SM-summering

Har tagit ett par dagar på mig att summera helgens fiske och inte.
Om jag summerat tidigare hade jag nog inte varit så subjektiv som jag borde och gnällt på både det ena och det andra.
Kan väl summera att SM:et flöt på (ha ha) ganska bra med skapligt arrangemang. Enda små nackdelarna var att:
1 Lite vagt skyltat på tävlingsområdet.
2 Lite lång tid med resultaten dag 1 i varje fall. Vet ej om dag 2
3 Åskan som ställde till det med ett av de värsta ovädren och kommunikationen klickade.
I övrigt så var det en helt OK tillställning med ett bra fiskevatten där man kunde lyckas vart som helst trots att jag själv inte gjorde det. Fisk fanns men idag får jag krypa till korset och erkänna att jag inte mäktade med detta fiske efter just braxen som har varit mitt signum under en längre tid. Något gjorde jag fel men har ännu inte kommit på vad. Skönt att veta att man har något kvar att lära men det vore ännu bättre att ha lösningen på problemet.
Prisbordet var ett mycket bra vad jag såg. Fick ju hålla i ett par stycken då Spinnaren avlägsnade sig lite väl tidigt.
Folket var lika trevliga som jag minndes oavsett ursprung. Ber om ursäkt om jag inte kom ihåg alla på direkten då det har varit allt för lång tid sedan senast. Men jag tror att bilden klarnat nu.
Märkte också att Nora-killarna inte bara är duktiga fiskare utan gillar även god mat och snygga paraplyer.
Tur att de kom 4 och 4 så att man kunde välja vilket paraply som var snyggast.
Fick även veta att Steve Björk inte alls är så positivt inställd till pimpelfiske som mig.
När han fick frågan om varför han o-gillar vintern blev svaret: 50 års pina med den d..... snön och isar som varken bär eller brister. Att vintern biter hårdare i Norsjö än Lidköping tvekar jag inte en sekund på men någon gång kanske det kan bli ombytta roller så att vi kan få komma ut på det "riktiga" vinterfisket på sandbankarna i Vänern.
Kommer inte att förklara detta fiske här och nu utan det måste upplevas. Det gäller även dig Steve. Jag hör av mig om det blir någon chans att komma ut.
Nu får man ladda inför årets kustfiske-DM på Skalhamn vid Lysekil på Lördag och sedan Int-SM nästa helg.
Då vore det väl själva f... om man inte kommer överens med våra slemmiga vänner.

Kommentarer
Postat av: Lennart Larsson PSK

Hej Tomas
Trevlig läsning som alltid. Lycka till på helgens begivenheter. Antar att ni fiskar kust-DM från sprängstenspiren, kan i så fall meddela att jag haft bra fiske där de gånger jag fiskat där i år. Berggyltor o riktigt granna blågyltor har dominerat men även några torskar i matstorlek har landats. Glyskolja o horngädda samt simpa o snultra hör också till fångsterna, vissa dagar har det också varit gott om makrill. Jag har för det mesta bottenmetat.

Svar: Tack för tipset.Kommer att bli en ny inspiration då vi har återgått och tillåter numera flötmete.
Synd bara att det skall blåsa lite väl mycket.
Tomas Leijon

2013-08-16 @ 13:30:28
Postat av: Lennart Larsson PSK

Trevligt att ni tillåter flötmete, det i kombination med stagg är ju outstanding för makrill o horngädda. Kanske lite sent på säsongen för de grönbenade men någon eftersläntare brukar ju alltid finnas kvar. SV-vind som det verkar bli då är det högersidan om vägen ut på pirarna som är mest vindskyddad

2013-08-16 @ 14:10:41
Postat av: Kerstin Mattsson

Jag tror inte att någon hade kunnat få fram ett snabbareriktigt resultat med 380 st startande i 11 klasser. Vi hade mycket drivna personer som jobbade med detta.
Jag har varit på ett otal SM och mig veterligen har det inte gått snabbare någon annan stans.

Svar: Hej Kerstin.Kul att ni är inne och läser min blogg.
Hoppas att ni inte tog kritiken för hårt för det var inte meningen.
Min mening var att det mesta var bra och vad det gäller resultat-tiden så skrev jag att det var lite lång tid. Men det är inte många som kommer upp i eran nivå tyvärr då det allt för ofta tar mycket längre tid för många. Att det skall dubbelkollas på ett SM är helt OK och ni klarade erat arrangemang bra. Även gällande denna tiden.
Enda plumpen var att det tog lång tid innan tävlingen bröts p.g.a åskan.
Men jag hoppas att alla tog åt sig av detta. Även deltagarna så att de tog med sig denna frågan hem om hur och när tävlingen skall brytas.
Vid en liten tävling är det betydligt lättare för då räcker det att man skriker till en gång som tävlingsledare så har alla hört medans på ett SM är det stora sträckor som skall täckas av.
Ni i Söderhamn skall ha all heder åt arrangemanget och för min del får ni gärna arrangera igen och då hoppas vi på att regn och åska håller sig borta så blir det den folkfesten det borde vara.
Kul tävlings-sträcka, och jag åker gärna dit igen- (om jag lyckas kvala in)
Bästa hälsningar
Tomas
Tomas Leijon

2013-09-26 @ 18:25:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0