DM Internationellt mete i Skaraborg avklarat.

Under söndagen var det sista tävlingen i Skaraborgs serie i Internationellt mete i Lidan.
Förutsättningarna var att det var flera som hade chansen att ta hem hela serien men måste då klå den ledande Mikael Hjelm som redan var nere i 3 poäng och hade en god ledning och "nästan" säkrat en medalj. Men att han skulle bli utan var det mycket som skulle falla in. Men vem vill inte ta över stafettpinnen om att inneha och hysa "gubben i lådan" som fått husera hemma hos Rosenkvist de senaste 2 åren.
Visst är han vacker "gubben i lådan" som är Skaraborgs vandringspris i Internationellt mete!
 
Förutsättningar i Lidan var att för 2 veckor sedan var det smälltjockt med bottenfisk då jag var nere och testade 9-metaren med en god blandning på fisk då jag fick brax, björkna, mört, abborre och snorgärs samt någon löja. Men nu hade det regnat lite och Lidan hade fått sin vanliga Gangesfärg och många var rädda för att det skulle strömma för mycket men så var inte fallet. Strömmen var helt klart behaglig och förutsättningarna var goda för ett fint fiske och det var bara att hoppas på att det var bottenfisk som gällde.
 
Lottningen gav på min sektion A som var upp mot cykelbron med Rosenkvist på 1:an, Blom på 2:an och Gädd-Pelle på 3:an innan jag kom på 4:an. Serieledaren Micke på 5:an och Wallin på 6:an. Wallin som dagen till ära endast hade löjspön med och jag hoppades på att skulle ha valt helt fel idag för jag behövde en seger för att avancera i resultatlistan och då helst på en bra vikt och det blir det ju endast på bottenfisk. På B-sektionen satt Challe på kant nedströms fightandes mot Jan, Pierre, Mäster och Mr Swensson som hotade med att jag skulle få byta klubb vid förlust! Och det till Tibro!!!!! Inte skulle väl det inträffa?
 
Mäskblandningen blev på långspöplatsen resterna från sista drabbningen i Kanalen upphottat med braxmäsk, 1 liter frysta maggot, 1 burk majs och lite klippt mask. Blandade inte ihop något löjmäsk då hoppet stod mest till bottenfisken. Det går ju snabbt att väta upp löjgröten så det är ju inga problem. Spön var det T.A.P med en allsköns blandning av flöten då vi fortfarande inte riktigt visste hur strömmen var. Flöten mellan 1 och 6 gram för lite olika metoder av betespresentation och saken skulle vara Biff.
Mikael Hjelm laddar för att behålla sin ledar-roll i Serien.
 
Starten gick och det dunkades på ordentligt i grundmäskningen och allt mäsk kom på rätt plats toppat med 4 koppade bollar med en hel del godis som grädde på moset. Nu kan ju inget gå fel!
Starten gick och jag lade ut långspö direkt för att testa av läget men det var bara Blom som satte ribban högt och startade ursinnigt med 3 raka på T.A.P. Tog då fram samma men hade heller inte ett enda pet där heller. Såg då att Rosenkvist satt i full kareta och piskade löja så det var bara att krypa till korset och blanda gröt i väntan på napp.
 
Gröten blev klar och jag började mäska för löjan och jag hade 2,5 till 3,5 meters piskor uppe då jag räknat med att det skall räcka till löjan. Det jag hade glömt av var att jag satt på enda platsen där det är långgrunt intill kanten gjorde att jag precis kom till kanten med 3,5 metaren. Men efter en liten stund hade jag fått den första löjan och hann dra ett 50-tal innan det dog ut. Om det berodde på predatorer eller något annat vet jag inte men det blev i alla fall helt kasst löjfiske och jag gick ut med långspö igen och fick min första bottenfisk. En snorluva! Testade runt bland spöna och fick ingenting ute på mäskplatsen men det var det ingen som fick och löjfisket var ju helt kasst så jag sträckte på benen och försökte störa Blom och Rosenkvist så de skulle lugna ned sig lite i avvaktan på att solen skulle komma till min plats.
 
Tillbaks igen och mycket riktigt, När solen kom till min plats kom även löjan dit. Men jag fick fiska sträckt med linan så att det blev rätt storlek på dem. Hade ju tyvärr inte laddat med rätt kroktafsar så jag fick fiska dem med 18-krok och pinkies vilket inte är optimalt men jag lyckades skapligt ändå och plockade i andrasvängen att dra 177 löjor innan det dog igen. När det återstod en halvlimme koppade jag ut 4 bollar spetsade med frysta bloodworms som tinat lagom till spurten. Tog T.A.P och fjolltackel med skaplig krok med 2 pinkies och en liten mask och började fiska av mäskplatsen. Efter en stund sa jag att det fick bara bli ett drift till innan jag gick in och provade löjan igen. Då sjönk flötet som ett gräsnapp men jag väntade ett bra tag innan jag krokade om det nu verkligen var en fisk.
 
Vid krokningen var jag helt säker på att det var gräsnapp så jag blev riktigt förvånad när det svarade i andra ändan och jag fick en brax. Men tyvärr var den fruktansvärt ensam så det blev enda fisken på T.A.P och snorluvan den enda på långspö. Resten blev löja och vikten 3,6 kilo räckte bara till en 3:e plats vilket var en riktig missberäkning. Vann gjorde naturligtvis Rosenkvist som hade fiskat löja i stort sett hela tävlingen och petade ihop över 6 kilo. Blom 2:a på 3,9 kilo.
A-sektionen vanns av Challe på 9 kilo och det blev spännande att vänta in slutresultatet men det blev värsta tänkbara scenario för Mikael Hjelm.
 
Challe vann med 1+1 och högsta vikten 2:a Rosenkvist med 1+1 och lägre vikt. 3:a Blom med 1+2 och högre vikt än Mikael Hjelm på 1+2. Själv räckte det ju bara till en 10:e plats då det var ovanligt tight i resultatlistan och 7,5 poäng räcker ju ingenstans i denna serie. Så det är bara att lyfta på hatten åt alla som har hållt igång i år för det går inte att klå er ringrostig utan man måste hålla igång för att ta rätt beslut och jag får se till att ändra på det till nästa år.
 
Men nu är metesäsongen slut för min del i år och troligtvis blir det inget mer mete förutom om det blir något karp-pass inna det blir för kallt i vattnet. För nu kan det kylas ned så att det fryser till ordentligt och vi kan beträda isen i stället. Havsfiske-SM skall ju avklaras med plattfisk på huvudmenyn och en resa med Distriktet till Sibirien (Mariestad) med lite regnbågsfiske. Kanske det kan bli något tur ut på Vänern med med lite groteskt abborrfiske så man kan få lite matfisk på bordet. Det vore ju gott.
 
Men nu är det bara att vänta in den riktiga säsongen och hoppas på att man inte behöver tillbringa allt för lång tid av den i bilen och man får sova hemma på nätterna. Ite för att jag  har något emot att sova borta men borta bra hemma bäst.
 
Sköt om er så ses vi!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0