Borgsjöpimpeln 31/3-2018

Påskpimpeln fortsätter i den norra regionen (för mig). Idag blev det ett besök på Borgsjöpimpeln som även var dag 2 i cupen. Det gick ju ut att det var totalvikt i stället för placering som gällde och då var ledande Hans Erlingsson inte allt för långt bort. Men pressen minskade ju inte då PEO nämnde att han bara var snäll på fredagens tävling och ville släppa upp mig som en fin gest och idag skulle han förnedra mig med en totalkross. Så det gällde att hålla tungan rätt i mun och kämpa så gott som man orkade med.

Och en god natts sömn hade det blivit så snuvan hade minskat lite men kännde mig inte helt frisk ändå. Men en alvedon till kaffet så blev det lite bättre. Isen skulle ju vara hård idag och det skulle uppskattas. Den hade ju kollats av Jämtlands snyggaste Lars och fisket skulle ju ha varit bra med 5 kilo på en timme enligt ryktena. Ja det är ju en sak att vara ute helt solitär och en när ett 100-tal fiskare ger sig ut på isen. Och ryktena kan ju modifieras från varje person som är med i gissningsleken.

Vi samlades på isen och tro det om ni vill men jag hann ut på isen innan Foppa hade sin genomgång av isen och visade vart de farliga områdena var. Det var ju ingenting jag skulle behöva bry mig om för jag skulle ju stanna i startdelen och hoppades på att det skulle finnas fisk där. Och om det var att traska iväg som gällde så skulle jag vara akterseglad direkt då jag inte är allt för stark just nu. Men det blev det vanliga schackspelet vid utgången då jag ville ha koll på vart PEO, snygg-Lars och Foppa gick. För om det skulle vara några som visste hur det skulle vara så var det ju dem.

Så jag stod och pratade med Kristian Bergström från Värmland som även han hade samma plan ihop med dde övriga Värmlänningarna och vi blev lite fulla i skratt när man såg hur alla rörde sig. Många stannade kvar väldigt länge där genomgången var och det var som att se på skating i skridskosprint att alla lurpassade på varandra och någon gjorde ett utfall emellanåt och kanske fick iväg någon annan. Så det var ju påtagligt att det var skapligt fiske på gång i starten eventuellt i alla fall.

Men slutligen traskade Foppa åt höger, PEO snett ut lite vänster och snygg-Lars snett ut åt höger. Ja då visste man vart de gick och vi begav oss ut på isen. Kristian stannade inne bland stenarna men gick sedan ut då han blev varnad för att borra i sten. Ja det var ju inte så att han fick gult kort eller så men han gick ut därifrån då han inte ville borra sönder borret det första han gjorde. Så vi satte oss i skoterspåret Kristian lite mer österut och de andra mer västerut. Men vi var samlade inom 200 meter till att börja med.
Före och väder är ju inget att klaga på. Även isen var kanon här.

Första hålet gjordes och jag tyckte att jag hade ett pet men ingen kom upp. Kristian å andra sidan såg ut att få fisk ganska snart så jag flyttade några meter inåt. Fick 7 fiskar där men det var inga råhugg precis. Skaplig storlek på fisken men ändå så var det bara ett duttande eller så satt de på när man gjorde lockryck. Fortsatte lite varierande och det blev fisk i de flesta hålen men inga större mängder. Blev 1-10 fisk i hålen o-avsett vart man borrade så jag drog mig lite mer inåt och västerut medans Kristian gick åt andra hållet.

Kristian plockade allteftersom men då jag kom innanför den yttersta stenen så fick jag igång fisken bra och röjde ett hål på 100 abborrar i skaplig storlek. Naturligtvis missades massvis av fisk där med då det verkade smälltjockt under isen och bara rasslade till så fort pirken kom ned. Tänkte då att fasen jag har ju bara en reservkasse!!! Konstig tanke att tänka men den kom i alla fall. Och konten blev fullare och fullare och innan klockan blev 12 fick jag ställa en påse på isen och ta av mig jackan för nu var det varmt.

Nästa hål och några fiskar där med men sedan lugnade det ner sig. Men visst blev det fisk men inte på långa vägar lika bra som racerhålet men jag fortsatte runt och plockade nån fisk härochvart då jag såg att både snygg-Lars och Foppa var på väg emot starten. Foppa plockade fisken ett 100-tal meter ut men jag såg ingen anledning att flytta mig dit för fisken fanns ju där jag var med. Dock var området väl genomfiskat nu och det blev allt svårare att hitta ledig yta som inte redan var fiskad på så jag testade gammelhål men det var öken.
Carolin Nilsson hade hittat ett område där hon fick sitta helt själv.

Testade med att skicka ned en liten pirk (25 mm) men det började snart bubbla i hålet så jag insåg då att det var alla abborrar som gapskrattade därnere åt den där lilla lilla grejen som kom ned så det var bara att återgå till 50 mm pirk. Men då det kom fler och fler tillbaks så fick man höra rykten om hur mycket vissa hade fått och man insåg då att man inte skulle vinna om man inte fick ett smörhål till men jag var nöjd ändå med min insats då jag fick ihop 246 abborrar och kunde väga in över 14 kilo.
Får nog börja omvärdera hur många spön jag skall ha med mig ut då det börjar bli trångt i skryllan.

Och jag får glädja mig åt att ha fått ett nytt PB igen och klarade av att hålla PEO bakom mig med min 6:e plats idag. Dagens tyngsta påse hade Bergman med  över 20 kilo. Cupen tog Erlingsson hem men jag var nog inte lång borta från prisplats då sista priset gick på 16 kilo och jag hade 15. Kul kul. Och nu börjar det tryta med pimpelfisket som är kvar här uppe och i morgon finns det bara att välja på Klövsjön och Gåxsjön i Kakuåsen som har kvällstävling. Men det lutar mot Klövsjön och vi får se vad det blir. Annars är alternativet och frifiska och då är det väl Vikinganappet mini light som gäller. För att bo på camp Viking och se ut över Landsomfjärden och veta vad som döljer sig därnere lockar ju med.

Övriga resultat kan ni se på Foppas blogg.
Och ta hand om er nu så ses vi

Jämtlandsfisket har börjat.

I och med att "alla" tävlingar ställdes in under påsken så var det många som avbokade sin årliga tur upp i pimpelparadiset. Larmet gick om dåliga isar och urusla förhållanden med snö och stöp som bara var i vägen. Och man kan väl säga att det var bra beslut av tävlingsledarna att våga ta detta beslutet. Men efter beslutet togs har vädret vridit runt och förbättrat förhållandena för oss som ändå begett oss upp i hopp om att få vara med på någon kul happening.

Resan upp torsdag morgon som vanligt men denna gången fick vi göra ett pitstop i Mora då bilen började larma till och från med dålig motorprestanda. Visade sig vara sviter från den dåliga EGR-ventilen som gjorde sig påminnd då temperaturen skiftade mellan 4 och 22 minusgrader. Vacuumgivaren var nedsotad och blev snabbt rengjord och resan kunde fortsätta upp mot Gällö. Snabb incheckning på camp Viking och en hamburgare på macken följt av en liten vilostund innan vi skulle bege oss ut på isen. Enda problemet var att både jag och Patrik fått var sin kråka i näsan.

Men Herr Nilsson hade skrapat ihop en sjö som heter Svänglingen och vi samlades 10 glada fiskare och begav oss ut på den. Var bara en liten varning om gamla vindbrunnar och att vi hade lite väl bra väder för att fisken skulle nappa. Men det är ju lika för alla och vi traskade iväg längs med vägen och begav oss ut på isen. Föret var helt OK med tanke på varningarna innan men orken fanns inte i min kropp så jag fick bara bege mig en liten bit ut så jag inte skulle ta slut direkt. Fiskade då ihop med Greven och körde med skruvdragare för att inte ta för mycket av den lilla orken jag hade.

Men redan i första hålet stötte jag på patrull med detta. Borret nöp flera gånger och jag kom på att jag fortfarande hade race-skären på och satte mig direkt för att byta. Ingen fisk i hålet och nytt borrades. Men även nu så högg det flera gånger och nöp fast. Isen var ju mestadels stöp med flera tunna islager. Tjockleken på isen var ju fullgod men kvaliten borgar inte för en lång fortsatt vinter. För det mesta av isen är blöt stöp och då värmen kommer så finns det inte mycket till kärna. Så tänk på detta när ni beger er ut om ett par veckor.

Men farbrorn bredvid mig plockade ju fisk i stort sett i varje hål men för min del så dröjde det ganska många hål innan jag fick min första. Farbrorn sa att man fick dem en och en men jagf hade bara kommit til en och..... Men senare så fick jag lite fisk men det var inte någon vidare fart på dem här heller. Och när man gick ner på fjollgrejer så fick man fler men mindre fiskar och det är ju inte därför man far till Jämtland!
2 proffs sitter på Svänglingen precis när solen gått nedanför trädtopparna.

3 timmar går fort när man har kul och det var väl tur det för mer ork hade jag inte i kroppen och jag fick väga in mina 21 fiskar som vägde 2,1 kilo. Tycker jag skall vara nöjd med det för jag var glad bara att orka ta mig ut på isen. Segrade gjorde Farbror Nilsson med 3,6 kilo följt av Mikael Molin på 3,4 kilo och Patrik 3:a på 3,2 kilo. Så snittet på fiskarna var ju bra trots att jag fick några fingerfiskar i slutet.
Tävlingsledaren PEO var ofin nog att roffa åt sig förstaplatsen.

Kul att ha startat påskpimpeln och nu får man försöka få lite ork i kroppen. Så det var bara att fara iväg till stugan för att ladda batterierna (i dubbel bemärkelse) inför fredagens Bybergspimpel i Foppa-land. EN sjö jag aldrig sett ens på kartan. Och det är en sjö som har ganska olika vattenstånd och det kan ju göra så att fisken står koncentrerad på de ställen det finns lite mer vatten så det kan ju bli riktigt kul. Tipset var att det finns klunsar i sjön men man skall inrikta sig på att hitta de stora samlingarna med 30-grammare för att vinna.

Men fredagen kom och vi begav oss ut på isen som såg riktigt häftig ut med ett månlandskap med massvis av klipp-block som steg upp ur isen de flesta med is-hatten kvar på sig. Ett förborrat område för junisarna som jagh tycker är en jättebra idé. Har inte sett någon sådan sen första året vi var uppe på påsken på Vikinganappet då jag kommer ihåg när det kom ett kucklande jubel från junior-rutan då en junior plockade upp en kiloskluns i ett förborrat hål. Sådan glädje lever man på länge. Ett barn som jublar med både glädje och skräck inför ett "monster"

Men jag valde ett område dit det inte var många som gick och följde ett skoterspår över mot andra sidan där det även där var likadant månlandskap. Många hade traskat runt udden bortanför och en del hade valt vänster emot avspärrningen mot utloppet. Och min tanke var att hitta fisken i områdena runt dessa klippor som stack upp ibland ett par meter över isen. Började med samma pirk som fungerade på torsdagskvällen. En 45:a med 12:ans 3-krok och en maggot. Redan i andra hålet blev det fisk och miss av en till. Då är jag ju inte helt fel ute!

Men det var som säsongen tidigare överallt att man var tvungen att borra dem rakt i huvudet. Skillnaden här var att man ofta fick nöta en stund innan de visade sig. Och det blev en här och en där. Inte optimalt då jag fortfarande inte har någon ork och näsan känns som den brinner upp innifrån. Testade även lite gammelhål men det var helt värdelöst där jag testade. Och det var ingen som plockade något anmärkningsvärt åt något håll så det var bara att kämpa på så gott man orkade.
Föret var ju inte alltför dumt på Bysjön vid Byberg

Så jag borrade mig sakta ut från stenarna och började fiska med tafs istället och plockade även på med bloodworms. Nappade bättre varje hål och fick som mest 12 stycken i ett hål blandat med abborre och mört och tyckte att nu har jag kommit på hur man skall göra men så skall man ju aldrig tänka så det dog ut igen. Men jag fiskade runt i området med nån fisk emellanåt. Och fick ihop 31 fiskar med en vikt av nåt på 700 gram men jag gav upp en timma tidigare och fiskade mig i land och hade redan då slutskottet ljöd fått i mig en hamburgare.

Segrade gjorde Hans Erlingsson som bl.annat hade en gädda på 2 kilo och en halvkilos abborre. Tur att man inte fick någon gädda idag för jag hade ju returnerat den då jag inte hade hört ett de räknades. Men min vikt var ändå långt ifrån sämst. Till och med torsdagens Dominator Greven av Saade hade ju mindre så det gjorde min dag i alla fall. Och jag höll mig nog på övre halvan med min fångst ändå så jag får känna mig nöjd. Hoppas nu bara kråkan flyger iväg snart så man kan börja fiska ordentligt. Är ju förjäkligt att kämpa emot dunderförkylning samtidigt som det är lite jobbigt såväl med gående som borrande trots att man använder skruvdragare.

Så efter en påskbuffé på Jämtkrogen och lite extra bonuskaffe i stugan är det bara att ladda om inför morgonens drabbning på Borgsjön. En sjö som även den skrivs upp lite i alla fall i förhands-snacket. För nu skall det troligtvis bli abborr-pimpling som gäller. Patrik har ju fiskat bra på bägge tävlingarna och ligger 9:a inför morgondagens tävling i cupen. Hoppas bara det stämmer med att det är torr is i morgon och lite lättare att borra så man inte tar slut redan där.

Sköt nu om er så ses vi på Borgsjön i morgon.

Åsunden Ulricehamn 25/3-2018

Sm-vattnen avlöser varandra i rapporteringarna. Igår var det Vristulven och idag blir det Åsunden i Ulricehamn. Även Siljan har det körts på idag men det blev inte samme segrare som då SM avgjordes där då Kenneth Lilja segrade. Men den tävlingen får någon annan rapportera om då jag själv inte var där.

Dagens tävling samlade 37 glada fiskare och Samuel Larsson. Och det är en ynnest att få gå ut på "hemmaplan" så här långt in på säsongen och det brukar ju bli lite kulturkrock så här års med vinterälskare som försöker få ut så mycket som möjligt av det sista som är kvar med snö och is. Och sedan de andra som välkomnar våren med att stå och  lega på långbenta fåglar vid Hornborgasjön. Hm, undra om det är de fåglarna Björn pratar om hela tiden då vi inte skjuter startskott för någon utrotningshotad fågelart. Trana eller Aracua?

Dagens stora mål var att ge igen på Thomas "Dominator" Askolin. För han har fått en ful ovana att placera sig före mig i resultatlistan och så vill jag inte ha det. Att Samuel visade sig redan på morgonen gjorde att jag var säker på att i alla fall inte bli sist! Men det var många som skulle ut och fightas om fisken trots att det även var tävling på Delsjön i Göteborg.

Förhållandena var fina med ett parkettgolv att gå på som var helt utan snö och hade en skrovlig yta. Men sedan var det ju vart man skulle gå. Eftersom starten var vid Skottek så var det många alternativ inom räckhåll. Hela kanten in emot stan, Grundflaket utanför stan, Viken vid gamla klubbstugan, kaptensviken, Bortanför öarna. och även kanten på startsidan. Alternativen haglade och jag kollade lite vart alla gick och bestämmde mig för viken bort mot klubbstugan. Hade finbesök med mig då Evert slog följe och vi gick med raska steg över sjön.

Marschen gick fint men man bävade för hur föret skulle vara på hemvägen. Och om det var bra fiske skulle det ju bli en hel del att bära med för den delen. Farhågorna var att det översta endast är fruset stöp och det tål ju inte särdeles mycket värme för att bli jobbigt. Men på ditvägen var det kanonfint att gå och vi hann med 3 minuter tillgodo så det var välberäknad fart över sjön. Var ju ganska skönt att inte ha knäppt överdragen så man svettades ihjäl. Men allt hann förberedas innan starten gick. Starsignalen var nog pungskvättan som kvittrade i skogen.

Var en grupp med hobbyfiskare som kom ut lagom innan start och fick mig att gå en liten bit längre mot klubbstugan än planerat. Men första hålet var det stendött i och andra var det med, eller var det en antydan till napp? Javisst var det så och det var lite trixande innan första fisken satt som följdes upp av en trio till. Bytte pirk till nästa hål då det inte var det nappet eller storlek på fisken som önskades och hoppades men nästa hål fick jag lite flyt i hur man skulle få dem att nappa. endast ett litet skak på spöet och lyfta 2-3 cm samtidigt var melodin.

Fortsatte och fick fisk i vartannat hål och det var gamla ihopfrysta hål som var de bästa att borra om och fiska i. Storleken varierade markant och det var fisk mellan 10 och 100 gram som nappade. Men det var riktigt svårt att få de större. Kännde vid flertalet tillfällen att det var bättre fisk där men det gick bara inte att kroka dem. Slutligen gjorde jag det men gjorde då ett nybörjarmisstag. Ja inte just då utan det var att förberedelserna inta hade klaffat. Dagens tips. Knyt om pirken efter varje tävling då knutarna ofta får en liten skada om de knackas emot isen. Nu har vi ju inte fiskat så grunt i vinter  men det blir även de gånger pirken dras upp och knackar lite lätt i borrhålets kant. Så nu står jag utan Kvackpirk igen!!!!

Men det var bara att plocka upp nästa spö och nu skulle jag testa med mindre pirk. Och det var bra nappe i början men pirken (kinne25) var för långsam idag för att hålla fisken alert och jag tog fram en Kinne 38 i stället. Och nu blev det perfekt sträck i linan men sedan var det att hitta en krok som de ville våldföra sig på och då helst utan agn. Och i letandet så testade jag även blåmyska ett tag och det var ingen mening att börja ett hål med den utan först med 3-krok tills man retat upp dem och sedan ned och meta upp ett mindre gäng. Men allt eftersom så nappade det bättre och bättre.

Nu var det inte de små skaken som gällde längre och det gick fint att rycka igång fisken. Och om det dog ut så var det bara att knacka 2 gånger i botten med 2 lockryck så var det fisk där igen, om det inte var slut. Så jag gick tillbaks till där jag hade fint fiske i början men nu var det stendött. Hittade då ett område vi missat på väg tillbaks till Evert där det var ett gammalt borrhål som inte var öppnat så jag tog det och det fick bli mitt sista. För jag satt där resten av tävlingen och fick nästan 100 fisk i det hålet.

Och det var många som hade bra fiske i slutet men nu skulle vi se hur långt mina 339 abborrar skulle räcka idag. De vägde 7446 gram och jag var redan nöjd nu för det var ett sabla kul fiske. Men om det är någon som begripet sig på hur man skulle reta igång fisken på tidigare än mig eller hittat rätt storlek på fisken så visste man att man var akterseglad. För kommer man rätt här så går det riktigt fort att fylla konten. Och det var spår efter någon som tydligen redan på isen bar i kasse då det droppade blod med jämna mellanrum på isen.

Hade varit lite orolig för föret då det var bra varmt idag och då man flyttade sig mellan hålen så sjönk hela foten ned i varje steg men då man kom ut på sjön så var det ganska hårt igen som tur var.  Och man får hoppas att det blir de utlovade minusgraderna i veckan så att det kan bli påskpimpel på hemmaplan för de som är kvar medans vi andra åker norrut för att gotta oss. Men vi får se vart det blir. Vi har ju bokat på Viking camp i Gällö och det är flera som inte avbokat sina boenden och skall gå ut på eget fiske. Så vi får hålla ögonen öppna efter tävlingar i området. Samt någon tävling på vägen hem på annandagen.

Men dagens tävling klarade jag huvudmålet med att piska Dominatorn så dagen var räddad. Prisa Gud. Och sedan var dagens skräll ett faktum då Samuel blev 4:a. Svenssonfamiljen dominerade från 2 olika områden då Roy gått rakt över och Inge gått in till människobyn i sitt sökande efter fisken. Men som tur var så hade det inte varit något grymmefiske efter de finare fiskarna så min påse räckte till en hedrande 5:e plats på dagens tävling där alla tävlade i samma klass. Seniorer, veteraner och Samuel om vartannat. Kan även tipsa om att Ove har billig utrustning till salu!

Åsunden 25/3-2018 Skottek

36. Torbjörn ehn 964g
37. Ludvig ehn 650g
38. Per Alexandersson 460g

Så nu blir det bara att ladda sig å det värstaste för att komma upp och få lite fisk som ger motstånd om man nu orkar ta sig ut på isarna i Jämtland med omnejd.

Sköt om er så ses vi.

Vristulven 24/3-2018

Dagens fiske bedrevs på anrika Vristulven där det till och med har avgjorts ett pimpel-SM för länge, länge sedan. Dagens fiske hör ju till ovanligheterna att vi kan använda oss av våra sjöar så här sent på säsongen och det är ju bara att anjuta åt varje tillfälle. Frågan är ju bara hur kommer sjön leverera?

Det har ju inte varit varje år vi har kunnat beträda denna isen och den har visat andra ansikten än vad som tidigare varit brukligt. Förr i tiden kunde man gå åt vänster eller stanna i starten och ha ett ymnigt fiske med massvis av småfisk och inslag av någon matfisk emellanåt. Men de senaste åren har det varit att gå runt udden och höger för att placera sig. Och för ett par år sedan var det ut i mitten och fiska i djuphålan. Och frågan var ju om det blir höger eller hålan som gäller?

Valet blev att börja i hålan då det har varit djupfiske över lag på de sjöar jag har beträtt. Sagt och gjort så bar det av till hålan och Thörneling gick ju dit med så det kan ju inte vara fel. Även Dominatorn från Tibro gick dit så nu blev det tufft med Benny som vildhavre på isen som en nyutsläppt kalv på grönbete. Men inga Värmlänningar gick ut på djupet utan försvann i arkipelagen runt hörnet åt höger.

Starten gick och det var Thörneling, Ceder och Ek junior som fick fisk men själv kännde jag ingenting så efter ett 10-tal hål gick jag därifrån. Fortsatte bortåt i utkanten av arkipelagen och fiskade mig runt öarna för att försöka hitta lite fisk som var villig att nappa. Men det hände precis ingenting innan jag såg Gädd-Pelle Hagman sitta och ta lite fisk längre bort och fortsatte bortåt. Hann väl slå 15-20 hål innan jag dök upp bredvid honom och fick mina 4 första fiskar. Nästa hål 40 st. Ja nu nappade det på bra men Pelle hade ju 50 i första hålet så man var nog akterseglad ordentligt.

Men då jag kommit upp i 54 fisk var handbromsen dragen igen och jag fortsatte bortåt. Men nu blev det en längre upptäcksfärd och jag stötte på en Karlskogafiskare som satt och plockade fisk i jämn fart. Slog ett gäng hål i det området men kännde ingenting så det var bara att fortsätta bort till Sandviken men den viken får fortsätta att bli kallad för dödens vik av mig för jag har aldrig haft ett pet i den viken. Men då jag gick ur den hittade jag en del av sjön som jag själv aldrig sett och det får bli upptäktsfärd där nästa gång. Intressant!

Men när jag kommit ur Sandviken och fiskade mig mot starten igen satt Embrentsen fortfarande still på samma plats som när jag började min sista tur runt öarna och plockade även han fisk i jämn fart. Nu hade jag gått utan fisk i 1,5 timme så jag slog ett hål ett 20-tal meter ifrån honom och det var som att ha kommit till en helt annan sjö. Nu nappade det i stort sett i varje hål och jag plockade ihop 46 fisk så jag fick ihop 1 fisk mer än kungen och kunde väga in 3,2 kilo och hamnade strax utanför prisplats ihop med Dominatorn Askolin. Benny skrällde och gick upp på prisplats i stället för att ha första platsen efter priserna.

Men i toppen var det Värmland, Värmland och Värmland med över 8 kilo i konten för segraren och de andra 6 kilo var. Och dem hade jag ju fiskat bredvid så jag kan ju inte säga att jag var helt fel ute men borrade mellan fiskarna. Sån är ju sjön ibland. borrar man på fel sida av en sten (som det finns gott om) så blir man utan fisk medans på rätt sida har man kanonfiske. Den är ju absolut inte förlåtande med detta och det verkar nästan som att det finns förbjudna sidor av stenarna.

Nu får vi ladda om och se vad det blir i morgon. Delsjön skall användas men där har de pumpat vatten och man vet inte hur sjön reagerar på det. Kunde även bli en tävling på Åsunden och den lockar ju bigtime så vi får se vad det blir när det blir bekräftat senare idag.

Glöm nu inte att ställa om klockan så att ni inte missar starttiden i morgon.

Örlen 18/3-18

Äntligen har Tibro fått inviga Örlen med en pimpeltävling med utgång från deras klubbstuga.
De har ju länge suktat efter att få köra Örlenmästerskapet men då vintrarna har varit lite sisådär så har det ju inte gått att genomföra som planerat. Men idag var förhållandena prima att bege sig ut på isen. En vintrig morgon med dubbla siffror efter minus-strecket. Endast lite vind och inte ett enda moln banade väg för en strålande dag på sjön.

På parkeringen kom det gladeligen folk även utifrån som Stangemannen som inte ville pulsa i stöp och snö på Barken. Ove och Mats från Vattnan likaså och Teittinen från Knalleland från södern. Även 2 damer som jag inte hann uppfatta vart de kom ifrån men välkomna var de i alla fall. Nu var det bara vad skulle sjön bjuda på idag?
Många har ju svurit vid den helige graalen att de aldrig kommer att sätta sin fot på sjön igen då den är mycket nyckfull.

Att sjön har många sidor och de flesta är av det sura slaget vägs ju upp av att det blir sådant fiske emellanåt att man undrar om det finns bättre vatten. Men själv har jag kommit fram till att den beter sig som Mjörn och så fort du släpper ned en balans så nappar det. Visst kommer du att få lite på 3-krok och tafs med men inte så det räcker. Och när vi nu gick ut ifrån klubbstugan så var vi ett bra stycke ifrån den "vanliga" utgången men dte gick ju att lokalisera sig ganska bra ändå trots att man såg helt fel innan man kom ut på isen.

Men planen var spikad sedan innan och det var att gå till udden på andra sidan och där plocka upp fisken med balans. Och då jag kom ut på isen såg jag att det inte var ett lämmeltåg dit så det var bara att traska iväg. Stangemannen som fått insidertips av chefen stannade direkt utanför ön och måste nog ha fått myror i brallan av att gå så kort på en tävling. Försökte manipulera honom att hänga med över men han var obeveklig. Så det var bara att traska vidare då det var 3 man som var före mig och det visade sig att Ove nog led av någon form av växtvärk och tandlossning då han bara ångade iväg och det gick inte att hinna ikapp.

Förste att hinnas ikapp var Askolin. Vi hade ju bestämt oss för att punktmarkera denna demon idag då han var outstanding förhandsfavorit. Men han vek vänster och jag fick då sätta Challe på punktmarkeringen istället så skulle jag ha koll på Ove. Jag traskade iväg till råken och då tog utgångstiden slut så jag borrade första hålet och släppte ned en 55:a med 3-krok men det blev som följetongen i vinter helt dött. Fortsatte ett par hålmed tafs för att fortsätta med balanspirk. Men det hände ingenting och inte heller för Ove. Så jag begav mig av emot Askolin och Challe då det var välborrat i området längs med lannerna.

Djupet vi fiskade på låg på runt styva 10 meter och det var bara Challe som fått fisk när jag gick förbi dem och fortsatte en bite till men efter ett gäng hål kom jag tillbaks till dem. Och hela repertoiren fick gås igenom och Benny guldfot kom innifrån tarmen och vi hade då lika med inte ett napp!!! Men han gick några meter till och fick ett flythål med ett gäng fiskar i och nu hade han retat upp Askolin. Thomas kontrade med att plocka fisk vart han än borrade och man kännde sig ganska värdelös när han plockade den ena efter den andra och jag hade fortfarande inte haft ett enda napp.

Ove kom då bortifrån och sällade sig till gänget och det var ju skönt för vi hade ju fått precis lika mycket och då var jag ju inte sämst. Och med den nyvunna känslan av att inte vara sämst så kännde jag en stöt på 3-kroken och hoppsan jag hade fått min första fisk på 14 meters djup. Men Ove var ju inte sen med att kontra och kvitterade ganska omgående. Men efter en hel hög med hål så bytte jag till balansen och ganska snart fick jag fisk nummer 2. Men det hände inget mer på den heller och Ove hade nu fått ett hål med fisk i pluralis. Så nu var goda råd dyra.

Askolin var det inget att göra åt och då han fiskade på tafs så testade även jag det med och till slut fick även jag en på tafs. Och vad skall man tänka då. Efter drygt 3 timmar har man fått 1 fisk på 3-krok, 1 fisk på balans och 1 fisk på tafs. Inte ett enda napp utöver detta. Jobbigt då att se hur de flesta runt omkring plockar fisk och även har en hel del napp som de missar. Vad skall man då göra?  Jag fortsatte med tafs och gick längre ut. Det var ingen större skillnad på djupet trots att jag gick 100 meter ut. Skillnaden var nog bara 70 cm men resultatet samma. Såg då att de fick fisk längre in igen och jag slog ett sista hål innan jag skulle ge mig.

Då jag suttit ett par minuter i hålet ryste det till och fisk nummer 4 kom. Ned igen och döm om min förvåning så fanns även fisk nummer 5. Ned igen och nu missade jag mitt första napp för dagen. Nästa fisk missades med men sedan kom fisk 6 och 7 upp med. Men sedan blev det inget mer och jag förstår ändå mindre av denna sjön igen. 7 fiskar och något på 7 hekto var ju ett bra snitt i alla fall. Men Askolin var dagens gigant med 3,4 kilo och Kronvall vann veteranerna med 3,1 kilo. Stange blev 2:a med strax över 2 kilo När det gäller damerna så var det mycket speciellt.

Therese "krossen från Skara" hade ett snitt på 765 gram. att det var enda fisken som plockades upp av en dam då de övriga blev helt utan. Knepigt för då det är surfiske brukar damer knäcka "gubbarna" ordentligt. Min vikt räckte nog till en placering i mitten och jag får vänta ändå längre på att få vara med om något bra fiske på Örlen. Men till slut skall jag  nog få vara det. Det var ju många fritidsfiskare som kom och rapporterade om bra fiske tidigare i veckan med 15-20 kilo. Men inte idag inte. Men nästa gång!!!!

Utöver dessa så var det folk som var ute på Hinna idag och det är väl ingen is man skall rekommendera gemene man att gå ut på när den håller 7-8 cm och är inte den jämnaste i världen. Och i slutet av förra veckan var det en som gick igenom då han bara var där för att kolla isen. Så var försiktiga.

Bättre då att vänta till nästa helg. Då vintern har varit oss nådig så finns det nu ganska bra isar i Skaraborg så det kan bli att det blir 2 kul sjöar nästa helg med ev Vristulven och Bottensjön!!!!!!! Vristulven blommade ju senast och sedan har vi inte kommit ut på isen. Bottensjön har vi inte haft tävling på de senaste 10 åren då reglerna där inte är anpassade för tävlingsfiske. Men vi får se om det är möjligt . Annars går ju OS-pimpeln av stapeln. Och då Storhamra inte går att genomföra det på så har det flyttats till Siljan. Hade ju egentligen varit kul att testa detta område för det var ju där Lilja blev min pimpel-idol då han vann SM där. Och kan han göra det så kan jag.

Vore ju kul att sitta mitt i en klunga och plocka upp mest fisk av alla och inte sitta i skymundan och få enorma för att inte säga absurda mängder då ingen ser. Och det har ju hänt förut och de segrarna vårdar jag ömt i mitt minne. Att få sitta mitt på Gåxsjön med 70 man omkring sig med SM-medaljörer från samma år (saknade bara Storm) och ändå gå segrande ur striden, det är stort. Att sitta på Stora Hornsjön med flera storfräsare omkring och segra gillar jag med. Men seger i vikar där andra säger att det inte finns fisk är ju kul det med men inte lika stort. Så håll ut i veckan så får vi se vart det bär i helgen.

Sköt om er så ses vi

Kyrksjön och Viken 10-11/3 2018

Årets höjdpunkter i Skaraborg  när det gäller pimpelfisketävlingar.
Kyrksjön vid Mölltorp är en sjö som är riktigt välfylld med fisk och det är sällan fladderpåsar som gäller där. Men med tanke på hur fisket har varit under hela vintern innan så var det inte uppskruvade förväntningar utan bara en känsla av att nu skall vi ha lite roligt fiske.

Och fisket tidigare har ju varit djupfiske för det mesta och det är bara vid ett fåtal tillfällen det har gått att få något vettigt om det är mindre än 4 meter mellan isen och botten. Så tanken var ju att antingen sitta i starten eller att gå till ön/sundet som vanligt och hitta dem på rätt djup. Valet blev ön då det var allt för många som stannade för att fiska i startdelen. Så jag och Ronja traskade över hela viken och ni skall veta vad jobbigt före det var. För det fanns på sina ställen blöt snö (stöp) som det hade fruset en is-skorpa på och den bar inte riktigt emellanåt så det var flera steg man fick ta i detta och där det inte fruset till alls. Och om det var fruset ordentligt så låg det snödrivor på flera centimeter som gjorde det fruktansvärt jobbigt att gå.

Så när vi väl hade pulsat oss över sjön så kunde vi njuta av lite vacker fågelsång då ett par kråkor sjöng det allra vackraste de kunde och jag minndes då att det var melodifestivalen till kvällen. Same, same! Tror nog att de körde någon sorts parodi (om det nu går) på årets bidrag men det var ju underhållande. Kanske skulle valt en krok med glitter och rosa på dagen till ära men det är ju lätt att vara efterklok. Så det fick bli att börja med 55:a med tafskrok för att leta reda på fisken.

Och redan i första hålet satt det en med bud på fler men jag fick borra mig inåt. Men flera hål utan napp gick jag över på 3-krok och fiskade mig utåt och när jag kom i höjd/djup med hålet med fisk så nappade det och då blev det en radda med fiskar. Så det var ju bara att laborera med vad man kan köra med och fortfarande få fisk. För att sitta på 8-10 meters djup med en lätt pirk är ju inte lätt. Och om man gick upp på en större pirk så nappade det inte. Så det var ju bara att välja mellan pest eller kolera och fortsätta med den lätta. Tafs var helt värdelöst och det verkar som det gått troll i det fisket för min del.

Men då det dog ut så fortsatte jag igenom sundet för att se om det var några grisar eller i alla fall några bättre fiskar då de brukar samla sig där men det var solitära fiskar utan någon grövre storlek så det var bara att borra omkring och plocka en i varje hål. Men till slut insåg jag att det inte var någon mening att hålla på med detta så det var bara att bege sig tillbaks till området där jag fick fisk. Men man såg ju klungan som satt i startdelen och de flyttade ju inte på sig så jag insåg att det var kört. Men det kan ju räddas upp av att hitta den lite finare fisken så det var ju bara att kämpa på.

Och till slut knäcker det till lite extra därnere och jag krokar något som får linan att töja sig. Och sakta men långsamt kommer den upp med goda knyckar och så länge det finns liv finns det hopp. Men tyvärr så vart det en 4-kilos madame som fattat tycke för mina grejer men jag fick upp den och räddade pirken. Och när slutskottet gick var det bara att gå tillbaks och koncentrera sig på korven. För det var mycket riktigt bättre fiske på de förutspådda platserna och man kanske skall köra lite mer safe??? Nä det är ju inte min starka sida så man får väl vara lite galen nästa gång med.

Men Kronvall visade att gammal är äldst och att det banne mig inte skall vara någon uppstickare av småglinen som tror att de är nåt och väger in dagens tyngsta påse med 6,9 kilo Herrseniorerna vanns av Fredrik Ahlstrand Järpås med 5.4 kilo Ek vann ÄHJ och Alvin Ahlgren vann YHJ Ronja vann YDJ Och jag var bra på att äta korv.

Söndagen på sjön Viken
Viken är en sjö där det likt såväl Gryvel dammen som Storhamra har massvis med vinnarställen. Men ett av dem är sommarstugeviken som genererat de flesta segrarna. Men då flera andra har haft koll på när det är bra fiske där och har tidigare knäckt stället och det har bara blommat ibland. Sedan är det en sjö med norsabborre och den kan man ju hitta vartsomhelst men oftast ute på frivattnet. Har hänt att de kommer in i den skärgårdslika delen av sjön med så allt är möjligt överallt. Sedan är det skapligt med tävlingsfisk på de flesta ställen. Normalvikt på fisken meelan 10 och 100 gram med bonusar emellanåt.

Viken är den enda sjön jag har 2 segrar på och även ett par andraplatser så visst går det att göra bra ifrån sig på andra ställen än de invanda för varje gång jag placerat mig har det varit på andra ställen. Så denna gången var man i valet och kvalet om vart man skulle gå. Förstahandsvalet med sommarstugeviken gick bort då för många skulle bege sig dit. Så då var ju valet startviken, min egna vik, grundflaket eller nors-abborre. Min egna vik gick ju bort eftersom den är för grund, Grundflaket trodde jag inte på och norsabborrarna hade rapporterats vara för långt bort för att vara rimligt. Och då ronja skulle träna fotboll efter  fisket så fick det bli startviken.

Och återigen fick man slita för att ta sig till fiskeplatsen då det var ändå mer snö här och emellanåt var det en decimeter med snö. Men man fick bita ihop och kämpa på de 17-18 meter jag tog mig ut på isen innan jag var framme. Och det var ca 4 meter där jag började. Men inte ett napp och jag flyttade mig inåt viken.för att slå nästa hål. Stendött där och jag börjar fundera på plan B och C. Men då känner jag ett litet tickande i spöt och krokar dagens första. Allteftersom ökar det farten och det blit 69 fisk till i hålet. YES jag är på rätt ställe och nu var frågan bara när de andra kommer tillbaks för jag har ju bara 3 kassar i konten!

Men en sådan tanke skall man aldrig tänka. Det är lika illa som att räkna fisken på vägen upp för då tappar man den. Och mycket riktigt så blir det bästa hålet för dagen. Men man känner hela tiden att det finns fisk och det är bara att få dem till att nappa. Men då det bara blev sporadiskt nappe så började man sväva ut från området men ingenting hände rnär man kommer bort från viken. Ser även att det är många som rör sig omkring och rapporter om att det är folk som flytt sommarstugeviken i stort sett utan fisk. Så man tänker då att man sitter i guldsits och det är en ökendag i sjön och det är bara där jag är som det nappar.

Så man går tillbaks i området  och plockar lite ströfisk och får till slut plocka fram Vänerpirken för att väcka dem och sedan plocka upp dem med smågrejer. Så det var med blandade känslor man gick in till invägningen. Och det var länge jag hade ledningen med mina 139 fiskar och 3,9 kilo. Men känslan var att det borde vara vikter upp över 10 kilo i alla fall med tanke på andrahålet. Förhandsfavoriten Rotsén kommer in med 7,8 kilo vilket var bra nära den vikt vi gissade på att han skulle vinna med (9 kg). Men sen kom grabbarna från sommarstugeviken med omnejd.

Det visade sig att ryktena inte var helt sanna då det var riktigt fina påsar för många därifrån. Värst var Challe Fasth med drygt 12 kilo fisk och nytt PB. Så han gjorde som Kronvall på lördagen och satte alla ynglingar på plats. Men Thomas "Mäster" Askolin var lite uppnosig och satte emot men kom till korta Men vann Seniorklassen på 11 pannor. Och det var kul att se så många fiskat så jämnt så man ångrade sig att man inte gick med idag heller. Kanske får lära mig att bli en klungfiskare och gå dit alla andra går? Nä tror inte det. Men man kan nog prova nån gång.

Nu är det bara att invänta nästa helg och nu på söndag (tror jag) skall det äntligen bli Örlenmästerskapet som Tibroklubben länge har försökt att köra. Men de dåliga vintrarna har satt käppar i hjulet för dem men nu äntligen skall det bli av. Och en liten förklaring av mig så gott jag kan så är det en sjö där det är djupfiske som gäller. Det är fin fisk över sjön och balanspirk kan vara ett bra alternativ till vertikalen. Men om man hör med urinvånarna så är det även svart diamantmormyska som gäller. Men vad vet jag?

Så se till att sköta om er och utrustningen så ses vi snart igen

Cancerpimpeln på Lien i Östergötland

Årets upplaga av cancerpimpeln som nu har många år på nacken och är en trevlig tillställning där behållningen går till cancerforskningen. Lien  är ju en fiskrik sjö med många ansikten även här och emellan¨de olika fiskena skiftar det ordentligt. Och som Björn Borg skrev innan tävlingen att det är en sjö där man m.åste planera och att vinnarplatsen aldrig är densamma. Sådant gillar jag och har då Gryveldammen i Älvdalen som favorit inom detta gebit men det finns ju flera sjöar som kan ha så många olika vinnarställen. För om det bara är att gå till samma ställe och fiska på samma sätt så är det ju ingen höjdare utan bara rutin.

Och södagen börjades med en 3-timmars biltur till Tjällmo och man fick kliva ut på en parkering med kanonförhållanden såväl väder som isläge. Lätt med snö på isen som såg fastfrusen ut så man kunde nog slänga av sig halkskydden. Vädret var i stort sett helt utan vind och någon miusgrad. Det såg heller inte ut som att det fanns någon risk för solen att tränga igenom och göra det ohållbart att ha kläder på sig.

Parkeringen fylldes i rask takt och vi blev över 200 startande och jag hade inte satt hela min plan ännu för man får se hur sent jag kommer ut på isen. Starten gick och alla raskade ut över isen och de jag ville se vart de gick fick jag aldrig se men kunde gissa. Och alla som skulle längre bort var i stort sett i horisonten men man såg i alla fall vilken riktning de begav sig. Och det var ohållbart att sikta på samma startplats utan man fick göra en jämkning och se vad det kunde bli.

Lätt vänster och förbi ett par öar hittade jag ett sund som såg ut som ett lämpligt ställe för lunsar och efteråt har jag fått reda på att i vanliga fall brukar det vara så. Satte mig så att jag kunde få en bild över hur dagen skulle vara då jag kunde se en herrans massa andra is-krigare och snabbt kunde få bilden klar. Och redan efter 3 hål var bilden kristallklar. Inte ett napp och inte heller sett någon av det 100-tal pimplare runt mig hade heller fått något just då jag tittat ditåt. Och från min utkikspunkt kunde jag se in i 3 vikar, mellan 3 öar öppet vatten, längsmed land. Ja allt man ka önska sig så det var bara att traska vidare.

Fick emellanåt se någon enstaka som fick en liten fisk och det var bedrövligt att se. För det var ganska många duktiga fiskare som endast fick småloppor och dem kan jag ju bara fiska i Siksjön så vi får hoppas att man hittar lite bättre med fisk. Fiskade mig bortåt vassviken i borterkanten  och hittade en liten vik som såg kul ut med massor av möjligheter. Fick där min första och sedan 3 i nästa hål. Fick då upp förhoppningarna om denna viken som var helt -borrad så jag borrade fler hål i viken än jag gjorde under hela lördagen men fick bara 2 stycken .Snackade lite med P-O från Nora och han visade ig att det egentligen gick att få fisk men för min egen del hade jag inga förhoppningar.

När sedan Möller kom förbi och började plocka fisk där jag inte ens kännde napp så jämnförde vi och jag hade då 11 fiskar (kanske ett hekto) och han 87 så det känndes som ingen mening att försöka däe utan bege sig ut på upptäktsfär med mina traditionella grejer. För Stange har ju tykat mig emellanåt för favoritpirken och det vore ju kul att få bevisa hur bra den är när han är på plats. Så jag körde på en 70 mm Vänerpirk med krok i storlek 8 och började marschera iväg över viken för att se om det fanns någon bättre fisk. Krokarna agnades med maggot då det inte är någon vits med mindre beten om det nu skall vara något.

Gick ut i höjd med öarna för första hålet och traskade vidare då jag inte trodde det fanns något där. Hittade då en råk med stöp runt som såg intressant ut då den kan ge lite ljusnedsläpp till fisken under. Här var det ca 7 meter djupt och ganska lagom för Vänerpirken och då jag gjort några ryck tyckte jag att jag kännde något så jag ökade farten på pirken så nöp en fisk följd utav 5 kompisar så jag hoppades bara att ingen skulle se mig inifrån land då mina armar lever sitt egna liv och rör sig mycket mer ön vad som önskas.

Nästa hål var det fisk i och då jag känd ett par så testade jag att släppa ned tafspirken som användes under lördagen på Stora Hornsjön men det gav ingenting så jag släppte ned Vänerpirken igen så började det nappa. Men det blev inte fart på fisken men jag kan väl gissa på att jag hade klarat mig bättre om jag enbart gått med Vänerpirken då snittet på fisken mångdubblades. För det blev ungefär lika många under andra halvan av tävlingen men snittet var mer rätt för mig så jag vägde in något på 800 gram och det var flera riktigt duktiga fiskare som hade liknande så det är ändå ingen vikt att skämmas för.

Konstigt att man aldrig lär sig fiska loppor igen då det var mitt gebit för många år sedan men nu är det bara problem med dem (förutom Siksjön) Och att det var många som hade problem med fisket blev man varse om då det var fladderpåsar överallt och vinnarvikten på knappt 5 kilo i vanliga fall knappt skule räcka till prisplats. Men vanligaste vikten var nog 1,5-2 kilo. Men huvudsaken är ju att vi har gjort ett slag emot cancern.

Nästa helg är det kulturkrock då det är många roliga tävlingar som finns. Första tanken är ju slaget om Runn som även söndagens tävling ingår i PSC vilket lockar. Men i Skaraborg är det även höjdarsjöar som gäller då Tibro kör dubbelhelg med några av distriktets trevligaste vatten. På lördagen är det på Kyrsksjön i Mölltorp och på söndagen är det 5-timmars på sjön Viken. Bägge sjöarna har fler ansikten än Fantomen på operan och bägge brukar generera bra med fisk i varierande storlek. Så Ronja fick bestämma och då blir det fiske i Skaraborg istället för på Runn.

Och det är viktigt att påpeka att alla är välkommna dit och rekommenderas att göra det för det är fiskrika sjöar som kan vinnas överallt och Viken har även en hel del klunsar i sjön samt norsabborre så man kan gå ut och fiska matfisk och ta hem det hela på det med. Olika vinnarplatser här med så alla kan vinna.

Men kom ihåg att det är gott om djur ute nu och när vi åkte till och från tävlingen i söndags så var det mängder av rådjur ute och rävar finns nog överallt. Även en älg visade intresse för att serveras på roadkill restaurangen men ångrade sig i sista sekund. Det var kring Olshammar som vi fick detta finbesök. Men så många djur som vi såg från vägen är det sällan man ser. Så kör försiktigt så ses vi.

Avslutning Väst-Svenska Pimpelserien 2018 Stora Hornsjön

Sista tävlingen i Väst-Svenska pimpelserien är nu avklarad på Stora Hornsjön i Horred.
En sjö där jag aldrig satt min fot på och hade inte någon susning om vad det var för sjö. Hade inte kollat upp sjön någonting utan valde att sondera läget med at fråga lite folk vad som gällde på sjön och varför inte så kan man ju slå följe med Möller som sällan går fel.

Hade i alla fall fått reda på att det fanns fin fisk och att djupet var troligtvis mer än 10 meter att fiska på och det fanns flera grynnor ute i sjön. Och de flesta gick åt samma håll så det var ju bara att traska iväg med de andra och luskade lite på vägen ut vad som gällde. Men när vi väl var i stort sett framme så började helt plötsligt Möller att småjogga och sånt trams ville jag inte veta av idag och lät honom sticka iväg på ett mindre kosläpp på isen. Det var ju fullt av urinvånare där jag var så det kan ju inte vara helt fel.

Ett 10-tal fiskare stannade i området som skulle visa sig vara ett av grunden i sjön och Möller råmade och stack iväg till ett grund längre bort. Jag och Jari som även han var en gröngöling på sjön började lite bortanför de andra men då vi fick repa av lite väl mycket lina innan vi nådde botten insåg vi att vi inte riktigt var på toppen av grynnan. Ca 30 meter djupt och inte ett napp gjorde att vi flyttade oss närmare de andra där det var en fläck med klaris som såg spännande ut. Och direkt blev det 15 meter grundare.

Men ingen fisk och jag fortsatte ut på vitisen igen då de andra satt och lekte väderkvarnar för glatta livet. Varierande storlek på fisken men  skaplig storlek så kännde jag min första fisk. Jag började med en 55:a och blåmyska för att leta reda på fisk och kolla lite om vad som skulle nappa. Fick lite fisk men det slutade alldeles för fort så jag fick byta hål igen och det kom något bomhål och något med fisk tills jag hittade hål med 10-20 fiskar i och emellanåt så sög det i någon stekare. Fick ett hål där det var lite finare fiskar i men missade flera i rad och drog upp för att se att blåmyskan saknades och de hade då varit och dragit i enbart pirken.

Satte då på en länk med en 10:ans 3-krok på och när linan sträckte upp så ville det bara fortsätta och nästa stekare var ett faktum. Plockade till en mindre middag innan det var småfisk igen. Men då jag kommit upp i närmare 60 fiskar gick det lite trögt. Så jag flackade omkring för att leta fisk men fick ingen ordning på fisket som nu bedrevs på ca 15 meters djup så satte jag på en tafskrok gjord av Pelle Ernst. Ganska snart så började jag återigen få lite fisk men inte tillräckligt. Så jag såg då att Emil och Mats utanpoäng Pettersson satt ute på klarisen och plockade oavbrutet.

Så då jag efter halva tävlingen hade 70 fiskar slog jag ett hål 10 meter vid sidan av Emil och kännde- ingenting! Ja det kan ju inte vara möjligt tänkte jag och gjorde ett par ordentliga lockryck och fick direkt en stöt. Sedan var det igång. De andra pratade om att de fick fisken högt över botten och visst fick jag någon med men jag var livrädd för att lyfta upp dem för om något händer då så sticker de all världens väg. Så jag höll mig på Benny-djup en halv meter över botten och om det dog ut så släppte jag ned och knackade 2 gånger i botten så var de tillbaks.

Efter en stund så kunde jag ställa ur en påse på isen då jagf passerade 100-strecket och det var mer än en timme kvar av tävlingen. Fortsatte att plocka vidare  och i slutet av tävlingen var det segt men då fisk nummer 100 plockades i det hålet kollade jag klockan igen och då var det 3 minuter kvar så jag bestämde mig för att även avsluta i samma hål. Fick en till och hålet gav mig 101 fisk under andra halvan av tävlingen och det var bara 1 hål. Totalt 171 fiskar och ett nytt personbästa med 13548 gram som även skulle räcka till seger.
Inte var dag man får väga in 2 påsar.

Det visade sig att 4 av topp 5 suttit i mitt området och det var bara Möller som fiskat någon annan stans och knap andraplatsen strax efter mig. Mats Pettersson blev 3:a och räddade sig kvar i A-klassen med ett nödrop. Men dagens batalj var ju mellan Henriksson och Dan som gjorde upp om totalsegern i serien och det blev Dan som tog hem serien före Henriksson och Möller.
Topptrion i Väst-Svenska pimpelserien 2018.

Riktigt fascinerande att få vara med om sådant fiske och även få äran av att klå hela det här gänget. Vikten känns mer som en summering av allt jag fått under hela säsongen (inklusive ett besök på Mälaren). Men nu är det bara att ladda om för att i morgon beträda isen på Lien i Östergötland då cancerpimpeln går av stapeln. Och för dem som vill fiska i närområdet så är det en pimpeltävling på Skarva-Lången i morgon.

Så sköt om er och kör försiktigt så ses vi.