Mormuska överlägset på Tallsjön.

Över 70 startade på denna lilla trevliga skogssjö.
Skapligt med juniorer för den delen med.
Skapligt väder med västliga vindar och blankis på 15-20 centimeter.
Gick bort åt vänster så långt det gick för att få lä. Brukar ju vara ett bra ställe att fiska på. Laxen som är en duktig fiskare och har vunnit där ett par gånger skulle dock gå till höger för att prova något nytt.
Vi var 22 stycken som startade i änden och efter 4 hål hade jag fått en fisk. Gick snabbt tillbaks och bakfiskade och fick tjugo borrar. Nästa hålet ytterligare tjugo och tänkte att nu är jag på gång.
Klungan kom närmare och fisket dog ut. Borrade ett par nya hål med någon enstaka som resultat direkt vid nedsläpp.
Stack förbi klungan tillbaks mot starten men fick endast en pinne på denna utflykt. Tillbaks förbi klungan för bakmete i gammelhål.
Så fort man borrade avtog fisket så fisken var lite borrskygg.
Gick man i gammelhål fick man fler. Såg att det plockades en del på Mormuska men vägrade detta då jag höll jämna steg med dem.
Vid invägningen hade jag skrapat ihop 2,6 kilo. Detta räckte inte till pris plats då sista priset var till åttonde man på 3,4 kilo.
Värst för dagen var mordiska fiskaren Mats-Arne Axelsson från Sveg med 5,9 kilo. Vestlund från Sveg vann seniorklassen på 5,1 kilo.
Andersen petade ihop 2,4 kilo och Pelle Ernst var en lycklig isdebutant.
I morgon toppar vi gänget då Albin skall komma upp i kväll inför morgondagens drabbning på Gryveldannen.

Tallsjön och Gryveldammen i helgen.

Nu på Lördag går andra deltävlingen i HDH-cupen av stapeln.
Arenan är Tallsjön Nord-väst om Noppikoski. En sjö som ligger lummigt inbäddad av ur-skogen i Dalarna.
Sjön är ett trevligt ställe för en fiskare att vara på då fisket är skapligt och väder och vind kan inte störa allt för mycket. Förutom om det skulle bli ordentlig snöstorm så att vägarna skulle bli o-farbara. Vädret skall ju under hela helgen vara helt OK med minusgrader och lätta vindar. Solen kommer att bryta igenom emellanåt. Hur pass mycket vet man ju aldrig men Dala-beamern kommer väl igång som vanligt.
Lite manfall blir det under helgen då en del barn fått en kråka i näsan.
Ronja har hostat hela veckan och lill-Thomas får se till att snyta ur näsan ordentligt.
Glädjande nog så kommer Åsa-Nesse med och tampas så det skall bli kul att träffa honom.
Boendet blir återigen Orsa Camping. Lagom plats till bägge dagarnas tävlingar.
Söndagen blir tävlingen Nord-väst om Älvdalen på Gryveldammen som även den har blandad fisk på menyn. Denna gången tror jag att det är utan öringar och rödingar men abborren finns i alla storlekar. Allt från fingerfisk till riktiga lunsar. Får se bara om man kan gå rätt i helgen så att man hittar de randiga riddarna.
Har man inget bättre för sig i helgen kan jag varmt rekommendera dessa 2 tävlingar.
Här hemma är det ju allt för instabilt väder så att ena dagen är det bortåt 10 minusgrader för att nästa vara lika många plusgrader. Får se när det rättar till sig. Vore ju kul att slippa åka bil. Men å andra sidan så träffar man ju inte de trevliga människorna som beträder isarna Norrut.

Porfyrdammen

Ja helgen hade ju 2 dagar så varför inte passa på att ta både premiär och uppföljare samtidigt.
När man väl har åkt så pass långt som det ändå är till Orsa så kan man ju ändå passa på att ta dubbla tävlingar.
Dagens fiske skulle bli På Thomas Larssons playground sedan skolan i Älvdalen. Där har även bokstavsmannen gått så han känner nog till detta vatten ganska väl. Gick väl samtidigt som Thomas på gymnasiet där.
Dagens färd blev mycket lugbare utan någon som helst incident. Vi höll oss långt ifrån Dyberg och alla andra bilar för den delen. Vägen till Rot var dock blank som en isgata så vi fick ta det vackert.
Väl framme så var det det vanliga som gällde med sedvanliga tips och liknande om vart det skulle vara som bäst. De flesta sa att höger skall man inte gå utan man skall hålla sig från udden och vänster. Tänkte då göra som vanligt. Vara helt motvalls och gå höger men backade i sista stund. Sjön kan liknas vid Baggtjärn i Storfors i storleken fast lite kortare. Djupet jämnare och mer fisk. Gick vänster och hittade en skaplig lucka dit ingen hade gått och började. Fisk direkt. 3 stycken åkte hiss innan det tog slut. Flyttade mig 10 meter och nytt hål med nya fiskar. Fortsatte mot land och när första bomhålet kom så vände jag. Slog hålen med samma lucka fast 10 meter närmare starten med samma resultat som tidigare. Fisk i stort sett överallt men inte många i hålen. Stora var de inte heller men jag fick en 300-grammare när jag bakfiska av hålen igen. Fiskarna nöp i stort sett med en gång grejerna kom ned men sedan tog det stopp rätt så fort. Ingen mening att harva kvar utan låta hålen stå en stund för att komma tillbaks när de fruset igen och plocka några till. Även idag tog det tvärstopp efter halva tiden och man fick då se på när Lasse Sundberg som i stort sett satt uppe på land och fiskade och tog den ena fiske efter den andra. När det sedan kom en hemmafiskare som endast fiskade med mormuska i mina gamla hål och formligen vräkte upp fisk så visste jag att jag inte fiskat tillräckligt bra. Själv fick jag inte mer än 5 i något hål medans han satte sig i ett av mina "tömda" hål och plockade upp ett 15-tal. Kanske man borde tänka om och ge muskan en chans igen. Men jag vet ju att det oftast går att lirka upp dem med 3-krok. Han med muskan vann ju veteranklassen med 5,1 kilo.
Dagens segrare var Mandel med 5,6 kilo och om jag inte hört fel så hade han gått höger. Sablar också.
Thomas och Jesper var med i toppen som vanligt så Jesper blev nog en av de få "utbölingarna som placerade sig. Bra jobbat allihop.
Själv fick jag nästan 2,6 kilo och blev precis slagen av Andersén som fiskat tafs hela dagen. Dock inte med blodisar utan bara maggot och pinkies. Thomas fiskade endast 3-krok och jag tror att Jesper mixade. Vilket som egentligen var bäst kan man inte riktigt säga men en stor fördel för dagen tror jag själv att blodisarna var effektivast.
Nästa helg blir det HDH-cupen på Tallsjön på Lördagen med en fristående tävling på Gryveldammen vid Älvdalen.
Jag har varit på bägge och rekommenderar dem varmt. Tallsjön ligger nordvast om Noppikoski lite lummigt och fint. Varierande storlek på fisken med inslag av öring och röding. Dessa räknas ju inte så de skall räknas och släppas tillbaks men är ju kul att få.
Gryveldammen som ligger nord-väst om Älvdalen är en Damm som just nu har högt vatten och mer yta för fisken att simma på. Men hittar man dem så kan det bli riktigt lattjolajban. Varierande storlek här med men snittet på fisken här är bra. Många fiskar mellan 50-150 gram vad jag minns. Men man kan ha skapligt fiske efter fingerstora fiskar med.
Är det någon som vill hänga på och bo i stugorna på campingen så hör av er tidigt så vi kan samordna.
Detta gäller såväl övernattning som samåkning.
Men tänk förs och främst på att när ni tar er till tävlingen så ta det vackert. Det är mer vinter i Dalarna än här hemma.
Såg glädjande att i fredags var det skinn på Göta kanal men drömmarna om hemmafiske grusades på vägen hem ikväll då det var helt öppet på kanalen.
Uppe i Strömsund var det också tävling idag och Greven av Sade visade att gammal är äldst och vann på 4,1 kilo.
Bra jobbat PEO. Du måste ha satt förlängare på spöet sedan Lördagen.

Premiären avklarad

Säsongens pimpelpremiär har nu avklarats.
Arenan var Tandjön ute i ingenmansland i Dalarna.
Vi var 5 pimpelsugna som tagit oss från den södra delen av pimpelSverige för att deltaga.
Framkomst på Orsa camping och incheckade och klara klockan 20:00.
Upp på morgonen för att möta upp Stormen som skulle agera vägvisare för dagen. 07:15 gled vi in på Statoil för vidare färd. På vägen upp anslöt sig fler bilar så vi var en mindre karavan som gled över berget. Med stor betoning på gled. Halvvägs fram så körde vi över ett krön men helt plötsligt stod de första bilarna helt still. Stampade på hejdaren men bromsverkan uteblev. Snabb som en kobra (som jag är ibland) rattade jag undan så att jag inte skulle mosa Dybergs bil. Ut i periferin men turligt nog så var dt enda stället på hela berget som saknade klippblock. Blev till en synnerligen udda omkörning. Men vad gör man inte för att komma före Jesper?
Framme på plats var det anmälan och utgång. Ronja lurade mig så att jag fick gå upp till bilen för att hämta isdubbar. Väl tillbaks så gick startskottet. Aj då. Starten hade gått och jag var i den delen som jag var varnad för men skam den som ger sig. Kör som vanligt och fiska sig härifrån. Efter 5 hål kom första fisken följt av fisk i stort sett i varje hål som borrades. Varierande storlek och jag var ju själv så kör på.Hade fått skapligt efter halva tävlingen då solen gick i moln och då blev det tvärstopp. Under sista halvan fick man bara någon ströfisk.
Petade ändå ihop 6330 gram som gav en hedrande 5:e plats. Storslagen av dagens segrare Thomas Larsson. Laxe var 4:a och Stormen 6:a Veteranklassen vanns föga förvånande av Lasse Sundberg på 8,5 kilo.
Kan det bli mer propagandafiske av det här?
Strålande solsken, helt orörd is och mycket trevliga fiskekamrater.
Möller kan ju gå och dänga efter sina prickfiskar i Vättern. Jag fick också en öring idag.
I morgon blir det Porfyrdammen som skall testas även den för första gången. Det skall tydligen vara plockefiske på denna så man får väl se hur långt efter man är mot storfräsarna.
Men snacka om att man har njutit idag. Nu vankas kvällsmat och uppladdning inför morgondagen.

39 Timmar tills säsongstart

Ja mer är det inte innan säsongen tar fart på Tandsjön när HDH-cupen startar.
Det kommer att bli bättre förhållanden än fjolåret då det var snöstorm och vi valde att stanna hemma och endast mentalt fara dit.
I år skall det vara svaga vindar, strålande solsken och några minusgrader. Vilken skillnad.
Nu blir vi i alla fall 5 som åker från södra kanten av Vänern för att njuta hela helgen i glada vänners lag.
Vi åker på eftermiddagen direkt efter Ronja slutat skolan till Deje där vi skall hämta upp Matilda om hon kan fräsa ur näsan ordentligt, men det finns väl ingen bättre medicin än att få komma ut och pimpla?
Vidare sedan till Orsa City där vi skall härbärgera på Orsa camping. Denna gången utan tattarvagnen utan det blir stugorna vid Lillån. Kanske man borde ta med feederspöna också?
Nej gudbevars, de ligger på vinden och skall samla damm lääääääänge nu.
Ja de spöna är ju tillräckligt långa för de har ju hjälpt mig att kvala in till nästa års SM i såväl Internationellt som tradidionellt mete. Verkar ju som att det Internationella blir i Norsholm och där har jag ganska lätt för att placera mig bättre än senast då jag blev sist och till och med slagen av de som bara fiskade 1 dag!
Att sitta bredvid Phil Ackerly första dagen och Jörgen Storm andra var ju lärorikt men jag höll min plan från början och är ändå stolt över det. Jag böjde inte ner mig för detta men planen är nog att krypa till korset och fiska "fjollfiske" jag med, men kanske lite bättre än övriga då.
Det traditionella skall gå i Svartån Tranås som skall vara ett fiskrikt vatten. Ny upplevelse.

Men nu är det det riktiga fisket som gäller.
På Söndag så är det Porfyrdammen med Ovan-Siljan som arrangör vilket även det blir en ny upplevelse.
Vem vet, kanske man får spänna musklerna mot idol-Lilja och visa att man inte bara är "beige" på fiske?
Kommer nog att vara en hel del folk i år för det verkar vara många sugna redan nu.
Flera var sugna på att hänga med men hade förhinder nu i helgen men nästa HDH-tävling är ju nästa helg på Tallsjön dit jag och Albin åkte på premiär för ett par år sedan.
5,5 timmar i bil för att pimpla 3 timmar och det var med lätthet värt det.
Mer underbar dag än vi hade då får man leta efter. Lätta vindar, lätt snöfall från Mora och upp. Trevliga människor även om de idiot-förklarade oss båda och tyckte att vi borde flytta.

Utrustningen som krävs för helgen är ju underbar att titta på. Skrylla och isborr. Vad mer kan man begära?
Halkbroddarna finns i skryllan och kläder har man ju ändå.
Det är skillnad det mot. Metestation, keepnet, carriall, mäskbyttor, kylväska med beten och väldigt lååååååååånga spön. Kärra för att köra ut grejerna och max 2 pers per Volvo kombi.
Nu 4 pers i en bil med utrustningen inne i bilen och inget släp.
Allt som behävs för att vinterfiska.

Förutom oss så kommer även Andersén att tillbringa helgen med oss och då får vi väl ta med en extra paket med dammsugare för det kan ju gå åt.

Här hemma så är det ju vanlig höst med svajande temperatur både + och - helst samtidigt.
Vindar som är sura från Vänern då det är mycket långt borta att den skall lägga sig.
Lakefiskarna står på järnvägsbron. Kanske lite väl tidigt då det bästa fisket börjar först om 3 veckor.
Men kanske de tänker att om de skall slå Heinemans rekord från bron så får de ju inte missa en enda minut.
Hans lake var ju 95 cm lång och vägde 7120 gram.
Kanske den vikten är vad man skall sikta på i helgen?
Har ju som sagt aldrig varit på dessa sjöarna förut men man brukar få många goda tips av lokalbefolkningen. Problemet är väl mest att lyssna på dem. Man vill ju själv vara bäste drängen på gården och då hör man ju sämre med.

Hoppas vi ses på isarna i vinter.

Pimpelpremiären uppskjuten

P.g.a osäkra isar skjuts pimpelpremiären upp tills nästa helg. Surt, men bra gjort av arrangörerna. Man får inte chansa när det gäller isläget. Som väder-rapporterna ser ut nu så kommer det att bli en kall och fin helg nästa vecka. Vi räknar med att åka upp på Fredag eftermiddag till Orsa och utgå därifrån. Det kommer troligtvis att anordnas tävling på Söndagen med så då blir det att spendera hela helgen i Orsa med omnejd. Är det någon som är sugen att hänga på så är det bara att höra av sig. Läste på Pimpelsport som verkar bli allt bättre hela tiden. Daniel har lagt in ett tips om sina tankar om djupfiske. Bra skrivet och läsvärt för dem som inte har så stor vana att fiska djupt. Det djupa fisket kan inträffa på alla sjöar som har djup men oftast så är grundfisket säkrare. Om man sedan hittar fisken djupt så brukar det vara av den bättra storleken. Mina egna erfarenheter är goda, men man måste ge djupet en längre test innan man kan avfärda det i motsats från grundfisket där man snabbt märker om det finns fisk och de är i stöten. På djupet är det ofta mat på att nöta lite längre och variera i vattenskikten då fisken kan stå allt mellan istaket och botten. Vann på sjön Viken för ett par år sedan då jag varit sen ut och inte hann fram dit jag hade tänkt och såg ett par gamla borrhål på 12 meters djup. Hade bara 5 minuter kvar av utgångstiden så jag stannade för att testa av området. Jag kom aldrig därifrån. Fisk direkt och efter en stund fick jag en ögla på linan och stannade för att trassla ut den.Till min förvåning så nappade det medans jag satt med trasslet i handen. Upp med fisken och släppte ned till öglan. Fisk igen. Vevade då upp linan fram till knuten som var 5-6 meter från pirken, löste upp knuten och fortsatte. Fiskade sedan i området och märkte att det var en liten håla jag träffat mitt i prick på. Gick man mer än 20 meter från där jag började så var det bara 11 meter. Fortsatte därför på denna lilla fläcken och fick ihop 5,9 kilo nors-abborre och vann då det var riktigt surfiske på det "säkra" ställena invid land. Ett annat djupfiske som lyckades var i våras på Gåxsjön i Jämtland. Hade aldrig varit där tidigare och fick höra att man skulle fiska invid land med en liten pirk så jag började så. Gick bort över en vik för i början på viken satt ett 20-tal fiskare med Lill-Thomas i spetsen. Började själv i borterkant av viken då det fanns en intressant ö att börja runt. Det var cirka metern djupt så jag slog några hål där men hade inte så mycket som ett napp. Började sedan fiska mig utåt och fick följe av Matilda, Rasmus, Evert och Lill-Thomas som ingen heller hade haft något känn. Efter ett par hundra mete utåt signalerade Thomas att han fick en fin på 8-10 meters djup så jag tog en omväg runt honom för att inte locka dit folk. Rundade honom på ca 50 meters avstånd då jag själv fick min första fisk efter 45 minuter. Fortsatte 20 meter till och där var det fullt ös. Från 4 meter under isen och ända ner till botten nappade det. Efter 2 hål såg jag Rasmus och Thomas sitta 200 meter ytterligare bortanför och fick själv lassa ur en kasse med 10,2 kilo med fin abborre. Runt mig var det en klunga på 50 man så jag hade ju inte varit diskret med mina armar. Men tur var väl det för om de inte hade kommit så hade nog fisket fortsatt vara lika koncentrerat hos mig och då hade jag inte kunnat bära in fisken. När det var så mycket folk så blev det bara lite ströfisk här och var och den ende som lyckades i klungan var Ankarberg som slog ett hål mitt i klungan och petade upp 7,5 kilo. Själv vann jag tävlingen med 13222 gram och var nog ett kilo före 2:an. Mycket roligt att vinna denna tävling då det är så mycket duktiga fiskare med. Minns då Svegarna som sprang de 8 kilometrarna över isen vilket visar att ibland så kan det vara en fördel att vara vältränad. Denna gången räckte det inte ända fram men kan man få sitta själv så är det lättare att samla fisken i just sitt egna hål. Andra är klungfiskare och kommer då absolut inte lyckas när det gäller detta fisket. Man kan ju se på Vänern där man åker skoter ut 10-12 kilometer. Spelar ingen roll vart man borrar för botten är jämn och inget källvatten kommer upp. De okunniga ser att det är någon som får fisk och borrar därför bara ett par meter därifrån. Detta gör bara att ingen av dem får "ensamrätt" på fisken utan sabbar bara för varandra. Bättre då att flytta sig 200 meter isär så kan båda ha lika bra fiske. Annat djupfiske som är speciellt är djupfiske på Mjörn vid Alingsås. Spelar ingen roll vad du använder där bara det är en balanspirk. Flytta den i vattenskikten och testa av alla djup innan du flyttar dig. Hjälper inget alls att gå ner med tafs och mygglarver för de ratar det som pesten. Nä ta nu och damma av grejerna så ses vi på HDH-cupen nästa helg

Pimpelfiske i helgen?

Nu i helgen är det planerat att första deltävlingen i Härje/Dalacupen skall gå av stapeln.
I skrivande stund har jag ännu inte fått bekräftat om det blir av eller ej men förhoppningarna finns.
Ronja har propsat på att få åka iväg så om det blir dubbeltävling så åker vi upp på fredagen till Orsa och övernattar där. Det är ju o-kristligt att dra iväg med en 7-åring mitt i natten för att åka och fiska oavsett vad Ronja själv tycker.
Hon satte en gräns på 6 timmar i bilen som max för att åka på fiske nu och den marginalen klarar vi med lätthet för nu borde de flesta bönderna ha levererat all säd de skall leverera.
Om det blir inställt till helgen så kör de helgen därpå i stället så nu är det i alla fall nära.
Alla kan ju inte ha det så förspännt som gottegrisen Jörgen som redan för en månad sedan var ute på is och drog ett par riddare.
Det finns fler än oss som börjar bli desperata efter vinterfisket. Uppe i Sveg har de kört mormuska-premiär och den gode Björne drog ihop en kula med bryggpimplare (50 deltagare) i Norrtälje. Segervikt på 17 kilo.
Inte ett dugg dåligt resultat varken på deltagarantalet som i stort sett var samma som ett Skaraborgs-DM eller viktmässigt som var som en dag på Åsunden.
Fler och fler börjar höra av sig om allt som anbelangar vinterfisket. Utrustningar beställes men i år syns en rolig trend. En hel del folk är ute i god tid med beställningarna. Annars brukar man ju kunna följa is-läget med vartifrån beställningarna kommer ifrån. Detta är en god trend som borgar för att alla skall kunna få sin utrustning i tid då det annars tryter fort i lagren då lagerytan är begränsad.
Knalle-bloggen med Andreas Möller i spetsen har vaknat till liv igen och det är ett gott tecken så gott som något. Då vet man att det börjar dammas av utrustningar i södra Sverige med.
Talade med Ahlgren igår om att eventuellt skall Tibro-mästerskapen på Örlen i Mars ingå i knalle-serien. Vore ju gott om vi Skaraborgare kunde ge tillbaks lite till knallarna som bjudit oss på så fina fiskemöjligheter under många år.
Nej nu är det bara att vänta på premiärfisket som stundar. Får se bara vilken dag det blir. Den dagen blir fin!

Pimpelsjuka?

Slö och allmänt hängig.
Ingen ork att göra än det ena och än det andra.
Får se till att komma igång och äta ordentligt så att kroppen kommer igång.
Är det möjligen pimpelsjukan som drabbat mig?
Nu på Lördag skall det köras premiär vid Härje-Dala cupen.
Trolig fiskeplats är Stor-tandsjön där jag bara har ljusa minnen från
Har ju i och för sig inte sett sjön mer än i drömmen. Men då gick det ju riktigt bra.
Har en bil med sugna pimplare som kan tänka sig att tillbringa helgen där om det är tävling på Söndagen med.
Letar då efter något billigt och lätt boende för Mig, Ronja, Matilda och Rasmus. Har inga större krav då vi endast skall sova där för resten av tiden skall vi fiska.
Är det någon som har ett bra tips så får ni gärna höra av er.
Det är ju dock 5-6 timmar att åka dit så vi sover inte på hemmaplan.
Sköt om er där ute och ta det försiktigt på isarna, vintern är lång.
Om ni vill ringa in ett tips så kan ni prova att ringa mig på 070-6471687.

Resultat Havsfiske-SM 2013

I väntan på det stundande isfisket som troligtvis börjar nästa helg så får man hålla på med allt möjligt under tiden.
Kontaktade Kenneth Bjällkvist för att få de fullständiga resultatlistorna och man kan ju begrunda att man borde nog ta en genomkörare innan nästa års SM.
Att man är ringrostig beror ju enbart på att man fiskar för sällan på havet även om man egentligen kan behärska detta skapligt ändå.
Att på första dagen bli 44:a för att sedan dag 2 bli 7:a visar ju att det inte bara var en brun sträng i kalsongerna utan som ett lavemang när rosten släpper.
Att man sedan höll jämna steg med grannarna på båten som var självaste Henrik Carl´en (3:a) och Ulf Palmqvist (6:a) är ju även det en fjäder i hatten så jag skall nog känna mig riktigt nöjd resultatmässigt med förra helgen.
Undra hur det gått om man gjort ett par pass på havet innan?

Herrseniorer

Nr

Namn

Klubb

Dag 1

Dag 2

Summa

AdamAlexandersson

45,14

SM i havsfiske 2013

Då var årets havsfisketur till sundet avklarat.
Jag, Challe och Kenneth åkte ner i Fredags till Helsingborg där vi checkade in på City vandrarhem.
Vandrarhemmet var upprustat sedan förra gången vi låg där och nu var det riktigt fräscht där. Ut och käka för att sedan vila ut inför stundande fiske.
På Lördagen var vi först på plats, fiskesugna som vi var och fick sitta och vänta en stund på att tävlingsledningen skulle vakna.
In på Vandia för att anmäla sig och båtlottningen var klar sedan tidigare. Jag och Kenneth på Vandia första dagen och Challe tvärtom. Lottning på båten med en flyttning efter halva tiden stod på agendan och sedan bar det ut.
Fördelen med fisket där är att det är korta gångtider så efter en kvart så började fisket.
Det märktes ganska snart att man borde vara ute på hacet mer än en gång om året för att matcha eliten som säkert har 20-30 pass sedan senast.
Det tog mig 3 drifter innan jag hade säkert napp men vilket napp sedan. ett par smällhårda hugg för att sedan bli tvärstopp. Linan som tidigare stod åt vänster stod raskt å höger och linan tickade ut i lugn takt. Shimanon har ju en jämn broms utan större startmotstånd så den fungerade som den skulle. Började bli tveksam om det verkligen var fisk men snart så kom det ett par ordentliga knyckanden och fisken gick fri. Inga skador på utrustningen så man får hoppas att samma gäller för fisken. Nästa drift släppte det lite och jag fick snabbt ett par rödspättor 2 godkända och en för kort. Fisket gick fram och tillbaks men jag fick mest agera åskådare idag och se när Henrik Carlén dominerade båten föga förvånande. Själv blev jag utklassad och blev 44:a på dagens tävling. Kenneth blev 45:a medans Challe sin vana trogen gick skapligt och slutade dagen som 9:a. Man får se fördelen att masken räckte i alla fall..
Dag 2: Upp och iväg till båtarna då det var lottning klockan 07:30. Var ganska blåsigt och regnskurarna avlöste varandra. Men ut åkte vi med endast 5 minuters gångtid så började fisket. Fick höra att det var skrubba som stod på menyn och började fiska. Hade gårdagens segrare Henrik på min vänstersida och Ulf från Partille bakom honom och visste redan då att jag kunde iakta dem och se vad jag gjorde för fel. Men redan i de första driften så kände man att ringrosten började släppa och innan vi lämnat området var första dagens resultat slaget. Eftersom det var ganska blåsigt på Svenska sidan så flyttade bägge båtarna över till Danska sidan. Där var fisket betydligt sämre men mer sandskäddor här. Henrik och Ulf fick betydligt mer fisk än mig men jag spridde nog lite bättre bland arterna och tog inte alltför många som inte höll måttet. Fick en skrubba på 1125 gram och det är tydligen reg-storlek på den. Visste att jag fiskat bättre än första dagen då jag höll någorlunda jämna steg med Henrik och Ulf. Vet inte vad jag blev dag 2 eller i totalen då min första dag var allt för usel och det inte räckte in på top-15
Challe däremot fiskade som vanligt men fick även en torsk så han avancerade till en 7:e plats
Kul att se även Samuel och Daniel från Horred som gjorde sina första SM och var ofina nog att första dagen visa att inte gammal är äldst och slog mig bägge två. Bra jobbat grabbar!
Daniel tog silver i Juniorklassen och Samuel knep bronset.
Segrade i Seniorklassen gjorde Sixten och det var ju inte första gången. 2:a blev en Norrman och bronset knep Henrik.
Kul fiske och vi får väl se om det blir ett nytt SM nästa år då det ännu inte finns någon arrangör.
Vet ju inte vart det skulle läggas om inte här för var kan de bjuda på detta "lätta" fisket med fin tillgång till boende. Korta gångtider och förhållandevis vädersäkert.
Får väl hoppas att det blir någon som arrangerar där nästa år med. Men då skall jag försöka skaka av mig ringrosten tidigare.

Vad gäller i helgen?

Nu i helgen avgörs SM i havsfiske.
Jag, Challe och Kenneth skall åka ner och försöka försvara de Skaraborgska färgerna i tävlingen som anordnas av Lupus och Råå havsfiskeklubbar.
Fisket sker i vattnet mellan Sverige och Danmark så det kommer nog mest att bli plattfiskar, vitling, knot och kanske någon enstaka torsk som avgör tävlingen.
Vi har varit där ett flertal gånger nu och ingen gång har varit den andra lik. Det beror en hel del på vädret men även vilken skeppare det är. Blir det Tomas Nilsson på Vandia så äe han ju den skeppare i Sverige som är duktigast på att ligga still med båten och då måste man själv förflytta grejerna mer än om man åker med någon annan.
Vid fiske från någon annan båt så kan man med fördel fiska med släpbom och på det såttet locka upp lite annan fisk.
När det gäller agnet så är det många som enbart säger att det är borstmask och bara borstmask som fungerar.
Själv säger jag att det svaret inte stämmer.
Olika beten vid olika fiske. Till vitlingen föredrar jag sill eller räka medans till plattfisken brukar borstmasken fungera bäst. Men det finns de gånger som vanlig daggmask slår ut den traditionella borstmasken. För att inte tala om mina gröna små vänner fluomasken eller lysmasken.
Har förberett mig inför tävlingen med färgsatta maskar samt att jag plockat daggmask så att det bör räcka.
Åkte dock på ett ordentligt bakslag i går middags då jag kollade i maskburken. Alla daggmaskar som plockats tidigare hade dött och det var som snor i burken. 2 liter med den finaste daggmask man kan tänka sig var bara att kasta. Fick förlita mig på att det inte blev frost under Torsdagsnatten och det blev det inte.
Inte så varmt som jag hoppats på men ändå kröp det upp lite mask allteftersom och jag fortsatte att plocka tills de inte kröp upp längre. Vid 2-tiden på natten var det soprent i gräset och jag gick och lade mig.
Nu är allt packat och jag inväntar bara Challe med sin multifärgade Opel skall komma och hämta upp mig inför stundande drabbning. Det är nog sista "sommarpasset" innan det riktiga fisket börjar och det kan bli så att den 16 November blir det premiärtävling då Härje-Dala cupen startar med Sveg som arrangör. Är sugen på vinterfisket igen efter flera månaders suktan. Även Ronja är på och längtar hon med. Har förresten fått en beställning av henne för helgen med 74 plattfiskar. Då får jag verkligen ligga i och om jag lyckas med det så lyckas jag nog bra i tävlingen med. 74 stycken är nog dubbelt mot vad jag fått under en hel helg förut i sundet. Men vem vet? Kanske det går?
Vilket gäller i helgen? Vanlig daggmask eller mina gröna vänner?