Åsunden Ulricehamn 25/3-2018

Sm-vattnen avlöser varandra i rapporteringarna. Igår var det Vristulven och idag blir det Åsunden i Ulricehamn. Även Siljan har det körts på idag men det blev inte samme segrare som då SM avgjordes där då Kenneth Lilja segrade. Men den tävlingen får någon annan rapportera om då jag själv inte var där.
 
Dagens tävling samlade 37 glada fiskare och Samuel Larsson. Och det är en ynnest att få gå ut på "hemmaplan" så här långt in på säsongen och det brukar ju bli lite kulturkrock så här års med vinterälskare som försöker få ut så mycket som möjligt av det sista som är kvar med snö och is. Och sedan de andra som välkomnar våren med att stå och  lega på långbenta fåglar vid Hornborgasjön. Hm, undra om det är de fåglarna Björn pratar om hela tiden då vi inte skjuter startskott för någon utrotningshotad fågelart. Trana eller Aracua?

Dagens stora mål var att ge igen på Thomas "Dominator" Askolin. För han har fått en ful ovana att placera sig före mig i resultatlistan och så vill jag inte ha det. Att Samuel visade sig redan på morgonen gjorde att jag var säker på att i alla fall inte bli sist! Men det var många som skulle ut och fightas om fisken trots att det även var tävling på Delsjön i Göteborg.
 
Förhållandena var fina med ett parkettgolv att gå på som var helt utan snö och hade en skrovlig yta. Men sedan var det ju vart man skulle gå. Eftersom starten var vid Skottek så var det många alternativ inom räckhåll. Hela kanten in emot stan, Grundflaket utanför stan, Viken vid gamla klubbstugan, kaptensviken, Bortanför öarna. och även kanten på startsidan. Alternativen haglade och jag kollade lite vart alla gick och bestämmde mig för viken bort mot klubbstugan. Hade finbesök med mig då Evert slog följe och vi gick med raska steg över sjön.
 
Marschen gick fint men man bävade för hur föret skulle vara på hemvägen. Och om det var bra fiske skulle det ju bli en hel del att bära med för den delen. Farhågorna var att det översta endast är fruset stöp och det tål ju inte särdeles mycket värme för att bli jobbigt. Men på ditvägen var det kanonfint att gå och vi hann med 3 minuter tillgodo så det var välberäknad fart över sjön. Var ju ganska skönt att inte ha knäppt överdragen så man svettades ihjäl. Men allt hann förberedas innan starten gick. Starsignalen var nog pungskvättan som kvittrade i skogen.
 
Var en grupp med hobbyfiskare som kom ut lagom innan start och fick mig att gå en liten bit längre mot klubbstugan än planerat. Men första hålet var det stendött i och andra var det med, eller var det en antydan till napp? Javisst var det så och det var lite trixande innan första fisken satt som följdes upp av en trio till. Bytte pirk till nästa hål då det inte var det nappet eller storlek på fisken som önskades och hoppades men nästa hål fick jag lite flyt i hur man skulle få dem att nappa. endast ett litet skak på spöet och lyfta 2-3 cm samtidigt var melodin.
 
Fortsatte och fick fisk i vartannat hål och det var gamla ihopfrysta hål som var de bästa att borra om och fiska i. Storleken varierade markant och det var fisk mellan 10 och 100 gram som nappade. Men det var riktigt svårt att få de större. Kännde vid flertalet tillfällen att det var bättre fisk där men det gick bara inte att kroka dem. Slutligen gjorde jag det men gjorde då ett nybörjarmisstag. Ja inte just då utan det var att förberedelserna inta hade klaffat. Dagens tips. Knyt om pirken efter varje tävling då knutarna ofta får en liten skada om de knackas emot isen. Nu har vi ju inte fiskat så grunt i vinter  men det blir även de gånger pirken dras upp och knackar lite lätt i borrhålets kant. Så nu står jag utan Kvackpirk igen!!!!
 
Men det var bara att plocka upp nästa spö och nu skulle jag testa med mindre pirk. Och det var bra nappe i början men pirken (kinne25) var för långsam idag för att hålla fisken alert och jag tog fram en Kinne 38 i stället. Och nu blev det perfekt sträck i linan men sedan var det att hitta en krok som de ville våldföra sig på och då helst utan agn. Och i letandet så testade jag även blåmyska ett tag och det var ingen mening att börja ett hål med den utan först med 3-krok tills man retat upp dem och sedan ned och meta upp ett mindre gäng. Men allt eftersom så nappade det bättre och bättre.
 
Nu var det inte de små skaken som gällde längre och det gick fint att rycka igång fisken. Och om det dog ut så var det bara att knacka 2 gånger i botten med 2 lockryck så var det fisk där igen, om det inte var slut. Så jag gick tillbaks till där jag hade fint fiske i början men nu var det stendött. Hittade då ett område vi missat på väg tillbaks till Evert där det var ett gammalt borrhål som inte var öppnat så jag tog det och det fick bli mitt sista. För jag satt där resten av tävlingen och fick nästan 100 fisk i det hålet.
 
Och det var många som hade bra fiske i slutet men nu skulle vi se hur långt mina 339 abborrar skulle räcka idag. De vägde 7446 gram och jag var redan nöjd nu för det var ett sabla kul fiske. Men om det är någon som begripet sig på hur man skulle reta igång fisken på tidigare än mig eller hittat rätt storlek på fisken så visste man att man var akterseglad. För kommer man rätt här så går det riktigt fort att fylla konten. Och det var spår efter någon som tydligen redan på isen bar i kasse då det droppade blod med jämna mellanrum på isen. 
 
Hade varit lite orolig för föret då det var bra varmt idag och då man flyttade sig mellan hålen så sjönk hela foten ned i varje steg men då man kom ut på sjön så var det ganska hårt igen som tur var.  Och man får hoppas att det blir de utlovade minusgraderna i veckan så att det kan bli påskpimpel på hemmaplan för de som är kvar medans vi andra åker norrut för att gotta oss. Men vi får se vart det blir. Vi har ju bokat på Viking camp i Gällö och det är flera som inte avbokat sina boenden och skall gå ut på eget fiske. Så vi får hålla ögonen öppna efter tävlingar i området. Samt någon tävling på vägen hem på annandagen.
 
Men dagens tävling klarade jag huvudmålet med att piska Dominatorn så dagen var räddad. Prisa Gud. Och sedan var dagens skräll ett faktum då Samuel blev 4:a. Svenssonfamiljen dominerade från 2 olika områden då Roy gått rakt över och Inge gått in till människobyn i sitt sökande efter fisken. Men som tur var så hade det inte varit något grymmefiske efter de finare fiskarna så min påse räckte till en hedrande 5:e plats på dagens tävling där alla tävlade i samma klass. Seniorer, veteraner och Samuel om vartannat. Kan även tipsa om att Ove har billig utrustning till salu!
 
Åsunden 25/3-2018 Skottek
 
1. Roy Svensson 13258g
2. Inge Svensson 11234g
3. Charles Fast 8278g
4. Samuel Larsson 8256g
5. Tomas Leijon 7446g
6. Tommy Johansson 7314g
7. Mikael Johansson 6722g
8. Kenneth ohlsson 6650g
9. Ceder 6268g
10. Magnus Ölmdal 5968g
11. Tomas sten... Mullsjö 5962g
12. Claes Törneling 5590g
13. Micke rehnberg 5588g
14. Thomas askolin 5260g
15. Edvin Carlsson 5055g
16. Patrik Eriksson 4972g
17. Namnlös 4882g
18. Håkan wallin 4714g
19. Henrik jeansen 4646g
20. Dinne Svensson 4382g
21. Hans karlsson 4116g
22. Pelle hagman 4084g
23. Björn Ölmdal 4046g
24. Roger Henriksson 3962g
25. Bosse mäster 3924g
26. Kenneth forsen 3908g
27. Pierre Eriksson 3784g
28. Bengt Emanuelsson 3514g
29. Ola Claesson 3386g
30. Klas Bengtsson 2902g
31. Lars Green 2652g
32. Matts ohlsson 2192g
33. Sören Nilsson 1886g
34. Ove rosen 1718g
35. Philip enell 1252g
36. Torbjörn ehn 964g
37. Ludvig ehn 650g
38. Per Alexandersson 460g
 
 Så nu blir det bara att ladda sig å det värstaste för att komma upp och få lite fisk som ger motstånd om man nu orkar ta sig ut på isarna i Jämtland med omnejd.
 
Sköt om er så ses vi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0