Västsvenska pimpelserien.

Får börja med att rätta mig själv då jag felaktligen kallat serien för Knalle-serien då den heter Väst-Svenska pimpelserien och är inte enbart Knallen som arrangerar utan flera klubbar i en samfällighet som samarbetar för att kunna få ut oss på isar. Tack för rättelsen Björn! Tack även till alla isletare som gör ett kanonjobb. Ingen nämnd och ingen glömd!
 
Åter till tävlingen.
Samlades på Stråkens norra del där vi skulle gå ut på isen 10:00 och Tärnan gick ut från andra sidan 09:00. Lite ovanligt med 2 tävlingar på samma vatten men det gör ju ingenting. Vi var i alla fall ett gäng som samlats på åkern för att bege oss ut på isen och jag var som vanligt sen ut på isen och fick se ett gäng åt höger och ett åt vänster och rakt fram syntes Tärnanfiskarna som myror på andra sidan där man i alla fall kunde känna igen Thörneling med sin vita mössa!
 
Själv fick jag lite tips om vattnet om lite olika ställen som kunde funka och vad man borde undvika. Tack för det! Det var ju säkert 10 år sedan jag var här senast och det var helt andra förhållanden då för då var det säkert mer än 15 minusgrader vid utgång för att bli dagsmeja som hette duga då man fick plocka av sig de flesta kläder man hade på sig och till och med kavla upp ärmarna på skjortan. Och då bära hem alla kläderna i famnen i den uppförsbacken var rätt så jobbigt. 
 
Men nu var det annat väder. Snö på väg och skapligt med fläktar som stod och brummade ända från Halland där Mats satt igång värsta fläkten då han själv inte kunde deltaga. Men det var ut på isen och möta vinden som fylldes med snö allteftersom. Valde att gå och ställa mig i lä vid udden i väntan på starten och varför inte även börja där också för om det finns fisk där så sitter man ju bättre i lä än om man sitter mitt ute på fjärden utan någon form av vindskydd och då det blåste längs med denna avlånga sjö så blev det god fart på Mats vindar.
Peter Lind blev lite småsugen på att smaka på maggoten i burken då de hade en hel del olika färger på sig. Kanske skölja ner det med en capucino?
 
Sagt och gjort så börjades det vid udden och redan i första hålet fick jag en sån där illbatting till Stråkenabborre som riktigt ryter och fräser åt en när man drar upp den. Men fy vad ensam den vart! Fiskade mig utåt förbi udden och bort förbi ön innan jag fick nästa  och då började det nappa i fler hål. Och var 10:e fisk var lite bättre så jag fick upp ett par matisar innan fisk nummer 42 kunde ha blivit en riktig feting men den klotades strax under istaket och det kom olämpliga ord ur min mun.
 
Hade nu fått sällskap av Bernth och Peter men de avlägsnade sig efter en stun. Det var nog mitt olämpliga ordval som skickade dem helt förskräckta till andra delar av isen. Men jag harvade kvar i området då jag känt stor fisk. Men de ville inte komma tillbaks och sedan ökade snöfallet så det började bli lite otrevligt och jag kunde nöja mig med att Ronja inte utsattes för detta.
Skapligt snöfall på Stråken i dag!
 
Men då det i stort sett slutade nappa helt undrade jag om fisken försvunnit men det hade de ju inte. För jag tog fram tafsen och började meta upp dem i stället och u blev det lite fler i hålen och mindre missade fiskar trots att det inte var av den storlek jag önskade så plockade jag i alla fall ihop 104 stycken som vägde 3,3 kilo och räckte till en 4:e plats i B-serien idag. Patric Eriksson som laddar för fullt inför påskpimpeln lyckades med konststycket att få upp sin bumling och det lovar ju gott. Han fick ihop 3,7 kilo och knep 3:e plats i B-serien
Patric Eriksson med sin borre på 1056 gram
 
Men åt dagens segrare idag var det inget att göra åt då Stefan Thorsson fick dagens högsta vikt på5704 gram och segrade i B-klassen. A-klassen vanns av Charles Fasth på 4976 så det blev en skaplig dag för våran bil då Börjesson blev 7:a med sina 2776 gram.
Möller ser trots allt nöjd ut trots att han "bara" blev 3:a idag men var nog mest nöjd med att ha besegrat veckans förkylning.
 
Nu blir det att ladda om inför morgondagen då Tärnan Har lilla SM på Alvasjön på Hökensås. Kan ju vara sista gången då arrendet går ut. Men vi får väl hoppas att de får nytt arrende så att tävlingen kan fortleva. Men det ska bli intressant att se vad sjön kan leverera nu då det inte har varit särskilt mycket fiske på den senaste året.
Sköt om er och kör försiktigt så ses vi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0