Daglösen i Filipstad 28/1.18

Ännu en "vintrig" helg har avklarats. Och det där med vintrig kan ju diskutteras sedan vi gick med i EU. Att vintrarna skall vara likadana precis som en gurka skall vara lika böjd är ju löjligt. Man blir smått förbannad och undrar hur långt upp i Sverige det skall gå innan helvetet bryter ut. Här i söderläge av Sverige så är det i det närmaste katastrof och isarna syns bara på vykort från norr eller på Facebook från alla som sätter sig i tim-tal för att få göra det som är roligast.

Men lördagen gick i vilans tecken då jag tyckte det var för långt att åka 3,5 timme själv i bilen så då fick man bli supporter i stället och kolla på fotboll. Att man sedan lämnade Möller helt o-störd så han fick gå och dominera på Kyrkviken i Värmland gör ju att man vill ge igen lite för det senaste byx-gnugget då man väl hade fått in lite gott i byxorna och Andreas kommer och roffar åt sig alltihop. Skäms på dig Nyllet!!!

Men på Söndagen var vi 3 tappra fiskare från Lisch som gav oss upp emot Filipstad där vi skulle ut på en sjö vi inte ens hittade på kartan. Men innan vi kommit fram kom ett samtal om att nattens snlande satte käppar i hjulet för att fiska där så det fick bli Daglösen i stället.Men å andra sidan så var ju även detta en ny sjö för oss så det skulle bli spännande. Tipsen gick om vart man skulle gå och just i Filipstad så är det en gränsregion för vad som kan kallas för vinter. Men även här tar EU så mycket de kan och man kan se att Lindgren blir lite purken på dem att de skall sabba vintern även hos dem!

Men man lyssnade på tipsen och starten lät ju lockande men även ut emot strömfåran kunde det ju bli lite bumling om det inte har kylt ned för mycket. Men då det var en hel armé som gick ut i startviken för att fiska bland bryggor och liknande slog jag följe med de sportiga som gick längs med strandpromenaden söderut för att hitta en plats att gå ut på. Men det tog ett bra tag att hitta detta då det blev en synvilla att det var landlöst intill kanten. Isen var bra men det var klaris intill land så man var lite försiktig ut innan Rock´n Roul Steiner överbevisade oss med att borra och se att det var ingen fara alls.

Men bara så att alla vet som skall ut i området är att vara försiktig för isen varierar ordentligt speciellt om det finns någon form av ström i vattnet och då det smälter så mycket som det gör just nu så blir det automatiskt strömmar under isen då vattnet måste ta vägen någonstans. Bäckar väcks till liv och det porlar lite varstans och försämrar isen så fort den kan. Men turligen så brukar det vara lite grundare där isen blir som sämst så även om olyckan skulle vara framme så skulle man inte bli genomblöt.

Vi gick bortåt längs med den västra sidan och fick testa isen lite varstans på vägen ut men det var bara dubbel-is som pratade med oss men det låter ju ganska otäckt då det fortfarande ligger en hinna av snö över isen så att man inte kan se hur isen ser ut. Spanade in lite alternativa ställen att fiska på tillbakavägen men man får ju hoppas att man hittar det man söker i stället och då får ensamrätt på dem eftersom det började tunna ut med folk som gick längre. Albin och Roul stannade i en giftig vik och själv såg jag en het vik på andra sidan men då jag skulle vika av däråt kom en annan och gick dit så jag kollade på klockan. 4 minuter kvar av utgångstiden.

Daniel hade tagit de lite längre stegen men högre permitet och kommit runt udden och jag beslutade mig för att testa utanför ett båthus som emellanåt kan vara riktigt bra. Hann precis få ihop grejerna innan det skriks att nu är tävlingen igång så jag borrade hålet och repade av lite lina till de 5 meter som behövdes  och då jag lodade in djupet nöp den första.  Kanoooon Nu finns det fisk och jag är helt själv. Men med ett kanskenapp i nästa hål och 30 bomhål senare var man återigen sågad vid fotknölarna. Men jag fiskade mig över mot den giftiga viken där de andra hade lämnat.

Fiskade mig in ibland de gamla hålen och fortsatte närmare land och fick 3 snabba i ett hål men ingenting omkring. Testade ett gammelhål och fick en där med Men det var ingen ordning på det så det var bara att fiska sig vidare över viken. Fortsatte bort längre norrut än de andra varit tidigare och fick ett hål med 7 i och även nästa hål var det 2 i och ett hål med en solitär i sedan var det tomt igen. Begriper inte varför det är så tomt emellan hålen med fisk i. Går man bara fel och går till fisktomma områden eller är man kass?

Börjar se landlöst ut på Daglösen.

Tittade då efter halva fisketiden då jag fått ihop 14 fiskar att Roul satt bara 20 meter norr om där jag började och lekte väderkvarn. Surt att man valde att gå söderut men så är det. Så jag traskade över viken igen för att prata lite med Albin och han hade lite bättre fiske än mig så jag fortsatte att fiska mig Norrut och testade med 100 eller 200 meter långa luckor. Men inte förrän jag kom till ett nedfallet träd fick jag några fiskar. Så det var bara att fortsätta på och till slut var jag i startviken.

Där satt det en hel del fiskare och de flesta fick fisk så man insåg att man varit i fel del av sjön. Men jag sökte av de  områden som det fanns is som var o-borrad och fick lite fisk  men inte förrän de 2 sista hålen nappade det bra och de gav mig mer fisk än jag fått på hela dagen innan. Så jag fick ihop 56 fiskar varav de sista 31 kom upp i de 2 sista hålen. Så det var ju en hel del fisk i området. Kristian Bergström som verkar dominera hela Värmland just nu var värst med 4,4 kilo på tafs i startviken och Challe var 2:a med strax över 4 kilo. Alla pristagare hade suttit i startviken och ju längre man gått från starten desto sämre resultat så Daniel Malmquist  gick väl längst och vägde in 4 hekto.

Men det är bara att bryta ihop och komma igen för snart fiskar man avslappnat igen och gör allting rätt igen. Och det är bara en helg kvar innan SM avgörs. Så ta tillvara på den tiden och förbered era grejer så att de är tiptop. Kolla även igenom resultatlistor och lägg eran tipsrad i pimpeltips-SM så ni kan slappna av och koncentrera er på själva SM-fisket.

Och Möller, även om vi träffas innan SM får du gå in i zonen o-stört för jag är inte intresserad av något gnugg innan dess men efter är det paybacktime och då får du hålla i hatten.
Sköt om er så ses vi

Pimpeltips-SM

Ja nu stundar SM i pimpelfiske  På Mälaren. Alternativt kan det behövas något reservvatten men vi får hoppas att det inte skall behövas
Och för 6:e gången skall vi genomföra denna tävling.

Reglerna är enkla.
Välj ut en fiskare i varje klass ÄHV, HV, Sen, ÄHJ, YHJ, ÄDV, DV, D-SEN, ÄDJ, YDJ .
Skriv in Klass, startnummer och namn som hittas på: http://pimpelsm2018.se/onewebmedia/Samlade%20startlistor_rev_4_2018-01-26.pdf
Lägg till tävlingens högsta vikt under lördagens fiske på SM-vattnet som gäller som utslag om det är lika poäng.
Eran "travhäst" ger er den poäng som den får placering. Likt reglerna i Internationellt mete. Blir eran fiskare 4:a så får ni således 4 poäng. Sedan räknas sammanlagd poängsumma ihop och den med minst poäng vinner.
Om eran tävlande ej kommer till start, blir diskvalificerad eller på annat sätt ej fullföljer tävlingen får ni antalet anmälda i klassen +1 i poäng
Kolla att ni skriver in rätt tävlande i rätt klass också för annars blir poängen som ovan.Glöm heller inte startnummret på din spelhäst då det kan finnas fler med samma namn och att jag kan hinna kolla att det blivit rätt med namn och klass.
Rätt att deltaga: Alla som vill.
Pris: Vinnaren får en uppsättning av det gula pimpelsetet så snart poäng och resultat är uträknat. Samt den stora äran av att kunna Sveriges alla pimpelfiskare bäst.
Startavgift. Valfri och EJ obligatorisk men mycket rekommenderad. SMS:a Hopp till 72900 så bidrar ni med 50:- till barncancerfonden hur många gånger ni vill eller sätt in en gåva på PG 902090-0 eller BG 9020900 som även de går till barncancerfonden. Numera går det även bra med Swish till 90 20 900
Om det nu skulle bli inställt så betalas inga pengar tillbaks men en god gärning är utförd.
Skriv ett mail eller lämna en lista till mig med era fiskare om ni träffar mig på en tävling eller kommer hit och lämnar den. Och ni får gärna spela på er själva för här gäller inte Jante-lagen utan det uppskattas om ni har er själva i eran tipslista.
Mailet skickas till: [email protected] senast onsdagen före SM-helgen

Kom ihåg att beräkna in de tidigare resultaten i vinter. Men glöm då heller inte att nu räknas endast abborre och vilka körde med skruvdragare eller ej? Kanske man ska räkna med NM som går av stapeln nu på lördag eller ställningen i PSC. Många tips kan inhämtas på pimpelsport.se och lyssna på pimpelpodden som summerar mycket från hela landet. Intressant nytänkande från dessa herrar.
Den som vet mest vinner!

Daniel Blom, Lars Gullstrand, Kaj Hagström, Jan Branell och Pierre Welander är de tidigare mästarna.
Rekordhållare är fortfarande Lars Gullstrand från Linghed som med sina 48 poäng krossade rekordet ordentligt då pimpel-SM gick på Runn. Kan det vara möjligt att slå nu under detta SM?
Att det är svårt att tippa är det många som vet då de testat tidigare för vissa år så går ju storfavoriten bet.  Så det är många gånger säkrare att spela på en top 5:a än på en eventuell segrare.
Skriv gärna in era kontaktinformationer så att jag kan få tag på er om lyckan skulle vara framme.
Så tveka inte på att lämna in en rad och visa era färdigheter i kunnande om konkurrenter.
Lämna in raderna så snart som möjligt så att jag hinner sortera in dem.
Kör försiktigt så ses vi.

Värmland och DM Skaraborg

Helgen avklarad med 2 tävlingar. Lördagen gick upp till Värmland med tanken om att få gå ut på isen som regerande på Södra Hyn. Något som jag naturligtvis bara har ett fåtal chanser av att göra då jag brukar bli 2:a om jag jobbar på bra. Tanken var att få upp lite självförtroende efter debaclet på Nora-sjön förra helgen under PSC1

Men på fredagen fick jag reda på att det var flyttad tävling till Acksjön som ligger på norra sidan av Södra Hyn. Borde inte det bli Norra Hyn då? Tänkte då att det borde vara likadant som på grannsjön så jag for upp för att skaka igång fiskearmarna innan söndagens DM i Skaraborg.

Väl framme började suktandet efter information om sjön och det skulle vara gott om fisk i sjön med lite bättre snitt och en del klunsar med för den delen. Så det var med gott mod man gick ut på isen och hoppades få upp lite granna fiskar som gjorde lite motstånd och nappade som besatta. Så det var bara att traska genom skogen för att se sjön som var som en vattendroppe som precis skulle släppa från sitt fäste med en liten tarm åt väster. 20 cm snö på isen som på många ställen hade vatten på sig gömt under snön och en hel del gashål som vi blev varnade för innan utgång.
Slaskigt på isen i Värmland

Gick i blindo ut då man inte visste något om djup eller grynnor utan tänkte att den var jämndjup som storebror ett flugkast bort. Och då många valde att inte traska iväg så gjorde jag det. Bort emot vattendroppens fäste och stannade där den började smalna av och satte mig ca 50 meter ut från vassen . Där borde det ju vara 1,5 meter djupt i alla fall. Lite längre bort satte sig 2 myskafiskande guttar från Raufjöringen så då skulle man få se om det var bättre med tafs/myska än 3-krok.

Startplats på Acksjön

Starten gick och till min förvåning fick jag repa av närmare 5 meter lina och sådana djup finns väl inte på Hyn? Men med gott mod fiskade jag mig in emot vassen och väl inne vid en brygga fick jag det första på kroken. Men tyvärr var det inte fisk utan grönalger. Även i nästa hål samma sak. Så fort man var nere i botten där det bara var 1 meter djupt så blev både krok och pirk beklädd med den gröna sörjan. Så det var bara att fiska sig utåt igen.

Vid 4-meterskanten nöp det i och jag fick 3 förhållandevis snabbt men det var många bomhål mellan fiskarna och man visste inte om det var 1 eller 2 om det fanns någon alls som ville bita. Efter halva tiden då man sett att det var "suraktivitet" på alla fiskare vilket menas med att de rör sig som om det vore surfiske med folk som gick fram och tillbaks och gjorde stora rokader i väntan på nappvillig fisk. Jag gick iväg och språkade lite med guttarna och de hade ungefär samma resultat som mig medans jag hade 1 bonus på säkert 150 gram som nöp en singelmyska efter ett missat napp tidigare. Men det var enda fisken jag fick på myska.

Fiskade mig hemåt med stora luckor för att testa av men det var ingenting som hände förrän man kom tillbaks till de som satt i starten med Yngve Ehrenkrona och Ari Munnuka i spetsen och plockade sporadiska fiskar a´la Björköfjärden. Tafs betad med maggot och bara hålla still. Ja då är det inget för mig. Men jag var ju tvungen att testa i alla fall och visst fick jag ett par fiskar och även nån hektos men återigen 23 fiskar och bara 8 hekto. Men det var ju ett steg upp från Nora-sjön då jag bara fick 5 hekto så det var ju i alla fall ett fall framåt!

Högsta vikterna var på strax över 3 kilo men så still kan jag nog inte hålla grejerna utan får se mig akterseglad när det gäller detta fisket.Synd bara att de vanligaste fiskarna ligger mellan 50 och 100 gram men inte såg jag några sådana i påsarna. Bara att bryta ihop och komma igen. Nya tag på söndagens DM.

DM-Premiär på Mullsjön
Söndagen var det äntligen dags för DM-premiär och det blev även en ny bekantskap med Mullsjön i Mullsjö. En sjö vi inte hade en susning om mer än att det skulle vara en förhållandevis liten, rund sjö med skapligt abborrbestånd och även här en hel del klunsar. 5 minusgrader och dimma som gjorde sig påminnd och det var tur att det var klart innan start så man fick se sjön och bilda sig en uppfattnig om den innan tjockan slog till.

In i dimman på Mullsjön

Lattjo att se hur taktiken var och rävspelet som sker ute på isen. Har ju hört talas om en duktig pimplare som fick en svans efter sig och gick rakt in i en grundvik där det inte fanns vatten under isen för att bara lyfta borren när startskottet gick och låta följarna borra i botten. Men här fick man hålla koll på vilka som gick åt vilket håll för att bilda sig en minimal kunskap om sjön men alla spred sig åt alla håll så det var ingenting att lägga för stor vikt vid.

Jag och Ronja valde att inte lyssna på rösten från Hackås och gick direkt vänster bortanför ett par mörtstugor och vid en udde. Där måste det ju vara kanon tänkte vi och vips så hade starten gått. Redan i första hålet fick jag 2 fiskar och brände en fin och tänkte såklart att alla rykten om värstingfiske i sjön är sanna. Nu är det bara att fiska sig hemåt så man orkar bära hem all fisk. så det var med en god känsla man fortsatte och även andra hålet gav fisk. Även Ronja fick fisk i första och även en andra fisk strax efter. Men sedan var det surt och det var bara ett litet, litet område som gav fisk och då bara 1 i varje hål. Och de vi hade en stund inom synhåll hade nu alla gått iväg så då gjorde vi det med.

Rakt över viken till en vass och det blev fisk direkt. Men även här var det solitära abborrar och ingen riktig stöt i dem. Testade med tafs och blåmyska men hade inte ett pet på det. Så efter halva tävlingen och 24 fiskar valde vi att gå bort emot människobyn. Just då klarnade det upp och man såg att det var små grupperingar på olika ställen men man såg inga som drog mer än de andra så jag valde att gå dit där det var lite tommare med folk så det blev i området av Albin, Bernt Olsson och Kronvall. Ja Kronvall ska man ju inte bråka med på isen för då tacklar han ned mig som en bärfis i ett äppleträd. Han är ju känd för att Kronvalla sina motståndare.

Men Albin fiskade som om även han var veteran och skulle visa att gammal är äldst och själv blev jag i stort sett utan och med bristande självförtroende så blev man för stillasittande. Fick några till slut och såg Daniel och Alvin Ahlgren sitta i hörnet längs med strandpromenaden och det skulle visa sig att det var dagens genidrag. Men själv drog jag mig åt andra hållet för att låta dem vara i fred och till slut hittade jag lite fisk som ville bita på 3-krok så jag petade ihop 40 fisk till slut 1486 gram och en sjundeplats.

Ahlgren vann på 3 kilo Blom 2:a 2.4 kilo Albin 3:a 2,3 kilo Branell 4:a 2,2 kilo Fredrik Ahlstrand 5:a 1,9 kilo Claes Thörneling 6:a 1,7 kilo och sedan jag. Ingen dålig utdelning för Lidköping  då jag blev 7:a och sämst från klubben då vi var 5 startande. Lagtävlingen blev vi såväl 1:a som 2:a så det var lååååååååångt över förväntan. Men det är ju 2 tävlingar kvar förhoppningsvis så att i alla fall jag kan förbättra mitt resultat. Tanken är ju att vi skall vara på Vristulven i helgen men det måste ju finnas is också. Ronja fick till slut en 3:e fisk med och jag är övertygad om att sjön kan bättre. Och med lite självförtroende och ork så kan nog jag med.
 Strongt jobbat av alla juniorer som bet ihop trots det dåliga nappet Och det var Ahlgren, Ahlstrand och Ek som var med så det var gott att se att det inte bara var Leijon. Ta nu med så många kompisar som möjligt så vi kan fylla upp juniorplatserna

Nu hoppas vi på att Kung Bore skärper till sig och inte släpper in mildvädret så att alla förutsättningar för starka isar försvinner.

Sk

Nora-rycket eller Tour de Nora

Starten av Pimpelsport cup gick igår av stapeln på Norasjön, Vädergudarna hade varit oss lite nådiga men i senaste laget för att ge en stabil förberedelse för abborrarna. Själv hade jag gjort en del framsteg och även skördat några finare placeringar i mycket gott motstånd så nu skulle det bara vara att åka och hämta hem några poäng i PSC. För nu var det ju inte en sjö man åkte till för första gången och hade lite olika alternativ att välja på, så vad kunde egentligen gå fel?

Upp till Nora på morgonen efter gårdagens 6-hektosfiske på Strängseredssjön i bagaget och några poäng i cupen troligtvis så känndes det bra att kunna ge sig ut på sjön med tanke på att man fiskat ganska jämnt med storfräsarna som gått rätt direkt medans jag själv gått bort över 1 timme innan jag kom på fisk så har jag nog hittat det sätt jag skall fiska på. Flera alternativa kombinationer som är färdigladdat och redo att släppas ned.

Jag hade bestämt mig sedan tidigare att jag skulle gå åt vänster o-avsett vad mannen från Hackås säger. Och iväg till området där jag och Laila Vuotolainen varvade varandra och plockade fisk lite varstans och hade en liten inbördes kamp. Och glädjande nog var det inte några i närheten som kunde störa mig. Men med lite eftertänksamhet började det smyga in sig att det var inte en enda Nora-fiskare i närheten och här brukar det krylla av dem. Hmmmm knepigt tänkte jag men det var ju några (2 st) som gick längre bort emot utloppet. Men det skall bli kul det här att få sitta ensam på fisken. Tipsade även Askersunds stolthet om vart han kunde fortsätta plocka luns antingen på udden eller gös-grundet. Men själv tänkte jag då rakt inte gå dit.

Starten gick och jag släppte ned en 45:a med en 14-krok då djupet skulle stämma för detta men det var lite grundare än beräknat men jag kör vidare eftersom det kommer bli ett race om att få pirken snabbt både upp som ned för att poängskörden skall bli riklig i cupen. Första fisken kom i 3:e hålet så det var ju en besvikelse med 2 bom-hål först. Men allteftersom jag närmade mig land blev det grundare och grundare och slutligen bestämmde jag mig för att gå ned på 25 mm Kinne och direkt vid nedsläpp nöp det fisk nummer 2. Båda fiskarna hade nappat bestämt så det var inga tveksamheter där inte. Men det måste ha varit att det var ingen mer fisk där då det inte var ett enda pet på grejerna.

Fiskade mig ut emot en bråte och missade ett napp som känndes som en grövre bite men nappade inte igen så jag drog ned tafsen med bloodis på och ganska snart kom fisk nummer 3 men ingen luns. Fick höra om Den grova fisken som plockats upp på udden på över kilot av just Rehnberg så var det ju bara att gratulera. Men jag fiskade mig bort emot starten där jag möttes av Brallen som hade i stort sett samma resultat som mig och vi insåg då att vi var på fel del av sjön. Fick då tips om vart man skulle bege sig till så det blev tillbaks till starten då det nappade bra bortanför paviljongen och det var ju skönt att Ronja hade valt just att börja vid paviljongen då hon ville testa på att fiska själv idag och då det var juniorfiske där med Stormen för 2 år sedan så visste hon ju vad hon skulle göra.

Men utanför starten satt en och plockade lite fisk så 2 provhål togs på vägen men jag själv lyckades inte så jag traskade vidare till Ronja. Då hade det gått över 1,5 timme och jag hade 3 fiskar. På Norasjön!!!!!! Men första hålet hos Ronja gav mig 11 fiskar i mycket rask takt så var det mitt synnerligen bästa hål. Men sedan blev det bara någon enstaka fisk så när halva tävlingen gått skulle jag bege ig ut till öarna och leta klunsar. Men då jag precis gått förbi stora ön fick jag tips om att det nappade frenetiskt för alla och det var fina fiskar bortanför paviljongen. Men att det var en avruskning emellan nämndes inget om. Men jag vände igen och gick längs med ön och bort emot delen där den mängdfångande klungan satt med Mikael Engvall i spetsen.

Men mitt ute på sjön var det lite olustigt då isen började prata med mig så jag gick med lätta steg raskt vidare. Kom fram och såg just Engvall och vi brukar fiska bra tillsammans med mycket respekt för den andres linje så jag slog ett hål i närheten av honom för att se och lära samtidigt som jag själv kunde bättra på mitt eget resultat. Första hålet och 2 snabba. Ojdå var det så lätt här sade jag men det skulle jag aldrig sagt. För det var sista nappet jag hade trots en mängd hål emellan alla som satt och plockade i klungan så det var bara att bege sig hemåt då man endast skulle vara i vägen utan någon vinstchans så det måste ju till något drastiskt.

Så fram med Väner-pirken men det är ju inte rätt sjö för den och känslan infann sig inte så jag plockade upp och gick tillbaks till startområdet men ganska snart infann sig en känsla av att nu får det vara nog. Ingen chans till att komma upp i resultatlistan och ej heller känslan för ett mirakel på gång så gjorde jag något jag inte minns att jag gjort sedan ett DM på Örlen för 30 år sedan och gav upp innan slutsignalen ekat. Så en kvart innan slutskottet klev jag upp till vågen och det var med en skön känsla jag vägde in mina 20 fiskar till en vikt av 536 gram och tog ledningen stort. Men det kan också bero på att de flesta fortfarande höll på att fiska så det måste ju ha varit otroligt bra den sista kvarten.

För alla som kom in senare hade mer än mig och jag kan ju inte heller skylla på att jag varit på fel område då jag testat de flesta förutom bakom ön där segraren Jesper Dyberg 8.8 kilo tog en dominant seger före just Kapten Mikael Engvall 6 kilo som jag satt bredvid och plockade upp hela 2 fiskar medans han säkerligen plockade 25-30 st. Thomas från Värmland knep 3:e platsen men nu började vikterna krypa nedåt. Stromen har lagt in lite glidmedel i alla proteser och blir bara giftigare och giftigare nu inför SM på Mälaren. Men för egen del blev det en dag att krypa under en sten och gömma sig eller bara le åt det för det hade nog inte spelat någon roll vad jag än gjort idag för det var bara en sån där dag då precis ingenting stämmer. Hoppas bara jag inte varit i vägen för någon idag.

Men det är fascinerande att säga att jag varit både på Strängseredssjön och Nora sjön under samma helg och då fått mest på Strängsered. Så gnäll inte på den sjön nå mer!!!!! Det kan ju vara som på Sandsjön eller Milsjön och det är värre.
Men nu får vi hoppas att kung Bore är stark i veckan så att vi får köra igång med våran DM-serie på hemmaplan.

Sköt om er allihopa så ses vi

Västsvenska pimpelserien på Strängsered

ÄNTLIGEN!
Så kan det låta när det blir premiär på någorlunda hemmavatten.
Första tävlingen söder om Örebro och då hittar blodhundarna is som håller alla deltagare på ovansidan vilket var föga troligt men de lyckades ändå. Bra jobbat av er. Trodde ju det längsta att vi skulle få åka till Värmland eller Fåsjön i Nora men det blev Strängseredssjön mellan Bottnaryd och Ulricehamn som blev lördagens arena.

Väst-Svenska pimpelserien skulle dra igång och det blev återigen Strängseredssjön som vann då det är en av de sjöar som lägger sig allra snabbast. Men att gå ut på denna sjön på nyis är  ju inget man strävar efter för vissa sjöar bjuder på enormt  fiske då det är nyis men Strängsered är inte en sådan. Så man ställde in sig på surfiske de lux och skruvade ner förväntningarna å det grövsta.
Planen var att gå bort till en sommarstuga för att fiska på ett kullerstensgrund/ås men då man kom iväg för sent och det var ett pärlband med fiskare på väg däråt så gjorde jag en rokad och valde längs med landsvägen i stället.
Många taggade pimplare på väg ut på isen. Foto Andreas Möller

Starten gick och man satt aldeles själv längs med vägen men ingenting nappade alls. Emil Löfgren for förbi på utsidan med precis samma resultat. Borrade mig bort mot vassen där Dan satt och då jag for förbi hade han fått 5 fiskar och det var ju ingenting så jag fortsatte bortåt över viken där det hördes om några som fått någon fingerfisk men Dan var nog ändå klart värst med sina 5. På Udden satt det ett pärlband med fiskare så där tyckte jag det inte var någon mening att stanna så jag fortsatte bort mot nya fiskevatten runt udden.

Nu började desperationen märkas men efter ett 10-15 tal hål skakade det till och jag hade i alla fall fått napp. Och ganska snart så fick jag även upp min första pinne och hade då spräckt nollan efter en dryg timme. Och man såg att det var desperation från flera fiskare för det var många som bytte fiskeområde och klungor bildades lite här och vart men i efterhand så fanns det inga skäl utan det var lika magert fiske överallt. Men jag harvade på i det området jag fått fisk på och även gammelhål levererade dessa små loppor.

Testade runt med olika beten på kroken och tyckte att vit pinkie var det bästa för att i slutet helst vara ren 3-krok. Tyckte ett tag att det måste vara bra med singelmyska men fick inte ett pet på det. Lattjo att höra sedan att dagens segrare Andreas "Nyllet" Möller fått bäst på detta när han blev ensam över kilot med sina 70 fiskar. Själv slet jag ihop 43 fiskar så det var ganska jämnt fiskat men synd att man inte satte sig på fisken i tid. Något på 6 hekto hade jag och det var precis utanför prisplats men nog i alla fall poäng då listan var :
1 Andreas Möller drygt kilot
2 Mikael Andersén knappt kilot
3 Dan Johansson 8-hektoisch
4 Emil Löfgren 654 g
5 Daniel Ahlgren 642 g
Med reservation för fel i stavning och vikter.

Såhär såg isen ut efter några värstingar varit där och härjat. Foto Andreas "Byxan" Möller-

I morgon kommer de köra cupen på någon sjö med samling vid bensintappen. Men för egen del blir det Nora-rycket på Nora-sjön som gäller. Och det är första tävlingen i Pimpelsport cup så det kommer nog många storfräsare dit så man får spänna upp sig ordentligt om man skall kunna hävda sig där. Och förväntningarna är inte uppskruvade här heller för även där är det ganska ny is  så det är nog inte full fart på de randiga krigarna än. Men jag hoppas jag har fel och det skall bli kul att träffa alla igen.

Sköt om er så ses vi.

Vikasjön och Siksjön 6-7 jan

I brist på isar i södra Sverige så får man fara land och rike kring för att hitta fiskbar is.
Denna helgen begav sig jag, Ronja och Bo upp till lördagens tävling på Vikasjön på södra sidan av Runn.
En sjö där vi aldrig satt våran fot på men fick några snabba korta tips innan start så vi kunde välja del av sjön.

Valet blev rakt över sjön till en vassvik där det enligt tips kunde finnas lite större fiskar och då passar det ju mig (tror jag) Så vi begav oss över skridskobanan och in till viken där vi var helt ensamma. Det satt några till vänster vid ett par mörtstugor och några till höger på nästa udde men just dit vi gick vart det helt rent. Nu fanns ju chansen att skrälla om det var så att det fanns några bumlingar hemma.

Första hålet slogs men känndes lite för djupt med ca 4 meter så det var bara att fortsätta mot vassen. Men det var djupare än jag trodde hela vägen och grundade inte upp förrän man närmade sig vassen. Men inte ett liv för någon av oss och det var bara att vika av. Bosse åt höger och jag och Ronja åt vänster. Men inte förrän man kom fram till mörtstugorna fick jag första nappet. Där hade de 2 andra suttit i fred  tills vi kom och vi fiskade oss runt på området. Det blev någon fisk härochvart men ingen större fart i något hål.

Någon större fisk blev det inte heller blev det inte för våran del och även säsongens första mört och gers fick plockas av kroken. Men av abborrar blev det 107 stycken och säsongsbästa i antal och med 1,5 kilo som resultat. Detta räcker ju naturligtvis inte för att placera sig på Vikasjön men då man gör en blindchansning på ett nytt vatten så får man räkna med att det inte blir mer. Men bästa Skaraborgare för en gångs skull och inte ens Tibros nya stjärnskott Jonny hade en chans!

Kapten Mikael Engvall hade däremot tagit kommandot över fisken och vägde in imponerande 10 vassa kilo abborre och vann odiskutabelt så nu slapp han nog att diska på kvällningen. Sedan var det ett ordentligt hopp till 2:an som hade knappa 6 kilo om jag inte hörde fel. Och efter detta var det snabbt fall i vikterna och det var pris även under 3 kilo om jag inte hörde fel. Men det var ingenting vi behövde bry oss om då vi var allt för långt från dessa vikterna. Men det var bara att köra på och komma igen, det är ju en tävling på söndag med!

Så vi skippade tävlingen på Barken och for ned till Klacken i Kopparberg för en övernattning där vi hade en stuga medans Tibros och Tidaholms stoltheter hade en och det är ju bättre att bo i stuga än att sova i bilen som också är ett alternativ. Men det lockar ju inte när det är mer än 10 sprittande glada minusgrader. Så vi mös med en pizza på Zaras i kopparberg som uppladdning inför söndagens drabbning i Hällefors där de gästvänliga Nora-fiskarna skulle bjuda oss på fiske på Siksjön där ryktena sa att det var 1,5 meter högre vatten än vanligt så det skulle bli spännande.

Söndag morgon kom och vi for igenom Kopparberg och vidare till Hällefors där jag återigen kör fel trots att jag varit vid sjön säkert 10 gånger. Men det är inget att göra åt nu men det blir ju lite stressigare förberedelser. Så det var bara att traska ut på isen och sjön gick knappt att känna igen. Det var som att komma till Storhamra utan sina öar och skär nära land. Men vi begav oss ut till vårat vanliga ställe att starta på för att sedan sprida ut oss över sjön åt olika håll.

Tanken var att fiska först på djupkanten utanför ön för att se om det fanns några fina fiskar hemma. Men man fick chansa på vart "min" ö var då den var helt under isen. Men var den var trodde jag mig ha bra koll på då jag varit där i stort sett varenda gång men jag missade den med 20 meter ungefär. Bo plockade första fisken innan han satt sig tillrätta och även jag hade napp i första men fick inte upp någon förrän i andra. Första var en 25 grammare och det var ju positivt då snittet ofta är mindre än så och det skulle det tyvärr bli igen. För redan andra fisken var nog under 10 gram.

Men under tiden man letade efter vart grundtoppen, eller min ö  som det brukar vara fanns så fick man en eller 2 fiskar ganska omgående i hålen men sedan var det tvärstopp. Efter ett tag började jag hitta upp på toppen och det grundaste jag hittade var ca 40 cm. Och i närheten av toppen fick jag lite fler fiskar i hålen och efter jag gått över till andra sidan av grundet så fick jag ett hål där jag kunde plocka en längre stund och fick mellan 50 och 60 fiskar där. Och här gick det även med tafsen till slut. Den hade ju inte fungerat tidigare under dagen. För så fort jag missade fisk och plockade fram tafsen så fick jag 1 och sedan var det tomt.

Men i detta hålet gick det fint och man fick sitta länge och nöta i det. För om det dog ut så gick det att få igång dem igen med lite trixande men till slut så blev även det för svårt. Fiskade runt i området men i slutet fick jag fiska mig bort från grundet för att få några till i snålblåsten som gjorde sig bemärkt och kylde ned oss så gott den kunde. Men jag slutade på 129 fiskar och 1545 gram vilket räckte till en delad 3:e plats. Det var bara Per Nilsson från Nora som frångick gästfriheten av Norafiskarna och ville visa varför han fått smeknamnet "Chefen" och gick in med dagens högsta vikt på 2,1 kilo. Peter Pistol har ju skälet att vara från Degerfors så han knep andraplatsen med 1,7 kilo.

Ronja och Alvin Ahlgren vann sina klasser och det var strongt gjort av dem att klara av kylan idag som vid start var nedåt 15 minusgrader och sedan med snålblåsten blev det riktigt kallt. Övriga Skaraborgare som kom på prisplats var J-H Branell, Charles Fasth, Bernt Olsson och Holmgren. Och det var kul att se att det var en kille som fick pris på i stort sett 1 fisk då han hade en på 1050 och vägde in 1,1 kilo. Som tur var hade hans borr gått sönder innan tävling och han hämtade reserven i bilen med grövre diameter.

Nu får vi se vad nästa helg har i sitt sköte för oss. Det ser ju inte ljust ut för oss härnere då Sofie inte hållt Mats i tillräckligt strama tyglar så han manipulerat ismaskinen så inte ens de värsta blodhundarna kan hitta några isar till Västsvenska pimpelserien. Än värre så är det aldeles för varmt i Skaraborg så det kan nog inte bli något DM i helgen heller. Men å andra sidan så är det ju Nora-rycket nu på söndag  och det är säkert någon som har tävling på lördag med så pimpel skall det nog bli.