Walk-Over på Kyrksjön i morgon.

Ja då är det dags för en tidigarelagd tävling på Kyrksjön i morgon lördag som kan bli en riktig höjdare fiskemässigt. Har laddat hela tiden sedan det blev bestämmt men tyvärr får man se sig besegrad av en jäkla förkylning. Med feber och ordentligt halsont så är det bara att kasta in hand-duken och krypa till korset för att ta en vilodag trots att det gäller en pimpeltävling i närområdet som hyser riktigt gott om fisk i alla storlekar. Och när det gäller säsongen så är den helt rätt och borgar för ett kanonfiske.

Benny Svensson går ju in som regerande mästare här då han vann senast där men nu är det andra förutsättningar. Man kan ju som sagt var vinna överallt på sjön och det gäller ju att hitta rätt storlek på fisken på rätt djup. Och frågan är ju hur långt har de krypit upp för att senast ha varit på styva 6 meter. Ja själv får jag bara hålla koll på vad de andra säger efter tävlingen i morgon för det finns som sagt inte en chans för mig att deltaga.

Och det var i sista sekund för Västsvenska pimpelserien skulle ju ha sin avslutning här men de avvaktar tills nästa helg (tror jag). Och då kan man föröka att placera sig väl då jag just nu leder B-klassen. Men det blir vad det blir och jag hoppas på att kunna deltaga när det väl blir. Fävren cup blev även den inställd i år då isarna inte dög och det var ju även det en tävling i PSC. Har tyvärr gått troll i dessa så det börjar bli få tävlingar där. Och jakten på Laxen får fortsätta någon annan gång.

Men jag får gotta mig åt att de första adaptrarna är klara i alla fall och de är rejäla och gjorda helt i rostfritt så det kommer att fungera lika bra (minst) som min egna adapter som jag kört med de senast 4-5 åren. Det är ju en adapter som gör att man kan montera på en Mora Nova-krona på ett titanborr eller ett gammalt Rantanen. Första ger sig ut på is i morgon.
Rejäla Doninger då man kan montera ihop olika borr.

Men morgondagen går åt till att vila och försöka få tillbaks lite röst då det känns som om man kör en rasp om och om igen i strupen. Så det är bara att vila och ladda batterier.

Sköt om er och ha ett riktigt skitfiske på er alla så ses vi någon annan gång.

Lilla SM på Alvasjön.

Dagen som varit har vi avslutat en era med Lilla SM på Alvasjön Hökensås. Det kan ha varit den sista och det har varit en lång tradition med denna tävlingen. En sjö som levererar runt om och det är inte många ställen som har varit vinnarplats 2 gånger. Men nu kan det vara slut med detta då det är ny ägare till vattnet som verkar folkskygg.

Men åter till tävlingen.
Samling längs med vägen och utgång på isen tillsammans med Trollhättans stolthet Johan Mattson och ytterligare lite tips utdelades så han fick det svårare att välja mellan de olika platserna. För det finns lika många tips här som på Gryveldammen vad det gäller vinnarplatser men fisken är över lag mindre här men det finns klunsar här också som Filip Johanssons delade klubbrekord med en abborre på 1647 gram som han var säker på var en gädda.

Eftersom alla spred ut sig väl till sina tilltänkta vinnarställen avvaktade jag till vad som skulle bli ledigt. Och tacknämligt så var kanten utanför ön ledig så den fick det bli. Jag och Johan började i höjd med ön men det var allt för grunt, i alla fall där jag började så jag fick flytta mig stora sträckor innan jag kom över kanten. Men väl där så fick jag fisk genast och då jag testade ytterligare en ny pirk idag så var det skönt att det nappade omgående. Men det var bara i 2 hål jag fick fisk (9 st) så fortsatte jag bortåt och hittade ett nytt område med fisk och plockade lite här och var men det blev aldrig några större serier.

Testade runt i området och över kanterna där men det blev bara en eller två i hålen och till slut så nöp det i ordentligt. Drillade försiktigt då jag minndes gårdagens tappade luns men blev besviken då den kom upp med fel kläder på sig och även fel form och kallades gädda. I nästa hål ryste det till och jag lockade upp pirken en decimeter och det nöp i igen. Dena gången var det en matabborre som svalt hela pirken. Gott tänkte jag att jag hittat den större fisken och gick omkring och mös en liten stund innan jag märkte att det inte var någon fisk kvar som ville nappa och jag fick byta område.

Fiskade mig inåt över kanten och hittade en ny djuphåla (var en meter djupare) och även där var det lite fisk. Men det dog ut så jag saftade ner en tafspirk och knackade i botten och vips kom det en lite bättre fisk upp. Ner igen och samma procedur. 3 fiskar kom upp innan det blev sterilt igen. Men det kanske var tafs som gällde då så jag gjorde några hål till utan resultat. Och med 50 fiskar första halvleken av tävlingen och det hade trögat till sig så var det bara att kämpa på. Och det visade sig att det var kämpa som gällde idag för om de fanns där så nappade de ganska omgående och man blev inte särskilt långrandig i hålen. Gjorde säkerligen över 150 hål idag. Men det blev bara 97 fiskar som sammanslaget vägde 3,3 kilo och renderade i en andraplats.
Kerstin drar ett tungt lass med pulkan i släp.

Väl inne så visade sig det att det var en väldigt gångbar vikt och då endast Claes "The Mighty" Thörneling var kvar på isen så var jag i ledningen. Men Claes är ju inte den som ger sig i första taget och han har ju alltid fiskat bra på denna sjön. Så ock idag! Han visade vart skåpet skulle stå och var en ordentlig dominator idag med nytt sjörekord (tror jag) på över 6 kilo. Bra med småfisk som toppades med en kluns över kilot så det var inget snack om vem som var bäst idag. Bra jobbat Claes!
2 av dagens klunsar med segerherren Claes Thörneling till höger.

Så det blev en fin avslutning på sjön men jag fick aldrig vinna här utan har 3 st andraplatser men är nöjd ändå. Denna gången var det ju inte ens nära att nå upp till segervikt.
Nästa helg verkar det bli pimpeltävling på Kyrksjön i Mölltorp igen. Och det verkar bli avslutningen på västsvenska pimpelserien där med så det kan nog bli en kul tillställning. Leder just nu B-klassen på samma poäng som 2:an men högre vikt. Bara någon poäng efter ligger Patric Eriksson så det blir med kniven mot strupen nästa lördag. Hoppas bara det kommer folk mangrant för fisk finns på sjön och vi får hoppas de bjuder oss på en riktig resa. Ta gärna med juniorer för här kan de få fisk så det räcker.

Västsvenska pimpelserien.

Får börja med att rätta mig själv då jag felaktligen kallat serien för Knalle-serien då den heter Väst-Svenska pimpelserien och är inte enbart Knallen som arrangerar utan flera klubbar i en samfällighet som samarbetar för att kunna få ut oss på isar. Tack för rättelsen Björn! Tack även till alla isletare som gör ett kanonjobb. Ingen nämnd och ingen glömd!

Åter till tävlingen.
Samlades på Stråkens norra del där vi skulle gå ut på isen 10:00 och Tärnan gick ut från andra sidan 09:00. Lite ovanligt med 2 tävlingar på samma vatten men det gör ju ingenting. Vi var i alla fall ett gäng som samlats på åkern för att bege oss ut på isen och jag var som vanligt sen ut på isen och fick se ett gäng åt höger och ett åt vänster och rakt fram syntes Tärnanfiskarna som myror på andra sidan där man i alla fall kunde känna igen Thörneling med sin vita mössa!

Själv fick jag lite tips om vattnet om lite olika ställen som kunde funka och vad man borde undvika. Tack för det! Det var ju säkert 10 år sedan jag var här senast och det var helt andra förhållanden då för då var det säkert mer än 15 minusgrader vid utgång för att bli dagsmeja som hette duga då man fick plocka av sig de flesta kläder man hade på sig och till och med kavla upp ärmarna på skjortan. Och då bära hem alla kläderna i famnen i den uppförsbacken var rätt så jobbigt.

Men nu var det annat väder. Snö på väg och skapligt med fläktar som stod och brummade ända från Halland där Mats satt igång värsta fläkten då han själv inte kunde deltaga. Men det var ut på isen och möta vinden som fylldes med snö allteftersom. Valde att gå och ställa mig i lä vid udden i väntan på starten och varför inte även börja där också för om det finns fisk där så sitter man ju bättre i lä än om man sitter mitt ute på fjärden utan någon form av vindskydd och då det blåste längs med denna avlånga sjö så blev det god fart på Mats vindar.
Peter Lind blev lite småsugen på att smaka på maggoten i burken då de hade en hel del olika färger på sig. Kanske skölja ner det med en capucino?

Sagt och gjort så börjades det vid udden och redan i första hålet fick jag en sån där illbatting till Stråkenabborre som riktigt ryter och fräser åt en när man drar upp den. Men fy vad ensam den vart! Fiskade mig utåt förbi udden och bort förbi ön innan jag fick nästa  och då började det nappa i fler hål. Och var 10:e fisk var lite bättre så jag fick upp ett par matisar innan fisk nummer 42 kunde ha blivit en riktig feting men den klotades strax under istaket och det kom olämpliga ord ur min mun.

Hade nu fått sällskap av Bernth och Peter men de avlägsnade sig efter en stun. Det var nog mitt olämpliga ordval som skickade dem helt förskräckta till andra delar av isen. Men jag harvade kvar i området då jag känt stor fisk. Men de ville inte komma tillbaks och sedan ökade snöfallet så det började bli lite otrevligt och jag kunde nöja mig med att Ronja inte utsattes för detta.
Skapligt snöfall på Stråken i dag!

Men då det i stort sett slutade nappa helt undrade jag om fisken försvunnit men det hade de ju inte. För jag tog fram tafsen och började meta upp dem i stället och u blev det lite fler i hålen och mindre missade fiskar trots att det inte var av den storlek jag önskade så plockade jag i alla fall ihop 104 stycken som vägde 3,3 kilo och räckte till en 4:e plats i B-serien idag. Patric Eriksson som laddar för fullt inför påskpimpeln lyckades med konststycket att få upp sin bumling och det lovar ju gott. Han fick ihop 3,7 kilo och knep 3:e plats i B-serien
Patric Eriksson med sin borre på 1056 gram

Men åt dagens segrare idag var det inget att göra åt då Stefan Thorsson fick dagens högsta vikt på5704 gram och segrade i B-klassen. A-klassen vanns av Charles Fasth på 4976 så det blev en skaplig dag för våran bil då Börjesson blev 7:a med sina 2776 gram.
Möller ser trots allt nöjd ut trots att han "bara" blev 3:a idag men var nog mest nöjd med att ha besegrat veckans förkylning.

Nu blir det att ladda om inför morgondagen då Tärnan Har lilla SM på Alvasjön på Hökensås. Kan ju vara sista gången då arrendet går ut. Men vi får väl hoppas att de får nytt arrende så att tävlingen kan fortleva. Men det ska bli intressant att se vad sjön kan leverera nu då det inte har varit särskilt mycket fiske på den senaste året.
Sköt om er och kör försiktigt så ses vi.

Kul på isen.

Ja då har man testat på att ta en vilodag. Ronja ville inte ut och åka bil så då var det bara att ta och lugna ner sig och ladda batterier. Och vila med god mat blev det också. Men nu blir det nog fiske igen efter detta.
For iväg till byns lokala ishall och fick se Villa BK ro hem andraplatsen i serien och det syntes ordentligt att musklerna inte var på helspänn. För det var nog bara 20 minuter riktigt spel under matchen och då var det lekstuga med stackars Sirius som fick se sig besegrade med 8-2 och en historisk Davva som numer är tidernas mesta målskytt. Grattis Davva!
Villa BK efter slutsignalen av bandyserien 2016 som 2:a efter Västerås.

Och en sån som farbror Peo så förstår jag att han tycker att bandy är lika kul som att se färgen torka på ett nymålat hus. Men då har han aldrig fått se ett Villa BK live när de spänner musklerna och leker bandy för det är en fröjd för ögat. Och nu väntar Vetlanda BK redan på lördag på Villas hemmais och om man går dit beror på vart det blir pimpeltävling på lördag. För matchen börjar klockan 17:00 och då kan man ju inte ha åkt för långt för att hinna dit.

Och att det kan bli fiske på någorlunda hemmaplan kan ju kanske Knallen klara av. För med sista veckans minusgrader så har isarna bitit ihop lite grand och det finns chans att det blir serie % på lördag och deras DM på söndagen. Men vad det blir får man se närmare helgen. För om det inte blir där så blir det norrut igen och då får man se vilket distrikt det blir till och därmed vilken typ av fiske det blir. Och fisket är ju som de flesta vet helt beroende på vilket område man åker till och när. Likväl så kan det ändra sig mycket beroende på vädret.

Men de som bara åker ut när fisket är "flötit" och det bara är att hala och dra uppskattar inte fisket då det är skapligt eller mer. I alla fall inte på samma sätt. Och detsamma gäller ju njutningsgraden med att vara ute i naturen. För om man inte varit ute då det är mer än 15 minusgrader eller mer än 10 sekundmeter så njuter man inte lika mycket som om man bara åker ut när det är glassarväder. För har man härdats lite innan så värms hela själen av att det kryper fram några solstrålar eller bara blir lite njutningsfyllt i luften.

Så nu får man bara vänta ut veckan och se vart det bär av till helgen men kul skall det bli. Och för de som inte sticker ut så får de väl nätsurfa lite för nu har det kommit ut djupkartor inför stundande pimpel-SM i Örträsk, Lycksele. För där blir ju avslutningen på pimpelsäsongen 2016 för min del för efter det så är det nog bara att jaga solskyddsmedel och kläder inför Papua-resan. Styvt 2 månader kvar dit och mycket kommer att hända innan dess. Slaget om Runn, Påskpimpel med Storhamra och Lycksele-SM. Sen blir det nog några tillställningar till men vilka det blir återstår att se.

Sköt om er så ses vi!

R.S.T 2016 avklarad.

Då har årets regionskamp mellan Örebro, Värmland och Skaraborg gått av stapeln.
Det brukar ju vara en kamp emellan Värmland och Örebro medans Skaraborg brukar agera statister. Så varför inte även denna gång? Skaraborg var ändå igen det enda laget med fullt manskap då vi hade enda! junioren med.

Dagens arena var sjön Rämmen norr om Lesjöfors där det har varit denna tävling tidigare och ingen nyhet för de tillresta men man skall ju klara av att fiska där med. Vid utgång så vart man sen ut igen men det gör absolut ingenting för vi skulle ju inte gå långt då Ronja hade lite ont i ena knät. Och när vi dröjde oss kvar på parkeringen så kom det en bil eftersläntrande med ingen namngiven deltagare. Ni får låta fantasin löpa fritt om vem det var. Även besök av en Red Bull-bil som kört fel och var mäkta besviken på att det var pimpeltävling och inte Svenska rallyt. Snacka om noll koll!

Men ut på isen och vi valde första viken direkt nedanför kyrkan då det var endast ett par enkla steg dit och även chans att få lite fisk där då det har nappat skapligt där tidigare. Men det var en faslig mängd med deltagare som gått rakt över sjön för att fiska på antingen grundet eller djuphålan. Vi började utifrån och fiskade oss inåt den lilla vassviken där Laila Vuotolainen satt på andra sidan och vi höll oss på vår sida då hon fick lite fisk. Men allteftersom man kom in i viken så fick man lite fisk och när jag kommit in till vassen så vände jag tillbaks bort från Laila.

Fick lite ströfisk men inte tillräckligt för att vara nöjd så jag gjorde en rokad och gick förbi Laila och fiskade längs med kanten. Testade även att gå in grundare och då fick jag lite större fiskar än tidigare men de var få. Så jag fiskade mig bortåt udden där Mats Olsson från Vattnan satt och plockade loppor på tafs och vände där- Men det blev ingen riktig ordning på fisket utan det var en här och en där så efter halva fisket hade jag 52 fisk och fick göra något åt det.

Så jag gick ut till ön och fick några direkt men sen blev det lika surt här och jag fiskade mig tillbaks. Slutade med 68 fiskar och en hugande vikt av 1,3 eller 1,4 kilo så det var ju inga Jämtfiskar precis. Men när det var invägning så fick man se att det var en och annan som fått riktiga fiskar med och inte minst Ulf Eriksson som blev ny R.S.T-mästare med betydligt färre fiskar men av rätt storlek. Gjorde ju inget att han blivit av med en del fisk som inte gått upp igenom hålet. Tror att han hade 4,4 kilo om jag inte hörde fel.
R.S.T-mästare 2016 Ulf Eriksson

Även Ronja fick en fin fisk i slutet så fort jag och Albin vände ryggen till.

Rämmenabborre

Och eftersom de övriga distrikten saknade juniorer idag så blev Ronja även mästare idag och fick en ny pokal till sin samling.
Ny pokal till Ronjas samling.

Vad det gäller lag-tävlingen så var det Värmland som gick segrande ur striden då det var flera Värmlänningar som fått fina fiskar och fick klå Örebroarna på hemmaplan. Av Skaraborgarna så var det gammal som var äldst och jag tror att det bara var Challe och Bernt Olsson som kom över 2 kilo idag. Vi får se till att lära oss fiska lite bättre snart! Men det är bara att gratulera Värmland för en god insats idag!
Värmlandslaget som segrade R.S.T på Rämmen 2016

Seniorklassen vanns av Bo Khilestad på 3,9 kilo så jag hade ju i alla fall en tredjedel av segervikten!
Men nu är det bara för alla att ladda om inför morgondagens stundande Breviksnappet där jakten på Laxen skall fortsätta. Han har ju alltjämt ledningen i PSC och Breviksnappet är ju en del av PSC i år. Breviksnappet är en tävling av ett byalag där alla får pris bara de har fått fisk så alla prisjägare rekommenderas att åka dit. Men själv kommer jag inte åka dit då Ronja vill ha en välbehövlig sovmorgon och bara "chilla bäver" hela dagen. Och då blir det så.

Men ha det så kul allihop i morgon och kör försiktigt så ses vi!

Pimpel i helgen?

Kung Bore gör comeback efter skadefrånvaro och ger oss lite minusgrader.
Men frågan är om den kommer i tid och om den är tillräckligt stark?
Isarna har ju ätits sönder av Hawai-vädret eller den Svenska midsommarens väder i parti och minut. De sjöar som haft is kvar har ändå varit förvånansvärt bra då det bara har varit kärnis kvar. Men de är inte överdrivet kaxiga i kvaliten.

Men nu skall det ju komma in minusgrader igen och vi får hoppas på att meterologerna tagit i underkant då det är väldigt få minusgrader som har beräknats. Men det har ju visat sig vara fel förut och det kan ju bli både kallare och varmare än förutspått. Var ju lite svårt att förstå då man kom hem från jobbet igår och fann hela gräsmattan full av daggmask! Ja ni läste rätt. Det var hur mycket daggisar som helst uppe och kröp och då vet man att all tjäle är borta ur marken.

Men nu på lördag så skall det enligt planeringen vara R.S.T pimpel i Värmland och Värmlänningarna letar febrilt efter ett vatten där vi kan hålla våran regionsmatch. Och att det inte blir Östersjön är vi nog alla överens om och det verkar bli sjö närmare Lesjöfors som gäller. De har hittat is men går ut i morgon då de gör en sista iskoll med avruskningar. Tävlingen är öppen för alla och det spelar ingen roll om ni bor i R.S.T-områdena utan alla är välkomna. Det är säkerligen den tävling som hålls längst söderut i Sverige om inte Smålänningarna kan skramla fram någon pöl.

Men i övrigt så är det som vanliga höstdagar i området med regn i stort sett varje dag och igår tvättade jag till och med bilen. Var ganska välbehövligt, inte bara på de synliga delarna utan även i hjulhusen. När jag tvättat av bilen så spolade jag även insidan av fälgarna och undrade om jag varit i Noppikoski då det bara vällde ut lera och sörja och det tog lång tid att bara spola av fälgarna invändigt. Hur behövligt det var kan man förklara med att nu är all obalans borta och bilen glider fram som strykjärnet på en silkes-skjorta! Att det kan göra så mycket med bara lite smuts.

På söndagen så skall det tydligen vara pimpeltävling i Stockholm då de har sitt DM och det är ju intressant att åka till. Inte för DM men de brukar ju ha tävlingar med gott om fisk. Kanske inte de allra största men mängden och nappvilligheten finns ju där. Behöver lite mer sådant fiske för att glömma av debaclet i Varnumsviken som inte går till min historie som en av de häftigaste tävlingarna i mitt liv. Då är Lersjön väldigt långt före på min lista och har nog bara Ornungen efter sig. Kanske Milsjön med för de fiskar som nappade där var så ynkliga och mesiga.

Fram emot påsken så är det nu stugor bokade så de som bestämt sig för att följa med på Leijontouren påsk 2016 kan ge sig till känna så att vi har bäddar så det räcker. Kommer bli som vanligt med Strömsundsområdet i början för att fiska oss via Vikinganappet i Landsomsfjärden för att avsluta med OS-pimpel i Storhamrasjön på vägen hem. 5 dagar av fantastiskt fiske med lite sömn och hårda bataljer stundar och man funderar på vem som kommer få den största påsen eller den tyngsta fisken. Det kan ju bli vem som helst.

Men nu får vi börja med att ladda batterierna inför helgens dust som verkar bli på Näs-Rämmen emot Värmlänningar och Örebroare.

Varnumsviken Kristinehamn 7/2

Upp som en sol och ned som en överkörd pannkaka.
Så kan jag summera helgen. Gårdagens fina resultat på sjön Viken skulle följas upp med en tävling i Kristinehamn på en Vänervik som heter Varnumsviken. Äntligen kan man komma ut på Väner-is och då naturligtvis i den norra delen av sjön. Att Vänern är så stor är nog svårt för många att förstå men man kan väl säga så att det tog mig 1 timme och 45 minuter att ta mig från mitt hem med utsikt över Kinneviken (Vänern) via Götene och Mariestad och Gullspång för att komma till Lusasken (Kristinehamn) och ta sig ut på samma vatten. Och då har jag inte ens kommit halv-vägs!

Så här 2 timmar norrut så finns det lite mer is att ta vara på men det börjar tryta betänkligt även här och det känns som att det blir en halvtimme längre till bärbara isar varje dag och snart är det ohållbart. Men nu skulle det fiskas karigt fiske så ett spö var laddat med Väner-pirk och 2 med balanspirk. Detta för att kuva proppmätta norsabborrar som säkerligen stod svans i mun och bara väntade. Och om de inte var hemma så var det ju plockefiske efter loppor som gällde och de fanns det ju i mass av. Här uppe i norra vÄnern så går ju norsen in tidigare än hemma. För de brukar ju följa samma mönster att de kommer in i norra Vänern först för att sedan förflytta sig eller komma in i vikarna söderut allteftersom isen får ligga kvar.

För våran egen del så är det inte förrän i mars som det brukar komma in i några större mängder och ge det härliga fisket från is en ordentlig skjuts framåt. Men då är ju oftast isarna borta om de ens har lagt sig!
Men jag begav mig bort på isen efter några goda råd och tips om vinnarställen eller i alla fall en liten vink om hur fisken KAN vara ibland.
Och när jag traskade iväg på den blöta blanka isen bort emot människobyn såg jag på flera ställen fastfrusna norsan som satt kvar i isen. Så norsen måste varit inne precis när isen lade sig då de satt högt upp i isen. Hade det varit nyss så hade de legat löst under isen då minusgraderna lyser med sin frånvaro här med.

Men jag kom bort till avruskningen där de satt som på ett pärlband längs med denna och så även jag. Monkey say monkey do! Så när starten gick släppte jag ned Vänerpirken och det var endast 2,5 meter djupt. Men jag kikade mig omkring och alla hade samma resultat som mig-nada. Borrade mig utåt för att få lite svängrum för pirken och i 3:e hålet kände jag direkt en stöt och fick en liten borre. Ja då finns det ju hopp i alla fall! Men det blev inga fler där så jag borrade mig tvärs över hela viken och var nere på närmare 8 meters djup men inte så mycket som ett pet på grejerna.

Så när jag kom till andra sidan så fick jag höra att man skulle varit där från start för då nappade det skapligt men dog snabbt ut. Värsta resultatet jag hörde var redan 95 abborrar så med min enda så var jag ju en liten bit bakom. Talade då med Pentti Harmala som startade i samm område som mig men han hade lyckats få en halvkilos och här var det ju bara småfisk så jag fiskade mig på behagligt djup tillbaks mot starten och såg fastfrusna norsar i parti och minut. Inte så att jag tror att det har dött av utsläpp från Asco eller abborrjakt som vanligt utan av tristess! Hände inte ett jota här heller.

Så jag vandrade tillbaks till avgränsningen igen där det satt folk kvar i samma område som jag startade i och de fick en fisk emellanåt men inget blixtrande fiske så jag försökte jag med. Teittinen satt i klungan och fick lite fisk han med men själv fick jag bara en mört.
Peter Teittinen var nog den som var galnast idag med längst bilresa för att komma på plats. Glad också för han fick ju fisk!

Men jag testade runt i området där det var den ena duktiga fiskaren efter den andra och jag blev ordentligt distanserad av dem alla för jag tror att alla fick i varje fall någon fisk men jag fick bara min lilla mört!
Bloggkungen Stange tog tillfället i akt och diskuterade såsrecept till söndagssteken. För det var mer action i det än i själva fisket!

Men när det återstod 45 minuter och jag testat i stort sett allt i lådan så avvek jag från avruskningen och begav mig mot starten. Träffade på Thomas Larsson som haft liknande fiske som mig så då känndes det bättre! Och det var fler som lyckats lika bra och det blev en ordentlig strid emellan mig och Ari Munnuka då vi hade samma vikt. Vi fick räkna fisk och då blev jag slagen. Båda hade 54 gram och jag hade 2 fiskar och blev krossad av Ari då han hade 50% fler än mig. Men vi var heller inte sist i tävlingen då det fanns de som nollade även här. Ingen nämnd och ingen glömd!

Men han som fått 95 fisk i början fick nog inget mer för han vägde in just 95 fisk med en vikt av 2931 gram. Segerherren hette Per Stenkvist och var följd av Olle Eriksson och på 3:e platsen kom Teittinen med 2087 gram. Både Olle och Peter avslutade vid avruskningen som jag gick ifrån. Men jag fick ju inget oavsett hur jag fiskade så då är det bara att lämna stället då det bara kan sabotera för de andra. Men behållningen denna dagen var att isen höll och man fick se sin gamla lumpar-by samt träffa de trevliga fiskarna i detta glada gäng. Hoppas bara att vi kan få komma ut på nåt fiske snart som det nappar på så att alla är på tå och engagerade. För det var många som gjorde som jag och bara flinade åt eländet som var idag. Men Vänern har ju så extrema sidor så jag är ju inte helt förvånad heller. Bara brustna förhoppningar.

Och nu får vi verkligen hoppas på att Mats inte har infiltrerat sig hos Kung Bore utan han kan återhämta sig innan alla isar försvinner. Men att fisket var dåligt här så vart det ju inte särskilt bättre på Lill.Värmeln där fisket var liknande och Andersén blev 4:a på 4 hekto! Nästa helg skall det ju vara R.S.T och vi får se vad Värmlänningarna kan hitta för vatten till detta. Är nog inte så troligt att det bär på Östersjön då den bara är en halvtimme ifrån Kristinehamn. Och isen i Kristinehamn ger jag max en vecka till om det inte blir minus nu.

Blandtävling på sjön Viken 6/2

Ja det var en brokig skara som äntrade isen på sjön Viken i norra Skaraborg.
Då isarna tryter söderut så fick Knallefiskarna ta sig en tur norrut för att deltaga i sin egen serie fast på bortaplan. Det blev ett möte med en ny sjö för en del men tips fick de så att de kunde göra egna beslut om eventuella vinnarplatser och hur sjön kan bete sig. Råden kom i gårdagens blogginlägg och även verbalt innan start för de som inte läst den så att det skulle bli så rättvist som möjligt även för de som gjorde Viken-debut.

Men jag tog god tid på mig med att plocka ihop för jag räknade med att det var många som skulle gå långt och jag ville även se vart folk tog vägen på isen. Hade en liten plan att gå till min lilla vik men om det var någon som gick däråt så skulle jag låta bli och ta alternativ 2.3.4.5.6 eller 7. Men när jag kom ut på isen såg jag 3 man på väg mot min lilla vik och när jag och Ahlgren äntrade isen bestämde jag mig för att börja där jag så många gånger tidigare har avslutat. Nämligen en enkel Peo. Gå till höger. Sagt och gjort så gick jag säkerligen 15 meter åt höger och ställde ner skryllan. Nu får det vara nog med traskande. Chansa måste man ju göra emellanåt!

Blött på startplatsen 15 meter från utgången!

Fick en liten pinne i första hålet på 4 meters djup. Fortsatte inåt viken och testade av att fiska riktigt grunt och hade nog ett napp på 70 cm djup. Vek av utåt på vitis och efter ett par hål så fick jag 10 i en rask följd och i nästa fick jag nog ett 50-tal. Fortsatte i området och när Ahlgren som sprintade ifrån i starten och fiskade sig bort in i viken hörde av sig och hade hälften av vad jag hade så bet jag mig kvar. Fiskade runt omkring på samma fläck med varierande framgång med lite större men färre fiskar om man kom ut på klarisen och några centimeter djupare. Men när man kom in mot brantkanten så nappade det fler men mindre i hålen. Fick även i gammelhål men det spelade nog ingen roll med gammelhål då det var mjölkigt vatten och ganska klar is med alger undertill.

Har aldrig sett undersidan på isen klädd med ett bälte av alger på detta sättet tidigare. Men jag petade i alla fall ihop 5912 gram på 286 fiskar och kom på en hedersvärd andraplats slagen av Jörgen Bertilsson från Halland! Blev nog seger i Knallens B-serie om jag inte räknat fel men i alla fall en bra placering kan inskaffas. Skönt att få klå Andersén och Möller samtidigt. Det är man ju inte bortskämd med.
Dagens skörd av småabborrar från sjön Viken.

Kul att se så varierande fiskesätt och resultat som var över sjön. Jag fick endast fisk mellan 3 och 4 meters djup men Andersén fick dem väldigt grunt. Challe fick bäst på 16-krok men en kille satt med en 10:ans krok och fiskade bra. Men i vart fall så var nog 3-krok det mest effektiva idag och själv så provkörde jag en av Kaj Hagströms skapelser nämligen Kvack. En pirk som inte borde fungerat på detta djupet men när man väl kollade hur gången var så kom man under fund med hur man skulle bete sig med den. Kanonpirk som de flesta Kaj gör. Och de är ju som små smycken med.

Nu får vi se vart det bär av i morgon för jag pimplar hellre än mormuska som hårdingarna skall bedriva på Skärva-Lången i morgon. De har hittat ett område som lämpar sig bra för detta och jag önskar dem ett riktigt skitfiske i morgon.

Sköt om er så ses vi nog snart på nån pimpelis!

Pimpeltävling på sjön Viken i morgon 6/2

Skönt med en tävling till på "hemmaplan"
Trots att vintern inte har varit så vidare snäll emot oss med regn, plusgrader och starka vindar så har Tibro SFK hittat en sjö med bärbar is. Och det är inte mindre än sjön Viken som skall ställa till med kalas och samlingsplatsen är grusgropen där 5-timmars brukar starta. Så för alla som brukar vara med första helgen i Mars så vet de vad som gäller men nu i och med att Knallen har fått problem med ismaskinen då Mats tankat i diesel i den så kommer de att köra sin Knalleserie ihop med denna tillställning.

Var ju tänkt att de skulle vänta med att vara med i vårat distrikt fram till Örlen-tävlingen men får tyvärr redan nu krypa till korset då vi för en gångs skull kan erbjuda bättre isar än dem. Tibro och Tärnan kommer att köra sin klubbmatchsamtidigt som Volvoklubben kommer att tävla samtidigt och borga för att deltagarantalet blir bra. Sedan är ju Jokernappet inställt 2 timmar bort och de deltagarna hälsas välkomna här med då det finns vatten att fiska på så att det räcker. Tyvärr kunde det inte göras en rokad i PSC för att få denna tävlingen att ingå men en annan gång kanske?

Vad gäller då med fisket? Jo sjön Viken är ju en fiskrik sjö trots att det är en del av Göta Kanal. För de som fiskat i Kanalen så finns det inga likheter alls då krondiket är helt slätt och matfattigt medans sjön Viken innehåller gott om bägge. Fisket varierar från gång till annan och alla olika sorters fiske kan vara vägvinnande. Allt mellan mormuska till Vänerpirk eller balans kan göra sig gällande och vissa vikar har oftare än andra en stor fiskmängd. Populära ställen som sommarstugeviken med omnejd 20 minuters marsh åt vänster kanske har spelat ut sin roll men det blir ju färre och färre som går dit men det är ju bara tillfälligheter som styr vart fiskarna har simmat och vill nappa.

Ut mot Älgön som jag tror den heter kommer det nog vara en hel del som styr kosan. Det är nog flera som märkt att det har varit djupfiske större delen av säsongen i våra delar men någon gång borde de simma in grundare. Men vid Älgön så finns det både och med djupen samt att nors-abborren kan samla sig där emellanåt och då är ett av de hetaste ställena. Tar lite längre tid att gå till men kan vara värt mödan. Vill man annars fiska lite mer "inomskärs" så kan man välja att fiska utanför starten eller åt höger. Alla ställen kan vara vinstgivande.

Men som regel i Viken så skall man ha flaxande pirk och inte för liten men ingen regel utan undantag. Och om man hittar skaplig fisk grunt så är det bara att köra på. Kan vara brutalfiske även om det knappt är vatten under isen. Och att det sedan finns rejäla bumlingar i sjön är ju inget att tveka på för själv har jag sett den största borre jag sett i just Viken. En fisk som fyllde hela hålet endast med ryggfenan och jag undrade om det var en rejäl gös som försökte ta balansen på 70 cm vatten 2 gånger men visade då retligt upp sidan som demonstration. Att Patric Eriksson tog nytt klubbrekord på 1870 om jag inte minns fel var ju bara att gratulera till men den jag såg var markant större. Och då har man ändå varit i Jämtland och fiskat.

Men en varningens finger får också visas upp då sjön kan vända någon annan kind till och bjuda på någon form av surfiske med. Och att det då är fisk i Mats-storlek på 5-20 gram som gäller och kanske även i litet antal med. Men förhoppningsvis skall vi bli förskonade från sådant och att sjön bjuder till nu när vi får finbesök av så många på isen. Att det kommer lite Värmlänningar och Örebroare till sjön tvekar jag heller inte på för det är många som är förtjusta i sjön. Och vad vinnarvikten blir så har det tidigare varit allt mellan 2 och bort emot 18 kilo på tävlingen så skillnaden är markant. Själv vann jag en gång på 7,2 kilo då fiskat grunt. Som djupast 2,5 meter. Men eftersom det tidigare varit djupfiske som har gällt så hyser jag inte allt för stora förhoppningar om att det är något annat som gäller så 10 centimetaren skall plockas fram och laddas.

Angående beten så går det inte att säga innan om det behövs eller ej då det kan vara vilket fiske som helst och därmed med eller utan agn. Öga brukar funka skapligt och ibland så är blodisar ett måste. Men som den inbitne optimist jag är så är det just nors-abborren som gäller. Och den kan visa sig på alla djup och fångas mellan 0,5-15 meters djup och inte nödvändigtvis på botten.

Vad som gäller söndagen så får vi mer information på morgondagens tävling då Tibro kanske har ytterligare ett äss i rockärmen och kan bjuda på ännu en dag på en pimpelis. Men det vet vi mera om i morgon För jag hoppas att det kommer mycket folk till denna fina pimpelsjö.

Sköt om er och kör försiktigt så ses vi.

Stockholm Open och PSC 2

Andra deltävlingen i PSC Har nu gått av stapeln i och med Stockholm Open på Drevviken SV om Stockholm.
Vi var 3 hugade själar som for iväg ifrån Lisch halv 4 på morgonen och for iväg norrut mot huvudstaden. Flera fina fiskevatten fors förbi och väl framme i området såg vi att vi hade kört på ganska bra och hade gott om tid så vi for in till en fin restaurang för att införskaffa lite mer energi för att palla med den tuffa tävlingen.
Ingen Gröt som Anders Rimmevik propsar på men väl ägg och bacon så Andersén kunde bli nöjd.

Väl framme så var vi en halvtimme före täkt tid ändå och kunde i lugn och ro ladda upp och göra i ordning grejerna. Efter en stund kunde vi även räkna in både det ena efter det andra fåret och till slut kunde vi börja sjunga heje heja sången: Å Lasse var här, Å Björne var här Å hejaheja Torsten var här. Och i vårt glada gäng är lille Thomas på besök Å hejaheja alla är här. Ja detta var ju en lite förkortad version men ni förstår principen!
Några storfräsare saknades men det var väl andra tävlingar som lockade då det var tävling på Hjälmaren med denna dagen och även andra tävlingar med för den delen.

Men man försökte luska så mycket som möjligt för att få fram vad som gällde i sjön men man blev inte riktigt klok på vad man skulle förvänta sig av sjön och ej heller vart man skulle gå då det var så delade meningar om vad som gällde och vinnarplatser kunde inte pekas ut. Så jag valde tipset från Timo Jumisko. Att andra sidan som var rakt fram. (Även tips från Herr Nilsson) skulle vara ett potentiellt vinnarområde fast då skulle det ha legat snö på isen. Nu var det ju blankis och förmodat djupfiske men man får ju chansa och gå emot strömmen.

Valet var lätt då Timo talade om vart han skulle gå så då valde jag och Albin att gå till andra viken och en utstickande udde och Albin gick högersidan och jag tog vänstersidan. Började en bite ut på 6 meters djup med 55:an. Ingenting hände så jag hoppade över skridskobanan och närmade mig vassen. Bytte raskt till en 37:a då det var för grunt för 55:an. Fick då ett hål med 9 borrar i en rask följd och borrade mig kvar med mindre lycka. Isen var klar som vattnet och igenom isen kunde man se pirken dansa omkring på de 3 meters djup som var där men jag såg ingen fisk så jag vet runt hörnet.

Där hade vattnet spolats med vindens hjälp mot bergskanten så det såg ut som öppet vatten men det fanns is under vattnet. Fiskade mig närmare kanten än föregångarna innan varit och invid kanten fick jag lite fisk. Men även här harvade jag aldeles för länge och efter halva tävlingen hade jag 35 fisk.  Drog då över viken mot en liten hamn där Albin och ett gäng till som ville dela på fisken han hittade. Slog ett par hål mitt i smeten men fick inte ett napp. Så jag vek in i viken som fiskats av utav de andra i klungan och lade märke till att där Albin satt och plockade med de andra var det grumligt vatten. (som mjölk) medans innanför var det klart vatten igen.

Först när jag kommit runt vassen in i viken och utom synhåll för de andra började det nappa. Djupet var här 2,5 meter och grundare och det gällde att hitta rätt linje och djup för att få både antal soch storlek rätt. Men som vanligt gick det inte att få någon rätsida på vad som gällde för om det nappade så nöp det direkt. Största fisken var oftast först att nappa. Och om man missade 1 så tvärdog det. Flera gånger kunde jag titta ned i hålet och se en ring med abborrar stå runt pirken och blänga. Var inne på 1 meters djup och fick fisk även där.

Så 3;e timmen nappade det på skapligt för att sedan bli sporadiskt igen då vi nu var 3 i viken och fisken skyggade lite igen. Så i slutet drog jag över emot den andra sidan av viken där det var en bergsknalle som stack urt i vattnet och fick ett par skapliga där med innan slutskottet ljöd. Summerade ihop 164 abborrar med en vikt av 5530 gram och en 13:e plats i tävlingen. Men jag blev inte bäst i bilen ändå för Albins försprång kunde jag inte hämta ikapp då han vägde in 6482 och en 7:e plats. Han blev även 9:a i PSC och kan nu stoltsera med att vara det första Leijonet som plockat poäng i denna serie. Hur många får vi se på Pimpelsport.se när de räknat samman.

Dagens fångst: 164 abborrar i blandad kaliber.

Isen var tjockare här än hemma men det hjälpte inte ändå då en av deltagarna gick igenom och badade. Ingen större fara mer än att han fick blöta kläder och brusten stolthet i och med badet. En annan som inte deltog i tävlungen utan var ute på isen och Flanerade i gympadojjor halkade så olyckligt att han fick hämtas med helikopter. Konstigt att det så ofta är så många som inte tänker sig för utan övervinner naturlagarna i varje fall i tanken. Även i lördags var det några barn som lekte läöngs med isen och gick ut på en brygga så att Björn fick hojta till på dem hur farligt det var där då det var landlöst intill kanten på vissa ställen. Även på Drevviken var det folk som tog sig ut på isen på den norra sidan av vattnet trots art det nästan var landlöst här med. Och då i sällskap med småbarn!   FY !

Segrare för dagen var Göran Hellgren från Täby med sina 8506 gram gick hem som obestridd mästare från Drevvikens is.
Göran Hellgren segrade på Drevviken.

Härligt att se att en dam,  Evelina Henriksson fick ihop 7950 och en junior David Öman 7548 och bra med i PSC.

Men kul att träffa alla deltagare och då sjön bjöd på ett sådant fiske var ju en ynnest att få vara med om. Underbar dag med alla inslag av väder då vi hade snö hemma, regn på vägen upp och efter prisutdelning samt solsken under tävlingen. Kanske var lite väl varmt bara emellanåt men det kan man väl ta en sådan här dag. Hoppas bara att kylan kommer tillbaks snart så att inte isarna går upp för då bliur det tungjobbat för kung Bore!

Vad som gäller för nästa helg återkommer jag med men Skaraborg skall köra DM i mormuska på söndag men själv så suktar jag nog mer efter pimpelfiske för det är så djäkla kul!