Seger idag på Stor-Tandsjön

Efter en hård arbetsvecka var kroppen igång så att man vaknade lite väl tidigt.
Då jag valt att förbereda min utrustning minituöst inför årets pimpelturer så var ju allt packat och klart inni minsta detalj.
Skryllan som mina fina barn gav mig i present ( Benka-skrylla) med lite väl uppmuntrande ord om att denna skall snart fyllas till bredden med randiga krigare var helt i ordningställd så att den var så lättarbetad att hälften var nog.
Titanborret var framställt och ny lina påspolad på samtliga spön. Krokar var tillverkade i mass så att det nog skall räcka de närmsta 10 åren.
Eftersom jag var klarvaken bestämde jag mig för att -kör i vind. Jag drar till Tandsjön!
In med grejerna i bilen och iväg.
Väglaget var perfekt och jag kom fram ca en timme före utgång. Helt perfekt!
Träffade en hel del gamla kamrater från tidigare år och fick massvis med tips om hotspots på sjön.
Ställen där tidigare segrare fiskat med såväl tre-krok som tafspirk eller varför inte om när Gammel-Arvid satt och plockade storfisk på balans vid den andra udden.
Tipsen var många så det var ju svårt att välja. Vinnarplatsen kunde vara precis vart som helst på sjön och tekniken kunde även den vara vad som helst.
Bestämde mig för att testa runt lite på sjön men mest använda mig av vanlig pimpel och den senaste egengjorda kroken.
Starten gick och det blev ett par lämmel-tåg ut åt olika håll. Lite snett åt vänster leddes tåget av Stormen som satte iväg i ett närmare furiöst tempo som om han ville in på den Norska sidan före start. Ut åt höger ringlade den större skaran med Thomas Larsson springandes ett par hundra meter före de andra som mest bestod av Svegfiskare, Norrlänningar och Nora-fiskare.
Själv tog jag det lite varligt på utgången då jag sett ut ett par öar inte allt för långt bort som mycket väl skulle hinnas till innan startskottet ljöd.
Väl framme så satt det en hel skara av Ulriksforsare där och hade en trevlig stund innan start.
Språkade med dem ett par minuter innan det var dags.
Provade utanför en udde på högersidan där det var 3,5 meter djupt. Hann inte mer än att komma till botten innan första pinnen var ett faktum. Drog ett 20-tal innan jag bytte hål. De var i minsta laget då man hört att det oftast var 2-siffrigt som gällde på sjön. Fortsatte utåt och det resulterade i lite större snitt på fisken. Gick sedan ut på ett stort grundflak 500 meter ut från ön där Norsjöfiskarna med Steve och Harriet i spetsen. Fick lite ströfisk i varje hål men fortsatte. På nästa flak var det mer aktivitet. Björne, Sundberg, Dyberg och ett gäng till for som tettingar över isen som om de hade myror i brallan.
Gick intill en vass där PEO Nilsson satt och smög upp skapliga abborrar och försökte viffta så lite som möjligt med armarna så att han skulle få fläska på själv. Av respekt lät jag honom vara ifred så jag testade en stund i nästa vass. Fick ett par halvkilos men tyckte att tempot var för lågt. Testade sedan nedanför en bergs-sida där de var som tokiga. Djupet var ca 1,5 meter men jag fick upp dem så att de stod precis under hålet. Blev sittandes här i 2 timmar innan slutskottet gick. Lyfte upp skryllan på ryggen och kände att den var skapligt tung.
Väl på invägningen visade sig det att jag knepat ihop 15,7 kilo och gått segrande ur striden men god marginal till 2:an Storm på 14,2 kilo 3:a blev en kille med rosa mössa som suttit med tafspirk i ett och samma hål hela dagen.
Veteranklassen vanns av Sundberg som fått 4 st kilosfiskar i ett och samma hål och vägde in 12 kilo.
Först fram och gratta var Mikael Engvall som släpat sig ifrån Fagarsta på morgonen men fått stryk av Lotta med 2 hekto så att det var hans tur att diska igen. Trevligt att träffa allt det goa folket igen.
Hemresan gick även den fint. Det är ju gott att med segerns sötma ta sig hemåt efter väl förrättat värv.
Väl hemma stod steken färdig på bordet men Ronja var MYCKET sur för att jag inte väckte henne så att även hon fick åka på premiärfisket. Matilda och Albin sa att det är lugnt för vi åker ju till Tallsjön imorgon. 
 
Strax efter detta vaknade jag och tittade ut. Glädjande var att allt var vitt så det är ju på rätt väg. Ut och skotta snö och sätta på vinterdäck på frugans bil (shoppingvagnen). Men nästa gång. Då är det nog allvar!

Kommentarer
Postat av: Hjelm

Höll på att bli förbannad ,kunde väl fått blit tvåa .....

Svar: Jamen Micke då!Jag åkte ju själv!
Tomas Leijon

2012-12-01 @ 18:12:14
Postat av: Storm

Tack ! för andraplatsen ;)

Hae't Gött !

Svar: Ja man får ju skrälla nån gång i livet!
Tomas Leijon

2012-12-07 @ 13:56:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0