Hotet på Sommarland kom från Väster

Ja nu har vi klarat av årets vårfiske på Skara Sommarland.
Det kommer att finnas tillräckligt med karp i sjön för att bara krylla av dem när det slängs i popcorn och annat matnyttigt. Inte för att vi har tagit upp för mycket utan för att det finns ruskiga mängder med karp i dessa sjöar. Idealiska förhållanden med grunt vatten som är lite grumligt passar dessa karpar mycket bra.
Gjorde idag en grund med 1,5 Kg Lake Hemp och 0,5 Kg Bremes 3000. I detta lade jag i drygt en halv burk=1 Kg majs. Grundade upp 2 platser. Den första platsen var bredvid gångbron för jag trodde att karparna skulle parkera sig under bron om det blev tryckande hetta. Hälften av mäsket spreds ut ca 5 meter ut så att det skulle bli lättare att fiska på dem. Andra platsen var på motsatt sida som jag mäskade upp med feederspöt så att jag kunde fiska ca 3 meter ut från land då det säkerligen var där som de skulle stryka förbi om de bytte pool. Fortsatte sedan att loosfeeda över platsen med majs maggot och casters. När startskottet gick så lade jag ut matchmetet mellan mäskplats och bron. Vinden tog tag i linan och förde det in mot bron och första nappet och första fisken var ett faktum. Karpen nöp majsen omeddelbart och vikten var ca 1 Kg. Jonas till höger om mig var förvånad och sa att han inte trodde de nappade så snabbt efter mäskning. Men ingen dag är den andra lik. Tog ganska snabbt upp 12 karpar av varierande storlek inna det avtog markant. De flesta hade jag då fått på maggot och var lite mindre. Varierade fram och tillbaks mellan dessa beten och tog till slut mod till mig och mäskade upp på nytt. Redan medans jag mäskade så föll första nappet så det var inte en sån dag som fisken skyggade för mäsket utan snarare tvärtom. Provade ibland med feederspöt men fortfarande inga karpar på feeder. Lade ut matchspöt på feederplatsen och det nappade direkt fast fisken lossnade. Det är otroligt hur små napp dessa stora och starka fiskar gör. Provade i slutet med lysmasken och fick direkt en 2-kilos under bron följt av ett par små. Att variera betet var inte alls dumt då så fort man bytte agn så blev det ny fisk. Tjosan vad kul. När slutskottet gick drillade jag en spegelkarp som fick simma tillbaks i böljan.
Matilda blev sugen på att testa så hon fick på en ny mask medans jag började packa ihop mina grejer. Det låg nog inte i mer än ett par sekunder innan även hon fått sin första och vilken start hon fick med en 1,5 kiloskarp som sin första.
Ja även Mikael Hjelm som varit på Tärnans trad-tävling i Djupasjön kom till oss som nykorad segrare och fick även han sina första karpar. Det verkar som alla hämningar släppte hos karparna när slutsignalen gick för det nappade bättre då.
Vid invägningen fick jag ihop drygt 15 Kg som visade sig räcka till en 5:e plats. Helt OK för min del. Grannen Jonas fick 18 Kg och blev 4:a. Han fick igång dem på en liten grynna mitt i poolen. Det var säkert flera centimeter grundare där. Det var ett par meter vänster om han mäskplats precis som för mig.
Gunter Furtemuller satt vid sandstranden som är en given plats och plockade lunsar och fick ihop 21 Kg och blev 3:a.
Bland det roligaste var att på andra plats var det en som fiskat i vattenskidsjön. En sjö som vi inte fiskat i tidigare mer än som juniorsjö eller träning. Strengselruds flickvän satt med T.A.P och fiskade skiten ur de andra i sjön och petade ihop 22 Kg.
Men värst nav alla idag var Andreas Sandberg som satt vid pumphuset till höger om restaurangen och fläskade upp 24 kilo. Bra jobbat. Denna platsen har nog varit topp 3 varenda gång vi har varit där så man får väl hoppas att man får den någon gång. Kanonväder med roliga fiskar kan ju bli bättre med längre fisketid men invägningen blir nog ännu jobbigare då. Detta fiske kommer nästan upp i klass med påskpimpel i Jämtland men det är ju oslagbart.

Kommentarer
Postat av: Niklas Strengelsrud

Fin lesning dagen derpå. Grattis med en snygg 5 plats. Grattis også til Matilda med sin første karp.

2012-05-21 @ 08:55:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0