Helgnöje

Har haft marksysslor i helgen då tvättmaskinen rasade i veckan. Högar med tvätt har rensats upp och tvättrummet har länsats. Döm om min förvåning när jag såg att bastun fanns kvar!
Första lakefiskarna har stått på bron i Lidan men resultatet vet jag inte för det har inte varit så intressant.
De är ute lite för tidigt. Om 3 veckor kommer nog fisket i Lidan vara som bäst.
 Fisket som bedrivs är det lättast tänkbara. Det som behövs är lina, en pirk eller ett sänke, en krok och agn bestående av. Nors, sill räka eller vad man kommer över. Själv högaktar jag norsen som det bästa betet medans det finns många beten som funkar. Snorgärs har nämnts som ett kanonbete för laken med det har jag själv inte testat. Jag fiskar med ett jerk-spö med 0,30 flätlina, wigglerpirk på 60 gram försedd med en länk till kroken bestående av 14 st 8 mm fjäderringar som avslutas med en beak kattkrok i storlek 4/0 eller 6/0 beroende på storleken på betet. Pirken dunkas i botten med ganska snabb intervall för att sakta lyftas upp en halvmeter emellanåt för att reta upp fisken. Nappen som kommer är mycket varierande. Från ena dagen att vara som en blyg spigg för att nästa gång vara som en uppretad berggylta.
Tänk på att från bron så står man högt över vattnet och det är bra med en långskaftad håv. Sätt gärna tillbaks fisken som inte skall tas om hand. Själv tar jag max 1 per säsong så att jag får äta romstuvad lake som är en favorit. En fisk mellan 3-4,5 kilo är alldeles lagom så räcker det till hela familjen.
Från järnvägsbron togs ju den 3:e största laken i Sverige som var 95 cm och vägde 7120g Fångstmannen Stefan Heineman tog den en Torsdagskväll vid 5-tiden på eftermiddagen. Den låg sedan som skådebröd i butiken tills den skickades på uppstoppning och går som vandringspris i västsvenska specimenserien.Han ville helst släppa tillbaks den men hade ingen godkänd våg med sig så se till att ha kamera och en bra våg med er om ni ställer er där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0