Lag-DM 1 Göta Kanal

Ja då har vi klarat av första lag-DM i Internationellt mete.
Masken var urplockad ur ryggen men maskens hus var kvar så jag var ganska matt i hela kroppen.
Vi kom överens om att jag skulle ta första sträckan så att jag inte behövde kånka grejerna för långt. Det blev hela 8 meter då vi fick lott nummer 1.
Tacklade upp 4, 5 och 7 meters långspö samt ett löjspö om det skulle behövas/fungera. 1 feederspö och ett match-spö tacklat med 5-grams Cralussoflöte.
Eftersom detta brukar vara en av Kanalens bästa sträckor och att jag hade kantplats så var min plan att mäska upp så att fiskarna som kom från Väner-hållet skulle stanna hos mig och inte vandra vidare.
Sagt och gjort så la jag i ett 10-tal bollar spetsat med lite klippt mask på långspöplatsen. På matchplatsen tog jag det sparade mäsket från SM och spetsade det med lite klippt mask och maggots. Hann med ca 10 utlägg innan det var dags att börja fiska. Testade först på långspöna men hade inte ett napp. Lade ut matchspöt ochh det dök direkt- en minibraxen. Nästa utlägg en minimört följt av 2 braxar och en mört till. De 5 första utläggen gav 5 fiskar.
God start med min granne Askolin som inte hade rullspöna med sig! Såg att det var trögt för samtliga och började varva spöna men fisket hade gått i stå. Kom någon liten emellanåt på matchspöt fast de var verkligen små med långa mellanrum. Testade på löjan som det fanns gott om men fick inte ett enda napp av dem. Tog fram feedern igen men denna gång för att fiska med den. En liten braxen direkt följt av en liten mört. Varierade mellan spöna men ingenting funkade. Såg att de i andra änden fick lite bättre fiskar så att de till och med fick använda håven. Askolin plockade upp en monsterbrax på säkert 500 gram medans jag bara fick se på.
Efter 4 timmar fick jag summera: Inte en enda löja. 2 napp på 7:an och inget på de kortare. Inte ens ett napp. Allt jag fått hade varit på rullspöna vilket visat sig vara melodin längre bort också. Vägde in hela 340 gram vilket skulle visa sig vara exakt samma vikt som Håkan på den andra kantplatsen. Lika igen! Vi hade samma vikt på lag-SM i Lidan med. Antingen är vi lika bra eller dåliga. Men lika är vi.
Askolin krossade mig med sin braxen och hade 720 gram. Alla resultaten idag:
A1 Tomas Leijon 340 gram
A2 Tomas Askolin 720 gram
B1 Charles Fasth 1120 gram
B2 Pierre Eriksson 60 gram
C1 Patrik Rosenkvist 2760 gram
C2 Pelle Hagman 2640 gram
D1 Mikael Hjelm 1120 gram
D2 Håkan Wallin 340 gram
Att till-lägga var att det var inte en enda slussning idag så det kan nog vara skäl till att det blev så pass låga vikter idag men det fanns fisk där utan att vilja nappa. Åskan uteblev och knappt något regn heller trots att det regnade ymnigt innan lottning och var utlovat regn hela dagen och det är inget jag klagar över.
Nästa DM går i Munksjön den 9:e September så vi får väl hoppas att fisken bjuder upp till dans då istället

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0