Vikasjön och Siksjön 6-7 jan

I brist på isar i södra Sverige så får man fara land och rike kring för att hitta fiskbar is.
Denna helgen begav sig jag, Ronja och Bo upp till lördagens tävling på Vikasjön på södra sidan av Runn.
En sjö där vi aldrig satt våran fot på men fick några snabba korta tips innan start så vi kunde välja del av sjön.
 
Valet blev rakt över sjön till en vassvik där det enligt tips kunde finnas lite större fiskar och då passar det ju mig (tror jag) Så vi begav oss över skridskobanan och in till viken där vi var helt ensamma. Det satt några till vänster vid ett par mörtstugor och några till höger på nästa udde men just dit vi gick vart det helt rent. Nu fanns ju chansen att skrälla om det var så att det fanns några bumlingar hemma.
 
Första hålet slogs men känndes lite för djupt med ca 4 meter så det var bara att fortsätta mot vassen. Men det var djupare än jag trodde hela vägen och grundade inte upp förrän man närmade sig vassen. Men inte ett liv för någon av oss och det var bara att vika av. Bosse åt höger och jag och Ronja åt vänster. Men inte förrän man kom fram till mörtstugorna fick jag första nappet. Där hade de 2 andra suttit i fred  tills vi kom och vi fiskade oss runt på området. Det blev någon fisk härochvart men ingen större fart i något hål.
 
Någon större fisk blev det inte heller blev det inte för våran del och även säsongens första mört och gers fick plockas av kroken. Men av abborrar blev det 107 stycken och säsongsbästa i antal och med 1,5 kilo som resultat. Detta räcker ju naturligtvis inte för att placera sig på Vikasjön men då man gör en blindchansning på ett nytt vatten så får man räkna med att det inte blir mer. Men bästa Skaraborgare för en gångs skull och inte ens Tibros nya stjärnskott Jonny hade en chans!
 
Kapten Mikael Engvall hade däremot tagit kommandot över fisken och vägde in imponerande 10 vassa kilo abborre och vann odiskutabelt så nu slapp han nog att diska på kvällningen. Sedan var det ett ordentligt hopp till 2:an som hade knappa 6 kilo om jag inte hörde fel. Och efter detta var det snabbt fall i vikterna och det var pris även under 3 kilo om jag inte hörde fel. Men det var ingenting vi behövde bry oss om då vi var allt för långt från dessa vikterna. Men det var bara att köra på och komma igen, det är ju en tävling på söndag med!
 
Så vi skippade tävlingen på Barken och for ned till Klacken i Kopparberg för en övernattning där vi hade en stuga medans Tibros och Tidaholms stoltheter hade en och det är ju bättre att bo i stuga än att sova i bilen som också är ett alternativ. Men det lockar ju inte när det är mer än 10 sprittande glada minusgrader. Så vi mös med en pizza på Zaras i kopparberg som uppladdning inför söndagens drabbning i Hällefors där de gästvänliga Nora-fiskarna skulle bjuda oss på fiske på Siksjön där ryktena sa att det var 1,5 meter högre vatten än vanligt så det skulle bli spännande.
 
Söndag morgon kom och vi for igenom Kopparberg och vidare till Hällefors där jag återigen kör fel trots att jag varit vid sjön säkert 10 gånger. Men det är inget att göra åt nu men det blir ju lite stressigare förberedelser. Så det var bara att traska ut på isen och sjön gick knappt att känna igen. Det var som att komma till Storhamra utan sina öar och skär nära land. Men vi begav oss ut till vårat vanliga ställe att starta på för att sedan sprida ut oss över sjön åt olika håll.
 
Tanken var att fiska först på djupkanten utanför ön för att se om det fanns några fina fiskar hemma. Men man fick chansa på vart "min" ö var då den var helt under isen. Men var den var trodde jag mig ha bra koll på då jag varit där i stort sett varenda gång men jag missade den med 20 meter ungefär. Bo plockade första fisken innan han satt sig tillrätta och även jag hade napp i första men fick inte upp någon förrän i andra. Första var en 25 grammare och det var ju positivt då snittet ofta är mindre än så och det skulle det tyvärr bli igen. För redan andra fisken var nog under 10 gram.
  
Men under tiden man letade efter vart grundtoppen, eller min ö  som det brukar vara fanns så fick man en eller 2 fiskar ganska omgående i hålen men sedan var det tvärstopp. Efter ett tag började jag hitta upp på toppen och det grundaste jag hittade var ca 40 cm. Och i närheten av toppen fick jag lite fler fiskar i hålen och efter jag gått över till andra sidan av grundet så fick jag ett hål där jag kunde plocka en längre stund och fick mellan 50 och 60 fiskar där. Och här gick det även med tafsen till slut. Den hade ju inte fungerat tidigare under dagen. För så fort jag missade fisk och plockade fram tafsen så fick jag 1 och sedan var det tomt.
 
Men i detta hålet gick det fint och man fick sitta länge och nöta i det. För om det dog ut så gick det att få igång dem igen med lite trixande men till slut så blev även det för svårt. Fiskade runt i området men i slutet fick jag fiska mig bort från grundet för att få några till i snålblåsten som gjorde sig bemärkt och kylde ned oss så gott den kunde. Men jag slutade på 129 fiskar och 1545 gram vilket räckte till en delad 3:e plats. Det var bara Per Nilsson från Nora som frångick gästfriheten av Norafiskarna och ville visa varför han fått smeknamnet "Chefen" och gick in med dagens högsta vikt på 2,1 kilo. Peter Pistol har ju skälet att vara från Degerfors så han knep andraplatsen med 1,7 kilo.
 
Ronja och Alvin Ahlgren vann sina klasser och det var strongt gjort av dem att klara av kylan idag som vid start var nedåt 15 minusgrader och sedan med snålblåsten blev det riktigt kallt. Övriga Skaraborgare som kom på prisplats var J-H Branell, Charles Fasth, Bernt Olsson och Holmgren. Och det var kul att se att det var en kille som fick pris på i stort sett 1 fisk då han hade en på 1050 och vägde in 1,1 kilo. Som tur var hade hans borr gått sönder innan tävling och han hämtade reserven i bilen med grövre diameter.
 
Nu får vi se vad nästa helg har i sitt sköte för oss. Det ser ju inte ljust ut för oss härnere då Sofie inte hållt Mats i tillräckligt strama tyglar så han manipulerat ismaskinen så inte ens de värsta blodhundarna kan hitta några isar till Västsvenska pimpelserien. Än värre så är det aldeles för varmt i Skaraborg så det kan nog inte bli något DM i helgen heller. Men å andra sidan så är det ju Nora-rycket nu på söndag  och det är säkert någon som har tävling på lördag med så pimpel skall det nog bli.
 
Sköt om er så ses vi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0