Moderna tider.

Helgen som gick gick i städningens tecken.
Fick under söndagen städat det mesta i trädgården och klippt gräset samt att frugan fick in alla utemöbler så nu ser det fint ut igen. Har ju inte klippt gräset på säkert 4 veckor så det var hög tid att ansa underlaget. 3 pallkragar högt med gräs blev resultatet. Tiden för detta var rätt då det var en skön dag och första frostnatten är avklarad. Belönade oss själva med att gå på robotrestaurangen i Lidköping för att se om det var nåt att ha.
En a´la cartebuffe serverad av robotar kan ju vara lite speciellt.
Våran servitris kom med 2 sushibitar som första leverans.

På buffen kunde man beställa precis vad man ville ha och hur mycket i flera omgångar och fick små portioner av det man beställt så man kunde testa och blanda av allt på menyn till ett fast pris. Soppor, friterat och andra Thairätter i allsköns blandning och ville man ha mer av något så var det bara att knappa in så kom det snart ut mer mat. Kanske vore något att få en filial i Norsjö så att man kan få lite ätbart där med. Avslutade det hela med glass och friterad banan och det var ju inte helt fel. Ronja mådde prima med detta och tyckte även att det var kul med både att beställa genom en knapptryckning på en skärm samt att sedan bli serverad av en maskin.

Men sedan var vi mätta och nöjda så vi kunde hem och ladda inför nästa arbetsvecka.
Kollade in resultaten för feederkvalet och kunde snabbt se att Challe kvalat in även här. Helt osannolik denna gubbe som bara var med som en kul grej. Precis som vid Mormuska-SM där han vann det med. Bra jobbat Charles!

Men för egen del blir det bara lite fiske i Sibirien efter styrelsemötet på söndag och sedan en väntan på havsfiske-SM nästa månads-skifte. Sedan är det bara att vänta på att isen skall komma inom räckhåll. Det återstår ju att se när, var och hur isen lägger sig. Premiären kan ju bli på HDH-cupen eller om det kommer is tidigare inom räckhåll. Och hur säsongen blir får vi väl bara avvakta på och se vad som blir speciellt för detta året. Kommer de att gå djupt eller grunt? Speciella väderstreck? Snö eller blankt? Ja det är ju bara att kolla och analysera. Den som analyserar bäst har ju ett övertag och ligger steget före.

Hur det kommer att bli på SM är väl att det individuella kommer att avgöras på en sjö med stort djup vilket kan vara till fördel för mig medans många kommer att ha problem då de aldrig fiskar djupare än 4 meter. Ligger fisket på 10-20 meter så är det väl förspännt för min del med vissa vanor av att fiska på dessa djup. Att man ser ut som en väderkvarn spelar ju ingen roll då det kan bero på andra grejer än det vanliga däruppe med. Lagtävlingen kommer det väl bara att gå att borra första timmen för att sedan bli gammelhålsfiske då det inte finns någon is kvar att borra i. Sjön verkar liten, mycket liten för att vara en SM-sjö. Men förhoppningsvis så finns det så mycket fisk att alla borrar var sitt hål och sedan sitter och plockar i detta i 4 timmar. Ingenting är omöjligt!

Får väl se hur många nyheter som kan erbjudas under vintern i utrustningsväg. Den som lever får se!

Sköt om er så ses vi.

DM Internationellt mete i Skaraborg avklarat.

Under söndagen var det sista tävlingen i Skaraborgs serie i Internationellt mete i Lidan.
Förutsättningarna var att det var flera som hade chansen att ta hem hela serien men måste då klå den ledande Mikael Hjelm som redan var nere i 3 poäng och hade en god ledning och "nästan" säkrat en medalj. Men att han skulle bli utan var det mycket som skulle falla in. Men vem vill inte ta över stafettpinnen om att inneha och hysa "gubben i lådan" som fått husera hemma hos Rosenkvist de senaste 2 åren.
Visst är han vacker "gubben i lådan" som är Skaraborgs vandringspris i Internationellt mete!

Förutsättningar i Lidan var att för 2 veckor sedan var det smälltjockt med bottenfisk då jag var nere och testade 9-metaren med en god blandning på fisk då jag fick brax, björkna, mört, abborre och snorgärs samt någon löja. Men nu hade det regnat lite och Lidan hade fått sin vanliga Gangesfärg och många var rädda för att det skulle strömma för mycket men så var inte fallet. Strömmen var helt klart behaglig och förutsättningarna var goda för ett fint fiske och det var bara att hoppas på att det var bottenfisk som gällde.

Lottningen gav på min sektion A som var upp mot cykelbron med Rosenkvist på 1:an, Blom på 2:an och Gädd-Pelle på 3:an innan jag kom på 4:an. Serieledaren Micke på 5:an och Wallin på 6:an. Wallin som dagen till ära endast hade löjspön med och jag hoppades på att skulle ha valt helt fel idag för jag behövde en seger för att avancera i resultatlistan och då helst på en bra vikt och det blir det ju endast på bottenfisk. På B-sektionen satt Challe på kant nedströms fightandes mot Jan, Pierre, Mäster och Mr Swensson som hotade med att jag skulle få byta klubb vid förlust! Och det till Tibro!!!!! Inte skulle väl det inträffa?

Mäskblandningen blev på långspöplatsen resterna från sista drabbningen i Kanalen upphottat med braxmäsk, 1 liter frysta maggot, 1 burk majs och lite klippt mask. Blandade inte ihop något löjmäsk då hoppet stod mest till bottenfisken. Det går ju snabbt att väta upp löjgröten så det är ju inga problem. Spön var det T.A.P med en allsköns blandning av flöten då vi fortfarande inte riktigt visste hur strömmen var. Flöten mellan 1 och 6 gram för lite olika metoder av betespresentation och saken skulle vara Biff.
Mikael Hjelm laddar för att behålla sin ledar-roll i Serien.

Starten gick och det dunkades på ordentligt i grundmäskningen och allt mäsk kom på rätt plats toppat med 4 koppade bollar med en hel del godis som grädde på moset. Nu kan ju inget gå fel!
Starten gick och jag lade ut långspö direkt för att testa av läget men det var bara Blom som satte ribban högt och startade ursinnigt med 3 raka på T.A.P. Tog då fram samma men hade heller inte ett enda pet där heller. Såg då att Rosenkvist satt i full kareta och piskade löja så det var bara att krypa till korset och blanda gröt i väntan på napp.

Gröten blev klar och jag började mäska för löjan och jag hade 2,5 till 3,5 meters piskor uppe då jag räknat med att det skall räcka till löjan. Det jag hade glömt av var att jag satt på enda platsen där det är långgrunt intill kanten gjorde att jag precis kom till kanten med 3,5 metaren. Men efter en liten stund hade jag fått den första löjan och hann dra ett 50-tal innan det dog ut. Om det berodde på predatorer eller något annat vet jag inte men det blev i alla fall helt kasst löjfiske och jag gick ut med långspö igen och fick min första bottenfisk. En snorluva! Testade runt bland spöna och fick ingenting ute på mäskplatsen men det var det ingen som fick och löjfisket var ju helt kasst så jag sträckte på benen och försökte störa Blom och Rosenkvist så de skulle lugna ned sig lite i avvaktan på att solen skulle komma till min plats.

Tillbaks igen och mycket riktigt, När solen kom till min plats kom även löjan dit. Men jag fick fiska sträckt med linan så att det blev rätt storlek på dem. Hade ju tyvärr inte laddat med rätt kroktafsar så jag fick fiska dem med 18-krok och pinkies vilket inte är optimalt men jag lyckades skapligt ändå och plockade i andrasvängen att dra 177 löjor innan det dog igen. När det återstod en halvlimme koppade jag ut 4 bollar spetsade med frysta bloodworms som tinat lagom till spurten. Tog T.A.P och fjolltackel med skaplig krok med 2 pinkies och en liten mask och började fiska av mäskplatsen. Efter en stund sa jag att det fick bara bli ett drift till innan jag gick in och provade löjan igen. Då sjönk flötet som ett gräsnapp men jag väntade ett bra tag innan jag krokade om det nu verkligen var en fisk.

Vid krokningen var jag helt säker på att det var gräsnapp så jag blev riktigt förvånad när det svarade i andra ändan och jag fick en brax. Men tyvärr var den fruktansvärt ensam så det blev enda fisken på T.A.P och snorluvan den enda på långspö. Resten blev löja och vikten 3,6 kilo räckte bara till en 3:e plats vilket var en riktig missberäkning. Vann gjorde naturligtvis Rosenkvist som hade fiskat löja i stort sett hela tävlingen och petade ihop över 6 kilo. Blom 2:a på 3,9 kilo.
A-sektionen vanns av Challe på 9 kilo och det blev spännande att vänta in slutresultatet men det blev värsta tänkbara scenario för Mikael Hjelm.

Challe vann med 1+1 och högsta vikten 2:a Rosenkvist med 1+1 och lägre vikt. 3:a Blom med 1+2 och högre vikt än Mikael Hjelm på 1+2. Själv räckte det ju bara till en 10:e plats då det var ovanligt tight i resultatlistan och 7,5 poäng räcker ju ingenstans i denna serie. Så det är bara att lyfta på hatten åt alla som har hållt igång i år för det går inte att klå er ringrostig utan man måste hålla igång för att ta rätt beslut och jag får se till att ändra på det till nästa år.

Men nu är metesäsongen slut för min del i år och troligtvis blir det inget mer mete förutom om det blir något karp-pass inna det blir för kallt i vattnet. För nu kan det kylas ned så att det fryser till ordentligt och vi kan beträda isen i stället. Havsfiske-SM skall ju avklaras med plattfisk på huvudmenyn och en resa med Distriktet till Sibirien (Mariestad) med lite regnbågsfiske. Kanske det kan bli något tur ut på Vänern med med lite groteskt abborrfiske så man kan få lite matfisk på bordet. Det vore ju gott.

Men nu är det bara att vänta in den riktiga säsongen och hoppas på att man inte behöver tillbringa allt för lång tid av den i bilen och man får sova hemma på nätterna. Ite för att jag  har något emot att sova borta men borta bra hemma bäst.

R.S.T-mete 2015

Årets upplaga av regionskampen mellan Värmland, Örebro och Skaraborg gick idag av stapeln i Svartån i Örebro. Svartån som är ett vatten som är känt för många då det under många år har varit flera trevliga tävlingar där såväl i traditionellt som i Internationellt. Vattnet som oftast håller gott med fisk kan bjuda på allt möjligt i fångstväg från att meta bottenfisk eller löja. Ofta då med inslag av jagande predatorer.

Jag och Ronja for iväg och hittade starten som var flyttad lite längre nedströms än vad vi var vana med men det är bara kul för jag har aldrig sett denna delen av sträckan och då blir det nytt igen. Vi gick ned och tittade på vattnet och det strömmade bra och löja i vattnet. Inget konstigt alls då det regnat en del i området. Jagande fisk? Javisst. Allt som vanligt. Men är det då bara löja som gäller eller är det bottenfisk med? Det får vi se.
Morgonsamling inför tävling.

Jag lottade 15 och Ronja 19 så det var ju prima att vi inte hade allt för långt emellan oss om något skulle hända. Men att det var uppåt var väl inte helt positivt för det strömmade på bra på denna delen men man måste ju testa om det finns bottenfisk. För Ronjas del var det bara att sikta in sig på löjan då hon inte orkar hantera spön som behövs för att meta på botten i denna strömmen. Själv laddade jag upp 9 och 7 meters med kraftiga flöten för att nå botten snabbt och 2 st löjspön för att piska upp lite silverfisk.

Starten gick och naturligtvis började jag med 9 meters och mask och hade napp redan i första drivet. Men man är ju inte helt säker då det strömmar så pass mycket som det gjorde. Missade flera napp innan jag bytte till löjspö. Löjorna vakade frekvent men var absolut inte intresserade av att nappa på grejerna. Gjorde som vanligt med 2 maggot på. 1 röd och 1 vit för att testa av vilket som gick funkade bäst men det funkade inte alls. Så jag gick ut igen med 9-metaren och matade på med ett majskorn och fick en brax direkt.

Blond som vanligt så trodde man att man knäckt koden och fortsatte att tesa runt med mycket bete på kroken men alla napp missades. Testade av löjan med men inga napp alls. Ronja kom då och sa att hon säkert fått 50 löjor redan  så efter en timme bytta jag plats då jag bara fått denna brax. Fortsatte bortåt till betongkajen där det var lite lediga platser men fick bara 2-3 löjor där så jag tänkte gå tillbaks till startplatsen igen för där man ville sitta var det ju redan fullt. Strax innan platsen var den så kallade braxenkurvan och Nille hade lämnat sin plats så jag testade den innan jag skulle gå vidare.

Knoppen och Thomas Larsson tävlade i vem som kunde få mest brax men det blev mest snorgärs så jag vet inte vem som vann den kampen. Testade med 9:an men inget säkert napp så jag testade löjspö igen. Hände ingenting så jag bytte till kanalkrok och singel pinkie och vips så nappade det frekvent. Emellanåt bra men med lite luckor så man trodde att racet redan var slut. Men hade lite sving en stund och plockade upp en del löjor men sista delen var även löjfisket under kanalstatus. Lyckades ändå plocka ihop 2,2 kilo fisk och blev tyvärr bästa Skaraborgare. Och då jag på denna mediokra vikt i Svartån blev bäste Skaraborgare så förstår ju alla att på 8 man skrapa ihop 8990 gram fisk så får man nöja sig med en tredjeplats i denna regionskamp.

Att det var långt upp till Värmland som segrade på 27400 och Örebro med 25328 gram är ju faktiskt väldigt förnedrande. Är vi Skaraborgare så fruktansvärt dåliga på att fiska?
Vi var förresten det enda distriktet som fick räkna in 8 man i laget då de andra distrikten saknade juniorer vilket också är synd. För Ronja tycker det alltid är roligare att fiska om det finns någon mer att fiska emot. Men hon fiskade ju bra och det var endast 2 damer över huvud taget som slog henne så det gjorde hon riktigt bra. Men i framtiden så får väl Skaraborg räkna in alla startandes vikter så att siffrorna snyggas till lite grand. För det hade ju inte räckt med om vi fick räkna våran vikt gånger 3 för att klå Örebro men inte riktigt nå upp till Värmland.
Värmlands segerlag 2015 i Svartån Med R.S.T-mästaren Patrik Zetterkvist från Storfors (2:a från vänster) och dam-mästarinnan Britt Lindgren i blått.

Nu har bilen laddats om för morgondagens drabbning i Lidan. Och man är lika dåligt förberedd som det har varit hela året. Inga nya tackel är gjorda, Inga tafsar är knutna men man får väl ställa ut 10 hinkar rutin för att klå de andra Skaraborgarna i morgon. Det viktigaste är ju att hålla Benny Svensson efter sig och det skall väl inte vara helt omöjligt!

Feskehälja 2015

Årets upplaga av feskehälja i Åmål är nu avklarad.
Började så smått dagen innan då Charles den förskräcklige var och visade upp sin nya kreation inom löjdräpningsutrustning. Efter många år av undersökningar kom han på att fiska med öronproppar som flöte i allra bästa Örjan-stil. Örjan som fiskat sig runt i världen och till och med fått öring av grov kaliber på öronproppar hade väl inspirerat Challe till denna bedriften. Funkade naturligtvis som vanligt bra och vad man än sätter i händerna på Lidköpings stolthet blir ju succé.
Charles Fasth med det nya löjtacklet som numera är ett måste för att hävda sig på en löjduell!

Motiverad av detta for jag och Ronja till Åmål för att deltaga i feskehälja och vad kan gå fel då man känner att utrustningen och taktiken sitter som en smäck?
Lottade till mig plats 22 och 79 som var på brygga 2 och innersta bryggan. Då det var ganska gott om folk på brygga 2 så valde jag den innersta i stället. Hade ju räknat med trögt fiske och då får man inte sitta för tätt. Plats 79 var ensam men precis före start blev grannplatsen belamrad av en hemmafiskare och då var jag inte sugen på att byta. Och när man tittade på bryggorna så måste det ha varit världens måsespel under en längre tid inne i hamnen då de var fulla av måsskit så det heter duga.
Startdags i Åmåls hamn.

Laddade upp 3,7 och 9-meters för att kunna fiska av hela platsen och endast riktigt lätta flöten och små krokar. Men det var ändå trögare än jag befarat och kunde slutligen summera dagen med 2 abborrar och en micro-brax. Hade ett napp till så det kunde nästan jämnföras med ett metpass på SM i Storsjön. På min brygga var det inte många fiskar som kom upp men de på änden hade lite bättre än resten och jag har full förståelse över att det var många som gav upp i förtid. Men fisk fanns det då jag såg fin brax vältra sig mitt emellan båtarna och det var bubbel-bonanza på min plats emellanåt. Men det var en sådan dag att det fanns inget att göra för att få dem att nappa.

Men Jimmy Isaksson fiskade på bra och jag tror han satt på brygga 1 och fiskade inåt bäckfåran. Emil som fått drömlottning och satt nedanför flaggstången på grässlänten var tämligen ensam där men det verkade inte vara någon fisk på den vanliga vinnarsträckan. Men man fick hoppas på att det gick bättre för juniorerna som hade en egen sträcka och Ronja vann emot alla killarna som var med i klassen upp till 12 år. Bra jobbat av alla juniorer då alla fick fisk denna dagen. Det var ju många som nollade i det tröga fisket som var.
Alla juniorerna med Ronja som segrare. Bra jobbat allihopa.

Hoppades för de fiskande att fisket skulle komma igång under söndagens fiske då jag själv var hemma och vilade efter kräftskiva på kvällen. Men icke sa Nicke! Åke Hallstensson vann söndagen men kunde inte matcha Jimmys resultat från lördagen så även i år blev det lördagssegraren som vann hela tävlingen. Men man hoppas ju på den gången då abborrarna trycker in norsen i hamnen för då kommer det att bli åka av. Det finns ju massvis med fin abborre utanför hamnen och vid rätt förhållande så kan det bli rock´n rollfiske a´la Jämtland fast med mestspö. Kommer ju att gnällas även då för då kommer linor att brista i parti och minut. Säkerligen kommer en hel del spön knäckas då abborren är en god fighter och gärna ställer upp till dans.

Men nu får vi förbereda oss inför stundande R.S.T-mete på lördagen. Har tyvärr ännu inte fått någon information om tävlingen men räknar med att det är i Svartån arrangerad av Örebro-distriktet!

På söndagen är det vårat avslutande DM i internationellt mete i Lidan och kval till mete-SM 2016. Ligger riktigt risigt till då jag har i bästa fall 5,5 poäng efter denna helgen och vet inte om det kan räcka till en SM-plats. Men jag skall göra mitt bästa. Får se bara om det blir fiske efter löja (då gäller ju öronproppstackel) eller bottenfisk. Jag hoppas ju på det sistnämnda och kommer att i första hand inrikta mig på det och hoppas få dit fisken som gör att det sjunger i spö och lina. För den sången har det varit bristfälligt med i år!

Får även lyfta på hatten för Kent "Kant" Adell som gjorde ne fenomenal prestation på VM i Slovenien och kom på en mycket hedrande 23:e plats med 8 poäng. 5+3 i platssiffror och ännu en merit att skriva in i runorna. Bra jobbat.

Sköt om er och kör försiktigt så ses vi!

Metpass i Lidan

Då det stundar ett par metetävlingar till passade jag på att åka ned till Lidan för att testa 9-metarn som blivit lagad. Spö, metrev, bete och hink var det enda som togs med och jag gick ned till brinken på ungefär plats A5 då det satt några på övre udden. Frågade dem om hur det nappade och de svarade inte ett dugg. Bara änder som simmar omkring och stör. Plockade då fram 15-gramsreven och lodade djupet och maskade på.

Redan första driften hade jag napp men missade krokningen. Sedan var det napp i varje utlägg och när de andra frågade när jag drog upp en fisk om det var den första fick de till svar att det var den 4:e. De packade ihop och for hem. Fortsatte att dra lite fisk men det märktes att man var ringrostig för det var flera fiskar som missades i krokningen. Det är ju A och O att hålla igång mellan tävlingarna för att hålla krokningen klockren. Det är väl lite som att cykla. Visst tar men sig fram på cykel även om man inte cyklar så ofta men att trixa med cykeln vid lång frånvaro från sadeln är inte särskilt lämpligt. Då kan man lätt bli ett nytt Youtubeklipp.

Men att det är gott om fisk i Lidan nu är ju inget att tveka på och på en liten stund fick jag 4-5 kilo med småbrax och björkna. Även en del pimpelfisk och snorluvor så man kom att tänka på Norsholm igen. Det är ju en fantastisk skillnad på våra olika vatten. För en pimplare kan jag säga att skillnaden mellan kanalfisken och Lidan är monumental. Samma som att fiska i en sjö runt Malung t.ex milsjön eller fiska i en sjö i Jämtland. Den ena ger mikroskopiska fiskar som är svåra att få att nappa medans den andra nappar det friskt med fisk i fin storlek.

Fick ihop kräftbete så att det nog skall räcka och testen av spöt får ge godkänt. Det var skönt att få igång ett långspö där man inte behöver stå i 45 graders lutning för att hålla rakt.
Och att Lidans höstfiske är lite speciellt är ju inget konstigt. Små skillnader i fiskesättet ger en hel del mer eller mindre napp men alla sätt ger napp. Frågan är bara: Vad ger mest? Man kan ju aldrig veta innan men man kan ju hoppas att det inte är för mycket löja inne så att man får fiska bottenfisken. Sedan är det ju vem som behärskar detta fiske bäst som går segrande ur striden.

Det nappade på alla beten och djup. Och det var npg bara betespresentationen  som spelade roll vad man skulle få för fisk. För om man får mest snorluvor och småabborre så är man rökt. Det är brax och björkna som gäller och då får det inte ta lång tid mellan nappen. Ej heller får man sega in fisken utan de får bli flygfisk in och de snabbaste är ju de 3-hektos som flyger genom luften. Går man på dem som är lite större  och får börja håva så får de vara bra mycket större och då helst över kilot för att man skall tjäna på att dra dem. För det tar för lång tid att hålla på och trassla med håv. För på den tiden man håvar en fisk och plockar ur den därifrån så hade man hunnit ta en fisk till om man tar flygfisk.

En hel del fisk var även uppe i ytan och jagade så jag tror att det var både Asp och Gös med inslag av några prickfiskar och abborrar som var i farten. Så även spinnfiskare skulle kunna ha det riktigt kul i Lidan nu. Och snart kör det väl igång i Ullersundet med landfisket som kan ge en hel del fin fisk.
Men nu är det bara att kämpa på de 2 sista metehelgerna. Men feskehälja nästa helg blir bara 1-dagars för mig om det blir då vi ska på kräftskiva på kvällen och det kan bli helt utan om Ronja skall på fotboll.
Helgen efter det så är det ju R.S.T i Örebro men vet fortfarande inte vart. Det brukar ju vara i Svartån men där är det lite si och så med pålningarna längs kanten som har sett sina bästa dagar och Örebro kommun har nog inte gjort något åt saken. Höstträffen blir ju inte av längre då det är för osäkert att vistas ute på plattorna.
Sedan är det sista DM i Internationellt just i Lidan på söndagen innan metesäsongen är över.

Men det är nu 2-3 månader innan det finns is så vi får väl hålla oss till tåls och hoppas på att denna vintern kryper isen längre söder ut så att vi inte behöver åka bil så länge i vinter och sova hemma är ju heller inte fel.

Äntligen är det Maj!

Ja då måste vintern vara över för denna gången och info har kommit inför stundande SM i pimpelfiske.
Vid SM i Norsjö fick jag höra att det skulle komma ut vilka vatten som gällde angående 2016 års pimpel-SM i början av Maj. Och nu har det kommit och då måste det vara Maj!
Men nu står det klart vilka sjöar det blir i Örträsk och tyvärr blev det inte de sjöar vi testat av men de kan säkerligen bjuda på bra fiske dem med. Den andra sjön vi testade bjöd på blandat fiske med såväl små som stora abborrar från 1,5 meter ned till 10 så jag räknar med att det är liknande förutsättningar.

Men pirkvalet kommer att bli svårt för det funkade med 25 mm pirk såväl som 10 cm så det är bara att testa sig fram på tävlingsdagen. Krokfärger funkade ju alla som testade och det var många så fisken är nog inte särskilt kräsen. Vad det anbelangar larver så är jag tveksam om det med för det funkade både med och utan oavsett djup och storlek på pirk/fisk. Så vi får hoppas att utvalda sjöar levererar på tävlingsdagen.

Helgen som gick blev det inget fiske för min del då jag stod som utställare på Volvo i Lidköping och visade upp lite fiskeprylar och vi hade även hand om fiskdammen som besöktes av flera barn under helgen.
De stora pojkarna for iväg till Töreboda för en drabbning i landslagskvalet i Göta kanal och fiskade skapligt och både Blom och Challe ligger just nu på landslagsplatser. Blom i VM-laget och Challe i EM-laget. Och Micke går framåt allteftersom och kryper uppåt i tabellen. Fortsätt så Micke så blir det bra!
Men mot Andreas Sandberg var det inte många som hade något att sätta emot då han fick över 11 kilo. För vanligt folk kanske det inte låter så mycket men man får tänka på att det är i Göta kanal och där brukar det inte bli vikter över 2 kilo. Och Andreas gjorde ingen Kent Adell heller utan satt mitt i smeten och tog denna smått fantastiska vikt. Bra jobbat Andreas.

Jonas Strid var annars segerherren under helgen med 2 st ettor och klättrade upp i ledningen i serien. Grattis Jonas! Så det var väl tur att kanalen bjöd upp till fiske denna gången. För jag var rädd att det skulle bli riktigt ökenfiske med tanke på vårat DM förra helgen då det knappt kom upp någon bottenfisk alls.

Helgen som kommer är det skärgårdsfest ute på Kållandsö men jag har nog ingen ork att deltaga med mina grejer då allergin tar ut sin rätt. Tror att det är hundkäxan som är värst just nu och man är ständigt trött. Så jag hoppas vintern kommer snart så att man får tillbaks orken igen. Men vi får väl ta ett besök ute på öna för det händer grejer lite varstans och schemat är digert. Mat och nöjen överallt så man kan nog tillbringa hela lördagen på Kållandsö utan att behöva bli uttråkad.

Helgen efter det så skall det vara feskehälja i Åmål och då får man börja träffa de likasinnade igen och meta den speciella metetävlingen som arrangeras där i hamnen. Lottade platser och ingen flyttning och endast toppknutet är huvudreglerna. Kanske det blir någon Värmlänning som vinner som vanligt men vi får väl försöka matcha dem så gott det går.

Den 19:e så skall det arrangeras R.S.T av Örebro men det står fortfarande den 12:e där så jag vet inte vart tävlingen skall gå av stapeln eller när men den 19:e skall det ha blivit flyttat till så det nte krockar med feskehälja.

Dagen efter så har Skaraborg sitt sista DM i internationellt mete i Lidan och då krävs det en framskjuten placering av mig för att det över huvud taget skall bli något deltagande i nästa års SM. Första tävlingen även den i Lidan deltog jag inte då jag var på semester och andra i Göta kanal endast blev en delad 4:e plats så jag tror att det endast är seger som räknas för min del.

Serien i övrigt är ovanligt öppen och det finns många som kan knipa guldet då det har varit 4 olika segrare på de 2 första tävlingarna. Blom, Hjelm, Rosenkvist och Challe. Troligtvis blir det någon av dessa som tar hem guldet med en seger i Lidan den 20:e. Just nu tror jag att det är Hjelm som leder med 1+2 och borde i alla fall ha säkrat en medalj. Valören avgör han själv med sista tävlingsresultatet. Annars har ju både Blom och Rosenkvist bara varit med på var sin tävling och har inget fullständigt resultat ännu och Challe har 1+3 i resultat. Kul att det avgörs på sista tävlingen!

Men nu är det redan september och i bästa fall har vi varit ute på is i oktober och vi får väl se när det börjar bli blågrader på kartan och isarna lägger sig. För då skall jag vara i startgroparna för nu har vi längtat länge nog!