Daglösen i Filipstad 28/1.18

Ännu en "vintrig" helg har avklarats. Och det där med vintrig kan ju diskutteras sedan vi gick med i EU. Att vintrarna skall vara likadana precis som en gurka skall vara lika böjd är ju löjligt. Man blir smått förbannad och undrar hur långt upp i Sverige det skall gå innan helvetet bryter ut. Här i söderläge av Sverige så är det i det närmaste katastrof och isarna syns bara på vykort från norr eller på Facebook från alla som sätter sig i tim-tal för att få göra det som är roligast.
 
Men lördagen gick i vilans tecken då jag tyckte det var för långt att åka 3,5 timme själv i bilen så då fick man bli supporter i stället och kolla på fotboll. Att man sedan lämnade Möller helt o-störd så han fick gå och dominera på Kyrkviken i Värmland gör ju att man vill ge igen lite för det senaste byx-gnugget då man väl hade fått in lite gott i byxorna och Andreas kommer och roffar åt sig alltihop. Skäms på dig Nyllet!!!
 
Men på Söndagen var vi 3 tappra fiskare från Lisch som gav oss upp emot Filipstad där vi skulle ut på en sjö vi inte ens hittade på kartan. Men innan vi kommit fram kom ett samtal om att nattens snlande satte käppar i hjulet för att fiska där så det fick bli Daglösen i stället.Men å andra sidan så var ju även detta en ny sjö för oss så det skulle bli spännande. Tipsen gick om vart man skulle gå och just i Filipstad så är det en gränsregion för vad som kan kallas för vinter. Men även här tar EU så mycket de kan och man kan se att Lindgren blir lite purken på dem att de skall sabba vintern även hos dem!
 
Men man lyssnade på tipsen och starten lät ju lockande men även ut emot strömfåran kunde det ju bli lite bumling om det inte har kylt ned för mycket. Men då det var en hel armé som gick ut i startviken för att fiska bland bryggor och liknande slog jag följe med de sportiga som gick längs med strandpromenaden söderut för att hitta en plats att gå ut på. Men det tog ett bra tag att hitta detta då det blev en synvilla att det var landlöst intill kanten. Isen var bra men det var klaris intill land så man var lite försiktig ut innan Rock´n Roul Steiner överbevisade oss med att borra och se att det var ingen fara alls.
 
Men bara så att alla vet som skall ut i området är att vara försiktig för isen varierar ordentligt speciellt om det finns någon form av ström i vattnet och då det smälter så mycket som det gör just nu så blir det automatiskt strömmar under isen då vattnet måste ta vägen någonstans. Bäckar väcks till liv och det porlar lite varstans och försämrar isen så fort den kan. Men turligen så brukar det vara lite grundare där isen blir som sämst så även om olyckan skulle vara framme så skulle man inte bli genomblöt.
 
Vi gick bortåt längs med den västra sidan och fick testa isen lite varstans på vägen ut men det var bara dubbel-is som pratade med oss men det låter ju ganska otäckt då det fortfarande ligger en hinna av snö över isen så att man inte kan se hur isen ser ut. Spanade in lite alternativa ställen att fiska på tillbakavägen men man får ju hoppas att man hittar det man söker i stället och då får ensamrätt på dem eftersom det började tunna ut med folk som gick längre. Albin och Roul stannade i en giftig vik och själv såg jag en het vik på andra sidan men då jag skulle vika av däråt kom en annan och gick dit så jag kollade på klockan. 4 minuter kvar av utgångstiden.
 
Daniel hade tagit de lite längre stegen men högre permitet och kommit runt udden och jag beslutade mig för att testa utanför ett båthus som emellanåt kan vara riktigt bra. Hann precis få ihop grejerna innan det skriks att nu är tävlingen igång så jag borrade hålet och repade av lite lina till de 5 meter som behövdes  och då jag lodade in djupet nöp den första.  Kanoooon Nu finns det fisk och jag är helt själv. Men med ett kanskenapp i nästa hål och 30 bomhål senare var man återigen sågad vid fotknölarna. Men jag fiskade mig över mot den giftiga viken där de andra hade lämnat.
 
Fiskade mig in ibland de gamla hålen och fortsatte närmare land och fick 3 snabba i ett hål men ingenting omkring. Testade ett gammelhål och fick en där med Men det var ingen ordning på det så det var bara att fiska sig vidare över viken. Fortsatte bort längre norrut än de andra varit tidigare och fick ett hål med 7 i och även nästa hål var det 2 i och ett hål med en solitär i sedan var det tomt igen. Begriper inte varför det är så tomt emellan hålen med fisk i. Går man bara fel och går till fisktomma områden eller är man kass?
 
Börjar se landlöst ut på Daglösen.
 
Tittade då efter halva fisketiden då jag fått ihop 14 fiskar att Roul satt bara 20 meter norr om där jag började och lekte väderkvarn. Surt att man valde att gå söderut men så är det. Så jag traskade över viken igen för att prata lite med Albin och han hade lite bättre fiske än mig så jag fortsatte att fiska mig Norrut och testade med 100 eller 200 meter långa luckor. Men inte förrän jag kom till ett nedfallet träd fick jag några fiskar. Så det var bara att fortsätta på och till slut var jag i startviken.
 
Där satt det en hel del fiskare och de flesta fick fisk så man insåg att man varit i fel del av sjön. Men jag sökte av de  områden som det fanns is som var o-borrad och fick lite fisk  men inte förrän de 2 sista hålen nappade det bra och de gav mig mer fisk än jag fått på hela dagen innan. Så jag fick ihop 56 fiskar varav de sista 31 kom upp i de 2 sista hålen. Så det var ju en hel del fisk i området. Kristian Bergström som verkar dominera hela Värmland just nu var värst med 4,4 kilo på tafs i startviken och Challe var 2:a med strax över 4 kilo. Alla pristagare hade suttit i startviken och ju längre man gått från starten desto sämre resultat så Daniel Malmquist  gick väl längst och vägde in 4 hekto.
 
Men det är bara att bryta ihop och komma igen för snart fiskar man avslappnat igen och gör allting rätt igen. Och det är bara en helg kvar innan SM avgörs. Så ta tillvara på den tiden och förbered era grejer så att de är tiptop. Kolla även igenom resultatlistor och lägg eran tipsrad i pimpeltips-SM så ni kan slappna av och koncentrera er på själva SM-fisket.
 
Och Möller, även om vi träffas innan SM får du gå in i zonen o-stört för jag är inte intresserad av något gnugg innan dess men efter är det paybacktime och då får du hålla i hatten.
Sköt om er så ses vi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0