SM-förberedelser

Sitter nu 2 dagar före SM i havsfiske och försöker trimma upp utrustningen så att den är så bra som behövs.
Vädret i helgen verkar ju bli helt OK. Alltså inga stormar, spöregn,drivis eller hagel.
På lördags morgon blir det en 4 timmars bilresa ner till Helsingborg tillsammans med Challe och Kenneth för att försöka klå några Göteborgare, Hallänningar och Skåningar och Team Garmin från Kinnarp som ju lär vara storfavoriter som vanligt. Kollar lite på vad som skiljer sig mer än att de har 2458 fiskepass på havet varje år medans jag ligger på 2. Men i år blir det 3 så jag är väl 50% starkare i år då vi redan varit ute med Vandia en tur nyligen.

Utrustningsmässigt så brukar de fiska med lite fjolligare tackel och spön men det är marginellt. För att de kan fiska lite grövre visade ju Henrik förra året då han fick bada med sin Håkäring i Trondheimsfjorden. Det var väl mer än en om jag inte minns fel men har i varje fall sett bild på den största. Pappa Benny Carlen är ju duktig han med och brukar hålla sig framme i tätklungan och har även vunnit SM-tävlingen tidigare. Finns ju en hel del namn till att nämna men det blir ett långt inlägg då så jag avslutar det här och nu.

Mina egna förberedelser har ju hållt på sedan förra helgen då gräsmattan klipptes. Detta för att kunna plocka upp så mycket daggmask som möjligt. Har nu plockat 1,5 liter men skall ge mig ut igen om det inte blir frost om nätterna för då kommer det inga daggisar.För den oinvigde så plockas daggmaskarna just i daggen som blir på kvällningen när de kryper upp för att leta mat. Man smyger sig sakta och tyst på dem med ficklampan tänd. Men om de hör dig så är de fortare borta än en fotoblixt. Fantastiskt att dessa varelser kan vara så snabba.
För de som inte vet vad daggmask är så är det lite karigare maskar som kan räknas som drendrobena Belgian blue. Maskar på 10-25 cm  som är så kraftiga att de tar en gammal Fibe maskburk och ringlar sig runt den för att likt anakondan strypa dem som om den vore en marschmallow.

Krokar har trimmats genom att lägga en rad med lyspärlor längs med skaftet så att det skall lysa upp lite nere på botten och trigga fisken till hugg. Viktigt var ju att lämna kroken så orörd som möjligt så jag knöt en linbite med spadeendknut högst upp på skaftet och trädde på ett gäng lyspärlor på denna. Avslutade med en kärringknut så att pärlorna skulle stanna på plats. Resultatet ser rätt så giftigt ut och kroken kan forfarande agnas med vad som önskas.
Spätta-krokar i olika storlekar.

Dessa krokar tror jag skall funka till såväl plattfiskarna som vitling, torsk och knot vilket jag tror kommer att bli vinstgivande under helgen. Att ha dessa "triggerslingor" monterade på detta sättet gör nog att fisken lättare träffar kroken i stället för strax bakom som ofta är fallet när man monterar på en jig utanför betet. Kommer även ha med gummimaggots för att stoppa masken från att glida av kroken för det funkade ju helt OK senast vi var nere. Men vem vet? I helgen kanske det är helt rena krokar som är det bästa?

Förhoppningsvis kan vi få lite förhandsinformation av de fiskare från Göteneklubben som är nere i dagarna 2 (tors-fre) med Freddan i spetsen. Freddan skulle i varje fall jag se på en havsfisketävling då han skall vara rätt så duktig på de platta fiskarna. Göteborgs havsfiskeklubb kommer även de att vara ute men jag tror inte att all information kommer fram om man frågar dem för de skall ju också vara med på SM.

När denna tävlngen är över så är vi inne i samma månad som Sverigepremiären i pimpelfiske går av stapeln på Stortandsjön SV om Sveg. Men än så länge är det väl bara Norsjö som stoltserar med blågrader i större mängd än så länge. Inte ens Noppikoski når upp till de graderna
Så det är bara att hålla alla tummar man har och se till att Mats "Gaisarn" Petterson inte far dit för att hjälpa till med ismaskinen för då vet vi alla hur det slutar!

Samisk B-H

Ja man får väl inte vara allt för rasistisk nu för tiden för då kommer nog Kenneth och tar mig i hampan!
Satt under gårdagen med bokföring och hörde då en smäll och undrade vad som föll ner bakom datorn och slog av strömknappen då datorn slocknade. Men när jag böjde mig bakom så möttes jag av ett illaluktande vitt moln. Attans battans också. Det kom ur datorn. Inget att tänka på utan till och med jag begrep att den vandrat vidare i den sälla cyber-rymden.
Vila i frid!
Fick ta en snabb tur ut på människo-byn och införskaffa mig en ny. Var då lite häftig och köpte mig en samisk B.H- Ja det är väl inte värt att säga lapp-topp för det kan tas lika fel som att säga neger-boll.

Att man sedan inte är den värsta hackern då utveckilngen har gått långt fram och programvaran inte alls ser samma ut som på Hedenhös tid då min gamla dator införskaffades. Bara att hitta fram till var man hittade excel tog lite väl lång tid och man orkar inte sitta framför datorn och se ut som ett fån utan att veta vad man skall göra. Tur att det finns hjälpsidor som är ganska väl utformade så till och med jag kunde hitta fram till slut. Nu är det bara att göra nya mallar och gå igenom all utrustning inför den stundande inventeringen. Det var ju ganska bra att ha allt förspännt med färdiga dokument att bara gå runt och räkna grejer. men även detta skall ju uppdateras så inget ont som inte har något gott med sig.

Får se nu om man innan nästa sommarsäsong kommer att ändra utbudet till att passa bättre in till områdets fiskare och ta bort och lägga till detaljer som efterfrågas men det r väl alltid så att det är endast de grejer som inte finns inne som efterfrågas. Det slår väl aldrig fel för någon försäljare någonstans om man inte har alla pinaler från alla leverantörer. Men mig veteligen så har jag inte sett någon som har allt, även om det finns några som har mycket.

Var förra söndagen inne på XXL i Karlstad för att leta reda på de ultimata pimpelkläderna för just mig och Matilda. De hade ett stort urval av många grejer från många ledande leverantörer men inget de hade föll mig i smaken ändå. Att hitta kläder som har en lång öppnings.sida så att man kan ventilera sig då man skall gå långt samtidigt som man inte skall frysa då man sitter still är svårt att hitta. Att de sedan sitter som de ska och inget sitter i vägen så att det skaver eller linor fastnar i uthängande delar är också svårt. Men man får väl göra som vanligt- en kompromiss. Men kompromissar man så blir det ju sällan helt bra heller. Så det får väl bli samma utstyrsel som de senaste åren ändå. Det funkar ju, är billigt och kan alterneras i det oändliga.

Veckan som kommer blir det att trimma grejerna till havsfiske-SM som avgörs i Öresund med utgång från Helsingborg. Man får se hur fisket blir då men nu har vi ju i alla fall ett litet hum om hur det kan bli då vi var nere förra fredagen. Att det kommer att vara mer fart på rödspättorna tvivlar jag inte ett dugg på ihop med övriga plattfiskar. Att vi sedan inte var ute på disken förra turen är ju en liten nackdel. För fisket där brukar skilja sig från det övriga fisket.  Det är djupare, mer vitling och även mer knot ändrar ju förutsättningarna helt. Lidköpingsfiskarna brukar ju vara ganska duktiga på just vitling och knot så vi får väl hoppas på att det int görs som vanligt då vi fiskar på för fulla muggar att det skriks att byta ställe då vi fiskar från de flesta där.

Låter kanske lite kaxigt för en utböling att säga så men på något sätt brukar vi och vitlingarna dansa efter samma pipa och vad de andra gör kan jag inte svara på för jag brukar inte ha tid att inspektera de andra mer än under tiden jag vevar upp fisken. Men underbart är kort och man kommer ju att få inrikta sig på en hel del fiske på grundvattnen mellan Helsingborg och Helsingör. Om det blir något bloggande under tävlingshelgen får vi se om man har lärt sig den samiska B-H:n eller inte. Det finns ju många finesser på den och man får se vad man har hunnit lära sig tills dess. Har ju ännu inte skaffat FB men får väl ta Matilda till hjälp angående detta under veckan så man kan uppdatera sig där med.

Jädrar vad fort det går nu för tiden men ändå sänks hastighetsgränserna överallt på vägarna!

Odlad fisk

Läste ett inslag som visar några baksidor med den odlade fisken som kan vara värd att begrunda. Länk finns ner på vänstra sidan.

Spättatur med Vandia.

Under fredagen var vi 3 Lidköpingsbor som for ner till Helsingborg för att ta en spättatur ut med Thomas Nilsson på Vandia. Thomas och Vandia är ju synonymt med det bästa spättafisket Sverige kan erbjuda sedan en längre tid.
Började resan hemifrån 03:00 för att hämta upp Challe och Kenneth för vidare färd söderut via Göteborg. Att vi valde Göteborgsvägen berodde på tiden på dygnet och årstiden med många vilsna själar av skogens konung som irrar omkring överallt då jägarna trycker ut dem från sina domäner.

Lite trött på resan då jag slutade arbetet 22:00 på torsdagen men frugan hade gjort en fin matpåse så jag skulle klara mig hela dagen med laddad kaffebryggare och allt. Mums!
Kom fram en timme innan avfärd och det var redan folk på båten. Så vi gick ut och ställde upp våra grejer i fören så att vi skulle ha lätt att kasta. Klockan 8:00 lämnade vi kajen i Helsingborg och for över till Danska sidan för att få våra borstmaskar och kunde börja fiska.

Målet med resan var ju dels att få bort rostigheten i fisket för att komma ihåg hur det går tll att fiska på havet då vi inte varit ute sedan förra SM:et. Dels att försöka hitta något som var bättre än det andra.
Som vanligt var arsenalen av beten samma som vanligt med sill, räka borstmask och daggmask. Löjorna lämnade jag hemma då det inte känndes som att förutsättningarna var rätt att ens pröva dem nu och det skulle visa sig helt rätt.

På SM så gäller det att fånga så många fiskar som möjligt av utvalda arter och på det sättet plocka poäng. Storleken av dessa fiskar har ingen betydelse då minimimåttet är slopat. Underlättar en hel del för fiskekaptenen som går runt och räknar fisken under fiskets gång och returnerar omeddelbart så fisken kan simma vidare. För det finns nog ingen av de tävlande som tar tillvara på fisken första dagen. Medans andra dagen plockas en hel del matfisk med hem. Skillnaden blir då att endast de som är lagom i storlek sparas och dräps medans resten returneras omeddelbart. Lommer då inte bli något onödigt uttag av fisk ur havet.

Första driften blev på danska sidan mitt emellan Helsingborg och Helsingör och ganska snart insåg vi att det var inget jätterace på fisken idag men fisk fick vi. Själv började jag med daggmask och sillstrimla och efter första driften hade jag fått en knot, en sandskädda och en rödspätta. Samtliga för små och returnerade. Såg att de som körde med sandmask fick fler sandskäddor i varje fall. Men vädret var ju heller inte optimalt med regn och blåst hela dagen. Vissa tillfällen regnade det så pass mycket att man inte såg land trots att sundet är smalt. Vinden var varierande och jag kan gissa på mellan 7 och 15 sekundmeter då vågorna slog över när det var som värst. Strömmen var påtaglig och när vi gick över på västsidan om slottet på den Danska sidan så hittade vi inte ens botten då strömmen drog iväg grejerna i superfart.Thomas hade ju för dagen en kråka i näsan så det blav Jungman Jansson som tog över. Men jag tror inte ens Herr Nilsson hade klarat av att hålla båten i d

En regnig dag på Vandia.

Skönt att se att fiskarna är ett härdat släkte då det inte var någon som grinade över vädret utan koncentrerade sig på att fiska och ha det kul.

Efter hand så testade vi olika upptacklingar med mer eller mindre slang och pärlor och emellanåt helt rena tackel. Betena varierades i olika kombinationer och alla kombinationer gav fisk. Till och med jiggen jag hade med mig för att testa gav en liten torsk som blev min enda torsk för dagen. Men annars fick vi på sill, räka, daggmask men bäst för dagen var nog ändå borstmasken. Detta kommer inte innebära att jag kommer att rata de andra betena under SM-tävlingen då jag vet att detta endast gällde idag och det kan vara helt annorlunda under SM-helgen.
Allteftersom dagen gick så fylldes byttan på med fina matfiskar.

Vad vi kom fram till var inga chockerande nyheter och alla kom fram till samma saker. Jag valde att inte ställa mig på samma sida som Kenneth och Challe så att jag inte skulle manipuleras av dem och apa efter men vi kom fram till samma saker ändå. Kollade även med flerfaldige svenske mästaren och Europamästaren Ragnar Nilsson som också var med på båten. Även han var nere för att testa vad som gällde och han hade även han samma uppfattning och tog med sig 4 rödspättor hem. Annars hade vi ungefär lika mycket allihop och med denna räkning kan det bli ett jämnt SM. Arterna som fångades under turen blev Rödspätta, skrubbskädda, sandskädda, knot, torsk, vitling samt en smörbult som inte kommer att räknas på SM
Ingen kolja, näbbgädda eller piggvar fångades under denna turen.

Får nog sätta mig ner och ta en funderare på hur jag skall kunna vinna tävlingen då det kan vara min sista chans att bli Svensk mästare innan alla fiskande i familjen har en egen guldmedalj hängandes på väggen. Så är det någon som har något litet extra att tipsa mig om så emottages de hjärtligt.

Såg även på bloggarna att det kommer ut fler och fler listor angående pimpeltävlingar i distrikten men hoppas på att Stange gör sin fina lista med alla tävlingar samlade på ett dokument och man kan lättare ha koll över vart man skall åka.
Såg även att Lilja koncentrerar sig mycket på trav, tv-spel, våldsfilmer samt utöva hets mot folkgrupp i form av Sverigedemokrater och andra politiker. Får koncentrera sig lite mer på det viktiga i livet nämligen idolstatusen! Träffades på alltför sällan på isen förra året och jag hoppas tummen far ur i vinter för det finns inget som vårdar kroppen bättre än ett par pass på isen med novan i högsta hugg. För Arvid från Jämtland knackar och bonkar på dörren som första reserv till idolstatusen med de positiva kommentarer han släpper var gång vi möts.
Har det gått bra Arvid? Jajamen jag har fått 2 fiskar! Solklart.

Spättafiske på fredag.

Vi tar en tur ner till Helsingborg på fredag för att försöka minnas hur man fiskar spätta innan SM går av stapeln.
 Det brukar ju ta en dag innan rörelserna stämmer då man inte är ute på havet så mycket som man var förr. Det blir ju bara SM-turen annars så man är ju lite ringrostig när det kommer till detta.

Spättafiske i sundet är ju något som alla kan hålla på med då det inte behövs så anmärkningsvärda grejer. Spö och rulle, helst med flätlina men det är inte ett måste. Spöt kan vara ett lite kraftigare spö som du använder vid gäddfiske och rullen kan vara såväl haspel som multirulle. Längst ned knyter du på en metrev antingen med släp eller bunden som ett pater-noster. Vad man agnar med är upp till dig men borstmask är ju ett säkert kort och det kan du beställa direkt till båten om du inte vill åka över till Danmark först för att hämta dem.

Övriga beten ställer fantasin på prov. Sill och räka är gångbara men min egen favorit är nog vanlig daggmask. Daggmasken plockas kvällarna före fisket i gräsmattan och kan med fördel färgas in. Ibland är det ur-grymt med dessa gröna varelser. De ser otroligt läbbiga ut då färgen blir extra stark på dem. Ibland kan en kombination av alla dessa beten vara fördel. Kommer även att ta med lite löja för att testa om det funkar bra. Har ju visat sig fantastiskt till mete efter havsöring t.ex. Så varför skulle det inte funka till sundets plattor?

Är dock lite orolig för mina daggmaskar då jag inte har sett en enda i gräsmattan den sista tiden. Men en gräsklippning skall väl råda bot på det? För annars får det bli alla andra beten som får hårja fritt på krokarna. Jag kommer även aatt testa en jigg som jag tror på. Den funkar ju även på havsöring och regnbåge så varför inte.

Båt och skeppare på fredag ar Vandia med Thomas Nilsson som gäller och den kombinationen går väl knappast att slå i Sverige. Thomas är en otroligt duktig skeppare både på att hitta fisk som att hålla båten. Trodde ju själv att det var överdrivet innan jag själv fick åka med honom. Han håller båten så bra att det blir problem att fiska på samma sätt som med andra skeppare. För han håller båten så still att grejerna inte släpas på samma sätt så man får jobba mycket mer med dem. Fiskar man på som vanligt så kommer man nästan att bli utan fisk så det gäller att jobba med dem hela tiden. Långa kast med 100 gramsvikter utan att kasta av agnet är det bäst fungerande. Naturligtvis olika för varje dag för vissa dagar är det bäst att bara släppa rakt ned för att få fisk direkt.

Annars så har abborren kommit in inomskärs nu och vid Ullersundet är det fullt av såväl betesfisk som predatorer. För de som varit med så är det mer betesfisk än vad det är mört i Järvträsk och ständiga jakter med löjsprut som följd sker hela tiden. Abborre,gös och gädda dominerar men någon asp, öring eller lax är också inne och jagar för det är ju här maten är.

Men detta är ju bara en liten period för om 40 dagar börjar pimpelsäsongen.

Höstnotiser.

Att vi närmar oss rätt säsong visas ute i naturen på flera sätt.
Tranorna dansar omkring på fälten i sina vilopauser på väg till Afrika. Gäss flyger i V-formation så Jan Boklöv blir full av avund. Frost på rutorna om man vaknar tidigt. Meteserierna är slut och mästare korade. Skaraborg har haft sitt årliga styrelsemöte med fiske som grädde på moset.

Apropå detta så var vi i år stationerade till Hökensås med fiske efter regnbåge på agendan. Ett möte som skulle hållas utomhus i rätt miljö med fiske inom synhåll borde fler pröva på. För vi utövar ju ingen inomhussport precis. Dagen började med att vi for iväg till den hyrda sjön och snabbast ut var Rotsén som knappt hann stanna bilen innan bottenmetet låg färdigt. Själv skulle jag pröva lite nytt för att inte få allt för mycket fisk och valde då att fiska med en bombarda och en gummifisk på släp. Kastade ut och lät det sjunka lite medans jag skojade med Rotsén att idag var det trögt. Ja sa han och skrattade och jag replikerade med att jag just missade en efter 4 varv på rullen. Du skojar sa han medans jag krokade första efter max 7 meters vevande. Första regnbågen var bärgad. Insåg snart att detta var den delen som de stod tätast på och flyttade mig.

In i döda viken men även där blev det napp. Inga fiskar som vakade mer än elritsorna som var många i antal. Likväl så nappade de på i perioder så det räckte. Fiskade på fram tills det var dags för mötet med varierande utrustning och då hade jag fått 5 st regnågar. Metena lämnades i under mötet och 2 gånger under mötet som hölls under dö-perioden fick deltagande en bensträckare för att rädda spöna från drunkning då inte alla fiskar tyckte att det skulle vara lugnt. Mötet slutfördes och Bagarn som numera går under namnet Grillaren stod för matlagningen genom grillade karréskivor med honungstouch som var riktigt goda ihop med potatissallad och grönsaker.

När fisket väl var avklarat hade jag fått ihop 9 fiskar och Challe som var dagens värsting hade minst 11 om han inte missat någon eller några i räkningen. Han brukar ju inte överdriva så det kan lika gärna varit 32 st.
Denna gången fick alla fisk. Och då menar jag att alla fick fisk på kroken som de drog upp! Dagens storfiskare blev glädjande Bjarne som tog dagens största och kammade hem vinstpotten. Alla var mätta och nöjda efter dagen då vi avslutade med en kanelbulle då det var kanelbullens dag.

Läser vidare på alla bloggar som skrivit om stundande fisken och längtar. 29-30 November går HärjeDalacupens första helg. 21 December Baggtjärn och den 31 går nyårssmällen av stapeln. De 2 sista gick ju inte att genomföra förra året och det blev i stället skinknappet som våldgästades. Greger regerande skinkmästare.

Att SM i pimpelfiske 2015 kommer att genomföras i Norsjö och vara öppet blir jag inte förvånad över men skriverierna på nätet har varit hårda och kritiska. Kommer inte på några bra skäl till att instämma i kritiken då jag rannsakar mig själv i tankarna.
Vi i Skaraborg har inte ansökt om att anordna denna tävling och jag blir då glad att någon annan tagit tag i saken så att vi kan få utöva våran sport.
Kritiken om att startavgiften höjs för att det skall vara en heltidsanställd för SM:et stämmer nog inte då jag tror att klubben har en heltidsanställd ändå och inte är skälet till höjning. Bara inte höjningen blir som till havsfiskarnas nivåer då de helt dödade tävlingarna med skyhöga startavgifter så endast de som var sponsrade kunde vara med.
Kritiken om ett öppet SM är ju en gränsdragning. För hur många söder om Orsa hade stabila isar? Isgränsen gick ju söder om Orsa och därigenom ställdes 2014 års SM in för att köras i Februari 2015. Men eftersom Sverige är ett så pass långt land så är det vissa delar som sällan har is. T.ex Skåne. Om man hårddrar det så borde nästan alla SM vara öppna då men sen kanske det inte är så många som pimpelfiskar i Skåne?
Om det är stenhård gränsdragning så kan det bli Norrlänska mästerskapen i stället.
Och att det är ett öppet SM passar mig då jag själv fiskade så dåligt på DM att jag inte var i närheten av att kvala in.
Att SM:et ligger så sent som den 12-13 April. Alltså veckan efter påsk har ju också sina skäl till att då är de trevligaste dagarna på isen i området då ofta vädret är bra och snön har börjat försvinna så att det är möjligt att ta sig fram. Ett skäl är också att första SM:et inte skall vara för tätt inpå då det kan vara svårt att ladda om för ett nytt SM. Nu är det i alla fall 2 månader.
Tack för det Norsjö!

Och att kritiken varit så stark trots att det ännu inte kommit ut på Sportfiskarnas sida är beklagligt då det fortfarande för mig är rykten trots allt jag läst på bloggarna. Inte ens tävlingsledaren i Distriktet hade fått informationen så han kan förbereda sig.
Nej vi får nog skärpa oss allihop och sluta gnälla om än det ena och än det andra innan vi rannsakar oss själva. Men om vi i Skaraborg skulle ansöka om ett SM i pimpel så skulle vi få ha flera reservplaner då ingen vinter är den andra lik.

I och med detta SM kan det bli en låååång påsk. För då vänder vi nog efter Noppikoski på annandagen för att bege oss norrut mot Norsjö. Kanske med lite rödingpimpel också?

Hoppas ingen tar illa upp av mina åsikter gällande SM:et och jag hoppas att många gör som mig och fiskar både påskpimpel och SM.