HDH på Mansjön

I går söndag så avgjordes HDH-cupen i pimpel.
Arenan var Mansjön söder om Los i Dalarna. En sjö jag själv aldrig besökt men då den ligger att Haubits-skott från Storhamra så kan det ju inte vara helt fel. 73 glada pimplare samlades vid sjön förväntansfulla precis som jag. Hade lite tips på vart fjolårsvinnaren hade suttit så där fick jag börja. I viken var det inget dåligt manskap som satt  då Dyberg, chefen, Erik, Blom, Storm junior och jag och en till skulle tampas om fisken. Vi spred ut oss med chefen längst in, Dyberg och Erik vid bryggan, Blom, junior och den andre längs med ön och jag själv började mitt i. Ingen fick någonting så jag fiskade mig över mot startsidan och hittade en djupränna som var 5 meter djup. Samtidigt droppad de flesta av och lämnade viken. Samtidigt fick jag en 70-grammare och återfick lite hopp. Jag och Blom harvade kvar tills det gått en timme och då hade jag fått 4 stycken borrar samt blivit av med en pirk på en bumling. Nappade som en abborre men linan gick så snabbt att jag anar att det kunde varit en gädda. Fortsatte ut bakom ön på utlopps-sidan av ön och fiskade mig över hela sjön. Blev förvånad att det var så grunt i den delen och inte förrän man närmade sig andra sidan blev det djupare. Djupet var strax över metern och gav inte ett napp. Väl på andra sidan satt en mindre klunga med Lill-Thomas och Dyberg i. Såg att de satt och fiskade med tafs så jag gick fram och kollade innan jag fortsatte. Längs med ön på andra sidan såg jag en veteran som tog 2 skapliga borrar på 3-krok medans jag gick förbi så jag slog ett hål ett 20-tal meter längre bort. Ner till botten så small det på en direkt. 20 hål senare var det fortfarande samma resultat så jag lämnade området. Borrade mig runt ön igenom vassen tills jag kom på insidan av ön som var helt oborrad. Började inne vid vassen och fiskade mig utåt. När jag kommit ut på 3 meters djup kände jag att det var fisk i hålet så jag plockade upp och satte på ett par mygglarver. Fick direkt 4 borrar innan det blev tomt igen. Borrade ett hål utåt där det var 30 cm djupare men tomt. Tillbaks igen i samma höjd med fiskhålet. Kände inget så jag knackade i botten med pirken. När jag lyfte upp pirken så var det tungt. Pinne trodde jag men efter en halvmeters lyftande dunkade det i spöt. Väl uppe så rev jag fisken i hålet och svor en liten ramsa som inte skall nämnas här. Ner igen och knacka. Lade ner pirken på botten och kände hur det drog till igen. Plockade 3 snabba på detta. Blom kom då från andra sidan av ön och fick någon microb och fortsatte. Såg att någon fiskat runt ön i början på tävlingen så jag gick in till ett gammelhål och fick 4 raska fiskar. Följde de gamla hålen runt i viken utan ytterligare napp. Gick då tillbaks dit där veteranen satt och testade runt i hålen men fick ingen där. Fiskade mig då rätt över sjön som hade ett grundparti mitt i med skapliga kanter. Tyvärr blev det ingen fisk där och jag slutade på 1,2 kilo. Blom hade 0,8 kilo och Albin som hittade fisk de sista 10 minutrarna hade 1,4 kilo. Challe blev återigen bäst i bilen med över 2 kilo och en 8:e plats i veteranklassen.
Segervikten för dagen var 4,9 kilo. Resultat ser ni på pimpelsport.se
Intressant att se hur det skall fiskas däruppe.Sällan samma vinnarplats då fisken verkligen flyttar sig och byter ståndplatser mer än de gör hemma. Att det är ett vatten med genomlopp av ett skapligt vattendrag har väl en bidragande effekt då det efter det varma vädret har smält de 30 centimeter snö som tidigera legat däruppe och runnit ner i sjöarna med nedkylning som följd. Fiske stod tydligen i inloppet där det var djupt och kuperat på botten. 8-9 meter djupt med toppar på 2-4 meter. Riktigt intressant botten jämnfört med utloppsdelen som var slätare. Den nedre delen är säkert bättre när det ligger snö på isen och det är stabilare vinter. Man får väl se när man kommer till denna sjön igen. Vägarna förresten var mycket skiftande. Mellan Woxna och Los var det ömsom ren väg ömsom isgata så man får ta det vackert när man kör däruppe.
Söder om Siljan kan man glömma allt som kallas isfiske och i stället plocka navel-ludd eller något annat intressant.
Nyårsafton och Nyårsdagen är det återigen tävlingar där uppe. På Afton så är det en tävling vid Edsbyn om jag inte hörde fel och på Dagen är det på Fågelsjö söder om Sveg längs med E 45. Fågelsjö är en sjö jag själv gärna skulle åka till då det är fiske efter fin fisk i sjön. Fisk från 2 hg till kilot är det man skall fiska efter. Låter kul.
Nästa helg skall de försöka anordna en 3-dagars pimpel i området. Sjöarna är ej spikade då isar måste testas först. Men det troliga är att det blir emellan Orsa och Sveg då det ligger i ett köldstråk och därmed har de bästa isarna.
Är många som ligger i startgroparna men inte har några isar att avreagera sig på så det kommer nog att vallfärda en hel del folk till Dalarna nästa helg.
Vad det gäller våran egen DM-serie så ser det ut som på Kameruns avbytarbänk.
De 3 första Söndagstävlingarna är våra DM men jag tror inte att någon av de inplanerade 3 första kommer att gå att genomföra. De planerade var ju 5:e på Skärvalången, 12:e på Vristulven och den 19:e på Kyrksjön.
Kung Bore får ta i lite nu så att vi slipper åka bil hela helgerna.

Challe dominerade på Ormtjärn.

Dagen började med upphämtning av Challe 03:00 för vidare färd till Årnäs där Blom väntade på oss. Vidare färd tills vi kom fram 08:30 till grusgropen där starten gick för de 43 startande på tjärnen.
Ut på isen och följde bokstavsmannen till fiskeplatsen.
Han tog en udde med en bäck som rann ut i sjön med lite näckrosor fastfrusna i isen medans jag började tjugo meter längre bort.
Hade napp redan i första hålet men var inte god nog till att kröka. Samma i andra men i tredje fick jag min första som förklarade varför jag missade. Det var microber. Fick man en bonusfisk så vägde den bortåt 25 gram. Fick sedan fisk i flera hål och efter en lov ut på djupare vatten gick jag åter in till kanten med ren Mormuska. Nu nappade det mer bestämt och jag gick in i Patriks hål och fick ett par stycken i varje hål. Tyvärr smög jag dåligt så rätt som det var så borrades det friskt runt mig så fisket dog igen. Petade ändå ihop 608 gram på ett fiske som liknar det på Höjentorp. Någon som mäktar detta är ju Challe Fasth som hade dagens högsta vikt med 3160 gram och vann veteranklassen. Albin fiskade bra och blev 3:a med 1848 gram.
Patrik E Olsson blev 6:a med 1,4 kilo.
Nu är det bara att komma igen i morgon då HDH-cupen skall avgöras på Mansjön.öster om Los.

Fiske i helgen.

Ja då är det dags för fiskehelg igen.
Tyvärr så fick vi reda på tävlingen lite sent så vi hann inte boka boende för första natten då vi borde åkt långt innan tävlingen utlystes. Fördelen är dock att Challe hinner åka med oss. Planerad färdstart 03:00 från Challe mansion.
Förbi Falun och bort mot Bollnäs in i urskogen finns en liten sjö som heter Ormsjön om jag inte minns fel. Hur fisket är där vet jag nada om. Sedan över till Orsa camping då jag ej fann något boende mellan sjöarna så vi får ta omvägen via Orsa. Fast å andra sidan har vi det bra där och har även blivet lite rotade i stugorna där.
På Söndagen blir det att fara förbi Los in till Mansjön där det blir ännu ett möte med en för oss ny sjö.
Underbart med nya sjöar så att man får se om man kan göra något som infödingarna inte gör.
Ormsjön är ryktesvis 200 * 600 meter så man springer sig nog inte trött på den men man får nog ett pass i klungfiske. Mansjön är inte heller jätte-stor men skall nog räcka till för att sprida på deltagarna.
Skönt i varje fall att man får pimpla lite innan året tar slut.

Fiske på Lördag?

Julen är nu avklarad och med det varma vädret som håller i sig så har många isar fått stryka på foten.
Baggtjärn var inställd och nu även annandagspimplet. Så suget efter fiske håller i sig.
Var nere igår i Lidan men strömmen var för stark så man inte kunde hålla botten med 60-grams pirk.
Challe var och tog ett mete-pass i kanalen med gott fiske.
Först om en vecka skall det komma lite minusgrader till oss så det är bara att vänta.
Inför stundande helg är vi flera som vill åka iväg och fiska. Fast än så länge är det inte arrangerat någon tävling under Lördagen då Jörgen är fullt upptagen med annat. Kanske någon annan som tar tag i stafettpinnen?
Om det inte blir någon tävling åker vi eventuellt upp och frifiskar på Vass-sjön eller Tall-sjön under Lördagen för att deltaga på Söndagens tävling vid Loos.
Det är även en last med 10 Smålänningar som har stark iver att få fiska det ädla pimpelfisket så visst finns det folk som är lika korkade som jag.
Andersén var iväg i Norge på isfiske idag men bemästrade inte den typen av fiske som gällde. Fiske på kanter som var branta med mormuska. Segervikten var ändå 8 kilo så helt surt kan det inte ha varit.
Möller verkar ha vaknat ur sin Lax-koma och vill ut och svarva is med Bengtsson (streetfiskekungen) i följe.
Får se nu bara hur vi bestämmer oss om helgen. Hoppas bara det blir fiske!

Greger Karlsson en skinka rikare.

Åkte iväg med Andersén till Björken vid Grangärde för att deltaga i årets skinknapp.
Har varit på sjön tidigare då vi ihop med Knallen tog en buss dit. Minnet av sjön var vagt men jag minndes plockefiske på grunt djup. Eftersom Mikael var snäll att ge mig skjuts till tävlingen så kom vi i sista minuten till tävlingen efter en mycket lugn och laglig körning av Micke.
Väl framme löstes startkort och genomgång därefter påklädning medans de andra gick ut. När vi väl kom ut på isen valde jag att gå min egen väg. Eftersom de flesta gick åt vänster, rakt över sjön eller stannade i starten så gick jag åt höger mot inloppet i sjön (tror jag). Gick i motvinden (som var kraftig) så långt jag skulle hinna och kom då längst bort av alla som gått däråt. Hann faktisk fram ända till avruskningen där jag hittade en vitfläck. Det var i varje fall lite lä där så där skulle jag starta. Starten gick ock i andra hålet fick jag fick på 1,5 meters djup och fick lite hopp om att det var rätt beslut då jag var själv i denna delen av sjön. (varför?)
20 hål senare i området utan så mycket som ett pill så sneglade jag ut mot platsen där några infödingar börjat dagen och flyttade mig däråt. De hade lämnat platsen så det blev inte att jag fiskade på dem. Sista flytten var det en ordentlig djupskillnad på och nu hittade jag en håla på 5-6 meter. Direkt fick jag 3 snabba abborrar följt av 2 i nästa. Fortsatte i detta område en stund innan vinden ville att jag skulle flytta. Vinden tog tag i skryllan och jag trampade på remmen så att den skulle stanna men då tog inte broddarna istället så jag for omkull. Vinden flyttade mig ståendes på alla fyra medans skryllan hade fritt fram och drev förbi mig. Efter 50 meter glidandes på isen och skryllan ytterligare 10 så var det bara att sätta ned foten så att man kunde börja springa ikapp skryllan. Satte sådan fart i medvinden att Usain Bolt hade stått sig slätt för efter 200 meter hann jag ifatt skryllan och likt Ravelli gjorde en TV-räddning. Vilket häng!
Åter tillbaks till isborret som stod kvar vid sista hålet och blöt som en halv-dränkt katt började jag att fiska mig tillbaks mot starten och efter jag kommit i lä efter sista udden så fick jag åter fisk. Var ju för sent att hitta fisk nu så det blev bara 15 fiskar totalt för mig med 866 grams vikt. Tyvärr för alla så var det nästan pris på detta men Greger Karlsson från Götlunda fick 2 bra hål och 4,3 kilo och blev nye skinkmästaren. Kul att Andersén börjar återfå färgen då han blev 2:a idag med 3578gram. 3:a Börre Omang med 3540 gram Stangemannen blev 4:a. Även Anders Rotsén visade att han fortfarande är randig vilket inte bådar gott inför DM-serien för oss andra.
För övrigt så var det faktiskt i varje fall någon och om jag inte blivit felinformerad så var det Per Häll som nollade. Otroligt!
2 man blev av med isborrarna då de välte i vinden och blåste iväg på isen och gled ned i en vak.
Lyckligtvis kunde de hämtas upp efter tävlingen. Hur vet jag inte men chefen såg faktiskt lite nöjd ut med att åter ha sitt borr i bilen.
Se nu till alla att ta det lugnt i trafiken. Allt som kan blinka på er är inte bara snygga tjejer!
Vad som anbelangar isarna så ser det mörkt ut då det med flera plusgrader och ganska ordentligt pustande slår sönder de mesta isarna även på dessa breddgrader.
Hör gärna av er om ni hittar dubbeltävling nästa helg. Om jag inte har fattat fel så är det i alla fall HDH-cup 3 den 29:e
God jul på er alla.
Greger Karlsson. Segrare av Skinknappet 2013.

Vass-sjön idag.

Ja då har ännu en tävling avslutats i Dalarna.
Vass-sjön i Noppikoski som vanns på en segervikt av 10 kilo. Vinnare? 2:a Dyberg på 9,2 kilo.
Veteranklassen vanns av Dan Esbjörs följt av Greven på en andraplats.
Inte nog med detta. Sveriges största sadist hade mage att skicka mig en bild över hur hemskt de hade haft det.
Vass-sjön i Noppikoski 2013-12-21.
Ser ju sådär lagom äckligt ut så man blir ju bara mer sugen på isfisket när man tittar ut och det kommer mer fiskevatten påfyllt uppifrån. I stort sett inga isar söder om Filipstad som man över huvud taget skall tänka på att försöka ge sig ut på.
Förhoppningar på att det blir tävling i morgon på Björken då de ej ännu har ställt in den.
I väntan på beslut går nog jag och Ronja och tittar på Villa som möter Sirius ikväll.
Annars blir det nog 2 bilar från Skaraborg upp på morgondagens tävling. En från Tidaholm och en från Lidköping.
I övrigt så har Tomten fart förbi med släden och lämnat lite godis som kan fylla upp lite under granen.

Jämmer och ve!

Nu är det dags att få klaga lite.
Att det är varmt ute är illa. Men att det till och med är varmt i Värmland är ju rent ut sagt för......t.
Söndagens tävling på Baggtjärn är redan inställd p.g.a isbrist!
Som det så ut för en månad sedan så började man tänka på förlängare på isborren och meterdjup snö att pölsa i.
Nu är det väl andasvadare i en flytring som hägrar om man skall komma ut och förlusta sig.
Till helgen som kommer så anordnar Ovansiljan en öppen tävling på Vass-sjön i Noppikoski som är deras KM.
Ta det lugnt Lilja och halka inte på isen. Ni övriga- Kör på!
Kan vara lite långt men vem vet kanske man mäktar med resan men det är högst otänkbart just nu.
Man får väl inrikta sig på Söndagens tävling på Björken i Grangärde i stället. För oss Sör-länningar så är det: Kör till Kopparberg och lite till så är du framme. Kolla telefonsvarare eller här så vet ni om det blir eller ej.
Är det några som är sugna på samåkning så är det bara att höra av sig.
I övrigt så är det väl en lake-tur som kan ligga närmast för att få rycka lite grand i vart fall.
Tänkte passa på att ge lite lake-tips som fungerar i Lidan.
Att fiska i Lidan är ganska enkelt. Men man kan krångla till det hur mycket som helst om man vill det men själv fiskar jag enklast möjligt.
Jag använder ett Jerkspö 120 grams sjöbjörnen som är lätt i sig själv och har en perfekt ryggrad för att dels orka pirka länge samt även lagom rygg då man skall kroka fisken. Linan är en 0,30 mm flätlina (samma som jag jerkar med) Pirken jag använder kan vara i stort sett vilken som helst men en nitad pirk typ Fladens skall man rata till detta fiske då man knackar pirken i botten och då håller inte nitarna. Välj i stället en typ wigglerpirk eller varför inte Normarks lakepirk. Vikten skall helst vara runt 60 gram. Man får ta en större pirk om strömmen är hård eller det driver isflak på ytan. (ingen risk just nu) Under pirken sätter jag 14 st 8 mm rostfria fjäder-ringar innan en 4/0 O´shaunessy beak-krok alternativt en 6/0 av samma märke. Denna kroken håller dels betet väldigt bra samt med den böjda spetsen krokar den mycket bra. Som bete använder jag helst av allt nors som skärs snett för att reta laken som bäst. Och retas är jag bra på. Söm alternativ kan man använda strömming som det skars strimlor av i storlek anpassade efter kroken. Allt från småbitar till hela fileér kan användas. Laken är storkäftad och biter över allt. Man kan även använda alla andra sorters fisk med för den delen och även räka.
Själva fisket bedriver men oftast på kvällskvisten men man kan dock fiske dem dygnet runt i Lidans bruna vatten. Själv har jag haft bäst fiske mellan 17:00 och 21:00 med lite olika variationer olika år.
Välj ut en bra plats att fiska på och ha gärna en lång håv eller huggkrok med då det är långt ned till vattnet. Släppned den agnade pirken till botten och dunka. små korta dunk i botten följda av lyft i olika hastigheter och längder. Emellanåt kan man hålla upp betet en halvmeter ovanför botten en stund och låta laken simma upp och nypa. Nappen blir då ofta ganska brutala så håll i grejerna. Det kan ju vara allt mellan en cykelpump och Heinemans lake på 7120 gram. Men det finns större. Vore ju skönt för alla lakefiskare om rekordet slogs av en pirkare så att rekordet som är taget på trolling raderas. Alternativet kan vara att köra med en jigkrok som agnas men själv har jag inte haft någon framgång med detta. Bottenmete är ett alternativ det med men samma som ovan. Ingen framgångshistoria för min del. En del använder sig av en lakealadåb. Detta är en massa nedmalda fiskar som fryses ned i ett hönsnät och släpps ned på fiskeplatsen. Detta kan samla lakarna precis som vid annan mäskning. Aladåben sänks ned med en lina och med jämna mellanrum lyfts den upp så att det rörs om och sprider doften.
Sen är det bara att ha tålamod. Brukar känna i kroppen ganska snart om det skall bli nåt eller ej. Förra gången var känslan god och lakar fanns men just då var de sparsmakade. De var endast och slog på pirken utan att bita på kroken.
Kan bli en tur i morgon kväll om man inte åker till vass-sjön. Men jag vet att tomten har anlitat Schenker så att en stor sändning med utvalda klappar är på gång också. Vad det är i den återkommer jag med senare.
Såhär kan en Lakepirk a´la Lidan se ut. I detta fall med en wigglerpirk med 4/0 krok och rostfria ringar.
Och javisst det blir 15 ringar inklusive den som sitter original.
Skitfiske på er.

Bron och annat fiske

Hade igår en guidning till Lidan med lake-fiske på menyn.
Förutsättningarna var skapliga med lugna vindar och lagom med ström. Samlade ihop gönget vid 17-tiden och riggade hemma då det inte är så långt till detta fiske. Enkelt och bra och norsen hade legat på upptining sedan morgonen. Väl framme såg vi att vi skulle bli själva på bron och jag visste inte riktigt hur jag skulle tolka detta men var ändå nöjd att min egen favoritplats var ledig. Under fredagskvällen såg vi ju ett 10-tal perssoner som stod och fiskade på rad så det var lite konstigt att det inte var någon nere idag. Kanske var det julbord och partaj i stället?
Agnade på för gästerna med lite förmaningar på hur de skulle bete sig och vi började fiska. Efter 10 minuter hade jag första slagandet i pirken men inget mer. Grannen fick upp en plastpåse och en pinne medans andra grannen Evert fick ett litet linhärve med upp. Tråkigt att se att de som fiskat där under Fredagen skräpat ner så pass mycket som de gjort. Efter en stund dök även Albin upp samt att Thimothy kom och lade ner ett par bottenmeten. Intressant att se om de skulle ta på detta i stället för pimpling som brukar vara effektivast. Men denna dagen var de inte riktigt i stöten utan resultatet blev endast en massa slag på pirken och 2 småttingar som klev av strax under ytan. Fick i stället gotta mig åt resultaten från isarna Norrut där Niklas Strengselrud hade fart över gränsen och deltog på Värmlands första DM-serie på Rangsjön. Han dominerade där på lite mer än 3 Kg och alla hade nog fått fisk vilket inte var lika bra förra året då flera nollade.
Pelle Ernst gottade sig med frifiske i Älvdalsområdet och hade haft fint fiske.
Pelles fina fångst i Dalarna.

Nu är det en vecka kvar till Baggtjärntävlingen och det är bara att hålla tummarna att isen kommer att hålla. Se till att ha koll på Kalles blogg så får ni reda på hur läget blir inför nästa helg.
Challe hade sådant sug att han for iväg till sjön ovanför Baggtjärn där isen var ca 10 cm och förlustade sig med fisk över hela sjön.
Hoppas bara att vintern tar tag snart annars är det fara och färde med våran pimpelserie som börjar i Januari på Skärvalången. Den brukar i och för sig lägga sig snabbt men det ser ju inte ut att klara av att bli en vit jul i Skaraborg ens så vi får se hur det går.

Rangsjön i morgon

Det verkar vara den närmsta tävling för oss Skaraborgare under Lördagen.
Den ligger nära Norska gränsen och det är skyltat ifrån Bograngen. En sjö med lagom mycket fisk i alla storlekar men man kan få borra en del för att hitta fisken. Kul sjö.
Kan tyvärr inte åka så långt under Lördagen då jag måste ha kommit hem innan 17:00 då jag skall guida lakefiskare till framtida framgångar. Får se om jag kan lyckas med detta så att det blir nöjda kunder.
Vattenförhållandena i Lidan är ungefär som vanligt med chokladfärgat vatten utan is och inte överdrivet med ström trots förra veckans snösmältning. Det är för den delen snöfritt i Lidköping nu förutom på de ställen som det skottats ihop på. Men även de är snart borta.
Man får i stället ägna sig åt "nätfiske" och kolla alla skojiga rapporter om isfiskare som har bättre förutsättningar än oss.
Lakefisket å andra sidan är ett fiske som endast kräver mycket enkel utrustning. Ett spö, gärna med rulle. Kraftig lina, helst 0,40 eller grövre. En pirk med länk och enjkelkrok som agnas med nors, strömming, räka eller något annat som doftar på kroken. Sedan är det bara att dunka i botten med grejerna och göra långsamma lyft emellanåt så kroken kommer över botten. Kanske ända så högt som en meter över botten. Många gånger kan laken göra som abborren och följa betet uppåt för att sedan aggressivt atackera betet.
Vart man fiskar i Lidköping då?
Jo enklast är att gå ut på någon av broarna och bara släppa ned därifrån. Har man tillgång till båt så finns det ju fler hotspots att gå till men det är inte nödvändigt.
Parkeringar i Lidköping är oftast gratis och nära till broarna. Fiskekort behövs ej så länge man är på Lidköpings kommuns vatten som sträcker sig till kanotklubben och ytterligare ca 200 meter uppströms. Sedan måste man fråga om lov av fiskerättsinnehavaren för att få tillstånd att fiska. Detta måste naturligtvis göras innan fisket påbörjas.
Angående Söndagen så har jag just nu ingen info om någon tävling men jag hoppas på att Noragänget kan sno ihop något. Det måste ju finnas is på siksjön eller något liknande.
Om man inte ger sig ut så kan man ju kolla på gamla resultat. Daniel "utan bokstäver" Ahlgren har lagt ner ett digert jobb på att lägga in gamla resultat från stenåldern tills nu på Skaraborgs blogg (länk på vänstersidan) där man kan se i de olika disciplinerna vem som lyckats med vad i Skaraborgs DM-fisken. Daniel är ju numera även korrespondent på pimpelsport så han kan kanske få en bokstav därifrån. Daniel "K" Ahlgren låter ju lite förnämt men å andra sidan så kan han ju vara agent K i MIB också,
Även Stange har lagt ut en fin bildserie om kroktillverkning där han tillverkar sina egna favoriter "blåkroken" Kolla in på örebroarnas blogg även den på vänstersidan.
Såg även att Lilja gett sig ut på isen för premiär. Kul att se, men Kenneth! Du får vara lite mer aktiv för att få behålla din idolstatus. Nu har jag fart upp på 4 tävlingar i Dalarna utan att du ens har visat dig! Bättring krävs.

Isläget

Ja vädret far ju fram och tillbaks som om det fungerade som en jojo.
Ena dagen med 10 minusgrader och nästa med lika många plusgrader.
Var nere en sväng i Halland i Tisdags och åkte Nissastigen hem. Var en skapligt trevlig syn med is på i stort sett alla sjöar man såg från vägen. Men som Björn rapporterat på Knallens telefonsvarare så har ju ismaskinens packningar återigen gått sönder. Denna gången fick ju inte Mats skulden men han ligger säkert bakom detta med!
Även på Lidan har det varit islock på men den var borta igår igen och minusgraderna håller sig borta en vecka till. Så som det ser ut så är det först i Värmland som det går att fiska. På Lördag är det tävling på Rangsjön anordnat av Älvkroken. Har dålig koll på vart exakt sjön ligger och vet ännu inte om jag kan åka. Har en guidning på Lakefiske på Lördag som är bokad sedan länge så ligger sjön för långt Norrut så hinner jag inte med både och. Vad som gäller på Söndag vet jag inte då det inte ligger någon tävling på chemat. Möjligen så anordnas det någon tävling/kula i Noratrakten där isarna borde vara bra nu. Annars får man hålla sig till tåls inför Baggtjärn den 22:e vid Storfors. Dit brukar det ju till och med komma lite Tidaholmare med.
Värmlänningarna är ju annars i "the twilight zone" då många fortfarande är ute och trollar på Vänern.
Vintertrollingen brukar ju ge gott resultat men är betydligt farligare med nedisade båtar och isproppar i bränslet. Detta gäller ju bara dagar med minusgrader.
Hoppas vintern skärper till sig så att bilåkandet inte övertar den lediga tiden i letandet efter is.

Snöchock

Ja för dem som ännu inte har vaknat ännu så kan jag tala om att det är vinterväder nu.
Skall man följa tidningsrubriker så skall det väl heta snöchock, Rysskyla, Permafrosttider eller något annat absurt.
Jag säger att nu kom vintern.
Steve får ursäkta men jag trivs ändå med vintern. Så många fördelar förutom att man kan få pimpelfiska. Inga mygg, inga knott, inga fästingar, inga allergier mm mm.
Sen att det blir kaos beror på att de flesta är ovana med att köra i snö. På sina ställen blir det ju snövallar som skall korsas och gör man fel så blir det fel. Inget konstigt alls. Om någon glömt sätta på vintersulor så får de banne mig skylla sig själva. Fryser de så får de faktiskt klä sig lite bättre.
Att vädret inte är så gästvänligt idag gör ju att det blir desto bättre någon annan dag. Och då uppskattas bara lite bättre väder som helt OK. Detta blir bättre för alla i stället för att höra allt gnäll om vintern. Passar det inte så kan de flytta till något sydligare land, eller bli globetrotters och följa värmen.
"snökaos" utanför Örjan Bengtssons i Lidköping.

Att vi har bra snöröjning i Lidköping råder det ingen tvekan om. Det räcker att se när man kommer utanför kommungränsen. T.ex Götene. Där är det nästan obefintlig snöröjning. Men de satsar väl sina pengar på något vinstdrivande som medeltidens värld i stället. Ännu ett korkat beslut av kommunledningen där.
De skyller ofta på att det inte finns snöröjare att tillgå men de har fått offerter från företag som kan ställa upp med såväl maskiner som arbetskraft.
Själv har jag varit säng/soffliggandes hela veckan då en knepig förkylning tagir över min kropp. Är dock bättre nu men för egen del blir det inget pimpelfiske för mig i alla fall på Lördag. Behöver känna mig säkrare i kroppen så att man inte knäcks. Har heller inte hört något ännu från Närkingarna angående helgens fiske men troligtvis avvaktar de med information. Dels pga att de måste kolla isarna samt att de måste vänta ut Sven som troligtvis härjar hela fredagen hos dem. Jag förstår om de inte vill ge sig ut för att testa isar i detta vädret för det är ju inget myspys precis.
Så snart jag har fått info så lägger jag ut angående helgens tävlingar.

Gräslig blåst på Gryveldammen.

Dagens fiske på Gryveldammen vid Älvdalen blev en blåsig tillställning.
Vindar på 10-12sekundmeter var utlovade men jag tror att det inte räckte. På Gryveldammens blankis blev det svårt att ta sig fram och grejer blåste ifrån några deltagare. Inte värre än att de fick tag på dem men ändå.
Själv gick jag efter tips från Thomas Larsson som vunnit där tidigare ett par gånger. Som vanligt lyssnade jag bara med halva örat och tänktesom alla andra barn. Kan själv.
Tipset var att ta sig så långt som möjligt bort på högersidan. Eftersom jag hade lite febersymtominnan start så valde jag att gå så långt jag orkar på utgångstiden men inte längre. Lämpligtvis hittade jag en intressant vik när det var 3 minuter kvar av utgångstiden. Måste vara nåt fel på den eftersom ingen annan hade gått dit men kör i vind. (eller lä) Startade på utsidan av viken och fick en liten pinne direkt, Flyttade mig närmare viken utan resultat. Kollade då upp mot viken och såg att det var en stor portal med banderollen: Välkommen hit Tomas. Här kan du få fisk och lä. Eftersom näsan rann i vinden som en ostängd kran så gick jag på det. Första hålet anade jag ett napp medans andra var det fullt ös. Fick 15 för Gryveldammen små abborrar men var glad för aptitretaren. Fortsatte runt omkring i viken och slog en lov runt en ö med endast ett par abborrar och en gädda som snöt pirken. Fick då på väg ut ur viken ett riv-hål med skaplig storlek på fisken. Nästa h¨l samma sak. Fisken var som tokig direkt. I andra riv-hålet small spöet av då det troligtvis blev knäckt av gäddan tidigare. Bytte spö och tog lite större pirk då jag inte fick napp grundare än 2 meter. Fortsatte runt i viken med ett par roliga hål till. När jag inte hittade fisken under en längre stund gick jag ifrån viken. Testade då utanför där jag startade och fick en liten pinne. Men när man knappt kunde sitta kvar på skryllan så bestämde jag mig för att gå i lä bakom en ö. Fick direkt  5 stycken i första hålet och 3 i andra. Sedan 2 bomhål.Kom då på att jag hade fjädermygg och slängde på ett par stycken. Direkt var det fisk som tog. Fick sedan fisk i alla hål. Fasen att man skulle glömma bort dem. Var ju lite sent att komma på dem med en kvart kvar. Nåväl, jag petade ju ihop nästan 4,8 kilo som gav mig en fjärde plats med 3 gram mindre än 3:an.
Segrade gjorde Grääs från Falubygden med 9,1 kilo och Stormen 2:a på 6,9.
Pelle Ernst som inte fiskade tiden ut blev 2:a i veteranklassen.
Kul sjö i alla fall.
Vad som gäller nästa helg får vi se då det är tävling i Trysil och jag får nog hindra Ronja även om hon bönaroch ber om att få åka dit. Per "chefen" Nilsson skvallrade om möjliga isar i kopparberg. Isläget där var 10 cm så det finns förhoppningar om att slippa åka allt för långt för att hitta is