Första karpen

Var idag en sväng med Albin, Frida och Ronja vid våran minihemlijaure.
En liten pöl där det sattes in karp förra året och ynglade av sig direkt.
Vi bestämde oss för att fiska light. D.v.s utan mäsk i vattnet. Endast lite loosefeeding med majs och maggot.
Vi började tveka att fisken överlevt vintern men vattenägaren kom förbi och sa att de sett dem i år så de finns kvar.
Fick lite mod igen men efter ett par timmar utan några riktiga napp så sa vi att vi åker till Lidan och avreagerar oss en liten stund för där nappar det ju alltid.
Medan jag satt på konten kom ett stim med karp simmande vid fötterna på mig. Det var 20-30 st och betedde sig så att jag har helt ändrat uppfattning om karpen som jag trodde var en lugn och slö fisk ända till man krokat den.
Stimmet kom simmande längs med kanten för att helt plötsligt bete sig som ett gäng med pirayor som doftar blod.
Drog raskt in betet mitt i stimmet men ingen behagade bita på kroken. Albin ropar att de var hos honom också och mindre än en minut senare hade han krokat sitt livs första karp. Jublande glad naturligtvis av att ha fått ett av fjolårsynglen som nu vägde ca 3 hg. Såg dock att ett flertal av fiskarna från förra årets isläpp växt till sig bra och säkerligen vägde 2 Kg. Nästa gång kommer jag att ha med mäsk för att se skillnaden. Stannar fisken kvar lättare och blir de mer i ätartagen? Anmälde mig sedan till sommarlandsmetet och det finns inte många platser kvar.
Fick även reda på att det i år även skall fiskas i vattenskid-dammen. Otroliga mängder karp finns ju på sommarland och förra året var det en junior som tog en 6-kilos på toppknutet 6-metersspö. Omöjlig uppgift att klara av men han lyckades. Den karpen simmar kvar i dammen så man undrar vad den väger nu?
Kommer själv inte att chansa med något toppknutet så det blir bara rullspö för min del.
Inga sponsorer har hört av sig och velat sponsra mig med T.A.P ännu men skam den som ger sig.

Kommentarer
Postat av: Patrick E.Olsson

Ser att du är i våra trakter och rotar mister Leijon! Om ägaren vill bli av med sina pölar samt fina hus så tar jag gärna emot dem!



Jag kan erbjuda en jamtlandskrok a.k.a gäddkroken!!

2012-05-02 @ 07:10:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0