Feskehälja 2015

Årets upplaga av feskehälja i Åmål är nu avklarad.
Började så smått dagen innan då Charles den förskräcklige var och visade upp sin nya kreation inom löjdräpningsutrustning. Efter många år av undersökningar kom han på att fiska med öronproppar som flöte i allra bästa Örjan-stil. Örjan som fiskat sig runt i världen och till och med fått öring av grov kaliber på öronproppar hade väl inspirerat Challe till denna bedriften. Funkade naturligtvis som vanligt bra och vad man än sätter i händerna på Lidköpings stolthet blir ju succé.
Charles Fasth med det nya löjtacklet som numera är ett måste för att hävda sig på en löjduell!
 
Motiverad av detta for jag och Ronja till Åmål för att deltaga i feskehälja och vad kan gå fel då man känner att utrustningen och taktiken sitter som en smäck?
Lottade till mig plats 22 och 79 som var på brygga 2 och innersta bryggan. Då det var ganska gott om folk på brygga 2 så valde jag den innersta i stället. Hade ju räknat med trögt fiske och då får man inte sitta för tätt. Plats 79 var ensam men precis före start blev grannplatsen belamrad av en hemmafiskare och då var jag inte sugen på att byta. Och när man tittade på bryggorna så måste det ha varit världens måsespel under en längre tid inne i hamnen då de var fulla av måsskit så det heter duga.
Startdags i Åmåls hamn.
 
Laddade upp 3,7 och 9-meters för att kunna fiska av hela platsen och endast riktigt lätta flöten och små krokar. Men det var ändå trögare än jag befarat och kunde slutligen summera dagen med 2 abborrar och en micro-brax. Hade ett napp till så det kunde nästan jämnföras med ett metpass på SM i Storsjön. På min brygga var det inte många fiskar som kom upp men de på änden hade lite bättre än resten och jag har full förståelse över att det var många som gav upp i förtid. Men fisk fanns det då jag såg fin brax vältra sig mitt emellan båtarna och det var bubbel-bonanza på min plats emellanåt. Men det var en sådan dag att det fanns inget att göra för att få dem att nappa.
 
Men Jimmy Isaksson fiskade på bra och jag tror han satt på brygga 1 och fiskade inåt bäckfåran. Emil som fått drömlottning och satt nedanför flaggstången på grässlänten var tämligen ensam där men det verkade inte vara någon fisk på den vanliga vinnarsträckan. Men man fick hoppas på att det gick bättre för juniorerna som hade en egen sträcka och Ronja vann emot alla killarna som var med i klassen upp till 12 år. Bra jobbat av alla juniorer då alla fick fisk denna dagen. Det var ju många som nollade i det tröga fisket som var.
Alla juniorerna med Ronja som segrare. Bra jobbat allihopa.
 
Hoppades för de fiskande att fisket skulle komma igång under söndagens fiske då jag själv var hemma och vilade efter kräftskiva på kvällen. Men icke sa Nicke! Åke Hallstensson vann söndagen men kunde inte matcha Jimmys resultat från lördagen så även i år blev det lördagssegraren som vann hela tävlingen. Men man hoppas ju på den gången då abborrarna trycker in norsen i hamnen för då kommer det att bli åka av. Det finns ju massvis med fin abborre utanför hamnen och vid rätt förhållande så kan det bli rock´n rollfiske a´la Jämtland fast med mestspö. Kommer ju att gnällas även då för då kommer linor att brista i parti och minut. Säkerligen kommer en hel del spön knäckas då abborren är en god fighter och gärna ställer upp till dans.
 
Men nu får vi förbereda oss inför stundande R.S.T-mete på lördagen. Har tyvärr ännu inte fått någon information om tävlingen men räknar med att det är i Svartån arrangerad av Örebro-distriktet!
 
På söndagen är det vårat avslutande DM i internationellt mete i Lidan och kval till mete-SM 2016. Ligger riktigt risigt till då jag har i bästa fall 5,5 poäng efter denna helgen och vet inte om det kan räcka till en SM-plats. Men jag skall göra mitt bästa. Får se bara om det blir fiske efter löja (då gäller ju öronproppstackel) eller bottenfisk. Jag hoppas ju på det sistnämnda och kommer att i första hand inrikta mig på det och hoppas få dit fisken som gör att det sjunger i spö och lina. För den sången har det varit bristfälligt med i år!
 
Får även lyfta på hatten för Kent "Kant" Adell som gjorde ne fenomenal prestation på VM i Slovenien och kom på en mycket hedrande 23:e plats med 8 poäng. 5+3 i platssiffror och ännu en merit att skriva in i runorna. Bra jobbat.
 
Sköt om er och kör försiktigt så ses vi!

Kommentarer
Postat av: Lennart Larsson

På Nora-Gyttorps sida står att det är Svartån o Örebro som gäller på lördag

Svar: Tack för det Lennart. Det kom ut ungefär när jag skrev på bloggen. Skall bli kul!!!!
Tomas Leijon

2015-09-14 @ 22:32:13
Postat av: Stange

Eller inte ;)

Svar: Klart det blir kul!
Tomas Leijon

2015-09-18 @ 11:47:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0