R.S.T-mete 2015

Årets upplaga av regionskampen mellan Värmland, Örebro och Skaraborg gick idag av stapeln i Svartån i Örebro. Svartån som är ett vatten som är känt för många då det under många år har varit flera trevliga tävlingar där såväl i traditionellt som i Internationellt. Vattnet som oftast håller gott med fisk kan bjuda på allt möjligt i fångstväg från att meta bottenfisk eller löja. Ofta då med inslag av jagande predatorer.
 
Jag och Ronja for iväg och hittade starten som var flyttad lite längre nedströms än vad vi var vana med men det är bara kul för jag har aldrig sett denna delen av sträckan och då blir det nytt igen. Vi gick ned och tittade på vattnet och det strömmade bra och löja i vattnet. Inget konstigt alls då det regnat en del i området. Jagande fisk? Javisst. Allt som vanligt. Men är det då bara löja som gäller eller är det bottenfisk med? Det får vi se.
Morgonsamling inför tävling.
 
Jag lottade 15 och Ronja 19 så det var ju prima att vi inte hade allt för långt emellan oss om något skulle hända. Men att det var uppåt var väl inte helt positivt för det strömmade på bra på denna delen men man måste ju testa om det finns bottenfisk. För Ronjas del var det bara att sikta in sig på löjan då hon inte orkar hantera spön som behövs för att meta på botten i denna strömmen. Själv laddade jag upp 9 och 7 meters med kraftiga flöten för att nå botten snabbt och 2 st löjspön för att piska upp lite silverfisk.
 
Starten gick och naturligtvis började jag med 9 meters och mask och hade napp redan i första drivet. Men man är ju inte helt säker då det strömmar så pass mycket som det gjorde. Missade flera napp innan jag bytte till löjspö. Löjorna vakade frekvent men var absolut inte intresserade av att nappa på grejerna. Gjorde som vanligt med 2 maggot på. 1 röd och 1 vit för att testa av vilket som gick funkade bäst men det funkade inte alls. Så jag gick ut igen med 9-metaren och matade på med ett majskorn och fick en brax direkt.
 
Blond som vanligt så trodde man att man knäckt koden och fortsatte att tesa runt med mycket bete på kroken men alla napp missades. Testade av löjan med men inga napp alls. Ronja kom då och sa att hon säkert fått 50 löjor redan  så efter en timme bytta jag plats då jag bara fått denna brax. Fortsatte bortåt till betongkajen där det var lite lediga platser men fick bara 2-3 löjor där så jag tänkte gå tillbaks till startplatsen igen för där man ville sitta var det ju redan fullt. Strax innan platsen var den så kallade braxenkurvan och Nille hade lämnat sin plats så jag testade den innan jag skulle gå vidare.
 
Knoppen och Thomas Larsson tävlade i vem som kunde få mest brax men det blev mest snorgärs så jag vet inte vem som vann den kampen. Testade med 9:an men inget säkert napp så jag testade löjspö igen. Hände ingenting så jag bytte till kanalkrok och singel pinkie och vips så nappade det frekvent. Emellanåt bra men med lite luckor så man trodde att racet redan var slut. Men hade lite sving en stund och plockade upp en del löjor men sista delen var även löjfisket under kanalstatus. Lyckades ändå plocka ihop 2,2 kilo fisk och blev tyvärr bästa Skaraborgare. Och då jag på denna mediokra vikt i Svartån blev bäste Skaraborgare så förstår ju alla att på 8 man skrapa ihop 8990 gram fisk så får man nöja sig med en tredjeplats i denna regionskamp.
 
Att det var långt upp till Värmland som segrade på 27400 och Örebro med 25328 gram är ju faktiskt väldigt förnedrande. Är vi Skaraborgare så fruktansvärt dåliga på att fiska?
Vi var förresten det enda distriktet som fick räkna in 8 man i laget då de andra distrikten saknade juniorer vilket också är synd. För Ronja tycker det alltid är roligare att fiska om det finns någon mer att fiska emot. Men hon fiskade ju bra och det var endast 2 damer över huvud taget som slog henne så det gjorde hon riktigt bra. Men i framtiden så får väl Skaraborg räkna in alla startandes vikter så att siffrorna snyggas till lite grand. För det hade ju inte räckt med om vi fick räkna våran vikt gånger 3 för att klå Örebro men inte riktigt nå upp till Värmland.
Värmlands segerlag 2015 i Svartån Med R.S.T-mästaren Patrik Zetterkvist från Storfors (2:a från vänster) och dam-mästarinnan Britt Lindgren i blått.
 
Nu har bilen laddats om för morgondagens drabbning i Lidan. Och man är lika dåligt förberedd som det har varit hela året. Inga nya tackel är gjorda, Inga tafsar är knutna men man får väl ställa ut 10 hinkar rutin för att klå de andra Skaraborgarna i morgon. Det viktigaste är ju att hålla Benny Svensson efter sig och det skall väl inte vara helt omöjligt!
 
Sköt om er så ses vi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0