Jämtlandsfisket har börjat.

I och med att "alla" tävlingar ställdes in under påsken så var det många som avbokade sin årliga tur upp i pimpelparadiset. Larmet gick om dåliga isar och urusla förhållanden med snö och stöp som bara var i vägen. Och man kan väl säga att det var bra beslut av tävlingsledarna att våga ta detta beslutet. Men efter beslutet togs har vädret vridit runt och förbättrat förhållandena för oss som ändå begett oss upp i hopp om att få vara med på någon kul happening.
 
Resan upp torsdag morgon som vanligt men denna gången fick vi göra ett pitstop i Mora då bilen började larma till och från med dålig motorprestanda. Visade sig vara sviter från den dåliga EGR-ventilen som gjorde sig påminnd då temperaturen skiftade mellan 4 och 22 minusgrader. Vacuumgivaren var nedsotad och blev snabbt rengjord och resan kunde fortsätta upp mot Gällö. Snabb incheckning på camp Viking och en hamburgare på macken följt av en liten vilostund innan vi skulle bege oss ut på isen. Enda problemet var att både jag och Patrik fått var sin kråka i näsan.
 
Men Herr Nilsson hade skrapat ihop en sjö som heter Svänglingen och vi samlades 10 glada fiskare och begav oss ut på den. Var bara en liten varning om gamla vindbrunnar och att vi hade lite väl bra väder för att fisken skulle nappa. Men det är ju lika för alla och vi traskade iväg längs med vägen och begav oss ut på isen. Föret var helt OK med tanke på varningarna innan men orken fanns inte i min kropp så jag fick bara bege mig en liten bit ut så jag inte skulle ta slut direkt. Fiskade då ihop med Greven och körde med skruvdragare för att inte ta för mycket av den lilla orken jag hade.
 
Men redan i första hålet stötte jag på patrull med detta. Borret nöp flera gånger och jag kom på att jag fortfarande hade race-skären på och satte mig direkt för att byta. Ingen fisk i hålet och nytt borrades. Men även nu så högg det flera gånger och nöp fast. Isen var ju mestadels stöp med flera tunna islager. Tjockleken på isen var ju fullgod men kvaliten borgar inte för en lång fortsatt vinter. För det mesta av isen är blöt stöp och då värmen kommer så finns det inte mycket till kärna. Så tänk på detta när ni beger er ut om ett par veckor.
 
Men farbrorn bredvid mig plockade ju fisk i stort sett i varje hål men för min del så dröjde det ganska många hål innan jag fick min första. Farbrorn sa att man fick dem en och en men jagf hade bara kommit til en och..... Men senare så fick jag lite fisk men det var inte någon vidare fart på dem här heller. Och när man gick ner på fjollgrejer så fick man fler men mindre fiskar och det är ju inte därför man far till Jämtland!
2 proffs sitter på Svänglingen precis när solen gått nedanför trädtopparna.
 
3 timmar går fort när man har kul och det var väl tur det för mer ork hade jag inte i kroppen och jag fick väga in mina 21 fiskar som vägde 2,1 kilo. Tycker jag skall vara nöjd med det för jag var glad bara att orka ta mig ut på isen. Segrade gjorde Farbror Nilsson med 3,6 kilo följt av Mikael Molin på 3,4 kilo och Patrik 3:a på 3,2 kilo. Så snittet på fiskarna var ju bra trots att jag fick några fingerfiskar i slutet.
Tävlingsledaren PEO var ofin nog att roffa åt sig förstaplatsen.
 
Kul att ha startat påskpimpeln och nu får man försöka få lite ork i kroppen. Så det var bara att fara iväg till stugan för att ladda batterierna (i dubbel bemärkelse) inför fredagens Bybergspimpel i Foppa-land. EN sjö jag aldrig sett ens på kartan. Och det är en sjö som har ganska olika vattenstånd och det kan ju göra så att fisken står koncentrerad på de ställen det finns lite mer vatten så det kan ju bli riktigt kul. Tipset var att det finns klunsar i sjön men man skall inrikta sig på att hitta de stora samlingarna med 30-grammare för att vinna.
 
Men fredagen kom och vi begav oss ut på isen som såg riktigt häftig ut med ett månlandskap med massvis av klipp-block som steg upp ur isen de flesta med is-hatten kvar på sig. Ett förborrat område för junisarna som jagh tycker är en jättebra idé. Har inte sett någon sådan sen första året vi var uppe på påsken på Vikinganappet då jag kommer ihåg när det kom ett kucklande jubel från junior-rutan då en junior plockade upp en kiloskluns i ett förborrat hål. Sådan glädje lever man på länge. Ett barn som jublar med både glädje och skräck inför ett "monster"
 
Men jag valde ett område dit det inte var många som gick och följde ett skoterspår över mot andra sidan där det även där var likadant månlandskap. Många hade traskat runt udden bortanför och en del hade valt vänster emot avspärrningen mot utloppet. Och min tanke var att hitta fisken i områdena runt dessa klippor som stack upp ibland ett par meter över isen. Började med samma pirk som fungerade på torsdagskvällen. En 45:a med 12:ans 3-krok och en maggot. Redan i andra hålet blev det fisk och miss av en till. Då är jag ju inte helt fel ute!
 
Men det var som säsongen tidigare överallt att man var tvungen att borra dem rakt i huvudet. Skillnaden här var att man ofta fick nöta en stund innan de visade sig. Och det blev en här och en där. Inte optimalt då jag fortfarande inte har någon ork och näsan känns som den brinner upp innifrån. Testade även lite gammelhål men det var helt värdelöst där jag testade. Och det var ingen som plockade något anmärkningsvärt åt något håll så det var bara att kämpa på så gott man orkade.
Föret var ju inte alltför dumt på Bysjön vid Byberg
 
Så jag borrade mig sakta ut från stenarna och började fiska med tafs istället och plockade även på med bloodworms. Nappade bättre varje hål och fick som mest 12 stycken i ett hål blandat med abborre och mört och tyckte att nu har jag kommit på hur man skall göra men så skall man ju aldrig tänka så det dog ut igen. Men jag fiskade runt i området med nån fisk emellanåt. Och fick ihop 31 fiskar med en vikt av nåt på 700 gram men jag gav upp en timma tidigare och fiskade mig i land och hade redan då slutskottet ljöd fått i mig en hamburgare.
 
Segrade gjorde Hans Erlingsson som bl.annat hade en gädda på 2 kilo och en halvkilos abborre. Tur att man inte fick någon gädda idag för jag hade ju returnerat den då jag inte hade hört ett de räknades. Men min vikt var ändå långt ifrån sämst. Till och med torsdagens Dominator Greven av Saade hade ju mindre så det gjorde min dag i alla fall. Och jag höll mig nog på övre halvan med min fångst ändå så jag får känna mig nöjd. Hoppas nu bara kråkan flyger iväg snart så man kan börja fiska ordentligt. Är ju förjäkligt att kämpa emot dunderförkylning samtidigt som det är lite jobbigt såväl med gående som borrande trots att man använder skruvdragare.
 
Så efter en påskbuffé på Jämtkrogen och lite extra bonuskaffe i stugan är det bara att ladda om inför morgonens drabbning på Borgsjön. En sjö som även den skrivs upp lite i alla fall i förhands-snacket. För nu skall det troligtvis bli abborr-pimpling som gäller. Patrik har ju fiskat bra på bägge tävlingarna och ligger 9:a inför morgondagens tävling i cupen. Hoppas bara det stämmer med att det är torr is i morgon och lite lättare att borra så man inte tar slut redan där.
 
Sköt nu om er så ses vi på Borgsjön i morgon.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0