Lysande fiske på Lanslagskval

Då var dag 1 avklarad i Lidan.
Kom till anmälan klockan 8:50 och var sist av alla deltagare. Så är det när man bor för nära.
Lottningen för oss kantmetare var avklarad innan och Jen Jungevik och jag skulle fiska uppströms medans Micke Hjelm och Stig Borlinger fiskade nedströms. Ja uppströms eller nedströms vet man ju inte då det stod stilla i Lidan för dagen. Lågt vattenstånd så att man har 5-6 meter ner till vattnet gör att fisket ändrar sig. Minns året då vi satt på cykelstigen för att över huvud taget få plats och ha torra fötter.
Såg även innan att det fanns löja men inte riktigt i de mängder som jag var rädd för innan.
Fiskade lätt idag med endast 5-7-9 meters spön upptacklade med inriktning på 7:an. Hade mina aningar om att det skulle vara 9:an som gav fisk men det fick framtiden utvisa.
Bollade ut 12 mäskbollar på ett brett område för att försöka få dit braxen och att få dem att stanna med lite plockgodis jämnt fördelat i bollarna. Starten gick och ganska snart hade jag ett litet dragande på 9:an och en liten braxen fick syna nätet. Följt av 2 kompisar för att sedan dö. Jens till höger fick löjor på rad men längre kunde jag inte se för den höga vassen. Testade av 5 och 7 meters utan ett pet så gick jag tillbaks till 9:an. Jens hade då börjat få lite mört i en allt för rask takt så jag skjöv upp napphaglen för att se om det hände något. Fick snart 2 mörtar jag med men sedan tog löjan över. Löjnappen gick i vågor och som vanligt spelade agnet ingen roll utan de tog på allt. Men eftersom löjor inte räknades i tävlingen fick man chansa på att agnet fanns kvar när det kom till botten för att se om det kommit dit någon "riktig" fisk.
Fick någon enstaka fisk emellanåt så det blev 760 gram! fördelat på 3 braxar, 1 björkna, 1 abborre och en snorluva vilket räckte för att pulvrisera Jens som fick ihop 550 gram. Helt otroliga vikter för att vara Lidan.
Såg sedan att det var skapliga vikter ändå för de flesta som likt oss inte knäckte koden för dagen.
Sliderfiske 30-35 meter ut var dagens melodi och den som behärskade detta bäst var föga förvånande Stefan Holst som fick ihop 5690 gram och då hade han ändå en 5-kilos gädda som störde hans fiske och nöp fisk på vägen in.
Starkt jobbat Stefan.
I och med detta gick han upp i serieledning i kvalet och kan med största sannolikhet beställa biljett till nästa års VM i Kroatien.
Challe som legat sjuk i veckan hade en mindre bra dag och fick 640 gram (7:a) och sjönk till en 5:e plats i serien. Får hoppas att han frisknat till i morgon och klarar av morgondagens drabbning.
Kantplatsmästare för dagen blev Stig Borlinger med 1,8 kilo följt av Mikael Hjelm på 1,1 sedan Jag och Jens.
Morgondagen nya friska insatser och förhoppningsvis har fiskebilden ändrat sig för jag tänker nog inte ta med rullspön i morgon heller utan räknar kallt med att det kommer in fisk på långspöplatsen.
Men detta sätter griller i huvudet inför nästa helgs lag-DM så lite taktikändringar i den kristallklara planeringen är ett måste för vi måste ju klå Tärnan Tidaholm med 1,5 kilo för att ta hem serien tack vare Pierre:s brax i kanalen förra gången.
Att det var lysande fiske idag menar jag att di grove lös med sin frånvaro.
Skönt dock att vi kunde avstyra löpartävlingen som skulle gått på cykelvägen bakom.
Spring en mil- vinn en bil kunde ha blivit en dyr historia med avbrutna spön som resultat.
Tack snitzelmannen som snabbt styrde om löparna .
Tidigare start i morgon med anmälan 07:00 och fiske mellan 10-14
Hoppas ingen försover sig till detta.
Dagens högsta vikt vägs in av Stefan Holst SWEA
 
Andreas Sandberg, 2:a idag jobbar på bra med uppdateringen när det gäller kvalet .
Kolla på metetorget för fullständig resultatlista.

Kommentarer
Postat av: Jimmy

Ja du käre Tomas !
Jag skulle ljuga om jag sa att jag ångrade mitt val att stanna hemma;)
Positivt att se att lagkompisarna drog hem två st ettor och en trea och en fyra!!! Synd att dom inte kunde vara lika stabila på söndagen under lag SM 😎

Svar: Ja jag kan inte klaga på ditt val.Idag fick jag 4 ! fiskar.
Lockande med lag-DM där nästa Söndag!!!!
Tomas Leijon

2013-09-28 @ 23:31:52
Postat av: Lennart Larsson PSK

Till o med Lidan kan ha dåliga dagar inte bara Vallgraven här i Götet. Föresten fiskade Branell riktigt bra på Norra Älvstranden igår. Det roligaste var att ca 10 makrillar fångades så långt in i älven.

Svar: Javisst kan Lidan vara seg. Till och med värre än det var i helgen.En "vanlig" tävling hade det ju gått att få upp en ansenlig mängd löja i stället men de gills ju inte i kvalet.
Och den där Branell skall ni passa er för han kan vara riktigt giftig i sitt fiske.
Kul med makrillarna. Fast jag trodde att om det kom 10 makrillar så borde det varit en målvakt med!
Tomas Leijon

2013-09-30 @ 14:33:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0