SM i havsfiske 2013

Då var årets havsfisketur till sundet avklarat.
Jag, Challe och Kenneth åkte ner i Fredags till Helsingborg där vi checkade in på City vandrarhem.
Vandrarhemmet var upprustat sedan förra gången vi låg där och nu var det riktigt fräscht där. Ut och käka för att sedan vila ut inför stundande fiske.
På Lördagen var vi först på plats, fiskesugna som vi var och fick sitta och vänta en stund på att tävlingsledningen skulle vakna.
In på Vandia för att anmäla sig och båtlottningen var klar sedan tidigare. Jag och Kenneth på Vandia första dagen och Challe tvärtom. Lottning på båten med en flyttning efter halva tiden stod på agendan och sedan bar det ut.
Fördelen med fisket där är att det är korta gångtider så efter en kvart så började fisket.
Det märktes ganska snart att man borde vara ute på hacet mer än en gång om året för att matcha eliten som säkert har 20-30 pass sedan senast.
Det tog mig 3 drifter innan jag hade säkert napp men vilket napp sedan. ett par smällhårda hugg för att sedan bli tvärstopp. Linan som tidigare stod åt vänster stod raskt å höger och linan tickade ut i lugn takt. Shimanon har ju en jämn broms utan större startmotstånd så den fungerade som den skulle. Började bli tveksam om det verkligen var fisk men snart så kom det ett par ordentliga knyckanden och fisken gick fri. Inga skador på utrustningen så man får hoppas att samma gäller för fisken. Nästa drift släppte det lite och jag fick snabbt ett par rödspättor 2 godkända och en för kort. Fisket gick fram och tillbaks men jag fick mest agera åskådare idag och se när Henrik Carlén dominerade båten föga förvånande. Själv blev jag utklassad och blev 44:a på dagens tävling. Kenneth blev 45:a medans Challe sin vana trogen gick skapligt och slutade dagen som 9:a. Man får se fördelen att masken räckte i alla fall..
Dag 2: Upp och iväg till båtarna då det var lottning klockan 07:30. Var ganska blåsigt och regnskurarna avlöste varandra. Men ut åkte vi med endast 5 minuters gångtid så började fisket. Fick höra att det var skrubba som stod på menyn och började fiska. Hade gårdagens segrare Henrik på min vänstersida och Ulf från Partille bakom honom och visste redan då att jag kunde iakta dem och se vad jag gjorde för fel. Men redan i de första driften så kände man att ringrosten började släppa och innan vi lämnat området var första dagens resultat slaget. Eftersom det var ganska blåsigt på Svenska sidan så flyttade bägge båtarna över till Danska sidan. Där var fisket betydligt sämre men mer sandskäddor här. Henrik och Ulf fick betydligt mer fisk än mig men jag spridde nog lite bättre bland arterna och tog inte alltför många som inte höll måttet. Fick en skrubba på 1125 gram och det är tydligen reg-storlek på den. Visste att jag fiskat bättre än första dagen då jag höll någorlunda jämna steg med Henrik och Ulf. Vet inte vad jag blev dag 2 eller i totalen då min första dag var allt för usel och det inte räckte in på top-15
Challe däremot fiskade som vanligt men fick även en torsk så han avancerade till en 7:e plats
Kul att se även Samuel och Daniel från Horred som gjorde sina första SM och var ofina nog att första dagen visa att inte gammal är äldst och slog mig bägge två. Bra jobbat grabbar!
Daniel tog silver i Juniorklassen och Samuel knep bronset.
Segrade i Seniorklassen gjorde Sixten och det var ju inte första gången. 2:a blev en Norrman och bronset knep Henrik.
Kul fiske och vi får väl se om det blir ett nytt SM nästa år då det ännu inte finns någon arrangör.
Vet ju inte vart det skulle läggas om inte här för var kan de bjuda på detta "lätta" fisket med fin tillgång till boende. Korta gångtider och förhållandevis vädersäkert.
Får väl hoppas att det blir någon som arrangerar där nästa år med. Men då skall jag försöka skaka av mig ringrosten tidigare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0