Varnumsviken Kristinehamn 7/2

Upp som en sol och ned som en överkörd pannkaka.
Så kan jag summera helgen. Gårdagens fina resultat på sjön Viken skulle följas upp med en tävling i Kristinehamn på en Vänervik som heter Varnumsviken. Äntligen kan man komma ut på Väner-is och då naturligtvis i den norra delen av sjön. Att Vänern är så stor är nog svårt för många att förstå men man kan väl säga så att det tog mig 1 timme och 45 minuter att ta mig från mitt hem med utsikt över Kinneviken (Vänern) via Götene och Mariestad och Gullspång för att komma till Lusasken (Kristinehamn) och ta sig ut på samma vatten. Och då har jag inte ens kommit halv-vägs!
 
Så här 2 timmar norrut så finns det lite mer is att ta vara på men det börjar tryta betänkligt även här och det känns som att det blir en halvtimme längre till bärbara isar varje dag och snart är det ohållbart. Men nu skulle det fiskas karigt fiske så ett spö var laddat med Väner-pirk och 2 med balanspirk. Detta för att kuva proppmätta norsabborrar som säkerligen stod svans i mun och bara väntade. Och om de inte var hemma så var det ju plockefiske efter loppor som gällde och de fanns det ju i mass av. Här uppe i norra vÄnern så går ju norsen in tidigare än hemma. För de brukar ju följa samma mönster att de kommer in i norra Vänern först för att sedan förflytta sig eller komma in i vikarna söderut allteftersom isen får ligga kvar.
 
För våran egen del så är det inte förrän i mars som det brukar komma in i några större mängder och ge det härliga fisket från is en ordentlig skjuts framåt. Men då är ju oftast isarna borta om de ens har lagt sig!
Men jag begav mig bort på isen efter några goda råd och tips om vinnarställen eller i alla fall en liten vink om hur fisken KAN vara ibland.
Och när jag traskade iväg på den blöta blanka isen bort emot människobyn såg jag på flera ställen fastfrusna norsan som satt kvar i isen. Så norsen måste varit inne precis när isen lade sig då de satt högt upp i isen. Hade det varit nyss så hade de legat löst under isen då minusgraderna lyser med sin frånvaro här med.
 
Men jag kom bort till avruskningen där de satt som på ett pärlband längs med denna och så även jag. Monkey say monkey do! Så när starten gick släppte jag ned Vänerpirken och det var endast 2,5 meter djupt. Men jag kikade mig omkring och alla hade samma resultat som mig-nada. Borrade mig utåt för att få lite svängrum för pirken och i 3:e hålet kände jag direkt en stöt och fick en liten borre. Ja då finns det ju hopp i alla fall! Men det blev inga fler där så jag borrade mig tvärs över hela viken och var nere på närmare 8 meters djup men inte så mycket som ett pet på grejerna.
 
Så när jag kom till andra sidan så fick jag höra att man skulle varit där från start för då nappade det skapligt men dog snabbt ut. Värsta resultatet jag hörde var redan 95 abborrar så med min enda så var jag ju en liten bit bakom. Talade då med Pentti Harmala som startade i samm område som mig men han hade lyckats få en halvkilos och här var det ju bara småfisk så jag fiskade mig på behagligt djup tillbaks mot starten och såg fastfrusna norsar i parti och minut. Inte så att jag tror att det har dött av utsläpp från Asco eller abborrjakt som vanligt utan av tristess! Hände inte ett jota här heller.
 
Så jag vandrade tillbaks till avgränsningen igen där det satt folk kvar i samma område som jag startade i och de fick en fisk emellanåt men inget blixtrande fiske så jag försökte jag med. Teittinen satt i klungan och fick lite fisk han med men själv fick jag bara en mört.
Peter Teittinen var nog den som var galnast idag med längst bilresa för att komma på plats. Glad också för han fick ju fisk!
 
Men jag testade runt i området där det var den ena duktiga fiskaren efter den andra och jag blev ordentligt distanserad av dem alla för jag tror att alla fick i varje fall någon fisk men jag fick bara min lilla mört!
Bloggkungen Stange tog tillfället i akt och diskuterade såsrecept till söndagssteken. För det var mer action i det än i själva fisket!
 
Men när det återstod 45 minuter och jag testat i stort sett allt i lådan så avvek jag från avruskningen och begav mig mot starten. Träffade på Thomas Larsson som haft liknande fiske som mig så då känndes det bättre! Och det var fler som lyckats lika bra och det blev en ordentlig strid emellan mig och Ari Munnuka då vi hade samma vikt. Vi fick räkna fisk och då blev jag slagen. Båda hade 54 gram och jag hade 2 fiskar och blev krossad av Ari då han hade 50% fler än mig. Men vi var heller inte sist i tävlingen då det fanns de som nollade även här. Ingen nämnd och ingen glömd!
 
Men han som fått 95 fisk i början fick nog inget mer för han vägde in just 95 fisk med en vikt av 2931 gram. Segerherren hette Per Stenkvist och var följd av Olle Eriksson och på 3:e platsen kom Teittinen med 2087 gram. Både Olle och Peter avslutade vid avruskningen som jag gick ifrån. Men jag fick ju inget oavsett hur jag fiskade så då är det bara att lämna stället då det bara kan sabotera för de andra. Men behållningen denna dagen var att isen höll och man fick se sin gamla lumpar-by samt träffa de trevliga fiskarna i detta glada gäng. Hoppas bara att vi kan få komma ut på nåt fiske snart som det nappar på så att alla är på tå och engagerade. För det var många som gjorde som jag och bara flinade åt eländet som var idag. Men Vänern har ju så extrema sidor så jag är ju inte helt förvånad heller. Bara brustna förhoppningar. 
 
Och nu får vi verkligen hoppas på att Mats inte har infiltrerat sig hos Kung Bore utan han kan återhämta sig innan alla isar försvinner. Men att fisket var dåligt här så vart det ju inte särskilt bättre på Lill.Värmeln där fisket var liknande och Andersén blev 4:a på 4 hekto! Nästa helg skall det ju vara R.S.T och vi får se vad Värmlänningarna kan hitta för vatten till detta. Är nog inte så troligt att det bär på Östersjön då den bara är en halvtimme ifrån Kristinehamn. Och isen i Kristinehamn ger jag max en vecka till om det inte blir minus nu.
 
Sköt om er så ses vi.

Kommentarer
Postat av: Ari Munnukka

Hej Tomas.
Bra beskrivning av dagens tävling. Alltid trevlig läsning. Längtar till nästa tävling, men med mer fisk för oss båda. Ha de' gött.
/Ari/

Svar: Jadu Ari. Men du krossade ju mig med så många fler fiskar idag!
Tomas Leijon

2016-02-07 @ 19:46:54
Postat av: Nille

Kan bara hålla med Ari, RST har Värmland
överlåtit till Örebro men vi vet inte
om vi kan stå till tjänst även om vi har
något bättre isar!

Svar: Håller tummarna för att Örebroarna kan hitta en fiskrik sjö med duglig is. Vet att det kan vara svårt men har nog aldrig varit med om att R.S.T ställts in.
Tomas Leijon

2016-02-07 @ 23:56:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0