Regniga bågfisket

Efter styrelsemötet under Lördagen avslutade vi mötet på Norra Laxgölen Hökensås.
Att det skulle dugga under eftermiddagen var vi förberedda på men fisket vet man ju aldrig när det gäller regnbågar.
Snabbt ute vid sjön vid middagstid möttes vi av glada fiskar som vakade, hoppade och bjöd på tailwalks över större delar av sjön. Det tog inte lång tid innan första fisken nappade och Challe som var snabbast av oss landade första fisken.
Snabbt på plats var våran egen blåsmurf Anders Rotsén med assistans vid håvning.
Efter en stunds fiske började det suga i tarmen så Bagarn startade upp grillen. Själv avbröt jag fisket för att ladda igång såväl röken som ett paket med foliebakt regnbåge. Tog min fångst som då uppgick i 3 fiskar. Den foliebakta kryddade jag med salt och vitpeppar samt enrisknoppar som jag fyllde buken och skårorna som skurits i ryggen. Ett par klickar smör så var det dags att lägga på glöden. Den rökta fisken fick endast salt och vitpeppar innan det var dags att starta röken som Bjarne hade med. Bagarn grillade kotlett och karréskivor för glatta livet som serverades med potatissallad. Att sitta under regnskyddet i glada vänners lag och äta på detta sätt är en ynnest som fler borde prova på. Lite munhugg angående vem som fått vad hör ju till i sammanhanget. Fiskehistorier avbröt varandra eftersom det är ju inte alla som provat det ena eller det andra fisket. Och det är ju alltid trevligt att få andras syn på olika fiskesätt. Efter en stunds tråkande och uppfyllning av bukhålor så klev vi ut för att fortsätta fisket. Jag lämnade min plats till förfogande då jag redan fått 3 och kunde låta någon annan få leka lite. Satte mig i stället hos Ahlgren som endast fått en och inte haft fler napp. Flera började traska runt sjön för att få fiska på o-störd fisk men det var nog bara Rotsén som fick en på andra sidan. På den "döda" fläcken hos Ahlgren satt jag kvar resten av fisket och kunde totalt summera 10 bågar och en kräfta. Sista bågen nöp när jag bara hade bottenmetet kvar och allt annat låg i bilen. Challe plockade 6 st och Bagarn 3 Anders 2 och Daniel 1 En trevlig dag med konstant regn hela tiden men bågarna ville ju vara med och dansa , maten var god och sällskapet trevligt.
Vad mer kan man begära?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0