Seger idag i Tidan

Årets sista deltävling i Internationellt mete gick av stapeln vid potatislagret i Mariestad.
Förutsättningarna var ju att vi var 3 stycken som kunde bärga hem guldmedaljen för året.
I förarsätet satt Patrik " den förskräcklige och omutbara" Rosenkvist.
I Baksätet satt jag och Patrik Ceder. Patrik hade fönsterplats då även han hade segrat i Göta kanal med 12 Kg i bagaget medans jag fick sitta på knölen i mitten då jag hade vunnit i Göta Kanal med knappa 2 Kg.
Rosenkvist hade ju vunnit på bägge ställena och hade då 27+1=28 Kg Allt räknat i runda tal.
Ceder behövde vinna sin sektion med minst 16 Kg i nätet medans jag behövde få 26 Kg i mitt nät och en vinst på sektionen. Denna uträkning utgår från att Rosenkvist inte vinner sin sektion för dagen för då drygar han ju ut sin ledning med lika mycket som han får mer än i Kanalen.
Planen var att gå all-in och försöka få mer än 26 Kg och vinna sektionen alltså var småfisk uteslutet.
Vid lottning fick Ceder sitta på A-sektionen mot trädet vilket brukar vara den sektion som ger mest fisk.
På B-sektionen satt jag och Rosenkvist bredvid varandra och kunde hålla uppsikt på hur fisket utvecklade sig.
B-sektionen (uppströms) är ju oftast när den är sur riktigt sur men om det någonstans skall kunna gå att få höga vikter så är det ju här.
Under upptacklingstiden var det en hel del fisk som var uppe och rullade i ytan på motsatta sidan men allra mest på låga A-sektionen.
Tacklade upp 2 match-spön, 1 feederspö.5-7-9 meters för att fiska av kanten och ett 4-meters för att fiska invid växterna invid land. Blandade 2 mäskblandningar ungefär samma men färskare larver och mer majs på rullspö-mäsket.
Vid mäskning lade jag i 8 Grapefruktstora bollar på 7-metersplatsen och tog sedan feedern resten av tiden och matade ut så mycket mäsk jag hann med innan startsignalen gick.
Testade direkt av 7-metersplatsen och hade inte ett dragande över huvud taget. Gick över på 4:an med samma resultat och gick sedan över på matchspöt.
Den ende jag såg som lyckades få någon fisk i början var Pelle Hagman på min högra sida som fick ett par mindre skimmers medans jag inte såg någon aktivitet längs med hela tävlings-sträckan.
Efter en stund såg jag Rosenkvist som gömt sig bakom ett parasoll och börjat fiska löja.
Han hade bra snurr på dem men de är ju så förbaskat små så det bygger ju inget i nätet.
Höll fanan högt och fortsatte på det insnöade spåret att plocka lite större fisk för det är ju enda chansen att komma upp i rätt vikt.
Efter en timmes trätande gick det upp vakande fisk på min matchplats. Lade ut flötet som stack iväg direkt.
En liten färna på knappt 2 hg hade tagit masken i stort sett på nedslag.
Ut igen och fick en liten braxen. Sedan var det lugnt igen.
Tänkte att det var dags att ta fram feedern och trimma upp platsen lite till.
Ganska snart fick jag äntligen napp och drillade hem en skaplig braxen. Sneglade över för att se Rosenkvists reaktion och förhoppningsvis skrämma honom lite men det var ju ingen mening med det då även han stod och drillade en likadan.
Tog då och trimmade upp mäsknlandningen med en näve mask som klipptes ned i mäsket. Fick snart ytterligare en braxen och ytterligare en. Sedan blev det lugnt igen.
Fortsatte att mata ut en stund men tänkte låta platsen vila lite och testade av långspöna igen med samma resultat som tidigare. Pelle fick någon fisk emellanåt på T.A.P men storleken var av den mindre sorten.
Fortsatte sedan med feedern resten av tävlingen då det endast var ute på denna platsen som det nappade.
Fick ett par braxar till innan Blom kom ned och hälsade på 13:25 men efter detta gick det troll i fisket.
Hade en hel del napp till men missade alla sista 35 minuterna men det kunde varit löja som följt med likaväl som att det var stor brax.
Vid invägningen visade sig det att A-sträckan hade endast gett småfisk och Pierre hade petat ihop 2,8 kilo löja.
Bra Jobbat Pierre, för det krävs en del för att få upp dessa små krabater.
På B-sektionen vägde Rosenkvist in 3.8 Kilo med en braxen och resten löja. Min vikt blev 7,2 Kilo och en seger.
I totalen blev det ju  Rosenkvist som segrade med 1+1 och jag blev 2:a med 1+1 men 19! Kilo efter Patrik.
Grattis Patrik och bra jobbat. Kul att få slå dig på detta fisket och i just detta vatten där du brukar vara grym.
På 3:e plats seglade Pierre 1+2 om Patrik Ceder som blev 4:a med 1+3.
På 5:e plats kom Challe Fasth med 2+2 och sista direktplatsen togs av Daniel Blom som blev 6:a.
Nu är det bara att ladda om inför nästa helg då trad-SM går av stapeln i Söderhamn dit jag och Albin åker på Fredag. Skall bli kul att testa ett nytt vatten igen. Söderhamn har ju gett oss Leijon 2 medaljer tidigare då Kustfiske-SM gick av stapeln där för ett par år sedan.
Albin tog Junior-guldet med 28 gram och jag tog Seniorsilvret med 30 gram. (2 gram ifrån guld)
Tror ju inte att det blir så låga vikter nu men vem vet?
Kom gärna med tips och trix innan vi åker dit så att vi har ett hum om hur fisket går till där.

Kommentarer
Postat av: Patric

Bra fiskat "Leijonkungen", den sträckan av Tidan är svårfiskad vid mäsktävlingar.

2013-08-05 @ 22:08:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0