Roul Steiner vann nyårssmällen.

Var en sväng uppe på Ull-Vettern i Värmland för den traditionella nyårssmällen.
Ganska blåsigt när vi kom fram och en del vatten på isen.
Valde därför att gå ut till ön för att sätta oss i lä så att inte Ronja skulle behöva frysa.
Starten gick och det tog inte lång stund innan Ronja halade upp sin första fisk i första hålet. Även jag och grannen fick också fisk i våra första hål. Detta bådar gott tänkte jag och borrade ett nytt. Bomhål! Borrade mitt tredje närmare vassen och fick genast en till. Ner igen och vid första lockrycket nöp det till. En bamsing nöp i och började dansa. Hade den uppe i hålet 2 gånger och såg att den säkerligen var över kilot. Ringrostig på större fisk tog jag i lite för hårt så fisken gick lös. Grannen fick sedan en 3 hektos och undrade om det var den, men nej. Förstod ganska snart att det var trögt fiske över lag så då kunde vi lika gärna stanna i området då det fanns fin fisk där om än att det nappade sällan. Fick nån enstaka fisk här och var och gick ut på dansgolvet. En yta stor som 2 fotbollsplaner med max ett halvt varv på rullen i djupskillnad. Massvis med folk som vandrade förbi utan direkt mycket fisk. Challe, Börjesson, Dyberg, Rotsén med flera gick med endast nån enstaka pinne i skryllan. Då nöp det i en halvkilos följt av en mindre. Försökte lära Ronja hur man skulle få dem att nappa. Visade en gång och Ronja bad mig göra det en gång till. Halv-vägs i ritualen nöp det i en 3 hektos. Bra lektion!
Utöver de 10 fiskar jag skrapade ihop hade jag inte många napp om man räknar bort bamsen.
Såg vid invägningen att det var skralt resultat i många påsar så det skulle nog räcka ganska långt ändå.
Snittet på fisken var ju som om man hade varit på Ottsjön i Jämtland 220 gram i snitt!
Detta räckte till en andraplats för Roul Steiner från Wasa hade 3,4 Kg Bra jobbat Roul!
Så även om jag fått upp lunsen så hade det nog inte räckt till seger men nära.
Veteranerna var det inget att göra åt då de tyngsta vikterna för dagen kom från Sven Olausson 3,9 Kg och Kent Svensson 3,4 Kg och visade att gammal är äldst. Bra jobbat bägge två!
Sista timmen började det regna igen så nu finns det ingen snö kvar på isarna.
Bara det nu inte fortsätter för då är det fara och färde med våra isar.
Lidan forsar på rätt så bra nu och isen har gått i de nedre regionerna. Mitt i stan så forsar det över isen och ser mycket skumt ut. I morgon skall Skara ut och kolla Flämsjöns is så vi får hålla tummarna.
Knallen hade en kula idag på Jogen och även där visade sig gammal vara äldst. Inge Svensson vann med 6,1 Kg före Dan Johansson på drygt 3 Kg.
Vad det gäller knallens serietävling så brukar de ju kunna trolla fram någon hållbar is men det kan bli svårt även för dem. Kanske åt Göteborgshållet men vem vet? Under har hänt förut.
Ta det i varje fall försiktigt på isarna nu då de kan vara förrädiska med detta vädret.
Hoppas jag får träffa er alla fiskebröder och systrar nästa år med.
Ha alla ett riktigt gott nytt år.

Kommentarer
Postat av: Ahlgren

bra jobbat leijon!

2012-12-31 @ 19:58:04
Postat av: Lennart Larsson

Grattis till placeringen. Var ute 1 timma på St.Delsjön idag i skitväder. Trögt blev 8 borrar, alla i samma hål. Isen 14-15cm så nån dag till går det nog att komma ut

Svar: Hoppas kylmaskinen fungerar i veckan.Låt inte Mats röra vid den!
Tomas Leijon

2013-01-01 @ 00:31:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0