Dubbla metpass

Var och testade det "nya" rudastället jag blivit tipsad om. 
Har hört rykten om detta ställe länge men aldrig fått tummen ur att testa själv.
Tog en eftermiddagstur ihop med Ronja och lade ut en liten grund med Överblivet mäsk från förra tävlingen med 1 Kg braxmäsk spetsat med 2 burkar majs och 2 dl maggot. Det dröjde inte länge innan det bubblade ordentligt över hela mäskområdet och även runt omkring. Varierade betet mellan majs, mask och maggot. Fiskade med betet liggande på botten upp till en halv meter ovanför. Bäst funkade ca 10 cm ovan botten. Mask var helt ute utan det var majs och maggot som gav alla fiskar. På masken blev det endast ett par dragande utan resultat.
Passade på att reka lite när jag ändå var på nytt ställe och såg flera heta platser. Synd bara att tiden inte räcker till att testa dem alla. Det finns så många fina platser i området så att man kan gråta. Varför har jag inte åkt hit förut?
Rudan lös med sin frånvaro, i varje fall ovanför ytan. Kan dock ha bränt en halv-vägs in men är inte säker eftersom jag inte fick se fisken. Fick som tröst en sutare som var min första under kilot vad jag kan minnas.
På kvällningen såg och hörde jag att rovfiskarna kom igång med mestadels gös som tog sig kvällsmat. Vissa av dem gick in i kanalen till vänster om mig och jag deppade att jag bojkottat spinnspöna denna gång.
Vädret var strålande och nästan vindstilla så det blev hett vissa stunder.
Blev sugen på ett morgonpass så jag ställde klockan på 04:50
Gick genast upp och kollade vädret. Lätt regn och hård vind var vad jag möttes av. Tänkte att jag skiter i det och tar det en annan gång. Gick och la mig utan att kunna somna. Tänk om det är världens race där ute nu?
Efter en timma snurrandes i sängen klädde jag på mig då det är bättre att vara ute en sväng än att våndas i sängen.
Sagt och gjort så klädde jag på mig trotsande vädret och for ut. Mycket riktigt så bubblade det ännu på platsen.
Satt ett par timmar med ungefär samma resultat som på kvällen. Enda skillnaden var att nu fick jag lite större braxar. Brände en fisk när jag fick trassel i spötoppen. Efter detta var det ingen större fisk kvar. Surt!
Knepigaste var att även idag så ratade fisken mask! Trots att det var fisk som braxen, björkna, mört och sarv som stod för mesta delen av fångsten. Fick även löjor men inte en enda abborre! Knepigt då det är massvis med folk som åker dit just för abborrfisket.
Mäktigt att se skådespelen som är i naturen så här års. När många plockar upp sina båtar så verkar fisken trivas med det för det var en hel del gös uppe och åt frukost idag. Mängder av fåglar som samlar sig för att flyga söderut ger oss en vink om att snart lägger sig isen (äntligen). Om vi har riktig tur så kan det vara 2 månader till vi kan beträda fruset vatten. Vem vet kanske det kan bli premiär på Gryveldammen eller Tallsjön i Noppikoski?
Det bästa vore nog om Storm och gänget kan trolla fram 2 möjliga vatten så att det kan bli fiske bägge dagarna.
Det är ju lite surt att åka 5,5 timme enkel resa för att fiska i 3.
Blir det dubbeltävling så är det nog mer än jag som vill åka upp och tillbringa helgen i Dalarna.

Kommentarer
Postat av: Storm

Självklart !
Ska vi fixa tävlingar under två dagar:) Förra året körde vi Stortandsjön och Porfyrdammen (bägge 4 timmar)premiärhelgen. Hae't Gött !

Svar: Härligt Jörgen!Tala om vilket datum bara.
Och så hoppas jag på att ALLA tar med var sin junior till tävlingarna.
Kanske kommer och smygkikar på er på matchman.
Tomas
Tomas Leijon

2012-09-06 @ 10:59:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0