Vad gäller i helgen?

Nu i helgen avgörs SM i havsfiske.
Jag, Challe och Kenneth skall åka ner och försöka försvara de Skaraborgska färgerna i tävlingen som anordnas av Lupus och Råå havsfiskeklubbar.
Fisket sker i vattnet mellan Sverige och Danmark så det kommer nog mest att bli plattfiskar, vitling, knot och kanske någon enstaka torsk som avgör tävlingen.
Vi har varit där ett flertal gånger nu och ingen gång har varit den andra lik. Det beror en hel del på vädret men även vilken skeppare det är. Blir det Tomas Nilsson på Vandia så äe han ju den skeppare i Sverige som är duktigast på att ligga still med båten och då måste man själv förflytta grejerna mer än om man åker med någon annan.
Vid fiske från någon annan båt så kan man med fördel fiska med släpbom och på det såttet locka upp lite annan fisk.
När det gäller agnet så är det många som enbart säger att det är borstmask och bara borstmask som fungerar.
Själv säger jag att det svaret inte stämmer.
Olika beten vid olika fiske. Till vitlingen föredrar jag sill eller räka medans till plattfisken brukar borstmasken fungera bäst. Men det finns de gånger som vanlig daggmask slår ut den traditionella borstmasken. För att inte tala om mina gröna små vänner fluomasken eller lysmasken.
Har förberett mig inför tävlingen med färgsatta maskar samt att jag plockat daggmask så att det bör räcka.
Åkte dock på ett ordentligt bakslag i går middags då jag kollade i maskburken. Alla daggmaskar som plockats tidigare hade dött och det var som snor i burken. 2 liter med den finaste daggmask man kan tänka sig var bara att kasta. Fick förlita mig på att det inte blev frost under Torsdagsnatten och det blev det inte.
Inte så varmt som jag hoppats på men ändå kröp det upp lite mask allteftersom och jag fortsatte att plocka tills de inte kröp upp längre. Vid 2-tiden på natten var det soprent i gräset och jag gick och lade mig.
Nu är allt packat och jag inväntar bara Challe med sin multifärgade Opel skall komma och hämta upp mig inför stundande drabbning. Det är nog sista "sommarpasset" innan det riktiga fisket börjar och det kan bli så att den 16 November blir det premiärtävling då Härje-Dala cupen startar med Sveg som arrangör. Är sugen på vinterfisket igen efter flera månaders suktan. Även Ronja är på och längtar hon med. Har förresten fått en beställning av henne för helgen med 74 plattfiskar. Då får jag verkligen ligga i och om jag lyckas med det så lyckas jag nog bra i tävlingen med. 74 stycken är nog dubbelt mot vad jag fått under en hel helg förut i sundet. Men vem vet? Kanske det går?
Vilket gäller i helgen? Vanlig daggmask eller mina gröna vänner?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0