Spättatur med Vandia.

Under fredagen var vi 3 Lidköpingsbor som for ner till Helsingborg för att ta en spättatur ut med Thomas Nilsson på Vandia. Thomas och Vandia är ju synonymt med det bästa spättafisket Sverige kan erbjuda sedan en längre tid.
Började resan hemifrån 03:00 för att hämta upp Challe och Kenneth för vidare färd söderut via Göteborg. Att vi valde Göteborgsvägen berodde på tiden på dygnet och årstiden med många vilsna själar av skogens konung som irrar omkring överallt då jägarna trycker ut dem från sina domäner.
 
Lite trött på resan då jag slutade arbetet 22:00 på torsdagen men frugan hade gjort en fin matpåse så jag skulle klara mig hela dagen med laddad kaffebryggare och allt. Mums!
Kom fram en timme innan avfärd och det var redan folk på båten. Så vi gick ut och ställde upp våra grejer i fören så att vi skulle ha lätt att kasta. Klockan 8:00 lämnade vi kajen i Helsingborg och for över till Danska sidan för att få våra borstmaskar och kunde börja fiska.
 
Målet med resan var ju dels att få bort rostigheten i fisket för att komma ihåg hur det går tll att fiska på havet då vi inte varit ute sedan förra SM:et. Dels att försöka hitta något som var bättre än det andra.
Som vanligt var arsenalen av beten samma som vanligt med sill, räka borstmask och daggmask. Löjorna lämnade jag hemma då det inte känndes som att förutsättningarna var rätt att ens pröva dem nu och det skulle visa sig helt rätt.
 
På SM så gäller det att fånga så många fiskar som möjligt av utvalda arter och på det sättet plocka poäng. Storleken av dessa fiskar har ingen betydelse då minimimåttet är slopat. Underlättar en hel del för fiskekaptenen som går runt och räknar fisken under fiskets gång och returnerar omeddelbart så fisken kan simma vidare. För det finns nog ingen av de tävlande som tar tillvara på fisken första dagen. Medans andra dagen plockas en hel del matfisk med hem. Skillnaden blir då att endast de som är lagom i storlek sparas och dräps medans resten returneras omeddelbart. Lommer då inte bli något onödigt uttag av fisk ur havet.
 
Första driften blev på danska sidan mitt emellan Helsingborg och Helsingör och ganska snart insåg vi att det var inget jätterace på fisken idag men fisk fick vi. Själv började jag med daggmask och sillstrimla och efter första driften hade jag fått en knot, en sandskädda och en rödspätta. Samtliga för små och returnerade. Såg att de som körde med sandmask fick fler sandskäddor i varje fall. Men vädret var ju heller inte optimalt med regn och blåst hela dagen. Vissa tillfällen regnade det så pass mycket att man inte såg land trots att sundet är smalt. Vinden var varierande och jag kan gissa på mellan 7 och 15 sekundmeter då vågorna slog över när det var som värst. Strömmen var påtaglig och när vi gick över på västsidan om slottet på den Danska sidan så hittade vi inte ens botten då strömmen drog iväg grejerna i superfart.Thomas hade ju för dagen en kråka i näsan så det blav Jungman Jansson som tog över. Men jag tror inte ens Herr Nilsson hade klarat av att hålla båten i d
 
En regnig dag på Vandia.
 
Skönt att se att fiskarna är ett härdat släkte då det inte var någon som grinade över vädret utan koncentrerade sig på att fiska och ha det kul.
 
Efter hand så testade vi olika upptacklingar med mer eller mindre slang och pärlor och emellanåt helt rena tackel. Betena varierades i olika kombinationer och alla kombinationer gav fisk. Till och med jiggen jag hade med mig för att testa gav en liten torsk som blev min enda torsk för dagen. Men annars fick vi på sill, räka, daggmask men bäst för dagen var nog ändå borstmasken. Detta kommer inte innebära att jag kommer att rata de andra betena under SM-tävlingen då jag vet att detta endast gällde idag och det kan vara helt annorlunda under SM-helgen.
Allteftersom dagen gick så fylldes byttan på med fina matfiskar.
 
Vad vi kom fram till var inga chockerande nyheter och alla kom fram till samma saker. Jag valde att inte ställa mig på samma sida som Kenneth och Challe så att jag inte skulle manipuleras av dem och apa efter men vi kom fram till samma saker ändå. Kollade även med flerfaldige svenske mästaren och Europamästaren Ragnar Nilsson som också var med på båten. Även han var nere för att testa vad som gällde och han hade även han samma uppfattning och tog med sig 4 rödspättor hem. Annars hade vi ungefär lika mycket allihop och med denna räkning kan det bli ett jämnt SM. Arterna som fångades under turen blev Rödspätta, skrubbskädda, sandskädda, knot, torsk, vitling samt en smörbult som inte kommer att räknas på SM
Ingen kolja, näbbgädda eller piggvar fångades under denna turen.
 
Får nog sätta mig ner och ta en funderare på hur jag skall kunna vinna tävlingen då det kan vara min sista chans att bli Svensk mästare innan alla fiskande i familjen har en egen guldmedalj hängandes på väggen. Så är det någon som har något litet extra att tipsa mig om så emottages de hjärtligt.
 
Såg även på bloggarna att det kommer ut fler och fler listor angående pimpeltävlingar i distrikten men hoppas på att Stange gör sin fina lista med alla tävlingar samlade på ett dokument och man kan lättare ha koll över vart man skall åka.
Såg även att Lilja koncentrerar sig mycket på trav, tv-spel, våldsfilmer samt utöva hets mot folkgrupp i form av Sverigedemokrater och andra politiker. Får koncentrera sig lite mer på det viktiga i livet nämligen idolstatusen! Träffades på alltför sällan på isen förra året och jag hoppas tummen far ur i vinter för det finns inget som vårdar kroppen bättre än ett par pass på isen med novan i högsta hugg. För Arvid från Jämtland knackar och bonkar på dörren som första reserv till idolstatusen med de positiva kommentarer han släpper var gång vi möts.
Har det gått bra Arvid? Jajamen jag har fått 2 fiskar! Solklart.
 
 

Kommentarer
Postat av: Storm

Tips !
Lila garnkrok för bövelen, är aldrig fel oberoende var du är någonstans ;-)
Bara som info åker vinterdäcken på nu, ett säkert tecken :-)

Syns snart !

Svar: Bra idé. Har redan en plan på hur kroken ska se ut. Ska bli intressant att testa.Mina däck åker nog på efter nästa Helsingborgstur så man är förberedd för rätt säsong.
Tomas Leijon

2014-10-19 @ 10:28:07
Postat av: Mr Pink

Hahaha :-) Skärpning är anmodad och ska försöka bifalla det. Dock kommer hets mot folkgrupp fortsätta med obrutet engagemang ;-) Ja,trav och våldsfilmer också förstås :-)

Svar: Skall bli nice att se dig som en gasell på isen i vinter.Kanske vi kan mötas mer än en gång då i vinter.
Angående politiken så kommer jag inte lägga mig i den då min inställning till politiker är ungefär lika med odlad fisk. Bara du vet vad du gör och har övertygelsen och sakligheten i debatten.
Tomas Leijon

2014-10-23 @ 16:32:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0