Resumé Mete-SM

Efter lång tid av planering inför SM så åkte jag och Charles Fasth iväg klockan 04:00 i riktning mot Norsholm.
Vid 07:40 var vi framme och började plocka i ordning våra grejer och monterade upp tältet. Gick en sväng på sträckan och fick se att det såg bättre ut än förväntat med skräckbilder som målats upp i min fantasi. Hann även att gå en sväng och prata med alla fiskebröder från hela landet som jag hade tänkt att slå. Planen var ju vattensäker!
Hade lämnat kärran hemma då det inte är så långt att gå i kanalen men här var det ett par hundra meter till första peggen och jag lottade naturligtvis en hög siffra. Pegg 69 skulle bli min kamrat under Lördagen. Jaja det var bara att traska på. Fick gå 2 vändor eftersom man alltid har både hängslen och livrem med när man skall fiska på nya sträckor. Vid andra vändan så gick bärselen av till carryallen så handtagen fick fungera som bärhjälp. Ja nu är det väl allt som kan gå fel tänkte jag med samma positiva anda. Det här påverkar ju inte fisket så kör på!
Väl på plats fick jag Jimmy Johansson på min vänstra sida och Walesaren Vince Dowling på min högra. Intressant då Jimmy vet jag är en duktig fiskare och Vince har man läst om lite här och var i resultatlistor. Förresten även han var en positiv man som var lätt att prata med. Han kommer från Norra Wales och där har ju även jag varit så det blev lite snack om det med. Jag fortsatte att montera ihop all utrustning med 2 löjspön, 5,7 och 9 meters långspön 1 feeder och 2 matchspön. Blandade ihop 2 olika mäskblandningar 1 för att fiska på långspöna med mörtmäsk och 1 för att fiska braxen på rullspöna. Hade även fått en omgång med leem av den gode Rosenkvist som skulle blandas ihop med mörtmäsket så att det skulle spä ut detta. Överblötte mörtmäsket och gick och hämtade leemet. Hystade i leemet i baljan och blandade upp det och tyckte att hemskt vad det torkade ut och insåg snabbt- fel balja!
Stod där med utspätt torrt braxenmäsk och överfuktat mörtmäsk. Bryter man ihop då? Inte jag. Det skall funka ändå så när mäsksignalen ljöd så dyngade jag ut det jag tänkt och inväntade startsignalen. Tänkte lite på det att vi var ju 3 Skaraborgare på sektionen men så får det bli. Jag får fiska ner dem också för det finns inga lagar i krig och kärlek och här gäller bägge två. Challe och Askolin får se sig besegrade på förhand och de övriga får följa med på samma bräde. Bägge mina grannar fick fisk omedelbart och jag tänkte det spelar ingen roll för jag kommer att få större fiskar än dem för det ligger i min plan. Första fisken kom och det var en liten braxen så det stämmer ju bra. Nästa fisk var en mört, så det var ju helt planenligt. Mina var ju lite större än grannarnas. Fick sedan ett par löjor men tyckte att det var för låg permitet på detta fiske och grannarna fick ju fisk på sina T.A.P.
Gick ut och provade matchspöt och det dök direkt men fisken missades. Nytt utlägg och nytt napp- en mört. Sedan var det lugnt på matchspöt. Såg att det gick lite abborre i ytan så jag lade ut löjspöt och plockade 3 småabborrar i rask takt. Provade igen på 7-metaren och hade massvis med napp men krokade bara ett fåtal, mest småbrax men även någon gers och mört. Fick ett fint lyftnapp så jag krokade och 1 meter ovanför bottnen så tog det tvärstopp men lossnade direkt. Jajamen nu börjar det och jag kunde se mig själv höja bucklan och höra folkets jubel. Grannen Vince lägger ut sitt matchmete och får genast en liten mört som följs av ytterligare en och han går över till feeder. Han varierar mellan detta och T.A.P och plockar regelbundet dessa småloppor. Jimmy på min vänstra sida varierar mellan T.A.P och löjspö och får även han skapligt med kanalmått mätt. Själv kommer jag in i en omgång av otaliga napp som missas men jag vet ju att mina grejer kommer att ge stor fisk så det är ju inte över förrän den feta käringa sjunger. Vince plockar då upp en halvkilosmört på feedern och jag inser att om de inte kommer till mig snart är loppet kört. Storfisken uteblev och invägning med en pinsam näst sistaplats som resultat. Vince segrade sträckan med Challe som 3:a och även Askolin slog mig med ett hekto. Hörde rykten om sista sektionen som segrats på hela 5,8 kilo så jag fick gå och fråga Rosenkvist och han erkände att det var han som utfört bedriften. Han är ju våran egen o-krönte kanalkung.
Tillbakamarch med all utrustning och en färd in till Norsholm för att trycka i sig en Pizza och en kväll med summering och lite taktiksnack på kvällen. Sova en stund som var svinkall i tältet och upp på morgonen för att förbereda sig. Käkade frukost på Brådtom sluss i det fria var riktigt gott.
Tog och bantade utrustningen så att det skulle bli lite lättare att bära för idag så skall det ju bli lite bättre. Plockade ut de spön som inte skulle användas, löjmäsk, reservmäsk och en massa annan utrustning togs bort så jag lättade utrustningen säkert 15 Kg. Extrakula för dagen om dagens högsta vikt. Ja det är ju som gjort för mig för idag kommer de stora. Gick ut till min plats och blev glad för till vänster om mig satt Stormen. Ja vad jag menar är att jag tar hellre stryk av honom än och vinner över ett blåbär. Kan ju även få lära mig ett och annat under tiden. Riggar upp min utrustning, blandar mitt mäsk som idag blir en kombination av gårdagens ihop med en hel påse leem för att spä ut det. Mäskar ut 9 väl leemade bollar på 7-metarn och en på 5-metarn och fortsätter att feedra ut till rullspöna. När startskottet gick så börjar jag på 7-metarsplatsen och fick napp direkt. Storm och den andre grannen fick fisk med en gång. Lite knäckande att de får så bra med en gång. Min plats verkar steril förutom det där första nappet. Får till slut en liten brax och en löja för att fortsätta med lite löjfiske. Men just det. Jag hade ju lämnat löjmäsket i bilen. Fortsätter istället att harva på med matchspöt. Får ett fint napp och vid krokningen blir det tvärstopp för att släppa direkt. Var det botten eller fisk? När kroken kommer upp så finns det bara en liten ring kvar av masken, så det var fisk. Fick senare ett par löjor på matchspöt så jag gick över och provade på löja. Fick några stycken men jag fick ingen fart på fisken med hjälp av fisken då mäsket sjönk alldeles för fort. Testade med att lösa upp mäsket till en välling så att det hängde mer i vattnet men det skrämde löjorna mer. Stormen å andra sidan hade ett mäsk som hängde väldigt fint i vattnet. Ett Mondialmäsk med vitt färgpulver i verkade vara modellen.. När tävlingen var över kikade jag på Jörgens grejer och insåg att vi hade liknande tackel men hans var ett par klasser lättare överallt. Tunnare lina, lättare flöten och mindre krok.
Att man sedan kan fiska bättre med ett T.A.P i kanalen förstår jag för om man kan hålla betet på rätt plats och samtidigt använda riktigt nedblyade flöten vilket ger fisken mindre motstånd. Detta är oftast ett krav för att placera sig i kanalen när det är större tävlingar då fisken blir försiktigare desto fler man är. Det är ju en helt annan sak om man sitter själv eller endast är ett fåtal som fiskar.
Fick höra på vägen tillbaks att Rosenkvist bommat och bara blivit 5:a medans Challe återigen blivit 3:a.
Slutresultaten för Skaraborgarna blev:
11:a Charles Fasth
12:a Patrik Rosenkvist
52:a Thomas Askolin
58:a Paolo Assio
61:a Tomas Leijon
Jag blev näst sist av de som fiskat bägge dagarna men även 3 som fiskat bara 1 dag slog mig.
Lite beklämmande att se att de är så dåliga förlorare att de åker hem om de inte kan vinna totalen.
Det är väl bara att bita ihop och försöka lära sig så att man kan lite mer till nästa gång, annars blir det ju ingen förbättring. Dumt också för de resterande att det inte blir samma förutsättningar för bägge dagarna.
Kommer inte att säga namnen på dem men om de inte har goda skäl till att lämna pågående tävling säger jag bara. SKÄMS!
Vill förresten locka alla sponsorer nu i och med mitt resultat för med detta så kan ni påvisa att med era grejer så blir ju även placeringarna förbättrade. Kan ju säga det att om det blir en försämring så kan jag gå med på att betala för spöet. Så vild och galen är jag.
Kul också att den begränsade klassen ökar då  fler kan vara med utan att det kostar skjortan.
Nora-dominansen i klassen är stark just nu men jag hoppas att fler och fler väljer att testa detta fiske för det finns nog inget mer rättvist fiske då man får göra platsen bra istället för att platsen skall avgöra resultatet.
Att jag själv blev näst sist var även det rättvist då jag valde utrustning och metod som inte var det mest lämpliga för denna delen av kanalen. Fick dock lära mig mycket av såväl Jörgen Storm som Vince Dowling för att bara välja några. De flesta delar med sig av den kunskap de har för att främja sporten såväl som saker som fungerar samt misstag som "dödar" fisket.
Nu är det bara att ladda om till nästa helg då det är trad-DM i Tidan Mariestad. Kommer nog att  åka dit med både Ronja och Albin så att vi kan kvala in till nästa års SM då vi inte kan åka på årets.
Om ni funderar på att åka till Mariestad så kan det bli ett ganska trevligt fiske där. Man kan fiska med alla sorters bete och fisken håller en fin storlek med mycket björkna i vattnet. Även mört, löja och braxen kan det bli gott om.
Välkomna alla!

Kommentarer
Postat av: Peo Nilsson

Du är nog den mestposetiva mäniska jag vet. Tänk vad skoj fler tävlingsfiskare skulle ha med den inställningen.Bra skrivet Tomas.MvH Peo

2012-05-28 @ 21:03:24
Postat av: Patrick e.Olsson

Nästa helg får ni besök av yours truly i mariedtad. Pirre har lärt mig allt om mete så nu kan det inte gå fel!!

2012-05-28 @ 22:26:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0