Heiki Vuotolainen Skövdemästare

Idag var det tävling på Lerdala-Lången.
Vädret mulet med endast lite vind som motsats till gårdagen i Värmland.
Vi samlades vid Melldala-badet hade våran genomgång och gick ut.
Hade bestämt mig tidigare att testa extremt kortfiske för en gångs skull. Det blev ändå kortare då jag hade glömt mina thermobraller. Avvaktade in i det längsta att gå ut på isen men Ronja var sugen så vi gick ut ändå. Det hade räckt med 2 minuters utgångstid för oss så vi ställde ner grejerna och gick och språkade med de närmsta. Börjesson, Hössli, Hertzberg och Bror Wahlfridson är ju alltid trevligt att prata med. Väntan var olidlig med ovetskapen om hur fisket skulle bli. Starten gick innan vi hann reagera då tävlingstiden var 4 minuter tidigare än våra klockor. Stack iväg till skryllan och slog ett hål. Sablar, inga hemma! Tog ett par snabba steg in mot badviken för skall man fiska extrem så ska man. Mitt i badviken blev mitt andra hål och redan vid lodning nöp första fisken. Släppte ned och pirken ville inte hela vägen ned. Det nöp direkt. Kollade då ned i hålet och såg fisk under isen. Vevade raskt upp 4 varv på rullen och drog ett par snabba. Rev en fisk och då var det kört. Nästa hål samma visa. Borrade mig fram och tillbaks i badviken och var som grundast inne på 4 dm vattendjup. Även där var de som tokiga. Endast små snabba lockryck då det var så grunt att pirken slog i istaket om man tog i för mycket. Fanns det fisk så nöp de ganska omgående. Testade en stund med gammelhål men den melodin var falsk för dagen.
Fisket avtog sakta och sista halvtimmen gick jag utanför badviken och där nappade det likadant. Förstod ganska tidigt att sjön visat en av sina bättre sidor och gissade på en segervikt på över 10 Kg.
Vägde själv in 4,9 Kg som räckte till en 3:e plats efter Patrik Ceder på 8 Kg och Ahlgren på 5,6.
Såg även att herrjuniorerna som suttit 200 meter åt höger hade haft kanonfiske med 7 och 8 Kg i påsarna.
Dagens segrare blev dubble Svenske mästaren Heiki Vuotolainen från Tärnan Tidaholm med 10,5 Kg med blandad fisk. Han satt vid utlopps-sidan där även herr-segraren Ceder satt. Klart bra område då de fått en hel del bättre fiskar i påsen. Martin Lidén gjorde come back på pimpelarenan i samma område men fick betydligt mindre fiskar än de andra herrarna. Kul ändå att se dig tillbaks.
Nu är det bara att paketera pirkar hela veckan som gäller innan SM-helgen om 2 veckor. Sedan bär det av att leta efter di grove någonstans i Sverige. Men innan dess är det Knalle-tävlingar som gäller för hela slanten skulle jag tro.
Ha koll på Knallens hemsida för att få reda på vilka sjöar det blir.

Kommentarer
Postat av: Ahlgren

Typiskt att man alltid skall välja fel sida då! Borrade som en dåre på min kant men det var inte många i hålen, det bästa kanske 20 fisk annars 1-3st. Fast det viktigaste var ju att jag slog grodmästaren himself så att jag kunde ta ledningen i Tomtekampen med 6-5. Misstänker att han sitter hemma och gnisslar tänder nu då han blev mer än grinig när jag skojade lite om min vikt. Sorry Patrick- Gubbhumor ;)

Bra fiskat igen Leijon :) Går lite bättre än ifjol skulle jag säga?

Svar: Lite bättre är ett understatement.Men det var ju kul att även jag fick slå mäster Groda för en gångs skull.
Kanske jag kan nå upp till din nivå med?
Tomas Leijon

2013-02-10 @ 18:43:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0