Årsmöte och R.S.T-pimpel

På tordagen hade sportfiskarna Skaraborg årsmöte.
Inga större händelser förutom att vi fått en ungdomsansvarig i Morgan Wahlfridsson.
Morgan kan få en kort intro  genom att han är en duktig fiskare och tillverkare av fiskeutrustning. Han har redan nu hand om ungdomarna i Skövde. Han har själv varit aktiv inom tävlingsfisket främst inom pimpel och internationellt mete.
Andra nyheten var att vi skall försöka klämma in ett DM i mormuskafiske i kalendern. Daniel Ahlgren skall bli den banbrytande ledaren för detta. Mer info kommer om detta senare när vi vet någonting mer om det.
Kvällen avslutades av Sten-Gunnar Steenson som visade lite från sista årets fiske då han gjort 2 resor med olika grupper av kamrater. En resa till Kroatien med tonfisk-fiske och en efter bla GT. Han hade med utrustning för att visa vad som användes och det var nu inga löj-tackel precis. De ordentliga popprarna var ordentligt demolerade av fiskarnas vassa tänder. Steenson är en underbar föreläsare så det var som vanligt mycket intressant.
Tack Steenson!
Sten-Gunnar Steenson med popperutrustning som Giant Travelly tuggat på.
 
Under Lördagen for vi upp till Nykroppa i Värmland för att fiska på Östersjön där det vankades R.S.T-pimpel.
Detta är en regionskamp där Värmland, Örebro och Skaraborg skall mäta musklerna mot varandra i en lagtävling. Man får ställa upp med hur många som helst men endast de högsta vikterna räknas för respektive distrikt och det skall vara minst 1 junior, 1 dam och en senior i laget.
Vädret var kallt och blåsigt med snö i luften i stort sett hela dagen.
Hade bestämt mig i förväg att inte gå för långt eftersom det sällan lönar sig här. Började innan den stora ön för att fiska av grundkanterna mellan öarna. Vet ju sedan tidigare att det är kuperad botten så det brukar ställa sig lite grövre fisk här. Jag, Matilda och Rasmus fiskade oss mot ön med Matilda och rasmus på grundryggen och jag själv på kanten österut. Väl framme vid ön så fiskade jag av vänstersida av ön bland annat där bävern fällt några trän- Det kan ju vara så att det samlar fisken likt vid en risvase. Resultatet av detta Rasmus 1 jag och Matilda 0. Träffade även Roul Steiner som fiskat den högra sidan av ön. Även han utan napp. Gick då rakt över viken till inloppet. Jag ville ju inte springa på Jenssen och Thomason som suttit still hela tiden. Första hålet vid avruskningen gav 9 borrar och i det andra 14 med 2 bommade halvkilos som vände vid hålet. Fiskade sedan på ett litet område på 20*20 meter med fisk i stort sett vartenda hål. Fick även ett par matisar men brände de flesta. Jag måste lugna ner mina rörelser! Satt kvar lite för länge innan jag flyttade mig till nästa område där jag bara hann slå ett enda hål och när jag fått 15 gick slutskottet. Vid invägningen hade jag ca 200 fiskar med en vikt på 3,2 Kg vilket räckte till en 4:e plats och Challe med 3,1 blev 5:a.
Dagens värsting till R.S.T-mästare blev Tarmo Kokko från SFK Trekroken Värmland som lade grunden till Värmlands seger i Distriktskampen som var ovanligt jämn i år.
Tarmo hade 4,4 Kg
Det skiljde endast 1,5 Kg mellan 1:an och 3:an
1 Värmland
2 Skaraborg
3 Örebro
Matilda gjorde bra ifrån sig när hon endast var några gram efter Laila Vuotilainen och Britt Lindgren Wasa.
Bra jobbat Matilda!
 
I morgon bär det av till Melldalabadet vid sjön Lången. Inte för att bada utan för att kora årets Skövdemästare i pimpel. Undra bara hur sjön är i år? Kan ju vara allt mellan himmel och helvete. Fisket kan vara grymt bra för att nästa stund vara öken. Det kan ju bli denna sjön som blir mormuska-arena längre fram. Vem vet?
Artrikedomen är ju god här för under en pimpeltävling för ett par år sedan kom det upp 10 arter!
Inte dåligt för att vara en pimpeltävling där endast abborre räknas. Slå det om ni kan!

Kommentarer
Postat av: Patrick E.Olsson

Konstigt, jag var ju också på Östersjön idag, fast få var det helt tomt;) skärvalången var inte mkt att jubla över den timmen vi spenderade där. Lär knappast bli höga vikter imorrn. Grattis till pris, hur många har det blivit i år?

Svar: Ja snart räcker inte fingrarna till.Får nog börja räkna med tårna också.
Tomas Leijon

2013-02-09 @ 19:45:37
Postat av: Ahlgren

Good fishing Leijon

2013-02-09 @ 22:25:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0