpel-SM 2018

SM i pimpelfiske avgjordes nu i helgen på Steningeviken i Mälaren. Knepigt att berätta om "mitt SM" då jag inte deltog. Men det kan ju ändå reflekteras lite över hur en åskådare ser på tävlingen. Alla har nog sin egna syn på det hela och reflekterar över olika saker. Och jag är ju inte som alla andra här heller utan ser med mina egna ögon på olika saker.

Första dagen var det individuellt och parallelltävlingen hölls på en annan sjö så den kunde man ju inte vara med på eller övervaka. Men jag gick ut en sväng för att heja på Ronja i första hand och fick snabbt se att hon redan plockat en hel del fisk och jag kunde lugnt traska vidare. Träffade på Andersén som fått en god start och hade säkerligen redan 1 kilo innan jag gått förbi honom. Känndes lite sjukt att säga att 1 kilo var bra men Mälaren stod ju som bekant inte att känna igen. Vid detta laget skulle det vara 4-5 kilo som var en godkänd påse men inte idag.

Fortsatte bortåt och såg hur besvärade fiskarna var då borrarna inte alls var sugna på att äta ordentligt. Och det var ingen egentligen som knäckt koden för dagen men slutligen sprang jag på Engvall som fått en redig kluns utanför herrgården. Men i övrigt var det klent. Såg då en Täbyfiskare som plockade lite fisk och hade hittat en liten fläck med en stor sten som samlingsplats under isen. Men ytan där dessa fiskar stod på var ack så liten och det gick inte ens att någon höll sig på 5 meters avstånd så kunde de komma åt fisken.

Den ena storfräsaren efter den andra passerades och alla med ungeför samma resultat - magert. Inte ens de som gör alla fel som finns klarade av att få fisken och Gisela Rimmevik rapporterade om att hon fått någon konstig fisk. Och efter att ha luktat på hennes händer insåg jag att det var en nors hon fått. Ja då är det klart tänkte jag och funderade då på att vara med på söndagens parallelltävling som skulle gå på samma område. För det kan ju vara så att norsabborren står där och väntar på rejäla grejer istället för de vanliga tävlingsgrejerna.

Men dagens tävling skulle ju avklaras. Så jag spatserade tillbaks mot starten då jag träffar på her Steiner som  sitter och småler åt dagens resultat. 5 st fingerstora abborrar ligger ensamma i botten på konten och ingen förhoppning om att något skulle ändra sig då tävlingen var så långt gången. Men det är ju inte över förrän den feta kärringen sjunger.

Så tillbaks vid starten var det bara att vänta in de tävlande och det var ju några resultat som trillade in för våra pimplare från söder. Jäkligt trevligt att Andersén knep in på bronsplats och nu kan titulera sig landslagsman på nästa års NM. Även Ronja knep en bronspeng i YDJ Challe kom in på en 5:e plats Men vad hände där? Roul Steiner knep 4:e platsen då han avslutat med 3 bumlingar i samma hål. Ja då var saken klar. Jag skall fiska parallellen. Och då kommer jag även hålla mig ur vägen för de som fiskar lagtävlingen.

Dag 2 och lagtävlingen. Lagtävlingen var ju även den en seg tillställning och fisken gick fortfarande på mager diet och det blev Sveg och Nora som varvade varandra i resultatlistan och det är ju de 2 bästa klubbarna just nu så det är föga förvånande. Men det blir ju som ett chackspel och taktiken spelar större roll än någonsin. Diskussioner ang regeländringar tas up lite här och vart med tankar på hur reglerna skall ändras och motioner läggas men det finns redan på de flesta frågor som jag har sett florera på många sajter.

Skruvdragare. Har avslagits tidigare och man hade ingen fördel av detta på SM så diskussionen blossade inte upp så mycket.
Mobiltelefon. Har avslagits tidigare då det är av säkerhetsskäl
GPS/ekolod. Har avslagits tidigare.
Och när det gäller de 2 senaste så går det egentligen inte att göra annat än att avslå dem då det inte finns något sätt att ha kontroll på det. Men diskussionen kommer ändå komma upp varje gång det kommer ut att någon använt sig av det.

Att det även kommer upp diskussion om "icerunners" är ju även det svårt eller omöjligt att kontrollera. För även om man tar bort de som inte fiskar från isen så kan det ju vara ett annat lag som agerar "icerunners". Men visst hjälper det om man är en stor klubb som kan ha folk ute överallt på isen som styr fisket likt man har en kapten på Nordiska. Men det är nog bara att släppa det precis som i det Internationella metet där det ofta är "bankrunners" som styr de deltagandes fiske med rapporter om hur det går över hela tävlingsarenan och ger en fördel för laget med "bankrunners"

Men nu skulle jag fiska och planen var klockren. Då man insåg att segraren skule sätta sig direkt till höger in i vassen och plocka loppor så var ju min teori naturligtvis tvärtom. Då jag sett att det plockats upp en hel del nors i lagom storlek och även att det kommit upp en del granna fiskar så är det ju helt säker satsning att gå med Vänerpirken och plocka norsabborre. Så jag tog ju min Vänerpirk och började min tur direkt utanför starten där jag så många norsar komma upp på lördagen och enligt rykten kom det även upp fina abborrar i slutet av tävlingen och gjorde rokad i prislistorna.

Men det nappade ingenting och jag gjorde som jag brukar med Vänerpirken och gick 100 meter mellan hålen. Min krok i storlek 8 var betad med 3 maggotar och skulle vara helt o-emotståndlig för borrarna. Och efter ett par hål bort emot herrgården nappade det frenetiskt och visst kan det ju vara så att även di grove bara är och mumsar maggot och inte biter ordentligt. Men jag måste ju veta. Så ned med blåmyska med 1 maggot på och lyfta upp en liten loppa så var det ju bara att lyfta på arslet och gå vidare. För jag har 3 timmar på mig att bevisa min teori och den skall inte ödslas bort på loppor.

Och det var ju bara att fortsätta bort förbi herrgården och då jag kom bort till området där Roul fått sina fina borrar och Gisela sina norsar så vek jag ut för att fiska mig rakt över viken med jämna mellanrum. Och då det nappade lite såkunde jag släppa ned blåmyskan för att kontrollera om jag skulle stanna eller gå. Men när jag kom ut på 5-6 meters djup nöp det även på riktiga grejer och min krok i storlek 8 fick opereras ur svalget på en abborre som svalt under tiden jag gjorde lockryck. Och nu skule det väl vara klart. Sitta själv med Vänerpirk då det är nors i vattnet så är ddet ju inget som kan gå fel.

Men efter dem så var det magert och jag fiskade mig över ända till avspärrningen där det var 12-14 meter djup och sedan följde jag den tillbaks till starten med hål 100 meter emellan. Fortsatte in i startviken för att se hur det gick för de andra och det var som jag trodde. Alla satt i vassen och plockade loppor men jag fortsatte ut igen för skam den som ger sig. Men till slut tog de 3 timmarna slut och det var bara att ge med sig och inse att jag hade fel. Svider djupt in i själen men jag är ju ingen som brukar safea och är mycket nöjd med min insats då jag på 3 timmar fick 5 fiskar som vägde 140 gram. Det var ju i alla fall 14 gånger mer än Robin Nyborg fick ihop på 4 timmar på lördagen!!!

Men nu i helgen så är det R.S.T på sjön Alsen som kan vara en riktigt kul tillställning men det är väl som allt annat fiske som varit i vinter. Helt under isen altså!
Men det kan ju vara så att det kommer in matabborrar där med men jag får väl se vad jag bestämmer mig för på lördag morgon. Vattenflödet har ju redan sett till att 2 av de troligaste vinnarplatserna är redan nu avruskade och det blir då nya boliner och man får hålla koll på alla de duktiga fiskarna så man inte får stordäng redan innan vi gått ut på isen. För förra året vann Skaraborg över både Värmland och Örebro och det skall bli kul att se om det händer igen.

Såg att R-S-T inte var öppen för alla utan bara från dessa län och jag trodde faktiskt att det var öppet för alla. Men det kanske är tur för om alla kommer och det är mycket avruskat så blir det ju trångt. Inför söndagen så kan det vara så att det blir DM 2 men det får vi se hur det blir och var. Isläget är ju inte det bästa men det är säkerligen någon som har en ismaskin som inte Mats kommer åt.

Sköt nu om er allesammans och kör försiktigt så ses vi snart igen

Sverige! Vi har ett resultat.

Hej på er alla pimpeltipsfrälsta i landet. Nu har vi ett resultat i det mest ärofyllda SM i pimpeltips.
Det är ju alltid lätt att vara efterklok som Lilja t.ex Eller veta starkast innan en tävling hur det kommer att gå. Som Lilja t.ex Men att klara av att tippa på 1 fiskare i varje klass är något av det svåraste att klara av. Det är lättare att bli meterolog och pricka in vädret på SMHI. Och det gällde ju inte heller vilka som skulle åka till VM i fotboll av Sverige eller Italien utan handlade om vilka som kunde tackla fisken som var på sitt suraste humör.

Att jag fick lite rätt i mina farhågor om att det skulle bli surfiske och inte det fiske som alla har i åtanke när det gäller Mälaren utan blev som ett surfiske i något vatten söder om Malung fanns ju inte på världskartan. Inte ens jag kunde förutspå att det skulle vara så trögt. Men fisk fanns det och storlek fanns det men de ville helt sonika inte nappa. Var frustrerande att se så många duktiga fiskare inte lyckas med att få någon fart på fisken i detta fiskstinna vatten. Men då det var fullt med nors i vattnet så finns det ju en möjlighet att det blir helt andra förutsättningar precis när som helst. Det var ju några halvkilosborrar som fick syna dagsljus i alla fall.

Men många vill nog glömma denna dagens fiske och bryta ihop och komma igen så jag skall inte skriva för mycket om det. Då jag nu har räknat och slitet med siffrorna ifrån dagens tävling kan man se att det var minst lika svårt att pricka in alla "spelhästar" i alla klasser och det blev mycket skiljda resultat. Och med detta kan man ju säga att det inte var i närheten att krossa några rekord trots mycket duktiga spelare. Endast hälfte av samtliga Svenska mästare var spelade av någon över huvud taget till skillnad mot vanliga år då det endast missas någon enstaka.

Så det var alltid någon av spelarna som plumpade och i många rader var det flera spelare som plumpade och det var nog bottenrekord i resultatet om man snittar det. Men ett  extra pris delar jag faktiskt ut i år till Kristian Ekman som lyckades med konststycket att med berått mod spela på Robin Nyborg som given vinnare av herrsenior. Robin hämnades med att väga in 10 gram och förärade Kristian med hela 191 poäng. Den i särklass högsta poängen på en spelad fiskare någonsin. Kristian belönas med valfritt Dalaspö.

Men dagens suverän och först att klara av att vinna detta 2 gånger blev Jan Branell som krossade allt motstånd och vann med 119 poäng som var o-hotat idag. Han hade ju ändå som plump idag Andreas Möller med 49 poäng så det var mycket bra gjort idag. Stort grattis Jan. Du får ännu en uppsättning av det gula setet med Dalaspöt, gul lina, Kinnepirk i helmässing och gul Ownerkrok.

Nu får vi bara hoppas att alla får en god natts sömn innan morgondagen och kan ladda om batterierna inför morgondagens lagtävling.

Sov gott och ta hand om varandra så ses vi vid Steningeviken i morgon

SM i pimpelfiske 2018 har startat

Just nu har starten gått för 2018 års Svenska Mästerskap i pimpelfiske gått på Steningeviken i Mälaren.
Detta är skrivet kvällen innan start.
Lovade att dela med mig om mina egna tankar om hur det skall gå idag. Både hur jag själv tror och hur det har spelats på pimpeltips.SM där fiskare från många delar av Sverige har varit med och lagt sina röster på vilka de tror skall placera sig bäst i samtliga 10 klasser och det har varit en kul läsning.

För egen del så tror jag att Steningeviken är lite överskattad av många. Detta säger jag helt utan att ha varit ute på isen över huvud taget. Men det jag menar är att många tror att det skall bli samma racefiske som det är på många andra delar av Mälaren men med lite luskande och rykten så skall det vara mindre mängd fisk här än exempelvis Ekolsundsviken. Fisket kommer dock att bli kul för många för det kommer heller inte vara surfiske med microber som resultat utan fiske efter 20-50 grams abborrar som vanligast.

Det jag tror med själva fisket är att det kommer att vara 90% 3-kroksfiske minst. Och beten kommer endast vara maggots och eventuellt öga. Börjar man med blodisar så är man avhakad direkt. Men kan dock fungera med maskbite för att dra igång dem i stället. De som har turen att hitta lite större fisk kan nog ha hjälp av lite råttsvanslarver för att reta igång dem. Men snabbast kommer ändå ren 3-krok vara. Pirk i 45 mm storlek fiskad på 4-10 meter och grundare kommer det att vara kasst.

Vart segraren kommer att gå kommer nog vara lite olika i klasserna och de som stannar i startdelen måste välja rätt från första början annars är det kört. Det kommer nog att vara aldeles för många kvar i startdelen trots att föret är bra och lätt att gå. I alla fall ut! För dem som går långt har de en fördel desto längre de går att de har mer alternativ att hitta fisk på om de misslyckas i början. Bara de har gått tillräckligt långt. Varning dock för de som tror på sig själva så mycket att de går långt och fiskar sig bortåt ända fram till slutet och missar ingångstiden. Men vi får hoppas att de klarar sig så att det inte avgörs på teknikaliteter i stället för fiske.

Men hur har det då spelats i pimpeltipset då? Jo det är spridda skurar på vilka som spelats och här kommer en lista med vilka förhandsfavoriter som har använts i årets upplaga av pimpeltips-SM
Tore Helmersson
Lennart Khilestad
Karl-Axel Berglund
Hans Larsson
Mikko Paso
Bill Thorstensson
Pentti Harmala
Lars Rudman
Är spelhästarna i ÄHV. Inga duvungar precis men det kommer att bli en hård fight mellan dem

Lars Sundberg
Timo Jumisko
Christer Hagström
Jörgen Andersson
Peo Nilsson
Mats Arnoldsson
HV
Även här ett gott gäng med rutinerade fiskare med lite fördel Lars och Timo enligt mig. Men jag är högst förvånad att det inte kom in en enda rad på Björne som radat upp segrar på ett pärlband det sista.

Annkersti Norgren
Maj Pietelä
Anna-Greta Helmersson
Karin Berglund
Lisbeth Borg
I ÄDV har det blandats och getts mellan dessa damer och jag tror själv att det blir en dust mellan Maj och Anna-Greta.

Birgitta Gustavsson
Rut Backeby
Gun-Britt Magnusson
Kicki Torstensson
Jeanette Sköld
Carina Bertilsson
Leena Varis
Damveteranerna har ju även dem en blandning av fiskare men jag själv tror var gång på Gun-Britt Magnusson som har en riktigt skön fiskestil och jobbar metodiskt och lugnt vart hon än kommer. Rent ut sagt så fiskar hon ju skiten ur de flesta när hon drar fram. (ursäkta ordvalet)

Julia Hägg
Anja Larsson
Elin Seger
Elin Segersten
ÄDJ
Lite mindre variation på spelhästar här och det kommer nog att bli väldigt jämnt i denna klassen. Svårtippad.

Josefine Andersson
Ylva Sköld
Gisela Rimmevik
Ronja Leijon

Här kommer Josefine att gälla som favorit men vem som helst kan skrälla och då jag är partisk väljer jag att lägga ned min röst.

Gunnar Nykvist
Felix Einarsson
Arvid Hernesk
Simon Kerstell
Thimar Mathiasson
Spelhästar i YHJ Även här ett getingbo där de flesta kan vinna och det gäller att det prickar början på tävlingen.

Daniel Bergman
Arvid Einarsson
David Öhman
Henrik Hamberg
Fredrik Härnes
Axel Larsson
Marcus Sundin
ÄHJ Där det känns som att David Öhman är lite förhandsfavorit och min reservidol Arvid som en comming man att kliva upp på tronen.

Carina Widerberg
Lotta Engvall
Gunilla Tundell
Linda-Maria Lundin
Damseniorerna skulle inte jag vilja gå emellan i för det blir nog värsta catfighten där. Så många duktiga damer vi har så kan det ju gå hur som helst.

Robin Hall
Magnus Eriksson
Mats Larsson
Robin Nyborg
Timo Hakulinen
Andreas Möller
Leif Lothström
Kari Ohtonen

Om jag talat om getingbo och vem som helst kan vinna så är ju seniorklassen värre än värst. Här har det spelats på flera olika spelare. Några får fler röster än andra men det går ju att göra en riktigt lång lista på potentiella segrare här som inte nämnts. Stockholmsfiskarna har ju naturligtvis lite försprång  men Anssi för att nämna någon kan ju fisket häromkring ganska väl. Och av de utsocknes fiskarna så kan ju Stormen mycket väl gå rätt och få rista in sitt namn för 3: gången i prisplattan. Laxen är ju även han en möjlig segrare men här blir det konstigt nog att han räknas som en skräll.  Men det finns ju mängder av fiskare som kan klämma sig in i den här listan så skulle jag nämna alla kan jag nästan räkna upp hela startfältet.

Men jag hoppas och tror att alla kommer få kul fiske under helgen och ha minnen för livet. Så ner med huvudet och kör på. För klockan 14:00 är tävlingen slut och det är bara att traska in.

Och om ni sitter hemma och bara längtar efter att få reda på hur det sker under dagen så skall pimpelsportarna livesända under dagen och det skall bli intressant att följa.
Sköt nu om er så ses vi snart.

På lördag smäller det. Pimpel-SM 2018 Mälaren

Nedräkningen är i full fart och spekulationerna går heta. En del har redan planen klar medans andra inte ens har öppnat smedjan för en tankestund utan öppnar bara asken när det är dags. Och frågan är hur det kommer att bli egentligen. Men det är nog bara att kämpa på och göra så gott man kan.

Några för-övningar var det nog inte många som klarade av och även om de klarade av att testa vattnet så är det nya insatser till helgen. För sjöarna ändrar ju sig desto längre isen ligger och det finns ju inget att jämnföra med då isläget varit som det har. Så det får nog bli hemmafiskarna som får visa vägen. Och det finns ju många duktiga fiskare i Stockholmsdistriktet och en hel del av dem får ju gälla som favoriter oavsett de vill eller ej.

Men det finns ju många som kan tränga sig in och kanske även förbi och duktiga fiskare finns ju i alla distrikt och nu samlas de flesta av de bästa. Men jag kommer inte att nämna någon vid namn här så pass nära tävlingen. Likaväl kommer jag inte tala om vilka "spelhästar" som spelats förrän på lördag som vanligt då starten har gått för att ingen skall känna press på sig. Mycket intressant att se de olika spelraderna för det är ingen som är den andra lik och det är spridda skurar på utseendet.

Skulle tycka det var häftigare om de som spelar vågar tro på sig själva lite mer och inte spela på sig själva. Men även pimpeltips-SM är ju en tävling och man skall ju även här göra så bra man kan. och på lördag kväll vet vi resultatet och vi får se om det är någon ny mästare som koras eller om det är någon som blir först med att bli korad 2 gånger. Och om man fortfarande inte kommit ut på pimpel-is och letar efter info så kan man passa på att insupa lite information från pimpelsport.se Kanske kan man få någon ny favorit i någon klass då man kan höra om vad som händer ute på isarna.

Vad jag själv tror kommer att gälla kommer jag nog inte ut med förrän på lördag efter start ihop med pimpeltipset. Men kör nu försiktigt till Steningeviken så ses vi på lördag. Och glöm inte att lämna in eran pimpeltips-rad snarast.
Detta för att hinna sammanställa tills lördag.

Södra Barken 3/2-18

Vintern sätter käppar i hjulet lite varstans just nu. Denna lördagen skulle många tävlingar ha gått av stapeln men alla blev inställda och man fick börja titta på tävlings-schemat över pimpel-Sverige och söka om vad som fanns tillgängligt och närmast oss. Valet blev då Södra Barken mellan Fagersta och Ludvika med utgång vid Vad såg.

Har varit där en gång tidigare och minndes om att det var en sjö med många fiskar som det gällde att få tillräckligt många i varje hål och hoppa över bomhålen och gärna med rätt snitt på fisken med. Inget konstigt säger ni men det är just det som brukar gälla för att ha en chans att plocka upp 10-20 kilo med småborrar. För det var ju många duktiga fiskare med idag så det skulle nog kräva att man gjorde allt rätt från start.

Och man blev häpen redan vid ankomst då hela parkeringen (i stort set) var full med bilar. Att det var ett populärt vatten var ju inget att tveka på och det skulle bli kul att se vad den levererar denna hål gjordes närmare landdagen. Förutsättningarna var att isen var 25-30 cm med 20 cm snö med bitvis stöp.Frågan var bara var fisken skulle stå Djupt eller grunt? SÅ vi vandrade ut på isen och kollade vart alla andra gick och det fick bli startsidan och vi hittade snart ett område jag kännde igen.

Där utanför en brygga hade jag lite kul fiske senast och där fick vi starta denna gången. Starten gick och en Kinne 25 fick släppas ned i hålet. Men det var lite i det djupaste laget för den men fisk blev det ändå men nästa hål slogs närmare land. Fler fisk där och ytterligare närmare land. Men när det blev grundare än 2 meter slutade det att nappa. Ut igen och nya fiskar. Gick ganska raskt upp till 40 fiskar men sedan blev det surt.Såg då att de andra som närmade sig plockade fisk i en jämn takt med tafs så jag testade det med. Men inte ett enda pet på vare sig tafs eller singelmyska.

Testade med större pirk och fick några men det blev ingen fart på fisken och jag fortsatte bort i viken. Där nappade det lite igen men då grundare än 2 meter. Fick dock ingen större fart på fisken i hålet och testade med olika beten men inget gav rätt resultat. Testade i slutet att byta kroken till en annan färg och fick då mina bästa hål för dagen. Surt att man skulle testa detta allt för sent. Och att man inte fick fisken att bita bättre var ju heller ingen höjdare. Och att hälften av fisken fastnade i iskanten var ju också bakslag. Fick i alla fall ihop 118 borrar med en vikt av 2450 g. Räckte ju inte upp på prisplats men man fick vara nöjd ändå att inte bli alltför akterseglad av den ena storfräsaren efter den andra.

Men dagens värsting var återigen Mr magic Engvall som tog hem det med en påse på 6,4 kilo. Han kommer nog att avsluta vintersäsongen med sönderskavda och dåligt rengjorda händer om han fortsätter  så här. 2:a var Dyberg  på 5,9 och sedan Magnus Eriksson från Västerås. Och det var en enorm dominans från Nora idag som kallar sig Sveriges bästa klubb och idag var de det eller också var det att de saknade konkurrans.

Kul att se när man jämnför med personer befinner sig i samma område. Själv lade jag märke till att jag tyckte jag hade minst fisk av oss i området men sedan hade jag högst vikt av dem jag kollade med. Kul sätt att jämnföra som nog de flesta gör hela tiden. En del är bra på att bedömma vilken fart man har på fisket och en del sämre. Många har koll på många  utan att de vet om det men det är ju oftast för att hitta på justeringar i sitt eget fiske. Men ibland kan man bli förvånad om resultatet skär sig allt för mycket mot vad man har sett och  bedömt.

Men det blev i alla fall en härlig dag på isen och lite skön bilåkning på det. Men kollade vad som fanns att erbjuda inför söndagen. Men av de tävlingar som inte var inställda så var de slutna endast för klubbmedlemmar eller distriktet. Så nu får man fundera på om man skall köra mormuska-DM eller pilla navelludd i morgon.

Sköt om er så ses vi. Glöm inte pimpeltipset.