Stockholm Open och PSC 2

Andra deltävlingen i PSC Har nu gått av stapeln i och med Stockholm Open på Drevviken SV om Stockholm.
Vi var 3 hugade själar som for iväg ifrån Lisch halv 4 på morgonen och for iväg norrut mot huvudstaden. Flera fina fiskevatten fors förbi och väl framme i området såg vi att vi hade kört på ganska bra och hade gott om tid så vi for in till en fin restaurang för att införskaffa lite mer energi för att palla med den tuffa tävlingen.
Ingen Gröt som Anders Rimmevik propsar på men väl ägg och bacon så Andersén kunde bli nöjd.
 
Väl framme så var vi en halvtimme före täkt tid ändå och kunde i lugn och ro ladda upp och göra i ordning grejerna. Efter en stund kunde vi även räkna in både det ena efter det andra fåret och till slut kunde vi börja sjunga heje heja sången: Å Lasse var här, Å Björne var här Å hejaheja Torsten var här. Och i vårt glada gäng är lille Thomas på besök Å hejaheja alla är här. Ja detta var ju en lite förkortad version men ni förstår principen!
Några storfräsare saknades men det var väl andra tävlingar som lockade då det var tävling på Hjälmaren med denna dagen och även andra tävlingar med för den delen.
 
Men man försökte luska så mycket som möjligt för att få fram vad som gällde i sjön men man blev inte riktigt klok på vad man skulle förvänta sig av sjön och ej heller vart man skulle gå då det var så delade meningar om vad som gällde och vinnarplatser kunde inte pekas ut. Så jag valde tipset från Timo Jumisko. Att andra sidan som var rakt fram. (Även tips från Herr Nilsson) skulle vara ett potentiellt vinnarområde fast då skulle det ha legat snö på isen. Nu var det ju blankis och förmodat djupfiske men man får ju chansa och gå emot strömmen.
 
Valet var lätt då Timo talade om vart han skulle gå så då valde jag och Albin att gå till andra viken och en utstickande udde och Albin gick högersidan och jag tog vänstersidan. Började en bite ut på 6 meters djup med 55:an. Ingenting hände så jag hoppade över skridskobanan och närmade mig vassen. Bytte raskt till en 37:a då det var för grunt för 55:an. Fick då ett hål med 9 borrar i en rask följd och borrade mig kvar med mindre lycka. Isen var klar som vattnet och igenom isen kunde man se pirken dansa omkring på de 3 meters djup som var där men jag såg ingen fisk så jag vet runt hörnet.
 
Där hade vattnet spolats med vindens hjälp mot bergskanten så det såg ut som öppet vatten men det fanns is under vattnet. Fiskade mig närmare kanten än föregångarna innan varit och invid kanten fick jag lite fisk. Men även här harvade jag aldeles för länge och efter halva tävlingen hade jag 35 fisk.  Drog då över viken mot en liten hamn där Albin och ett gäng till som ville dela på fisken han hittade. Slog ett par hål mitt i smeten men fick inte ett napp. Så jag vek in i viken som fiskats av utav de andra i klungan och lade märke till att där Albin satt och plockade med de andra var det grumligt vatten. (som mjölk) medans innanför var det klart vatten igen.
 
Först när jag kommit runt vassen in i viken och utom synhåll för de andra började det nappa. Djupet var här 2,5 meter och grundare och det gällde att hitta rätt linje och djup för att få både antal soch storlek rätt. Men som vanligt gick det inte att få någon rätsida på vad som gällde för om det nappade så nöp det direkt. Största fisken var oftast först att nappa. Och om man missade 1 så tvärdog det. Flera gånger kunde jag titta ned i hålet och se en ring med abborrar stå runt pirken och blänga. Var inne på 1 meters djup och fick fisk även där.
 
Så 3;e timmen nappade det på skapligt för att sedan bli sporadiskt igen då vi nu var 3 i viken och fisken skyggade lite igen. Så i slutet drog jag över emot den andra sidan av viken där det var en bergsknalle som stack urt i vattnet och fick ett par skapliga där med innan slutskottet ljöd. Summerade ihop 164 abborrar med en vikt av 5530 gram och en 13:e plats i tävlingen. Men jag blev inte bäst i bilen ändå för Albins försprång kunde jag inte hämta ikapp då han vägde in 6482 och en 7:e plats. Han blev även 9:a i PSC och kan nu stoltsera med att vara det första Leijonet som plockat poäng i denna serie. Hur många får vi se på Pimpelsport.se när de räknat samman.
 
Dagens fångst: 164 abborrar i blandad kaliber.
 
Isen var tjockare här än hemma men det hjälpte inte ändå då en av deltagarna gick igenom och badade. Ingen större fara mer än att han fick blöta kläder och brusten stolthet i och med badet. En annan som inte deltog i tävlungen utan var ute på isen och Flanerade i gympadojjor halkade så olyckligt att han fick hämtas med helikopter. Konstigt att det så ofta är så många som inte tänker sig för utan övervinner naturlagarna i varje fall i tanken. Även i lördags var det några barn som lekte läöngs med isen och gick ut på en brygga så att Björn fick hojta till på dem hur farligt det var där då det var landlöst intill kanten på vissa ställen. Även på Drevviken var det folk som tog sig ut på isen på den norra sidan av vattnet trots art det nästan var landlöst här med. Och då i sällskap med småbarn!   FY !
 
Segrare för dagen var Göran Hellgren från Täby med sina 8506 gram gick hem som obestridd mästare från Drevvikens is.
Göran Hellgren segrade på Drevviken.
 
Härligt att se att en dam,  Evelina Henriksson fick ihop 7950 och en junior David Öman 7548 och bra med i PSC.
 
Men kul att träffa alla deltagare och då sjön bjöd på ett sådant fiske var ju en ynnest att få vara med om. Underbar dag med alla inslag av väder då vi hade snö hemma, regn på vägen upp och efter prisutdelning samt solsken under tävlingen. Kanske var lite väl varmt bara emellanåt men det kan man väl ta en sådan här dag. Hoppas bara att kylan kommer tillbaks snart så att inte isarna går upp för då bliur det tungjobbat för kung Bore!
 
Vad som gäller för nästa helg återkommer jag med men Skaraborg skall köra DM i mormuska på söndag men själv så suktar jag nog mer efter pimpelfiske för det är så djäkla kul!
 
Sköt om er så ses vi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0