Charles Fasth Distriktsmästare

Charles Fasth blev Distriktsmästare igen efter  segrar i de 2 första deltävlingarna.
Segern idag med över 11 Kg i ett knepigt fiskat Lidan.
Satsade själv på braxen men skulle testa nytt mäsk (för mig). Braxkung röd från Swedbait skulle vara stommen i mäskningen för att locka fram guldbraxarna. Tog 4 Kg och överfuktade det och lät det stå.
 Vid lottningen drog jag mittplatsen på sektionen med Charles och Håkan till höger nedströms och Pierre och Askolin uppstöms åt vänster. Laddade upp Daiwaswinget 9 m ett 7 m och ett 5 m samt ett löjspö. Eftersom det blåste skapligt tog jag även fram matchspöt för att kunna fiska lättare på mäskplatserna om det skulle blåsa för mycket. Lånade Challes såll och försökte sålla det överfuktade mäsket och det tog sin tid. De sista klumparna var som degiga handbollar så jag la i dem med sensas bream 3000 torrt och smulade sönder dem. Till slut gick det igenom sållet. Hade som plan att säkra upp en plats på 5:an om det skulle skita sig med 7 och 9.
Mäsksignalen gick och 3 Kg braxkung for i till långspöplatserna med 2 liter casters iblandat. På 5:an lade jag endast 2 små trimmade bollar eftersom det kunde ju även bli mört. Starten gick och det nappade en hel del men bara små draganden i betet. Challe fick naturligtvis första fisken medans vi andra fick vänta lite. Efter en brax en björkna en snoris och en mört blev det lugnare på min plats, Challe fortsatte dra. Fick lite ströfisk men det kom in så mycket löja att det var svårt att komma till botten. Vägrade i det längsta med att använda löjspöt men till slut gav jag det en chans. Fiskade helt omäskat medans fisket lugnat sig för grannarna. Fick 37 löjor innan Challe plockade sin första på T.A.P. fick 5 till innan det drogs handbroms i löjstimmet. Gick ut igen på 7:an och fick ett par braxen till men de nappade lika knepigt som innan. Endast 3-4 braxnar nappade som de skall men det var likadant för allihop. Inte ens när man klippte ned mask i mäsket tände fisket till . Samma med loosfeeding av maggot. Ingen större respons men det kanske inte var mer fisk i vattnet förutom löjorna som periodvis var överallt.
Ingen var dock sugen på att fiska efter dem men man skulle kunnat förbättra resultatet om man fiskat löj hela tiden.
Har ju tänkt på att man skulle säkerligen vinna hela serien genom att fiska löja varenda gång men det finns ju roligare fisk att fiska efter. Lysmasken var inte så effektiv som den brukar vara men ett par braxar blev det på dem ändå. Summa summarum så blev jag inte fast för mäsket, casters har ännu inte gett mig något kanonfiske. Fast det funkar ju för andra. Fisken ville ha små beten idag. Gärna flera små än en stor men det är ju ingen nyhet.
Resultaten idag:
1 Charles Fasth 11 Kg
2 Tomas Leijon 7820 g
3 Håkan Wallig 7520 g
4 Thomas Askolin 6,5 Kg
5 Pierre Eriksson 3 Kg
Nästa deltävling är först i Augusti eller September och kommer att gå i våran kära Göta Kanal
Nästa fiske för mig blir nog i saltvatten. Kanske nu i helgen när vi skall hämta hem Ronja som fått en minisemester med moster Lisa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0