Nu börjar stigningen

Har fått lite känningar av att det är dags för stigning av lake i Lidan. På Torsdag så kommer kylan igång i våran del av Moder Svea. Eftermiddagen skall det gå över till de magiska blågraderna och så långt ögat kan nå så blir det bara bättre och bättre. Noppi skall ju som vanligt vara värst med 10 grader bättre -minst under samma tid. Kan ju bli så att det blir bottenfruset på Storhamra på annandag påsk? Kylan kommer lägligt eftersom det är mycket blött i marken och kan ge en god tjäle så att pimpelsäsongen blir lång och härlig. Med allt regnande som varit i år så borde det ju ta slut på denna varan och inte ge oss för mycket förstörande snö som begränsar spridningen på sjöarna. Får ta en genomgång av pimpelgrejerna i helgen om det inte blir tidigare så att man kan åka upp till Stor-tandsjön och Tallsjön i helgen. De ligger Nord-Väst om Noppikoski så det tar ju en stund att åka dit. 5-6 timmar borde det ta om man inte har bly-fot. För egen del finns det nog inte ork över till helgen då det jobbas lite väl mycket just nu. Skall man köra bil så skall man kunna hålla sig alert med och det är inte optimalt med att ladda upp med en sådan vecka som denna. Tallsjön har jag fiskat på förut då jag och Albin åkte dit på premiären för ett par år sedan och det var en av de mest njutningsbara tävlingar jag varit på. Tänk bara att få åka ifrån slaskväder hemma för att kliva ut i ett vinterland med 20-30 cm mjuksnö med lika tjock is i ett ymnigt snöväder utan vind. Att man sedan får napp nästan direkt och även 9 st små rödingar gjorde ju inte saken sämre. Enda nackdelen denna gången var att det då var endast 3 timmar fiske och känslan att åka hem igen var nästan lika tragisk som den brukar vara på annandag påsk kvällsresa hem från Noppi. Nu kan man i vart fall lägga undan metegrejerna förutom något löjspö för att bunkra löja inför vintern. Fram med borr, halkbroddar, stövlar och utrustning för att byta linor på spöna och se över alla länkar och krok så att det är top-of the-line hela vägen.
Kommer säkerligen att gå bättre i vinter då Albin har lovat mig en grundkurs i pimpelfiske.

Kommentarer
Postat av: Storm

Flytta norrut ;)

Kommer att bli bra fiske till helgen MEN svinkallt på söndag.

Hae't Gött !

Svar: Ja Jörgen!Flytta Norrut är ett alternativ som lockar men jag tycker om min fru och vill inte byta ut henne.
Att hon står ut med mig är ett under ändå!
Tyvärr delar hon inte mitt intresse men hon hänger med ibland ändå.
Kommer troligtvis inte ha möjlighet att åka upp men kommer att följa er med nån form av salig ande som följer er alla på isen.
Hoppas ni får ett riktigt skitfiske i helgen och ha koll på om någon slår mina 9 rödingar på Tallsjön.
Leijon
Tomas Leijon

2012-11-29 @ 21:04:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0