Andradagseffekten i Lidan på Landslagskvalet

Nu är årets Landslagskval avklarat.
Förväntningarna var höjda om ett bättre fiske dag 2 i Lidan. Svårt var det ju att bli sämre.
Och visst stämmde det. Det var mycket mer löja i Lidan idag!
Lottningen skedde och vi kantmetare tog samma platser som dag 1
Snabbt klar då det var lodat och klart och som jag bestämt mig innan helgen var att inga rullspön skulle tas med så gjorde jag som jag planerat. 5-7-9 som dag 1 då det endast var där jag mäskat första dagen.
Gick runt och spanade hur de rutinerade förberedde sig och fick se en hel del olika taktiker. Största skillnaden var nog att det var betydligt fler rullspön apterade denna dagen.
Starten gick och jag började med 9:an för att sedan testa även de andra 2. samma resultat överallt. Om det nappade så var det löja. Hörde idolen Kristian sitta och tralla på andra sidan vassen med den ena fisken efter den andra medans jag och Jens enbart fick löja. Fortsatte ett tag till Blom kom förbi och han verkar vara en fiskmagnet som heter duga. Både jag och Jens fick fisk i stort sett samtidigt. Själv fick jag en mört och en liten skimmer.
Blom lämnade oss och så även fisken. Efter 2 timmar lade jag ut 9:an med mask på botten, mäskade ovanpå detta och gick en sväng. Hossa hade då fått 2 grisar till brax och under min promenad fick jag se 2 drillningar med håvning. Bägge gäddor!
Ovanligt mycket gädda inne just nu med det beror väl på alla löjor för de är många nu. Kanske skulle passa en sån som Lilja att komma och våldföra sig på nu när inte höst-träffen i Örebro blir av.
På B-sektionen gick det lite bättre för Challe men nappen var inte som de brukar utan det var fjoll-napp som gällde för dagen. De flesta som fick fisk under min rund-tur fick dem på rullspö förutom Hossa som gladeligen halade upp dagens högsta vikt igen. Denna gången räckte det med 4 kilo för att bli värst. Snacka om andradagseffekt!
Kantstriden vanns (nog) av Jens med 445 gram. Tror nog att det blev fel vid invägningen med vågen på oz i stället för kilo!
Pelle Hagman som tagit över Stig Borlingers plats hade ingen möjlighet att lyfta över någon gädda till mig då han satt på andra kanten. Mikael Hjelm blev bäst på andra kanten med 410 gram så det var tätt mellan kantfiskarna.
VM-laget består nu av : Stefan Holst, Roger Bengtsson, Charles Fasth, Thomas Söderlund och Andreas Sandberg.
VM går i Kroatien -14
EM-laget består av: Crister Engvall, Tom Östlund, Marcus Enström, Mikael Tono och Tommy Lindblom.
EM går i Belgien -14
Spännande och se vad en vecka kan göra med Lidan. Är det likadant fiske då när vi har vårat sista DM?
Eller är löjan borta och vad händer då?
Tanken är ju att vi skall matcha Tärnan då så  Tärnan! På Söndag får ni se upp!

(annars ser ni inget)

Lysande fiske på Lanslagskval

Då var dag 1 avklarad i Lidan.
Kom till anmälan klockan 8:50 och var sist av alla deltagare. Så är det när man bor för nära.
Lottningen för oss kantmetare var avklarad innan och Jen Jungevik och jag skulle fiska uppströms medans Micke Hjelm och Stig Borlinger fiskade nedströms. Ja uppströms eller nedströms vet man ju inte då det stod stilla i Lidan för dagen. Lågt vattenstånd så att man har 5-6 meter ner till vattnet gör att fisket ändrar sig. Minns året då vi satt på cykelstigen för att över huvud taget få plats och ha torra fötter.
Såg även innan att det fanns löja men inte riktigt i de mängder som jag var rädd för innan.
Fiskade lätt idag med endast 5-7-9 meters spön upptacklade med inriktning på 7:an. Hade mina aningar om att det skulle vara 9:an som gav fisk men det fick framtiden utvisa.
Bollade ut 12 mäskbollar på ett brett område för att försöka få dit braxen och att få dem att stanna med lite plockgodis jämnt fördelat i bollarna. Starten gick och ganska snart hade jag ett litet dragande på 9:an och en liten braxen fick syna nätet. Följt av 2 kompisar för att sedan dö. Jens till höger fick löjor på rad men längre kunde jag inte se för den höga vassen. Testade av 5 och 7 meters utan ett pet så gick jag tillbaks till 9:an. Jens hade då börjat få lite mört i en allt för rask takt så jag skjöv upp napphaglen för att se om det hände något. Fick snart 2 mörtar jag med men sedan tog löjan över. Löjnappen gick i vågor och som vanligt spelade agnet ingen roll utan de tog på allt. Men eftersom löjor inte räknades i tävlingen fick man chansa på att agnet fanns kvar när det kom till botten för att se om det kommit dit någon "riktig" fisk.
Fick någon enstaka fisk emellanåt så det blev 760 gram! fördelat på 3 braxar, 1 björkna, 1 abborre och en snorluva vilket räckte för att pulvrisera Jens som fick ihop 550 gram. Helt otroliga vikter för att vara Lidan.
Såg sedan att det var skapliga vikter ändå för de flesta som likt oss inte knäckte koden för dagen.
Sliderfiske 30-35 meter ut var dagens melodi och den som behärskade detta bäst var föga förvånande Stefan Holst som fick ihop 5690 gram och då hade han ändå en 5-kilos gädda som störde hans fiske och nöp fisk på vägen in.
Starkt jobbat Stefan.
I och med detta gick han upp i serieledning i kvalet och kan med största sannolikhet beställa biljett till nästa års VM i Kroatien.
Challe som legat sjuk i veckan hade en mindre bra dag och fick 640 gram (7:a) och sjönk till en 5:e plats i serien. Får hoppas att han frisknat till i morgon och klarar av morgondagens drabbning.
Kantplatsmästare för dagen blev Stig Borlinger med 1,8 kilo följt av Mikael Hjelm på 1,1 sedan Jag och Jens.
Morgondagen nya friska insatser och förhoppningsvis har fiskebilden ändrat sig för jag tänker nog inte ta med rullspön i morgon heller utan räknar kallt med att det kommer in fisk på långspöplatsen.
Men detta sätter griller i huvudet inför nästa helgs lag-DM så lite taktikändringar i den kristallklara planeringen är ett måste för vi måste ju klå Tärnan Tidaholm med 1,5 kilo för att ta hem serien tack vare Pierre:s brax i kanalen förra gången.
Att det var lysande fiske idag menar jag att di grove lös med sin frånvaro.
Skönt dock att vi kunde avstyra löpartävlingen som skulle gått på cykelvägen bakom.
Spring en mil- vinn en bil kunde ha blivit en dyr historia med avbrutna spön som resultat.
Tack snitzelmannen som snabbt styrde om löparna .
Tidigare start i morgon med anmälan 07:00 och fiske mellan 10-14
Hoppas ingen försover sig till detta.
Dagens högsta vikt vägs in av Stefan Holst SWEA

Andreas Sandberg, 2:a idag jobbar på bra med uppdateringen när det gäller kvalet .
Kolla på metetorget för fullständig resultatlista.

Kantmete i Lidan

Nu i helgen går sista Landslagsuttagningen av stapeln här på hemmaplan i Lidan.
Bäst att passa på att få ett skapligt pass om än dock från kantposition men ändå
Att vara kantmetare har många fördelar gentemot att vara med och tävla. Man kan ta det som ett träningspass för att testa nya eller gamla idéer om hur man skall få fisken att nappa som bäst. Att man även har många av landets skickligaste metare att studera oavsett om man fiskar själv eller inte kan ju ge en hel del tips inför framtiden. För vem är det som kan allt och inte kan lära sig mer. Ja inte tror jag att den finns i Sverige om det nu finns någon alls.
Alla har väl sina egna specialtips och trix som tas fram när nöden kräver detta.

Vad är då en kantmetare och vad har den för uppgift?
När det arrangeras en tävling i fiske så är det som oftast bäst att sitta på kanten av sträckan. När sedan den stationära fisken dragits upp fylls det på med ny fisk som då kommer från sidorna och därmed har den på kanten första tjing på att få dem till att nappa. En kantmetare skall då vara först på fisken så att tävlingssträckan blir jämnare och lika villkor oavsett vart man sitter. Som kantmetare har man ju fördelen att vara först på fisken samt att man inte tävlar och kan laborera med grejerna i det oändliga. Att mäta sig emot de tävlande har ju mindre betydelse men kan ge en liten vink om hur man står sig emot Eliten. Det är ju mycket rutinerade fiskare allihop som är med och många av dem har Internationell erfarenhet i bagaget.
Leder just nu efter 4 tävlingar av 6 är våran egen Charles Fasth.
Fisket i Lidan är ju som bekant kryddat med silverfisken löja som kan ställa till med problem för de tävlande. Att det är ett problem är för att just löja inte räknas i kvalet. När det blir massvis med löja har man svårt att nå ned till botten utan att få på en löja. Det hjälper då inte att agna med en stor mask för de tar även denna.
Som kantmetare har man som uppgift att vara fiskens motsvarighet till en hockeymålvakt och det är nog vad jag är skapt till att vara.-Bäst på att vara i vägen!

För de som inte vill lära sig meta eller lära sig meta bättre kan ge sig ut och fiska ute i Vänern efter abborre, lax och öring. Fisket blir bara bättre och bättre och metoderna varierar ordentligt. De flesta trollar medans andra pimplar, jiggar, spinnfiskar och pimplar medans en del galenpannor vågar testa på att vertikalfiska.
En som testade detta var ute vid Klasfyren för att testa på och fick då fint besök i båten. Kanske inte just det han siktade på men han var nöjd ändå.
Skaplig "bifångst" i Vänern

Dyberg starkast i Värmland.

Årets upplaga av R.S.T i mete avgjordes i Varnan i Kristinehamn idag.
Åkte upp till Kristinehamn under morgonen med alla mina tjejer i bilen. Jag Frugan och Ronja hemifrån medans Matilda fick plockas upp på vägen. På vägen upp såg det risigt ut med vädret men det var så tjock dimma att det såg ut som regnmoln. Inte precis vad som var utlovat av YR utan det skulle ju vara 2 sekundmeter och mestadels soligt. När vi väl kom fram höll Ingemar på med att sätta ut startbrickorna. Lågt vattenstång gjorde att långa sträckor blev 0-platser som ingen skulle behöva dra då det var mycket skräp och full algblomning i hela hamnbassängen. Ronja fick äran att dra min lott och det blev 56 strax ovanför bron som skulle bli min. Ingemar talade om att platsen var bra och det vunnits på det stället med en hel del braxen i påsen. Tyckte att det lät bra och traskade iväg. Ronja själv som drog nummer 54 var nöjd med att vi skulle få sitta nära varandra men så var inte fallet. På andra sidan Varnan och 2 broar emellan var ju inte granne precis.
Fisket började och jag hade ju bantat ned utrustningen ordentligt då vi åkte upp i Albins bil. 7 och 5-meters spö var melodin för dagen. Hade ett stort näckrosbälte som jag kunde fiska över med 7 metaren och 2 luckor som jag kunde få ned 5-metaren på. Började full-längd ut med 7:an men inte förrän jag drog in det till näckrosorna så nappade det. Småbraxar fick flyga över näckrosorna och det började bra. Men efter 5-6 fiskar dog det ut. Gick över på 5:an och drog ett par snabba där med. Men sedan tog det stopp. efter 40 minuter hade jag säkert ett kilo och efter detta bara små dragande i grejerna men inget resultat. Såg folk springa omkring åt alla håll och tänkte att nu är det trögt idag. Fick höra rapporter om att det var dåligt fiske över lag och många som inte fått fisk. Jaha då är det bara att stå kvar för det finns ju fisk. Fortsatte fram och tillbaks och fick väl nån microb emellanåt men inget jag behöver skriva om. På vägen in fick jag första dråpslaget. Adam Öhrn gick ihop med mig och talade om att han nog hade 3 kilo. Hoppsan tänkte jag och trodde att han hittat en håla där det stod fisk men senare visade sig det att alla i den delen av ån hade haft förhållandevis bra fiske. Att det sedan var långa spön (jag vet PEO) som gällde var ju redan en taktikmiss hemifrån. Men jag tror inte jag pallat med 4 timmar med 9 meters Daiwaswing ståendes utan spöställ. Björknor och braxar om vartannat var det i påsarna och Jesper Dyberg och Anders Rotsén hade stått på platserna bredvid varandra med dagens 2 högsta vikter som följd. Jesper var den ende som lyckades med konststycket att få över 6 Kilo. Detta är mer än vad Värmland lyckades få ihop för 3 år sedan på hela laget. (De vann då)
Totalen vanns ändå av formstarka Värmland på 29 Kilo med Skaraborg på andra plats med 19 Kilo.
Örebro fick se sig slagna med 3 Kilo av Skaraborg men de hade heller inte fullt lag. Kanske de får sporra trål-Jocke till nästa gång.
Jesper Dyberg Ny Regionsmästare i Trad-mete för R.S.T

Kommande helg händer flera saker samtidigt.
I Örebro så hålls en 3-manna lagtävling i Trad-mete i Svartån. Mixa ihop ett 3-mannalag och dra dit för fisk finns det. Mera info om detta på Nora-Gyttorps hemsida. Det är 2 st 2,5 timmars tävlingar på samma dag. Låter kul.
Kommer nog själv att stanna hemma och beroende på om det är möjligt fiska som kantmetare under landslagskvalet som går i Lidan. Hade ju varit bra med ett T.A.P för att träna in sig på men så är ju inte fallet så det får bli långspö som gäller.
Annars får man nog passa på att träna upp sig på löjfiske då det endast återstår 1 deltävling i våran serie i Int-mete som går just i Lidan. Kan ju bli så att det blir löj-fiske som avgör.

R.S.T på Lördag

Årets R.S.T kommer att gå av stapeln i Kristinehamn nu på Lördag. Inbjudan som följer:
Lördagen den 21/9 arrangerar SFK Wasa RST mete i Varnan.
Samling på grusplan vid gamla badhuset (brandstationen) i Kristinehamn.
Skylt visar vägen mellan Granngården och COOP.
Tävlingstid 10.00 - 14.00.
Alla Välkommna även om de inte fiskar i dessa Distrikt.
Varnan är ett vatten som vanligtvis inte bruka ge några problem med att det är svårt att bära hem fångsten.
Att det finns fisk är det ingen tvekan om då Varnan rinner ut i Vänern men med många tradtävlingar på denna sträckan gör att det ständigt måste fyllas på med fisk ifrån sjön. Vid rätt förhållanden så kan det ju bjuda till och vara riktigt bra fiske emellan varven. De senaste rapporterna talar om att det har varit skapligt fiske i år med en hel del stora braxar i påsarna. Skall bli kul att se om vi kan rå på Värmlänningarna i år då de har visat att de har en formtopp med förra helgens resultat som bevis. Conny som vann totalen och Britt som vann Söndagens drabbning i Åmål. Men vi kontrar med vårat vassaste kort- Ronja. Förra gången det begav sig här fick hon tävlingens 17:e högsta vikt av 65 startande då endast 4 år gammal. Hon slog ganska många "storfräsare" bl.a mig (kanske ingen större bedrift) men hon slog både Britt och Ingemar Lindgren som båda har varit Svenska mästare, Ingemar 3 gånger till och med. Så de är ju inga blåbär precis. Hur det är med Örebroarnas gryende form har jag dålig koll på just nu men de är ju alltid farliga så fort det kommer till tävling.
Lågt vattenstånd i Varnan för tillfället men det kanske inte spelar någon roll för fisket men det vet vi mer om efter Lördagens drabbning.
Var nere och kollade Lidan för dagen och det ser ut som att det finns en hel del fisk inne nu. Kan ju vara så att det är problem att komma ned till fisken då det är så mycket löja i vattnet som det är. Kanske får bli ett pass snart så att man kan fylla upp frysen med trollinglöja och kanske lite kräftbete.
VM-hjälten Blom (26:a) har kommit hem och vilar upp sig efter helgens bravader. Löjligt att vara trött efter en fisketävling tycker de ofrälsta men de som håller på med tävlingsfiske på den nivån vet att det inte bara är de 4 timmarnas fiske som gäller utan man får koncentrera sig på det man gör alla dygnets vakna timmar och ligger man på latsidan så hamnar man obönhörligen på efterkälken. Allt måste vara perfekt då starten går så alla spödelar måste ses över, larverna skall vara fräsha, tackel skall vara bundna, tafsar skall finnas i mass för alla möjliga alternativ vad gäller krokmodeller, krokstorlek och tafstjocklek. Att nämna då är att alla tafsar som användes i Polen var av klenare lina och mindre krokar än vad vi vanligtvis använder här hemma. Det närmaste är väl fisket i Göta Kanal fast man får tänka på att minimalisera allt. flöten under ett halvt gram, krokar mindre än storlek 20 och linor tunnare än 0,10 mm. Så för att klara sig på tävling så måste helt ny uppsättning göras och man kan inte bara ta den gamla uppsättningen man har ifrån trad-metet och åka iväg. Javisst kan det fungera men det är inte troligt. Det skulle väl vara Åke Jejely i sådana fall.
Inför en sådan resa så är det månader av planering och veckor av förberedelser avslutat med 5 dagars träning på tävlingssträckan som krävs. Och inget får lämnas åt slumpen. En miss någonstans i planering eller förberedelserna ger obönhörligen problem på tävlingsdagen.
Fördelen är att snart är det vinter och då behöver vi bara vårat isborr och pimpelkont så kan vi dra ut och fiska!

Feskehälja och VM

Helgens tävlingar i Åmål är nu avklarade.
Stor dominans av SFK Wasa som segrade bägge dagarna.
Under Lördagen segrade Conny Andersson med 4,8 kilo som blev helgens högsta vikt. Conny är ju inget blåbär i dessa sammanhang för han vann ju även 2009.
Under Söndagen blev det segare fiske och Britt Lindgren även hon fiskandes för SFK Wasa fick ta Ingemars plats från Lördagen där han tydligen gjort ett gott arbete med att rensa botten från kvistar, pinnar och även ett båtskrov. För Britt kunde med knapp marginal plocka hem segern under Söndagen. Kanske berodde det även på att Ingemar var snäll och lämnade en hel del fisk kvar på platsen.
Formstarka Värmland blir nog svåra att rå på i helgens RST-mete som går i just Värmland. Varnan Kristinehamn är slagfältet som skall kora årets bästa mete-distrikt. Lågt vattenstånd låter ju inte bra men det ryktas om skapligt fiske ändå. Själv har jag inga större förhoppningar då självförtroendet är lågt just nu.
Under Söndagen fick jag direkt en björkna vid fötterna (4 meter djupt) som följdes upp av en gers på 9:an. Detta följt av 3,5 timmar av små draganden i grejerna utan tillstymmelse av känning av fisk. Värre var det för grannarna som bägge två nollade. Även Albin nollade uppe i bäckfåran och Micke som fick en drömplats fick sin enda fisk när det återstod 5 minuter och blev bästa Lidköpingsfiskare.
 Conny Andersson efter sin andra seger i Feskehälja. Har nu vunnit 2009 och 2013
 Britt Lindgren efter Söndagens seger.

På VM i Polen fortsatte Daniel Blom att briljera.
Hans 6:e plats från Lördagen följdes upp av en 3:e på söndagen volket gjorde honom till bäste Svensk på en totalt 26:e plats. Skall bli kul att försöka slå dig igen för då kan man räkna sig som en av de 25 bästa i Världen!
Bästa Norrman blev "den långe Norsken" Niklas Strengselrud på en 31 plats. Bra jobbat bägge 2.
Nu väntar bara hemresan för laget som påbörjas idag Måndag.
Ni är välkommna hem så att vi kan byta erfarenheter och tipsa varandra för att utveckla sporten vidare.

Feskehälja kort rapport med VM

Fisket kom väl inte riktigt upp i sin bästa status idag i Åmål.
Började ganska bra för egen del men när jag brände en ordentlig gris först för att sedan lyfta upp en stor gren så dog det fullständigt för mig och all fisk fångades av grannarna. Under de sista två och en halv timma hade jag endast två napp över huvud taget och vet inte ens om jag spräckte kilo-strecket.
Micke fiskade inne i hamnen med liknande resultat. Albin satt innanför mynningen och fick 2! fiskar.
Ronja fiskade i knatteklassen och fick pris med sina fyra fiskar.
Leder gör förra årets segerherre Conny som petade ihop 4,8 kilo.
Absolut inte omöjligt att klå då det finns mycket fisk kvar.
Joggade lite utanför Örnäs camping och fick en grann abborre på 7-8 hekto. Kul fight då jag trodde det var en gädda.
Nya insatser i morgon.

Nere i Polen fiskar grabbarna skapligt. Med Marcus och. Daniel på var sin sjätteplats och Mikael och Andreas på sjunde och Holst på en 13 plats så ligger Sverige på en 13:e plats i lagtävlingen med suveräna England som ledare med endast 7 ynka poäng. 4 ettor och en trea visar att de har rätt taktik för dagen.
Heja Sverige!

Feskehälja och mete-VM i helgen

Nu på Lördag och Söndag så är vi 2 bilar som åker till Åmål för att göra upp på Feskehälja i pinnamete.
Jag, Albin, Ronja och Micke åker i den ena bilen och resten i den andra.
Vi skall fiska 2 dagar så det skall väl i varje fall bli någon fisk som vill nappa. Det kan ju vara trögt men man vet ju aldrig för ibland går ju fisken till och nappar förhållandevis bra med mört, abborre, brax, björkna, löja, sutare och en och annan snorluva. Ser fram emot att träffa alla glada fiskare som vallfärdar till Åmål för denna begivenhet.
Samma heg är det ljusfestival med en massa arrangemang i byn så just denna helgen förtjänar den väl inte att kallas "fucking" Åmål
Kommer att kolla upp vad som skall packas ned i morgon då vädret kommer att bli varierande i helgen.

Rapport från våra stoltheter i Polen:
Svenska Landslaget befinner sig nu i Warsava för att göra upp om Världsmästartiteln i Internationellt mete.
Vårat egna hemmahopp Daniel Blom ser positivt på den stundande helgen.
Tester utförs med varierande framgång men som de flesta vet så är det sällan samma förutsättningar på tävlingsdagen. Det kan man ju bara se på våra egna SM-tävlingar. Desto fler fiskare desto svårare fiske.
Att det i detta fallet är ett tävlingsvatten som det fiskas på ihärdigt en hel vecka innan tävling och detta är i vart fall en rekommendation om inte ett måste så att hela tävlingssträckan är lika förmäskad och sönderfiskad.
Att det i Warsava är redan ett fiskfattigt vatten gör ju inte saken bättre. De få fiskarna som finns käkar just nu så att de alla har former som om de vore blåsfiskar med all mat de trycker i sig. Det är väl som om vi själva skulle bo mitt i ett smörgåsbord som ständigt byttes ut med nya alternativ varje dag. Ströbröd, mask, majs, maggot, pinkies, bloodworms, jokers och alla tillsatser som bara skall trigga fisken till att äta mer. För att inte glömma all lera och jord som skall dyngas i detta vatten gör nog att topografin på botten slätas ut och blir grundare dag för dag.
Vi önskar de tävlandes för Sverige ett riktigt "skitfiske" i helgen för det skall vi ha här hemma med.
Vi åker till Åmål och Västsvenska meteserien fiskar i Töreboda Göta Kanal. Skapliga skitställen där med.

Göta Kanal idag

Ja då har lagtävlingen i Int-mete satt igång i Skaraborg.
2 friska lag kom till start i Kanalen i Töreboda. Lidköping och Tärnan Tidaholm.
Sträckan är ju ett av de mer svårfiskade i kanalen med väldigt lite fisk. Att man skarapade ihop nästan 2 kilo förra gången var riktigt bra men det dröjer nog innan man kommer upp i de astronomiska vikterna igen.
Dagen till ära skulle jag testa 2 nya mäsker. Ett kanalmäsk på långspöt och ett mörtmäsk på rullspöna.
Funkar de här så funkar de överallt.
Fick Thomas Askolin bredvid mig som antagonist för dagen och det är ju alltid trevligt för om det nappar dåligt kan man ju sitta och språka lite under tiden.
Startade upp med ett halvt kilo kanalmäsk på långspöplatsen och fortsatte med feedern på rullspöplatsen.
Provade att skjuta över men precisionen var under all kritik och mer nogrann än så måste man vara i denna delen av kanalen. Fisket började och jag startade med 7-metaren och tyckte att jag hade något dragande. Testade med att blya ned mer men hade inte så små hagel med så att det gick att finjustera mer. Gick vidare med 5-metaren där jag hade en intressant kant men även där gick jag bet. Testade matchspöet efter en halvtimme då det fortfarande inte blivit någon fisk på långspöna. Men det blev samma resultat. Hörde då att Challe i varje fall fått en abborre men inget mer. Såg i min desperation att det gick lite löja så jag försökte mäska in dem. Allt eftersom kom löjorna närmare och närmare och till slut fick jag till och med napp. Bommade flera stycken då de endast var och drog i maggoten. Satt i 25 minuter utan att få upp en enda löja. Gick ut med 7:an igen och när en timme hade gått fick jag min första fisk. En abborre på nästan 10 gram! Strax efter kom det även upp en snorgärs så nu var jag definitivt över 10 gram. Varierade fram och tillbaks och efter 2 timmar hade jag fått en abborre till. Såg att det var mycket trögt för de andra med så till och med Rosenkvist var uppe och gick en sväng.
Tänkte då att det var väl själve f... om man inte kunde få upp några löjor i varje fall för på långspöna och rullspöna lös ju bottenfisken med sin frånvaro.
Fram med löjpiskan igen och försökte få igång löjorna igen. Till slut var de inne igen pch nappen kom. Bommade flera napp så jag bytte krok . Från storlek 14 till 18, tunnare tafs och bytte från maggot till pinkie.
2 utlägg senare kom första löjan och jag trätte på med de små krabaterna. Avvaktade för att se om det var någon som fick fisk på mäskplatserna men det var endast någon sporadisk fisk emellanåt och ingen vidare storlek heller. Testade en sväng på mäskplatserna igen utan resultat. Visst var det något napp-liknande emellanåt men inget man kan säga med säkerhet.
Gick tillbaks och avslutade med löjfiske men det bommades allt för mycket så kanske var 10:e napp resulterade i fisk. Storleken var varierande som vanligt i kanalen och några var riktigt fina.
Vägde in 400 gram som räckte till sektions-seger då Thomas skarapat ihop 100 gram.
Mina 400 gram var dagens 3:e högsta vikt på 8 man så det säger ju en hel del om fisket.
Den ende som fick vikt var ju Pierre som fläskade upp en braxen på säkert över 1,5 kilo och fick ihop 2020 gram.
Bra jobbat Pirre!
Totalresultatet idag var lika poäng med Tidaholm leder med nästan 1,5 kilo mycket tack vara Pirres braxen.
Denna dagen var ju inte rätt dag att utvärdera mäsket då ingenting funkade någonstans förutom för Pierre så den utvärderingen får vi göra någon annan gång.
Nästa deltävling är den 8:e Oktober i Lidan och då skall det avgöras. 1,5 kilo är ju inga större massor och det är ju kul när det skall avgöras på sista tävlingen och alla har chansen att vinna.

Vad det gäller gräsklipparen så har det kommit in flera tips om vad man skall göra.
Jimmy tycker att Jessica-versionen är den optimala men det har ju jag ingen nytta av då denna inte är mass-producerad.
PEO kom med tipset att ha en ICA-kasse påknuten där bak men jag undrar egentligen vart och hur jag skall sätta fast den så att jag verkligen har någon hjälp av den.
Har testat flera sätt att montera den så nu ser klipparen ut så här:
Kanske inte en vacker syn men jag skall utvärdera om jag verkligen har någon hjälp av detta nästa gång jag hugger ned gräset igen. Fortsättning följer.

Nästa helg är det Feskehälja i Åmål och då skall det bli kul att träffa det gänget med Värmlänningar, Dalmasar, Kronobergare, Dalslänningar mm
Undrar vilken typ av fiske det blir då. Löja eller bottenfisk?

Man får vad man betalar för!

Ja nu är sensommaren här och vi går mot rätt tider.
Gässen flyger i V-formation mot sydligare breddgrader, Måsespelen på Vänern blir allt mer dominerande inslag, dimma på morgonkvisten och temperaturerna är många gånger ensiffriga. Vintern närmar sig. Yes
Min gamla trotjänare till gräsklippare ville inte vara med mer och sade upp kontraktet med att starta.
Fick då se en annons på Jula om en gräsklippare med uppsamlare och 4-taktsmotor med drivning på bakhjulen.
Kollade runt i Lidköping efter ett matchande anbud som skulle duga men priserna var inte i närheten av Jula:s
Sagt och gjort så for jag till storstaden Skara och köpte mig en klippare för 1995:-
För de pengarna kan man ju stå ut med lite små egenheter som det brukar vara med att köpa billigt.
Hem och börja klippa. Först fick man fylla på olja då det endast var olja som skulle räcka för leveransen. I med bensin och kör igång. Trots en hel del pumpande på bälgen så blev det en hel del ryck innan den startade. Började runt ytterkanten på gräsmattan och kom halv-vägs runt denna innan uppsamlaren var full!
Lite förvånad då den gamla kunde jag ju traska runt ett helt varv med innan den var full. Jaja tänkte jag det var ju ett tag sedan som jag klippte så det är väl mest att det är väldigt långt gräs. Fortsatte bortåt och innan jag kommit till komposten så var uppsamlaren full igen. Ja det var hemskt vad gräset växt tänkte jag. Fortsatte runt husknuten och fick tömma igen. Gick då förbi den gamla klipparen och jämnförde byttorna. SATAN! Byttan var ju bara av halva storleken. Ja det skall nog bli bra ändå för den klipper ju OK och driver på bakhjulen tänkte jag och fortsatte. Efter femtioelva tömmningar så var hela gräsmattan klippt och en ansenlig mängd med gräs låg i ett berg bredvid komposten. Då fick jag för mig att testa hur väl den egentligen hade klippt och gick då över baksidan med klipparen fast nu på diagonalen för att klippa av de strån som tryckts ned av hjulen. Resultatet blev 3 byttor att tömma. Kanske inte helt optimalt men man får väl tänka som så att gräset växer väldigt fort just nu. Kollade på resultatet och såg till min fasa att det var en hel del kanter så det verkar vara som att kniven inte klipper horisontellt utan lutar lite. Gräsmattan såg faktiskt räfflad ut! Högersidan klippte nog 1,5-2 cm djupare än den vänstra. Får se om resultatet blir samma nästa gång för då får den nog åka hem till Skara igen.
Vad det gäller uppsamlaren så var det ju en miss av mig att inte kolla på storleken på byttan. Det kommer ju att bli jobbigt då man skall samla löv med denna. Kanske man kan bygga om den gamla byttan så att den passar?
Man kan ju likna detta med att en metare köper ett billigt keepnet och märker att det endast är 2 meter långt och precis når ner till vattenbrynet.
Eller för en trollare som köper ny rulle och endast får på 30 meter lina. Inte optimalt!
Att den klipper snett kan ju vara en justeringssak som jag ännu inte kollat på.
Värre med att när man släpper handtaget så stannar den inte direkt utan har lite eftergångstid och då fungerar inte säkerhetsfunktionen som är ett måste på gräsklipparna efter EU:s normer.
Billigt är inte ofta bäst!
Min gamla klippare till vänster och den nya med pygméuppsamlare till höger.

Nästa fiske kom lite plötsligt då jag missat och kolla i kalendern. Blev varskodd av den gode Rosenkvist som ville ha lite larver. Det var tydligen redan nu på Söndag som första lag-DM går av stapeln i Göta Kanal vid Töreboda.
Kan ju inte för mitt liv tro att jag återigen kan få tävlingens högsta vikt för det vore ju helt o-sannolikt. Att hönan hittade en böna förra gången var ju kul för jag fick ju slå flera "storfräsare" med Blom på platsen bredvid och samtliga med T.A.P.
Fortfarande ingen sponsor som hört av sig så jag får väl fortsätta på min gamla bana med toppknutet.
Konstigt det där med sponsorer. I stort sett hela Sverige och Norge är sponsrade av olika grossister så vilka finns det kvar att sälja grejer till?
Hur det nu är med "sponsringen" är väl olika i varenda fall men som jag tolkat det så är det många som får ordentliga rabatter för att hålla sig till en enda leverantör och om det är sponsring så kan man ju tipsa andra idrottsmän att det är så det är. Tänk er Henrik Zetterberg (ishockey) får en ny "sponsor". Avtalet är att han får köpa sin utrustning till inköpspris och vara nöjd med det. Tror inte han skulle falla för den lockelsen.
Men om man ser till att sponsra samtliga så blir man ju säkrare på att segraren använder just de grejer man står för. För då finns det ju inga alternativ kvar. Surt då för dem att jag sätter käppar i hjulet med glädje då jag emellanåt klipper till med en seger. Sponsor? Kinnevikens Fritid så klart.
Nej nu får man sätta igång och plocka lite småmask så att man kan ha både gröna och vanliga till helgen.
I Norrköping var det inte alls fungerande med lysmasken men nästa gång kanske.
I kanalen är det ju varannan gång som det funkar och det har ju inte funkat än i år där så nu är det väl dags?
Nästa helg är det ju Feskehälja i Åmål och då skall vi dit. Jag , Albin och Micke Hjelm har bokat 2 platser var.
Vem vet? Kanske det är dags för oss att visa framfötterna?