Roul Steiner vann nyårssmällen.

Var en sväng uppe på Ull-Vettern i Värmland för den traditionella nyårssmällen.
Ganska blåsigt när vi kom fram och en del vatten på isen.
Valde därför att gå ut till ön för att sätta oss i lä så att inte Ronja skulle behöva frysa.
Starten gick och det tog inte lång stund innan Ronja halade upp sin första fisk i första hålet. Även jag och grannen fick också fisk i våra första hål. Detta bådar gott tänkte jag och borrade ett nytt. Bomhål! Borrade mitt tredje närmare vassen och fick genast en till. Ner igen och vid första lockrycket nöp det till. En bamsing nöp i och började dansa. Hade den uppe i hålet 2 gånger och såg att den säkerligen var över kilot. Ringrostig på större fisk tog jag i lite för hårt så fisken gick lös. Grannen fick sedan en 3 hektos och undrade om det var den, men nej. Förstod ganska snart att det var trögt fiske över lag så då kunde vi lika gärna stanna i området då det fanns fin fisk där om än att det nappade sällan. Fick nån enstaka fisk här och var och gick ut på dansgolvet. En yta stor som 2 fotbollsplaner med max ett halvt varv på rullen i djupskillnad. Massvis med folk som vandrade förbi utan direkt mycket fisk. Challe, Börjesson, Dyberg, Rotsén med flera gick med endast nån enstaka pinne i skryllan. Då nöp det i en halvkilos följt av en mindre. Försökte lära Ronja hur man skulle få dem att nappa. Visade en gång och Ronja bad mig göra det en gång till. Halv-vägs i ritualen nöp det i en 3 hektos. Bra lektion!
Utöver de 10 fiskar jag skrapade ihop hade jag inte många napp om man räknar bort bamsen.
Såg vid invägningen att det var skralt resultat i många påsar så det skulle nog räcka ganska långt ändå.
Snittet på fisken var ju som om man hade varit på Ottsjön i Jämtland 220 gram i snitt!
Detta räckte till en andraplats för Roul Steiner från Wasa hade 3,4 Kg Bra jobbat Roul!
Så även om jag fått upp lunsen så hade det nog inte räckt till seger men nära.
Veteranerna var det inget att göra åt då de tyngsta vikterna för dagen kom från Sven Olausson 3,9 Kg och Kent Svensson 3,4 Kg och visade att gammal är äldst. Bra jobbat bägge två!
Sista timmen började det regna igen så nu finns det ingen snö kvar på isarna.
Bara det nu inte fortsätter för då är det fara och färde med våra isar.
Lidan forsar på rätt så bra nu och isen har gått i de nedre regionerna. Mitt i stan så forsar det över isen och ser mycket skumt ut. I morgon skall Skara ut och kolla Flämsjöns is så vi får hålla tummarna.
Knallen hade en kula idag på Jogen och även där visade sig gammal vara äldst. Inge Svensson vann med 6,1 Kg före Dan Johansson på drygt 3 Kg.
Vad det gäller knallens serietävling så brukar de ju kunna trolla fram någon hållbar is men det kan bli svårt även för dem. Kanske åt Göteborgshållet men vem vet? Under har hänt förut.
Ta det i varje fall försiktigt på isarna nu då de kan vara förrädiska med detta vädret.
Hoppas jag får träffa er alla fiskebröder och systrar nästa år med.
Ha alla ett riktigt gott nytt år.

Dan Johansson segrade på Rammsjön

Dagens fiskeresa blev OK med vissa strapatser.
Resan dit fick vi ta det väldigt vackert då det på de stora vägarna var moddigt och på de mindre vägarna blixthalka de lux.
Alla "rena" asfaltsfläckar var belagda med en ishinna som det duggregnade på vilket gjorde det mycket halt. Tog därför längre tid än beräknat att åka dit. Men bättre sent än aldrig.
Tänkte testa omvänd ordning dagen till ära och stannade i starten där jag brukar avsluta.
Första hålet fick jag 4 direkt med flera napp. Gick då över i andra hålet med en 25 mm hedenskog för att anpassa mig efter fiskens storlek. Tog några sekunder innan det hände nåt men sedan blev det en liten följt av ett jätte-napp.
Gungade bra där nere och jag fick upp den en meter då den blev förbannad och rusade. Hann inte riktigt med så den rätade kroken och gick loss. Om det var abborre eller gädda vet jag inte men kvar finns den. Fortsatte längs med vänsterkanten på djup mellan 1-5 meter men blev inte klok på vad som gav bäst. Gick över till tafspirk då jag missade alldeles för mycket på 3-kroken. Klädde på maggot och plockade lite fisk här och var. När man fiskade djupt var det säkrare men fåtal fiskar i hålen. Fiskade man grundare så var det fler i hålen men flera bomhål. Avslutade i utloppsviken med fisk i vartannat hål sista hålet 5 raka lite större än tidigare men fortfarande små.
Räknade inte fisken men över 150 st som vägde 1441g. Snittet under 10 gram.
Där jag började avslutade Thörneling med några lite större så man kanske skulle stannat?
Grodan fläskade upp en abborre över kilot. (det du Blom) och tråcklade sig in på prislistan.
Segrade gjorde Dan Johansson på 3,9 Kg. Bra jobbat Dan!
Challe knepade ihop 2,2 Kg och kom på 6-7 plats Evert fick i säsongsdebuten 1,5 Kg. Vajert Henrik!
Micke fick fisk idag så nu är vägen uppåt påbörjad, eller hur?
Morgondagen blir det nog vapenvård och intrimmning av utrustning inför stundande tävlingar.
På nyårsafton blir det Ull-Vättern vid Storfors och på Söndag första DM på Flämsjön.
Isläget på Flämsjön ser just nu bra ut men Skara SFK går ut på nyårsafton för att kontrollera isen. Kallgraderna skall ju komma på onsdag igen så vi får hoppas på snällt väder fram till dess.
Isläget och fisket på Viken var enligt Thörneling: bra is men taffligt nappe.
Men det är ju 2 veckor till DM 2 på Viken så mycket kan hända.
Nästa Lördag startar Knallens serie som kan rekommenderas för alla.
Många roliga sjöar och en bra tävlingsform. De 25 starkaste från föregående år fiskar i A-klassen medans alla andra fiskar i B-klassen. De 5 sämsta i A-klassen faller ur och deras platser fylls med de 5 bästa i B-klassen.
Vill man sedan bara vara med på ett fåtal tävlingar så går det bra. Varje tävling är ju var för sig.
Inget krångel med olika klasser då alla fiskar i samma klass. Juniorer har dock egen klass.
I sammandraget räknas juniorer in i den öppna klassen om det skulle räcka till poäng för avancemang till A-serien. Enkelt och bra!
Hoppas alla tar det försiktigt på isarna så att vi ses framöver.

Ramssjön i morgon

Knallen har varit ute och sökt med både ljus och lykta för att hitta säkra isar.
Första budet Sämsjön gick bort då det var öppna områden i sjön. I stället blir det Ramssjön i Dannike.
En sjö som brukar leverera små abborrar men i större mängder. Kommer man rätt så kan man plocka på rätt så bra ändå. Problemet är bara att snittet ofta är under 10 gram. Kommer man å andra sidan helt rätt och det är rätt dag så kan man få halvkilosbitar i änden på reven. Frågan är ju om detta mildväder vi haft har haft någon inverkan på fisken. Det bror ju naturligtvis på om det är borrat tidigare i sjön. Det kalla vattnet som legat på isen rinner då ned där borrhålen finns och kyler ned vattnet så att fisken blir segare. Hade varit fint att ha med en burk blodisar i morgon men det får duga med pinkies och gummilarver. Förhoppningsvis skall det inte behövas men man vet ju aldrig. Får se nu om några Göteborgare vaknat ur sin dvala och kommer till sjön för det var ju inte så många med på Kåsjön under annandagen. Tror faktiskt det bara var Charlie Malmgren som var med från Götet.
Andra rapporter är att på Vingsjön i Axvall nappar det på som vanligt. Får se om det kommer några andra rapporter från det hållet snart. Är ju intressant att höra om isläget inför stundande DM.
Benny skall ut och ladda inför Sm-pimplet och åker nog till bysjön för att få samma förutsättningar!!!!!
På sjön Viken har tydligen Thörneling varit ute men hur det gått vet jag inte ännu. Claes du kan väl skriva lite hur det var med både is och nappe?
Blom kommer få den blankaste navel som någonsin skådats då han pillar navel-ludd för fulla muggar.
Du får väl tänka på oss när vi hissar borre under morgondagen.
En full bil blir det från Lidköping i morgon och en ifrån Skara. Vem vet det kanske kommer några Smålänningar med? Pelle Ernst och Emil med flera brukar ju komma de med. Kul ju mer vi är. Det finns nog fisk till alla.

Kåsjön idag.

Var nere på Kåsjön mellan Partille och Landvetter idag.
Tveksamt väder med regn hela vägen ned och sedan fortsatte det.
Vi var endast 17 glada själar på dagens drabbning och jag har viss förståelse för de som stannade hemma.
Sjön var ny för mig men efter ett par tips om vart man kunde råka på större borrar bestämde jag mig för att fiska i startviken. Nästan alla, förutom jag och Hjelm stack iväg för att komma till de södra delarna av sjön. Jag och Micke gick rätt över för att nörja utanför en bregssluttning som såg lovandes ut. På isen var det 5 cm med vatten så det blev virvlar ned i hålen. Förflyttade mig inåt och utåt för att prova av alla djup. Var på 1 m ned till 15 och hela vägen in i den mindre viken. Provade även här att fiska vid nedfallna träd men allt förgäves. Inte ett napp på hela vägen.
Tänkte då gå över till hopptornet där det fångades luns emellanåt. Men på vägen fick jag se några gamla borrhål som infödingarna gjort och var tvungen att testa där. Fisk direkt i första nedsläppet. Tänkte då att det var ett säkert ställe och höll mig kvar med någon fisk här och var. Micke som gått andra vägen hade inte heller haft ett enda napp förutom en mört och rapporterade även att det var rörelse på folket som stuckit iväg. Höll mig kvar allt för länge och stack sedan till hopptornet. Naturligtvis ingen hemma där heller så jag stack in i den vänstra viken istället. Första hålet där gav fisk men sen gick slutsignalen. Alldeles för långa tomtider. Över en timma innan första fisken och sedan 1,5 timmar till utan napp känns ju sådär. Isen var bra men vi får hoppas att det verkligen blir denna kyla som kommer och kan frysa till toppskiktet annars går det nog åt fanders med isarna ganska snabbt.
Segrade idag  gjorde Challe Fasth igen med 2,9 Kg. Branell som dagen till ära hade käkat ägg blev 2:a med knappt 2,3 Kg 3:a Bosse Hermanson följd av Andersén på 4:e Våran egen Leif Börjesson blev 5:a
Själv blev jag oplacerad men 525 g medans Micke hade oflytet att få sin första fisk efter slutsignalen.
Hoppas nu bara att det blir någon tävling där även jag kan få dra lite fisk snart. Knallen kanske kör på Lör-Sön och på Måndag blir det Nyårssmällen på Ullvettern söder om Storfors i Värmland.
Måste komma igång nu för på nästa Söndag är det vårat första DM på Flämsjön

God Jul

God jul på er alla därute i fiske-Sverige.
Ta det försiktigt i morgon om ni behöver ta er ut i trafiken.
Har själv fått skotta uppfarten 3 gånger redan ikväll.
Snön verkar inte avta ännu utan fortsätter med full fart.
Kan bli svårt ute i trafiken om det fortsätter.
Får se hur det går med vägar och parkeringsplatd vid Kåsjön på annandagen. Kan nog bli en hel del med pimplarne då det verkar vara ett riktigt sug efter det ädla fisket i år.
Ta det försiktigt på isarna. På en av Skarasjöarna var en fiskekamrat ute och trampade på en snövall. Och det var bara en snövall. Han for igenom mef ena benet och ena armen men kom snabbt upp.
Så ta det liugnt på isarna i mellandagarna och tänk på säkerheten i första hand. Isdubbar, livlina och kamrat.
Ses på Kåsjön på onsdag.

Rotsén vann på Baggtjärn

Ränderna går aldrig ur som abborren sa!
Anders Rotsén från Tärnan Tidaholm fick dagens högsta vikt på Baggtjärn i Storfors.
En snöig dag (strålande solsken enligt YR) där det snöade under hela tävlingen med tröga abborrar som följd.
Gick till mossen och startade tävlingen. Där brukar det kunna nappa på lite bättre. Valde tyvärr fel sida om mossen för på andra sidan satt chefen och visade vem som bestämde. Även Peter Pistol startade vid mossen men mycket närmare den än mig . Testade mellan 3-krok och tafs men märkte ingen större skillnad på fiskesätten förutom att man kunde få fler på tafsen medans det nappade snabbare och hårdare på 3-kroken. Missade en luns på tafs men det hade säkerligen inte räckt med att få upp denna. Jag skrapade bara ihop 525 gram medans Rotsén fick 1,7 Kg
Bra jobbat Anders!
Challe blev värst i bilen med 1,3 Kg och Börjesson 1,1 Kg. Brallen fick se sig slagen av mig men han var ju lite överladdad innan starten och inte hade han ätit ägg heller!
För Knallens del på Grytteredsjön var det aningen bättre som beräknat.
Dan Johansson vann på 10 Kg före Tettinen och Andersén.
I morgon kör Nora en kula på Norasjön och på onsdag blir det mer att välja på:
Nora har tävling på Norrsjön Och Värmlänningarna har en tävling jag missade namnet på.(Hagforstrakten)
Kommer nog att bli att åka till Kåsjön mellan Partille och Landvetter för egen del.
Vet ej om jag varit på denna sjö tidigare men enligt rykten skall det inte vara värstingfiske.

Baggtjärn i morgon

Åker iväg till Storfors i Värmland i morgon för att fiska på Baggtjärn.
En sjö som varierar men oftast är ganska trög. Fisket kommer att ske på ca 2 meters djup med varierande storlek på fisken. Troligtvis kommer snittet vara ganska lågt med vissa undantag. Har hört rykten om när sjön är som bäst. Då trycker storabborren in och fyller hela Baggtjärn med fina borrar. Detta har inte skett så länge som jag har varit där men undrens tid är ju inte förbi.
Vägbeskrivning: Kör inlandsvägen till Storfors. I Storfors tar Ni höger vid bensintappen. Håll sedan vänster uppe på krönet så är Ni framme.
Knallen håller tävling i morgon på Grytteredsjön mellan Ulricehamn och Tranemo. Kommer inte ihåg hur fisket är där men jag tror att jag har fiskat där förut.
Vecka 9 kommer nog jag, Matilda och Ronja ge oss av Norrut för att söka efter Storabborren. Har ni några goda tips så får ni gärna komma med dem. Gärna med övernattningsmöjlighet.
Vi är inte intresserade av att dräpa lunsarna utan vill helst att de skall återfå friheten och bli ännu större.

Tolken i Söndags

Internet dog i Lördags men är reparerat nu. Därav inga rapporter.
På Tolken samlades vi ett 50-tal fiskare som var ordentligt sugna på att veva med armarna.
Själv valde jag att gå lite längre än jag brukar och gå förbi de ställen som jag fiskat på tidigare.
Minndes när Åstrand vann på 18 Kg med en Kinnepirk 55 och ville ta mig till detta området. Såg att jag skulle bli ganska ensam då det endast var fotsteg från en person åt detta hållet. Bra eller dåligt?
Där jag trodde att han suttit var exakt utgångstiden för mig då jag i vanlig ordning kommit iväg sent.
Dimman låg tät så man såg endast konturerna av land. Hörde dock den andre borra så då kunde han ju inte vara alltför långt bort. Fisket var alldeles lysande- fisken lös med sin frånvaro vilket inte egentligen finns på Tolken. Testade djup mellan 0,5 till 18 meter utan ett enda pet på grejerna. Gick in i sundet till vänster dit de andra spåren ledde och testade intill nedfallna träd och över grundåsar-ingenting. Såg då flera skuggor längre bort och sökte mig däråt. Passade på att höra hur det gick för barna. Matilda hade samm resultat medan Albin satt i en klunga och hade bra fiske med 50 gram och större att fiska på. Sa till honom att jag ändå inte kommer då jag säkert har 40 minuter till honom. Vid klungan där alla fick fisk såg jag att fisken var mindre än Albins men ändå det var ju fisk. Att gå långt över en timme utan napp på Tolken finns inte på någon karta jag har sett. Fick ett par fiskar i klungan men fortsatte då jag bestämt mig för att prova av sjön denna dagen. Dimman lättade och jag såg till min förvåning att det inte var en vik utan en ö som jag gått runt och var halv-vägs tillbaks mot Albins klunga. Lyfte upp grejerna och gick dit. Fisk direkt och i varenda hål var ju en stor skillnad och jag avslutade fisket här. Det bästa fisket hade ju varit första timmen så det var ju redan kört. Fiskade upp mig så att jag vägde in 4,2 Kg ändå. Albin hade fått ihop över 7Kg Matilda hade en intern kamt mot Maria Ahlgren. De var ju de enda Damerna i tävlingen.
Matilda segrade denna kampen.
Dagens segrare var en Göteborgare med 13,9 Kg i konten. Mest fina abborrar för flera fiskare.
Kvällsmat med nystekt abborre är ju inte fel.
Nu på Lördag är det Baggtjärn i Storfors som hägrar och där blir det ju inte samma vikter men mitt mål är att komma över 2 Kg. Gäller mest att komma rätt från början.

Helgens pimpelfiske

Ja i morgon Lördag blir det ingen pimpeltur.
Isarna på småsjöarna håller inte måttet trots en veckas kyla. Vädret imorgon hjälper ju inte det heller. 10 sekundmeter och 1-2 Dm snö är ju inga mysförhållanden.
Bättre blir det på Söndag då det blir tävling på Tolken vid Äspered.
En sjö som kan bjuda på ett av de bättre fiskena i våran del av Sverige. Man får räkna med djupfiske med blandad storlek på abborrarna. Minns när jag för 2 år sedan gjorde mitt andra hål efter 20-25 minuter. Satt bredvid Bernth ock fläskade. Flyttade mig åt ena hållet men tyckte att det blev sämre desto längre jag gick och vände tillbaks.
Bakom ryggen på mig gick Bernth 10 meter längre än det jag hade gått och fick ett par kanonhål och gick om mig.
Hade även en gädda på ca 8 Kg som skakade loss pirken precis under isen.
Att rekommendera till Tolken är lite tjockare linor upp till 0,25 mm och tunga pirkar. Krokstorleken 12 är ganska gångbar om det inte är enkelkrok som gäller. Att beta krokarna kan inland ge ett bättre resultat.
Vi får se på Söndag vilket som gäller men Kinne 55 blev väl 1, 2, 3, 4 och 5:a ett annat år.
17 gram pirk är inte helt fel där.
Får ta morgondagen till att laga mat då vi skall ha julbord i morgon kväll. Är inte speciellt taggad till detta då man redan på förhand vet att det inte kommer att vara i närheten av gårdagens bord. Leif Mannerström är en jävel på fisk och såser PUNKT . Ett av de bästa julbord nej förresten ett outstanding julbord med tanke på att han fick mig till att till och med gilla sill mer än som bete.
Kände mig i gårkväll såsom Lilja beskriver sin dagliga kropp var dag. Har medlidande. Lilja- gå inte på Mannerströms julbord, gå på mitt!

Torsdagsladdning.

Tack för alla uppmuntrande kommentarer angående det återkommande stöldgodset.
Kul att så många bryr sig. Själv är jag bara nöjd att fått tillbaks en del av grejerna men skulle inte gråta blod heller om allt kom till rätta.
Till Stormen: Ni i Dalarna skall alltid vara värst. Ni har ju 20 grader kallare än oss så snart är det väl bottenfruset.
Kan kontra med att Vänern ligger så långt ögat når utanför husknuten och det ser ljust ut just nu för det "riktiga" fisket.
Till Matilda:Klart jag skall kolla din blogg direkt efter detta. De övriga kan kolla med på länken till vänster.
Till resten: Tack för positiva vibbar och ta det försiktigt på isen.
Laddar själv för att gå på jul-bord med Dafgårds som har toppat laguppställningen med ingen mindre än Leif Mannerström. Kanske man kan få något tips för att förbättra sina egna maträtter också.
Mat skall vara gott och inte bara vara något onödigt ont.

Stöldgods

För 2 år sedan var jag nere i Göteborg för att fiska på Delsjön.
Efter turen fick jag till min fasa se att jag hade haft inbrott i bilen där tjuven/tjuvarna hade häktat upp framdörren och stulit delar ifrån mig. 1 Navigator, en låda halkgaloscher samt massvis med pirk och länkar.
Stölden polisanmäldes men de brydde sig inte alls om fallet. Det var ju bara fiskegrejer.
Skickade blänkare till handlare och fiskebröder i Norden om att vara vaksamma om de skulle dyka upp i någon form men det har varit helt tyst om detta fram tills idag.
Ett konstigt paket adresserat till mig men utan avsändare stod på bordet. Blev fundersam om vad det kunde vara och öppnade raskt som ett barn om 12 dagar. Jaha är det någon som skickar pirk till mig, och länkar med för den delen. Tog en stund innan man fattade att det var pirkar och länkar som skickats tillbaks till mig.
Vem avsändaren är har jag ingen aning om, men det var välemballerat och hade förvarats torrt och fint så nu skall det väl finnas pirk så att det räcker för vintern som tur är. Paketet var stämplat av Posten i Nässjö och det var frankerat riktigt med fullt porto. Personen verkar ha en Opel då papprena runt var ifrån ett oljefilter från just Opel.
Burken det låg i var från Jean Paul Gaultier "Le Male" och det är nog ingen vara för mig det.
Undras om det kommer att skickas tillbaks ett större paket med resterande delar?
Om det nu är så att tjuven/arna läser detta kan jag komma och hämta dem så slipper Ni portot.
Tack för att Ni har skickat tillbaks de grejer som kom i paketet.

Klass 2 varning ?

Undrar bara vad de menar med klass 2 varning.
Utlovade problem med fara att gå ut över huvud taget?
När man läser om varningen så skulle det vara starka vindar med mycket nederbörd och i stort sett omöjligt att ta sig fram i trafiken.
Så var ju inte fallet alls. Inställda fisketurer p.g.a att vi inte ens skulle kunna ta oss fram utbyttes på 2 propagandadagar. Vindstilla och strålande solsken och alldeles, alldeles underbart.
Nä väderprofeterna får nog snart byta jobb för så mycket mer fel kan man ju inte göra.
Prognoserna som varit har mycket sällan stämt och folk planerar sina aktiviteter efter detta.
Kanske de skulle bli professionella Lotto-spelare istället. Det är ju större chans att de vinner storkovan än att de skulle lyckas spå rätt väder.
Hoppas det finns någon ute i cyber-rymden som har en tillförlitlig källa när det gäller rymden.
YR har varit favoriten tidigare men jag har börjat ge upp även där.

Premiärtävling idag

Idag var det äntligen dags för premiärtävling IRL.
Åkte iväg med Albin och Ronja för att hämya upp Börjesson och Mäster Groda.
Väl framme på plats var det roligt att se att det var många deltagare på denna första tävling där det endast brujar vara med ett 15-tal fisketokar för att nu säkerligen vara bortåt det 3-dubbla.
Utgång var för mig i andra änden mot vanligt och det passade mig bra då jag tänkt att fiska på denna sidan denna gång och att det då inte var för långt för Ronja att gå. Gick en liten tur över mot en vass-sida och kollade vilket avstånd från land de övriga skulle starta på. Det brukar ju vara en riktlinje som är bra att utgå ifrån. Hade även Andersén i blickfånget så att man kan se om det är något annat som gäller för dagen. Starten går och pirken släpps ned. Fisk i första hålet men den var ensam. Dock bra att få fisk direkt. Fisk i andra hålet med för att följas upp med ett par bomhål. Testade att fiska både inåt och utåt utan resultat utan de gick endast på kanten. testade lite längs med land men det var endast på en mindre fläck som jag fick fisk. Såg även Börjesson och Björn 150 meter bort som fick lite fisk men annars var det mycket förflyttningar överallt. Fick som mest 10 fiskar i ett och samma hål. Men när Tettinen kom till oss skulle han försöka knäcka oss fullständigt och plockade den ena fisken efter den andra. Flyttade mig då därifrån mot Björn och Börjesson och där nappade det även för mig. I sista hålet fick jag 7 fiskar innan slutsignalen ljöd. Räknade ihop min gedigna fångst på 50 fiskar som vägde 758 gram. Snittet långt under det vanliga men ändå. Det räckte till en tredjeplats. Segrade gjorde Börjesson på 1220 med Björn Hack i häl med 1,1 Kg Tettinens spurt räckte nästa men han blev slagen av mig med 18 gram. Efter dessa var det ett stort hopp till resterande på 300 gram och nedåt.
Ronja vann Yngre damjunior med 3 fiskar vägandes 54 gram
Underbart med premiären avklarad. Förbannelsen från i fjol bortraderad. Prisplats direkt!
Trevligt med folk. Till och med Nils på Åsen kom dit efter sina fina placeringar i Dalarna förra helgen.
I morgon blir det ingen tävling då väder-rapporterna gäller för en klass-2 varning,
Blir att träffa vänner och spela kort ikväll

Strängseredssjön i morgon

Ja då är det äntligen premiär för pimpeltävlingar i södra Sverige också.
I morgon blir det premiär på Strängseredssjön öster om Ulricehamn.
Det var väl ingen storskräll att det blev denna sjön men en sak är säker. Detta är efterlängtat.
Ända sedan Storhamra på annandag påsk så har vi längtat efter detta fiske.
Sjön är en grund sjö. Man fiskar grundare än 4 meter för djupare har jag inte träffat på.
Isen skall vara minst 6 cm kärnis enligt sista rapporten från Inge "vidare" Svensson
Abborrar mellan 20-50 gram är den vanligaste storleken i sjön och kommer man rätt kan det bli skapliga serier.
Man får nog låta bli att skotta mer snö idag så att man kan hålla spöet still så fisken hinner nappa.
Troligt fiske i morgon är 3-kroksfiske med krok i storlek 14 eller 16. Tror inte det finns någon mening med tafsfiske då de borde nappa skapligt.
Kan vara så att snön har mörkat för fisken så att de skyggar men som den inbitne optimisten jag är så räknar jag med full fart direkt. Jag måste ju följa upp min prestation på Stortandsjön med ytterligare en seger!
Kolla på knallens blogg för vidare info eller hör på deras telefonsvarare.
Kör försiktigt.

Snörapport

Ja tyvärr får jag kontra gårdagens positiva rapport med denna.
YR hade lovat 10 mm nederbörd och det blir ju 10 cm i snö.
Vanligtvis brukar deras rapport vara per dygn och inte per timme.
Har nu äntligen skottat så att bägge bilarna kommit in på parkeringen. Det tog 4 timmar.
Så snart man skottat "färdigt" var det dags att börja om igen.
Det blir ju ändå fasligt grannt ute men inte optimalt för isarna.
Detta är hur det ser ut på terassen ikväll klockan 8. Undrar hur det ser ut imorgon.
Det tog mig 50 minuter att åka från Källby till Ronjas skola. Normalt tar det 18 minuter.
Se till att hålla er inne och limma krok eller polera pirk istället.
ÅK INTE UT I TRAFIKEN!
Förlåt Patric för att jag kallade dig fegis. Såg inte så farligt ut när man tittade på det inifrån.
Det får bli en kaffe i morgon!

Maria snabbast i Skaraborg

Maria var den raskaste av oss alla att komma ut på is och rycka.
Vid ett testfiske ihop med Daniel och Patric så ryckte hon upp den första abborren av givet bysjöformat.
Foto Daniel Ahlgren

Patric och Daniel ville inte vara sämre utan fick fisk även de.

Isen låg ganska stadigt på 5 cm med reservation. Glöm inte de viktigaste ingredienserna för vinterfiske.
Isdubbar, försiktighet, livlina och framförallt kamrat.
Snö på isen var endast ett par cm så det isolerar inte allt för mycket ändå. Skara har ju klarat sig ifrån "snökanonen" skapligt bra i förhållande mot Götene och Källby. Ser fram emot helgen då det blir premiär oavsett om det blir tävling eller ej.
Ta det försiktigt på isarna

Israpport

Får väl börja med att be om ursäkt.
Kunde bara inte låta bli att skriva om min dröm.
Får återgå till att vara seriös igen.
Fick rapport av broder Daniel Ahlgren om isläget på Vallesjöarna. Idag den 3:e December 2012 hade de flesta Vallesjöarna försett sig med is-lock. Vid en första mätning klockan 5 idag var det 5,5 cm. I morgon skall det ut och testas på isarna för att se om jämnheten finnes.
Lidan är även denn försedd med lock och går jag ut så hör jag flak som driver in från Vänern och krossas i grannens trädgård/strand. I Lidköping just nu så är det 7 minusgrader så isarna fortsätter att växa.
Talade även med Mats Pettersson som rapporterade ymnigt snöfall i Falkenberg med ca 15 cm under dagen.
Skulle vara mycket förvånad om vi inte kom ut på is i helgen.
Kolla i första hand Knallens telefonsvarare för en förstahandsinformation.
En vild gissning är Strängseredssjön nu i helgen.
Strängseredssjön är en grund sjö som lägger sig tidigt. Fisket har under senare år förbättrats avsevärt. Kan ha att göra med de tävlingar som hållts där i lagom dos. För ett 10-tal år sedan var segervikten oftast under 1 Kg för att numera ligga på en stadigt stigande kurva med 6-8 Kg som segerresultat. Blir det sjön på andra sidan vägen kan man räkna med ett mycket magrare fiske.
Om det inte blir något med Knallen i helgen blir det troligtvis någon av Vallesjöarna som ligger risigt till för ett eller annat pimpel-pass. De sjöar som är tilltänkta är ju i minsta laget för att ha tävling på men det brukar ju inte vara med så mycket folk i början så det kanske går ändå.
Ta det försiktigt på isarna.

Seger idag på Stor-Tandsjön

Efter en hård arbetsvecka var kroppen igång så att man vaknade lite väl tidigt.
Då jag valt att förbereda min utrustning minituöst inför årets pimpelturer så var ju allt packat och klart inni minsta detalj.
Skryllan som mina fina barn gav mig i present ( Benka-skrylla) med lite väl uppmuntrande ord om att denna skall snart fyllas till bredden med randiga krigare var helt i ordningställd så att den var så lättarbetad att hälften var nog.
Titanborret var framställt och ny lina påspolad på samtliga spön. Krokar var tillverkade i mass så att det nog skall räcka de närmsta 10 åren.
Eftersom jag var klarvaken bestämde jag mig för att -kör i vind. Jag drar till Tandsjön!
In med grejerna i bilen och iväg.
Väglaget var perfekt och jag kom fram ca en timme före utgång. Helt perfekt!
Träffade en hel del gamla kamrater från tidigare år och fick massvis med tips om hotspots på sjön.
Ställen där tidigare segrare fiskat med såväl tre-krok som tafspirk eller varför inte om när Gammel-Arvid satt och plockade storfisk på balans vid den andra udden.
Tipsen var många så det var ju svårt att välja. Vinnarplatsen kunde vara precis vart som helst på sjön och tekniken kunde även den vara vad som helst.
Bestämde mig för att testa runt lite på sjön men mest använda mig av vanlig pimpel och den senaste egengjorda kroken.
Starten gick och det blev ett par lämmel-tåg ut åt olika håll. Lite snett åt vänster leddes tåget av Stormen som satte iväg i ett närmare furiöst tempo som om han ville in på den Norska sidan före start. Ut åt höger ringlade den större skaran med Thomas Larsson springandes ett par hundra meter före de andra som mest bestod av Svegfiskare, Norrlänningar och Nora-fiskare.
Själv tog jag det lite varligt på utgången då jag sett ut ett par öar inte allt för långt bort som mycket väl skulle hinnas till innan startskottet ljöd.
Väl framme så satt det en hel skara av Ulriksforsare där och hade en trevlig stund innan start.
Språkade med dem ett par minuter innan det var dags.
Provade utanför en udde på högersidan där det var 3,5 meter djupt. Hann inte mer än att komma till botten innan första pinnen var ett faktum. Drog ett 20-tal innan jag bytte hål. De var i minsta laget då man hört att det oftast var 2-siffrigt som gällde på sjön. Fortsatte utåt och det resulterade i lite större snitt på fisken. Gick sedan ut på ett stort grundflak 500 meter ut från ön där Norsjöfiskarna med Steve och Harriet i spetsen. Fick lite ströfisk i varje hål men fortsatte. På nästa flak var det mer aktivitet. Björne, Sundberg, Dyberg och ett gäng till for som tettingar över isen som om de hade myror i brallan.
Gick intill en vass där PEO Nilsson satt och smög upp skapliga abborrar och försökte viffta så lite som möjligt med armarna så att han skulle få fläska på själv. Av respekt lät jag honom vara ifred så jag testade en stund i nästa vass. Fick ett par halvkilos men tyckte att tempot var för lågt. Testade sedan nedanför en bergs-sida där de var som tokiga. Djupet var ca 1,5 meter men jag fick upp dem så att de stod precis under hålet. Blev sittandes här i 2 timmar innan slutskottet gick. Lyfte upp skryllan på ryggen och kände att den var skapligt tung.
Väl på invägningen visade sig det att jag knepat ihop 15,7 kilo och gått segrande ur striden men god marginal till 2:an Storm på 14,2 kilo 3:a blev en kille med rosa mössa som suttit med tafspirk i ett och samma hål hela dagen.
Veteranklassen vanns av Sundberg som fått 4 st kilosfiskar i ett och samma hål och vägde in 12 kilo.
Först fram och gratta var Mikael Engvall som släpat sig ifrån Fagarsta på morgonen men fått stryk av Lotta med 2 hekto så att det var hans tur att diska igen. Trevligt att träffa allt det goa folket igen.
Hemresan gick även den fint. Det är ju gott att med segerns sötma ta sig hemåt efter väl förrättat värv.
Väl hemma stod steken färdig på bordet men Ronja var MYCKET sur för att jag inte väckte henne så att även hon fick åka på premiärfisket. Matilda och Albin sa att det är lugnt för vi åker ju till Tallsjön imorgon.

Strax efter detta vaknade jag och tittade ut. Glädjande var att allt var vitt så det är ju på rätt väg. Ut och skotta snö och sätta på vinterdäck på frugans bil (shoppingvagnen). Men nästa gång. Då är det nog allvar!