DM 2 Skaraborg stråken 18/2 2018

Nu har SKaraborg äntligen kunnat genomföra sitt andra DM i pimpel för 2018.
Även denna gång var det Tärnan Tidaholm som lyckades hitta en is som var gångbar på sjön Stråken. Denna sjön är ju lite labil i sitt lynne och med årets tidigare fisken så hade jag inga större förväntningar på fisket trots att sjön kan leverera kanonfiske med. Men då det varit surt vart vi än har kommit och självförtroendet i botten efter alla felbeslut så var det ju bara att titta upp i skyn och be en liten bön.
 
Och då vintern ställer till med det ena sprattet efter det andra så var det nästa avslag i förtroendet då sjön var avruskad åt båda hållen och sträckan som var fiskbar minskades så var ju även mitt tiltänkta fiskeställe bortruskat. Memn det blev ju då som en ny sjö att fiska på och då man sett djupkartor så hittade man en hel del tilltänkta hotspots så jag valde att följa med Daniel Blom till en radda med grund. Och väl framme fick vi fint sällskap av Pierre, Thörneling och Rotsén och det får väl räknas som Norafiskare idag då de är ruskigt duktiga på detta vattnet.
 
Så känslan av valet var gott och Thörneling tipsade även om andra grynnor och Anders Kamstad hade ju gått i närheten av ett så han fick tipset om att gå ut till grundet. Och i övrigt så satte sig stackars lille Benny bara 15 meter från ett annat grund och missade de 2 fiskar som stod där och Blom var och hämtade senare. Men starten gick och jag hade medvetet satt mig utanför grundet för att se hur de andra betedde sig men det var förvånansvärt lugnt på alla. Såg inte en enda som drog något så jag och Rotsén var de första att börja vandra därifrån.
 
Men då jag kommit in till land vänder jag blicken ut mot grundet och ser Pierre plocka den ena fisken efter den andra och emellanåt även Thörneling. Men det vore då själve F-n om man inte kunde hitta någon fisk. Så jag fortsatte in i en för mig ny vik men den har nog alltid funnits där. Och jag gjorde hål efter hål och korsade vägen med både  Askolin och Håkan utan att se någon aktivitet hos dem. Och i efterhand så fick jag reda på att de inte heller hade så mycket som en rystning i spöet där. Så nu gick tankarna om man skulle boka in en påbyggnadskurs direkt efter knypplingskursen då man ändå är i farten!
 
Men en signal från brorsan efter en och en halv timme om att det nappar och även att storleken är fin gjorde att jag plockade upp konten på ryggen och började vandra över sjön. Och när man vandrade åt det hållet såg man att startgrundet var det bara Blom som satt kvar vid och jag vandrade vidare. Längs med avruskningen nedströms satt alla utspritt så antingen var det ökenfiske eller så drog de lika mycket allihop. Men när jag kommit över halva sjön såg jag att Thörneling gjort Kamstad sällskap och drog den ena fisken efter den andra. Även Anders med junior plockade fisk så det hade varit tjänstefel att inte prova där.
 
Jag slog 3 hål runt dem utan att över huvud taget känna något så nu var påbyggnadskursen i stort sett spikad!
Ett hål till sen går jag proklamerade jag för då hade jag ju inte heller avslöjat brorsan. Men då hände något alldeles fantastiskt. Jag kännde en liten knyck i högerhanden och utbrast i ett skratt. Jag hade fått napp!!!
Ned med pirken igen och det nappade igen. Fisken drogs uppåt men fastnade och gick loss i iskanten. Trodde då att det bara var stolpe ut som gällde men nästa fisk fick jag upp. Vilken eufori ! Det blev 4 fisk upp i det hålet och sedan fick jag fisk i stort sett varje hål. Det var inte många i varje hål men ganska snart var jag uppe i 45 fisk. Men sedan blev det betydligt trögare.
 
Grundet hade en topp som var bara 2 meter på toppen och var långsträckt och de satt mitt på toppen när de hade bäst fiske. Känndes som att när jag drog 1 fisk drog Thörneling 3. Även Kamstad plockade skapligt och jag var hästlängder efter tyckte jag. När det varit trögt ett tag märkte jag att Thörneling lämnat grundet och det var nog i kanontiming för det var inte mycket som hände längre mer än för Pierre den förskräcklige som fick fisk vart han än borrade. Knäckande att se då man gjort en upphämtning men det var lögn i h-ete att få dem att bita medans han fick i varenda hål.
 
Så sista halvtimmen lämnade jag honom och gick in till området Albin haft kontakt med  de fina fiskarna och direkt fick jag fisk. Ingen stor men ändå. Nappade lite i området som hemsöktes även av Blom det sista men de var svåra, mycket svåra att få att bita ordentligt så det blev många bommade napp. Men kunde inte göra så mycket mer och slutskottet gick i ett hål där jag hade mängder av napp men fick bara upp 2. Undra nu bara hur det gick? Hade ju skrapat ihop 64 fiskar och 2090 gram som räckte ända upp på en 3:e plats vilket förvånade mig ordentligt. Pierre som fick fisk vart han än doppade sina grejer hade 2008 gram och Thörneling som plockade så in i bomben blev jag bara akterseglad med 4 hekto. Segrade gjorde den nye Distriktsmästaren Daniel Ahlgren som redan efter 2 tävlingar är untouchable med 1+1 Grymt jobbat Daniel.
Daniel Ahlgren från en av alla sina tidigare segrar fast på Jogen.
 
Daniel hade plockad ihop 2,8 kilo och var dagens bästa vikt. Han är nu som förste man klar att få fiska pimpel-SM i Luleå nästa år och även lagplatsen är klar för honom då Lidköping A-lag vann och B-laget blev återigen 2:a Helt otroligt! De övriga platserna till SM är det helt öppet om och alla tror jag har möjlighet att gå vidare men jag har inte sammanställt listorna än. Det är säkerligen fler än Daniel och Ronja som är klara. Bröderna Ek från Skara till exempel är ju även de klara. Synd att inte Therese var med idag och dominerade som hon gjorde igår.
 
Nu är det planerat att Skara skall ha tävling nästa helg och då är det DM 3 som gäller. De sätter in sina starkaste blodhundar i sökandet efter bärbar is så vi får se vad Valleområdet har att erbjuda.
Och med dagens resultat får jag säga som Bröderna Leijonhjärta. Jag ser ljuset Jonatan!
 
Sköt nu om er så ses vi snart igen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0