Vristulven 24/3-2018

Dagens fiske bedrevs på anrika Vristulven där det till och med har avgjorts ett pimpel-SM för länge, länge sedan. Dagens fiske hör ju till ovanligheterna att vi kan använda oss av våra sjöar så här sent på säsongen och det är ju bara att anjuta åt varje tillfälle. Frågan är ju bara hur kommer sjön leverera?
 
Det har ju inte varit varje år vi har kunnat beträda denna isen och den har visat andra ansikten än vad som tidigare varit brukligt. Förr i tiden kunde man gå åt vänster eller stanna i starten och ha ett ymnigt fiske med massvis av småfisk och inslag av någon matfisk emellanåt. Men de senaste åren har det varit att gå runt udden och höger för att placera sig. Och för ett par år sedan var det ut i mitten och fiska i djuphålan. Och frågan var ju om det blir höger eller hålan som gäller?
 
Valet blev att börja i hålan då det har varit djupfiske över lag på de sjöar jag har beträtt. Sagt och gjort så bar det av till hålan och Thörneling gick ju dit med så det kan ju inte vara fel. Även Dominatorn från Tibro gick dit så nu blev det tufft med Benny som vildhavre på isen som en nyutsläppt kalv på grönbete. Men inga Värmlänningar gick ut på djupet utan försvann i arkipelagen runt hörnet åt höger.
 
Starten gick och det var Thörneling, Ceder och Ek junior som fick fisk men själv kännde jag ingenting så efter ett 10-tal hål gick jag därifrån. Fortsatte bortåt i utkanten av arkipelagen och fiskade mig runt öarna för att försöka hitta lite fisk som var villig att nappa. Men det hände precis ingenting innan jag såg Gädd-Pelle Hagman sitta och ta lite fisk längre bort och fortsatte bortåt. Hann väl slå 15-20 hål innan jag dök upp bredvid honom och fick mina 4 första fiskar. Nästa hål 40 st. Ja nu nappade det på bra men Pelle hade ju 50 i första hålet så man var nog akterseglad ordentligt.
 
Men då jag kommit upp i 54 fisk var handbromsen dragen igen och jag fortsatte bortåt. Men nu blev det en längre upptäcksfärd och jag stötte på en Karlskogafiskare som satt och plockade fisk i jämn fart. Slog ett gäng hål i det området men kännde ingenting så det var bara att fortsätta bort till Sandviken men den viken får fortsätta att bli kallad för dödens vik av mig för jag har aldrig haft ett pet i den viken. Men då jag gick ur den hittade jag en del av sjön som jag själv aldrig sett och det får bli upptäktsfärd där nästa gång. Intressant!
 
Men när jag kommit ur Sandviken och fiskade mig mot starten igen satt Embrentsen fortfarande still på samma plats som när jag började min sista tur runt öarna och plockade även han fisk i jämn fart. Nu hade jag gått utan fisk i 1,5 timme så jag slog ett hål ett 20-tal meter ifrån honom och det var som att ha kommit till en helt annan sjö. Nu nappade det i stort sett i varje hål och jag plockade ihop 46 fisk så jag fick ihop 1 fisk mer än kungen och kunde väga in 3,2 kilo och hamnade strax utanför prisplats ihop med Dominatorn Askolin. Benny skrällde och gick upp på prisplats i stället för att ha första platsen efter priserna.
 
Men i toppen var det Värmland, Värmland och Värmland med över 8 kilo i konten för segraren och de andra 6 kilo var. Och dem hade jag ju fiskat bredvid så jag kan ju inte säga att jag var helt fel ute men borrade mellan fiskarna. Sån är ju sjön ibland. borrar man på fel sida av en sten (som det finns gott om) så blir man utan fisk medans på rätt sida har man kanonfiske. Den är ju absolut inte förlåtande med detta och det verkar nästan som att det finns förbjudna sidor av stenarna.
 
Nu får vi ladda om och se vad det blir i morgon. Delsjön skall användas men där har de pumpat vatten och man vet inte hur sjön reagerar på det. Kunde även bli en tävling på Åsunden och den lockar ju bigtime så vi får se vad det blir när det blir bekräftat senare idag.
 
Glöm nu inte att ställa om klockan så att ni inte missar starttiden i morgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0